Voice of Holland 2022 stilgelegd

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 08:41

Citaat:
Citaat:
Nou eh, kijk wat een commentaar je krijgt als je dit plaatst hier! Ik zie verder ook niemand berichten over dames plaatsen. Het gaat constant over de mannen die over de scheef gaan.


Waar zie jij dan voor dat tweede Kamerlid voorbeelden in de media van grensoverschrijdend gedrag door vrouwen? Volgens mij is dat het eerste voorbeeld van de afgelopen tijd.
Verder werd er veel over eigen ervaringen gepraat. Je weet wel, dingen die je zelf hebt meegemaakt. Dus dan heb je het niet over grensoverschrijdend gedrag door vrouwen als dat je niet is overkomen.

Het is bijzonder dat de berichten over de lerares uit Assen niet naar boven komen in deze periode. Kwam in augustus 2021 aan het licht maar haar veroordeling is recent. Op socials reageren bijna alle mannen over fantasie e.d. Een van de slachtoffers heeft ook opgeschept.[/quote]

Augustus
https://assercourant.nl/artikel/1175756/lerares-verdacht-van-seks-met-twee-leerlingen-en-versturen-van-naaktfoto-s-school-in-assen-doet-aangifte.html

Recent /februari
https://www.ad.nl/drenthe/lerares-assen ... ~a5a6b795/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 09:49

F_Orumster schreef:
Citaat:

Waar zie jij dan voor dat tweede Kamerlid voorbeelden in de media van grensoverschrijdend gedrag door vrouwen? Volgens mij is dat het eerste voorbeeld van de afgelopen tijd.
Verder werd er veel over eigen ervaringen gepraat. Je weet wel, dingen die je zelf hebt meegemaakt. Dus dan heb je het niet over grensoverschrijdend gedrag door vrouwen als dat je niet is overkomen.

Het is bijzonder dat de berichten over de lerares uit Assen niet naar boven komen in deze periode. Kwam in augustus 2021 aan het licht maar haar veroordeling is recent. Op socials reageren bijna alle mannen over fantasie e.d. Een van de slachtoffers heeft ook opgeschept.


Augustus
https://assercourant.nl/artikel/1175756/lerares-verdacht-van-seks-met-twee-leerlingen-en-versturen-van-naaktfoto-s-school-in-assen-doet-aangifte.html

Recent /februari
https://www.ad.nl/drenthe/lerares-assen ... ~a5a6b795/[/quote]

Deze zaak heb ik zelf niet meegekregen, anders had ik hem inderdaad erbij geplaatst. Fout gedrag is fout gedrag, het maakt niet uit wat voor geslachtsdeel er in je broek zit.

Elisa2

Berichten: 37228
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 09:54

Ailill schreef:
Elisa2 schreef:
Ja erg he..daar erger ik me ook dood aan en dan maar weer vrouwen de schuld geven, want vrouwen kunnen je overal inluizen en als man heb je geen leven meer nu pfft. Vreselijke lui.

Daarnaast vind ik het goed als ieder grensoverschrijdend gedrag aangepakt wordt, of dat nu van een man of van een vrouw is. Wellicht zou de media ook wat meer op de persoon en gedrag kunnen gaan zitten ipv het vrouw tegen man principe waar veel mensen in blijven hangen.
Misschien zou je hier zelf dan ook een voorbeeld aan kunnen nemen. Je bent, in mijn optiek, binnen dit topic als een van de luidste personen telkens weer naar mannen aan het wijzen. En dan niet als individueel.


Huh? dat vind ik heel apart...en ben ik het zelf niet mee eens. Aangezien ik het ook over vrouwen gedrag heb gehad maar juist andere vrouwen het daar niet mee eens waren.

Elisa2

Berichten: 37228
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 09:57

F_Orumster schreef:
Nou eh, kijk wat een commentaar je krijgt als je dit plaatst hier! Ik zie verder ook niemand berichten over dames plaatsen. Het gaat constant over de mannen die over de scheef gaan.

Waar zie jij dan voor dat tweede Kamerlid voorbeelden in de media van grensoverschrijdend gedrag door vrouwen? Volgens mij is dat het eerste voorbeeld van de afgelopen tijd.
Verder werd er veel over eigen ervaringen gepraat. Je weet wel, dingen die je zelf hebt meegemaakt. Dus dan heb je het niet over grensoverschrijdend gedrag door vrouwen als dat je niet is overkomen.
Het is bijzonder dat de berichten over de lerares uit Assen niet naar boven komen in deze periode. Kwam in augustus 2021 aan het licht maar haar veroordeling is recent. Op socials reageren bijna alle mannen over fantasie e.d. Een van de slachtoffers heeft ook opgeschept.

Augustus
https://assercourant.nl/artikel/1175756/lerares-verdacht-van-seks-met-twee-leerlingen-en-versturen-van-naaktfoto-s-school-in-assen-doet-aangifte.html

Recent /februari
https://www.ad.nl/drenthe/lerares-assen ... ~a5a6b795/


Ja hier kwam een vriendin van me mee aan, zij vond de reacties er onder zo apart.
Ik kan het artikel maar half lezen maar vind dit ook bizar.

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 10:03

Elisa2 schreef:
Ja erg he..daar erger ik me ook dood aan en dan maar weer vrouwen de schuld geven, want vrouwen kunnen je overal inluizen en als man heb je geen leven meer nu pfft. Vreselijke lui.

Daarnaast vind ik het goed als ieder grensoverschrijdend gedrag aangepakt wordt, of dat nu van een man of van een vrouw is. Wellicht zou de media ook wat meer op de persoon en gedrag kunnen gaan zitten ipv het vrouw tegen man principe waar veel mensen in blijven hangen.

Nouja… Ik snap zo’n reactie ergens wèl van mannen. Veel mannen zijn zich niet bewust van grensoverschrijdend gedrag. Mannen die bewust grensoverschrijdend gedrag vertonen doen dit met een zeker doel (macht, lust, haat, you name it). Belangrijk bij dit soort discussies is dat we ons blijven voorhouden dat de meeste mensen gewoon deugen.
En dat sommig grensoverschrijdend gedrag ècht uit onschuld voort kan komen/ niet als zodanig gezien wordt omdat de intentie van de persoon in kwestie gewoon goed is. (Denk aan complimenten, deze kunnen heel goed bedoelt zijn en in sommige gevallen extreem fout over komen)

Daarnaast verschijnen er nu legio artikelen waarin vrouwen schrijven dat ze toegeven dat ze seks wel eens hebben gebruikt om hoger op te komen/ macht/ lust (doorhalen wat niet van toepassing is).

En als ik heel eerlijk bij mezelf na ga: ja, ik heb ook wel eens gedacht: ‘moet jij eens zien wat ik voor elkaar kan krijgen’ of ‘ik zal je eens laten zien wat dominantie is’ bij een niet sterke/ dominante leidinggevende. Of nouja, een leidinggevende die bedelend achter het personeel aanliep omdat die te schijterig was om eens goed in te grijpen.

Ik heb er niks mee gedáán, laat dat voorop staan! Maar de gedachte was er wel. Maakt dat mij direct een slecht mens?

Elisa2

Berichten: 37228
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 10:16

In ieder geval een eerlijk mens...en het gaat duidelijk over machtsvertoon en rollen.

Ik claim ook nergens dat vrouwen heilig zijn (dat is terug te halen uit eerdere berichten), ik denk zeker dat zij een aandeel hebben in bepaald gedrag met bepaald gedrag. Maar dat zijn dan vaak weer niet de types die de dupe worden van grensoverschrijdend gedrag als je begrijpt wat ik bedoel. (hopelijk kan ik dit schrijven zonder aan victim blaming te doen of dat verwijt te krijgen want zo bedoel ik het niet)

Dat mannen zich niet bewust zijn van grensoverschrijdend gedrag daar gaat dit toch ook over? dat ze er bewuster van worden? Ik vind de reacties kinderachtig zoals die er op die manier onderstaan op Social Media, gezien ook dat vele vrouwen al jarenlang s"nachts niet veilig over straat kunnen maar mannen het gaan hebben over "vrijheidsbeperking".
Maar dat zegt niets over dat ik denk dat alle mannen zo zijn. Ik weet gelukkig dat dit niet zo is en heb dat volgens mij ook al eerder in dit topic geschreven dat juist bewustwording op het gebied van grensoverschrijdend gedrag zo belangrijk is omdat ik denk dat sommige zaken gewoon niet verkeerd bedoeld zijn maar wel verkeerd geredeneeerd worden.

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Voice of Holland 2022 stilgelegd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 14:27

Ik zie in jouw post geen victim blaming terug hoor, echter de stelling dat dat type niet de dupe raakt van grensoverschrijdend gedrag is denk ik niet zo te formuleren: ik ben nl óók slachtoffer geweest van (zeer ver) grensoverschrijdend gedrag, de dader in kwestie had (toen) veel macht over mij.

Dat de bewustwording nu komt is goed te noemen alleen moet ik er wel bij vermelden dat ik het jammer zou vinden als de onbevangenheid in de omgang tussen elkaar zou verdwijnen. Echter zijn we daar zelf bij natuurlijk… Dus ik snap waar de reacties vandaan komen maar om het vrijheidsbeperking te noemen… Dat gaat wat ver.

Belangrijk is dat er consensus komt in de omgang met elkaar, dat men zelf de grenzen kan bepalen en ook de vrijheid voelt om deze aan te geven.

Elisa2

Berichten: 37228
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 14:35

Daar ben ik het mee eens, en ik bedoel het ook minder stellig dan ik het schrijf. Het moeilijke aan dit onderwerp vind ik al dat het je eigenlijk al op je tenen moet lopen om niemand te kwetsen wil je er wat over zeggen. Dat merk ik al aan dit topic en ik denk dat zoiets mensen ook weerhoudt om er over te praten. Want je krijgt al snel verwijten dat je of een mannenhater bent, of aan victim blaming doet. Het is niet snel "goed" zeg maar.

De nuances zijn soms heel moeilijk aan te brengen, zeker in geschreven tekst en worden ook vaak genoeg verkeerd geinterpreteerd. En dat zal ik zelf ook weleens doen.

Ik kan ook uit genoeg persoonlijke ervaring putten om te weten hoe sommige zaken tot stand komen, maar ga mijn eigen ervaringen niet openbaar op een forum zetten.

Daarnaast even iets heel anders wat nog door mijn hoofd ging in het bericht van F_orumster. Deze vrouw is aangeklaagd voor sex met minderjarigen als ik het goed begrijp? Zouden deze minderjarigen ermee ingestemd hebben dan? want anders zou het toch ook verkrachting of aanranding moeten heten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 14:49

Elisa2 schreef:
Daar ben ik het mee eens, en ik bedoel het ook minder stellig dan ik het schrijf. Het moeilijke aan dit onderwerp vind ik al dat het je eigenlijk al op je tenen moet lopen om niemand te kwetsen wil je er wat over zeggen. Dat merk ik al aan dit topic en ik denk dat zoiets mensen ook weerhoudt om er over te praten. Want je krijgt al snel verwijten dat je of een mannenhater bent, of aan victim blaming doet. Het is niet snel "goed" zeg maar.

De nuances zijn soms heel moeilijk aan te brengen, zeker in geschreven tekst en worden ook vaak genoeg verkeerd geinterpreteerd. En dat zal ik zelf ook weleens doen.

Ik kan ook uit genoeg persoonlijke ervaring putten om te weten hoe sommige zaken tot stand komen, maar ga mijn eigen ervaringen niet openbaar op een forum zetten.

Daarnaast even iets heel anders wat nog door mijn hoofd ging in het bericht van F_orumster. Deze vrouw is aangeklaagd voor sex met minderjarigen als ik het goed begrijp? Zouden deze minderjarigen ermee ingestemd hebben dan? want anders zou het toch ook verkrachting of aanranding moeten heten?


Seks met minderjarigen (onder de 16) heet altijd verkrachting voor de wet, of de minderjarige het nou wilde of niet. Boven de 16 wordt het gedoogd.

BeFunny

Berichten: 10558
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 14:52

AmyII schreef:
Elisa2 schreef:
Ja erg he..daar erger ik me ook dood aan en dan maar weer vrouwen de schuld geven, want vrouwen kunnen je overal inluizen en als man heb je geen leven meer nu pfft. Vreselijke lui.

Daarnaast vind ik het goed als ieder grensoverschrijdend gedrag aangepakt wordt, of dat nu van een man of van een vrouw is. Wellicht zou de media ook wat meer op de persoon en gedrag kunnen gaan zitten ipv het vrouw tegen man principe waar veel mensen in blijven hangen.

Nouja… Ik snap zo’n reactie ergens wèl van mannen. Veel mannen zijn zich niet bewust van grensoverschrijdend gedrag. Mannen die bewust grensoverschrijdend gedrag vertonen doen dit met een zeker doel (macht, lust, haat, you name it). Belangrijk bij dit soort discussies is dat we ons blijven voorhouden dat de meeste mensen gewoon deugen.
En dat sommig grensoverschrijdend gedrag ècht uit onschuld voort kan komen/ niet als zodanig gezien wordt omdat de intentie van de persoon in kwestie gewoon goed is. (Denk aan complimenten, deze kunnen heel goed bedoelt zijn en in sommige gevallen extreem fout over komen)



Amen.

Elisa2

Berichten: 37228
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 14:52

Hmja, ik zie ook dat ik het verkeerd heb gelezen..ze is aangeklaagd voor sexueel misbruik inderdaad. En terecht!

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 15:12

Elisa2 schreef:
Hmja, ik zie ook dat ik het verkeerd heb gelezen..ze is aangeklaagd voor sexueel misbruik inderdaad. En terecht!

Eens. Zéker in haar functie, hoezo verstoorde machtsverhouding.
Ik las iets over reacties bij die artikelen maar die kon ik niet vinden..

En je hebt gelijk mbt je stelling over nuancering, het is face to face vaak al een lastige voor veel mensen om de nuance te vinden in een discussie, kun je nagaan hoe dat is bij geschreven tekst.

Elisa2

Berichten: 37228
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Voice of Holland 2022 stilgelegd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 15:22

Precies dat dus! maakt het niet makkelijker...

De reacties stonden op Facebook onder dat artikel toen, ik weet het alleen omdat m'n vriendin ermee aan kwam. Ik heb ze zelf niet gelezen.

Suzanne F.

Berichten: 49236
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 18:56

Als meerderjarige seks hebben met een minderjarige onder de 16 is schijnbaar altijd strafbaar. Ook al is het met instemming.
Weet eigenlijk niet wat ik daarvan vind. Kan daar niet wat nuance in plaatsvinden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 19:00

Suzanne F. schreef:
Als meerderjarige seks hebben met een minderjarige onder de 16 is schijnbaar altijd strafbaar. Ook al is het met instemming.
Weet eigenlijk niet wat ik daarvan vind.


Daarbij wordt er in de praktijk wel gekeken naar het leeftijdsverschil. Iemand van 16 met iemand van 15 mag eigenlijk ook al niet, maar als er toestemming was zal geen rechter tot een veroordeling komen. Hoe groter het leeftijdsverschil hoe groter de gevolgen.

Ik vind het wel goed dat dit zo werkt. Bij iemand van 15 met iemand van 18 is er nooit sprake van gelijkwaardigheid in kennis, ontwikkeling en meestal ook fysiek niet. Ook als er geen dwang wordt gebruikt maakt dat het moeilijker om nee te zeggen voor de 15-jarige.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 19:36

Suzanne F. schreef:
Als meerderjarige seks hebben met een minderjarige onder de 16 is schijnbaar altijd strafbaar. Ook al is het met instemming.
Weet eigenlijk niet wat ik daarvan vind. Kan daar niet wat nuance in plaatsvinden?


Nee. Gewoon geen seks hebben met kinderen onder de 16 als je boven de 18 bent. Gewoon niet, helemaal nooit.

Suzanne F.

Berichten: 49236
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 19:49

Shadow0 schreef:
Suzanne F. schreef:
Als meerderjarige seks hebben met een minderjarige onder de 16 is schijnbaar altijd strafbaar. Ook al is het met instemming.
Weet eigenlijk niet wat ik daarvan vind. Kan daar niet wat nuance in plaatsvinden?


Nee. Gewoon geen seks hebben met kinderen onder de 16 als je boven de 18 bent. Gewoon niet, helemaal nooit.


Mijn dochter is net 15, haar vriendje 18. Moet ik dan zeggen Mag niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 19:51

Suzanne F. schreef:
Shadow0 schreef:

Nee. Gewoon geen seks hebben met kinderen onder de 16 als je boven de 18 bent. Gewoon niet, helemaal nooit.


Mijn dochter is net 15, haar vriendje 18. Moet ik dan zeggen Mag niet?


Het is gewoon strafbaar. Dus wat je zegt moet je zelf weten, maar als iemand uit haar omgeving aangifte zou doen wordt het opgepakt en onderzocht. Vanaf 16 wordt het gedoogd.

Suzanne F.

Berichten: 49236
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 19:56

En ik weet nog een geval waarbij een meisje echt heel erg verliefd was op een meerderjarige man. Was dus met wederzijdse instemming. En toch raar als dat eigenlijk als seksueel misbruik wordt bestempeld terwijl er geen dwang aan te pas is gekomen.

fotolijstje

Berichten: 2717
Geregistreerd: 17-09-21

Re: Voice of Holland 2022 stilgelegd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 20:02

Het verschilt gewoon echt per leeftijd. Persoonlijk vind ik het 15 en 18 al best een grote stap. Ook omdat diegene natuurlijk meerderjarig is maar qua volwassenenheid en gedrag verschilt het zo erg.
Iemand van 14 bijvoorbeeld die met een 17 jarige gaat, er zit gewoon zo'n "gedragskloof" als ware.

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 20:03

Suzanne F. schreef:
En ik weet nog een geval waarbij een meisje echt heel erg verliefd was op een meerderjarige man. Was dus met wederzijdse instemming. En toch raar als dat eigenlijk als seksueel misbruik wordt bestempeld terwijl er geen dwang aan te pas is gekomen.


Dat komt omdat in Nederland de consensuele leeftijd op 18 ligt. Dat betekent dat een persoon tot 18 niet in staat wordt geacht om de volledige consequenties van hun acties en handelen te kunnen overzien en op basis van die informatie een keuze kunnen maken. Natuurlijk zijn er individuele verschillen, maar qua psychologische en pedagogische ontwikkeling ligt die grens rond de 18.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 20:06

Suzanne F. schreef:
En ik weet nog een geval waarbij een meisje echt heel erg verliefd was op een meerderjarige man. Was dus met wederzijdse instemming. En toch raar als dat eigenlijk als seksueel misbruik wordt bestempeld terwijl er geen dwang aan te pas is gekomen.


Dat is omdat minderjarigen in Nederland in de wet heel erg beschermd worden. De gevallen waarbij er echt een evenwichtige relatie is (dus even ver qua ontwikkeling, ook mentaal!) zijn zo zeldzaam, daarvoor wordt de wet niet aangepast. Het is veel belangrijker om de grote groep minderjarigen die wel beschermd moet worden te beschermen.

996981
Berichten: 9747
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 20:13

Suzanne F. schreef:
En ik weet nog een geval waarbij een meisje echt heel erg verliefd was op een meerderjarige man. Was dus met wederzijdse instemming. En toch raar als dat eigenlijk als seksueel misbruik wordt bestempeld terwijl er geen dwang aan te pas is gekomen.

Aan de andere kant; als het serieus is en de man verwacht voor langere tijd, is het toch niet gek om in ieder geval tot 16 te wachten? Niet alleen omdat het jonger strafbaar is, maar ook omdat het brein in die leeftijd nog volop in ontwikkeling is. Gestuurd door hormonen lijkt zo’n meisje er misschien aan toe, terwijl het mentaal waarschijnlijk beter is om even te wachten

996981
Berichten: 9747
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 20:14

VuurVleugels schreef:
Suzanne F. schreef:
En ik weet nog een geval waarbij een meisje echt heel erg verliefd was op een meerderjarige man. Was dus met wederzijdse instemming. En toch raar als dat eigenlijk als seksueel misbruik wordt bestempeld terwijl er geen dwang aan te pas is gekomen.


Dat komt omdat in Nederland de consensuele leeftijd op 18 ligt. Dat betekent dat een persoon tot 18 niet in staat wordt geacht om de volledige consequenties van hun acties en handelen te kunnen overzien en op basis van die informatie een keuze kunnen maken. Natuurlijk zijn er individuele verschillen, maar qua psychologische en pedagogische ontwikkeling ligt die grens rond de 18.

Dit bedoel ik :j

Jessix

Berichten: 16446
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 21:34

Suzanne F. schreef:
Mijn dochter is net 15, haar vriendje 18. Moet ik dan zeggen Mag niet?


Ligt denk ik vooral aan de persoon. De ene 15 jarige is de andere niet. Mijn ouders vonden het prima. En ik heb er ook nooit problemen door ondervonden of spijt van gehad.