hoe ouderen beschermen in deze tijd/als je ouders oud worden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kinke

Berichten: 20535
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

hoe ouderen beschermen in deze tijd/als je ouders oud worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-22 18:41

Eigenlijk naar aanleiding van een opmerking van een Bokker recentelijk (iets in de trant van 'ouderen moeten gewoon met hun tijd mee') en de situatie van mijn vader moet ik het ff van me afschrijven, en misschien heeft er iemand goede ideeën :)
Mijn vader is bijna 80, is erg ziek geweest 3 jaar geleden en heeft in de afgelopen jaren zware operaties moeten ondergaan en zijn medisch dossier is giga. Daarbij komt dat hij al sinds hij ergens in de dertig was, al best doof werd (machine doof). Ik weet niet anders dan dat de t.v. en radio altijd op volume te hard stonden.
Hij was altijd erg bij de tijd, maar hij wordt nu merkbaar oud. Door zijn operaties en antibiotica is zijn gehoor nog meer verslechterd. (en jippie, van de ziektekostenverzekeraar mag hij maar 1x in de 5? jaar nieuwe gehoorapparaten. Zelfs met gehoorapparaten is hij stokdoof, hij wordt iets vergeetachtig en snapt niet alles meer zo snel/goed. Tel daarbij het probleem dat ik op bijna 1 1/2 uur rijden van hem woon, dat maakt de situatie nog een stuk lastiger. Hij woont op zichzelf en heeft iedere dag thuiszorg, zijn buren zijn goud waard, hij heeft een vriend die regelmatig met hem de hort op gaat en voor de korte stukken rijdt hij zelf nog auto. Met de computer was hij altijd erg handig, maar nu zijn er toch wat dingen die voor problemen zorgen. Zo is hij deze week al 3 dagen achter elkaar bij mijn broer geweest voor hulp met z'n iPad. Hij kon niet meer in zijn email, uiteindelijk heeft mijn broer het voor elkaar gekregen om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Hoe vaak we hem ook waarschuwen, hij surft over het internet en als hij iets interessants ziet, dan klikt hij het aan. Hij snapt niet meer dat er criminelen zijn die erop uit zijn om mensen hun geld afhandig te maken. Ik moet er niet aan denken dat z'n bankrekening wordt leeggeplukt. Hij heeft maar een (steeds kleiner wordend) pensioentje en AOW. Ik ben helaas ook niet zo rijk dat ik in zo'n situatie alles voor hem kan betalen. Op internet stikt het van de tips voor ouderen over dit soort zaken, maar dat slaat mijn vader niet meer op. En ook niet als je het hem face to face uitlegt. Wie heeft er gouden tips, hoe kunnen we hem beschermen? Mijn moeder is al bijna 20 jaar geleden overleden, dus hij woont alleen en internet geeft natuurlijk veel vertier. Z'n iPad afpakken gaat dus wel wat ver :+ :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 18:49

Geef hem een kinderaccount, dan kan je in elk geval beperken dat hij online geld uitgeeft.
Ik weet de verdere opties daarvan niet precies, maar je kan nog wel meer beperken volgens mij :)

Edit; zie https://support.apple.com/nl-nl/HT201304

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33800
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: hoe ouderen beschermen in deze tijd/als je ouders oud worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 18:56

Een buffer rekening? Dus een rekening waar alles op en af gaat die jullie beheren en dan een losse rekening voor zijn dagelijkse uitgaven waar hij via de iPad bij kan!

DuoPenotti

Berichten: 29557
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 18:59

MarlindeRooz schreef:
Een buffer rekening? Dus een rekening waar alles op en af gaat die jullie beheren en dan een losse rekening voor zijn dagelijkse uitgaven waar hij via de iPad bij kan!

Dit zat ik ook te denken. Dat hij niet meer bij spaargeld kan.
Alleen zijn gewone lopende rekening. Dan kan hij nog flink wat kwijt raken maar niet alles.

Kinke

Berichten: 20535
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-22 19:02

hij heeft nauwelijks spaargeld. Het gaat me vooral om het onveilige internet gebeuren, niet specifiek voor bankieren online. Hij doet gewoon z'n eigen administratie nog. Zijn rekening beheren is ook niet praktisch, ik kan niet iedere keer naar hem toe gaan om betalingen te doen
kinderaccount....ik ga het eens even bekijken, had ik nog nooit van gehoord :)

Kinke

Berichten: 20535
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: hoe ouderen beschermen in deze tijd/als je ouders oud worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-22 20:55

zo'n kinderaccount heeft zoals ik het lees vooral betrekking op schermtijd en wat ze niet kunnen zien tot een bepaalde leeftijd. Lijkt me wel geinig om in te stellen, maar denk niet dat een volwassen man het daar mee eens is :D

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18129
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 21:51

Jeetje Kinke, wat een vervelende situatie.
Ik denk dat hier niet veel aan te doen is. Toch hoop ik hier mee te kunnen lezen dat iemand met een brilliant idee komt. Zijn eigenwaarde moet niet in het gedrang komen natuurlijk.

mysa

Berichten: 10491
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: hoe ouderen beschermen in deze tijd/als je ouders oud worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 22:09

Als hij slecht hoort, is het sowieso handig om hem over belangrijke dingen schriftelijk/per mail te informeren of ergens aan te herinneren. Ik ben zelf erg slechthorend en merk soms pas achteraf dat ik iets niet helemaal heb meegekregen. Werkgerelateerde dingen wil ik sowieso per mail bevestigd hebben, anders komt het niet goed.. Maar verder heb ik geen tips.

Kinke

Berichten: 20535
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: hoe ouderen beschermen in deze tijd/als je ouders oud worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-22 23:27

dat mailen gaat dus niet lekker meer. Was deze week gedoe, hij kon niet meer inloggen. Uiteindelijk kon m'n broer een nieuw wachtwoord regelen maar volgens hem stond er ook allerlei dubieuze mail in z'n inbox. Waarschijnlijk was hij gehackt. Ik kan hem ook nergens aan herinneren, want ik weet niet wat hij allemaal uitspookt. Ik kan in 1 van zijn medische dossiers van 1 van de ziekenhuizen waar hij onder controle is. Gelukkig krijgt hij die afspraken ook via de post. Ik bel hem wel als ik een melding krijg en hoop dat hij het dan op z'n kalender noteert (je moet keihard schreeuwen door de telefoon).
Vraag me ook af of er überhaupt nog een gehoorapparaat is wat werkt voor hem.

mysa

Berichten: 10491
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: hoe ouderen beschermen in deze tijd/als je ouders oud worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 09:30

Voor wat betreft die hoortoestellen: misschien eens een (nieuw) consult bij een audiologisch centrum? Daar weten ze vaak nog wel raad.

Hannanas
Berichten: 13020
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 09:40

Kinke schreef:
dat mailen gaat dus niet lekker meer. Was deze week gedoe, hij kon niet meer inloggen. Uiteindelijk kon m'n broer een nieuw wachtwoord regelen maar volgens hem stond er ook allerlei dubieuze mail in z'n inbox. Waarschijnlijk was hij gehackt. Ik kan hem ook nergens aan herinneren, want ik weet niet wat hij allemaal uitspookt. Ik kan in 1 van zijn medische dossiers van 1 van de ziekenhuizen waar hij onder controle is. Gelukkig krijgt hij die afspraken ook via de post. Ik bel hem wel als ik een melding krijg en hoop dat hij het dan op z'n kalender noteert (je moet keihard schreeuwen door de telefoon).
Vraag me ook af of er überhaupt nog een gehoorapparaat is wat werkt voor hem.


Voor telefoneren zijn er sowieso allerlei hulpmethodes. Zodat jij niet meer zo hard hoeft te schreeuwen. Er zijn apps die het geluid voor hem versterken, kun jij gewoon blijven praten ipv schreeuwen. Maar je kunt er ook voor zorgen dat je vader tekst krijgt te lezen wanneer de beller aan de andere kant spreekt.

https://www.doof.nl/hoorbibliotheek/hul ... thorenden/

Ik zou wel eerst eens naar een audicien gaan, misschien helpt een ander gehoortoestel.

Kwa post kan je via post nl zien welke post er aan zit te komen.
https://www.postnl.nl/klantenservice/mi ... elke-post/

Alle wachtwoorden bijhouden in BitWarden is misschien ook een goed idee.

Kinke

Berichten: 20535
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: hoe ouderen beschermen in deze tijd/als je ouders oud worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-22 10:49

hij heeft een speciale mobiele telefoon voor ouderen, die extra hard kan (geen smartphone).
Smartphone is sowieso niet verstandig denk ik. Ik ga je bibliotheek link eens even bestuderen hannanas

Kinke

Berichten: 20535
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: hoe ouderen beschermen in deze tijd/als je ouders oud worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-22 10:52

interessant, bedankt Hannanas. Het financiële plaatje is ook nog een probleem. Hij heeft de goedkoopste zorgverzekering, dus dikke kans dat hij een hoortoestel waar je het gesprek van je telefoon naartoe kunt leiden zelf moet betalen. Ik ga het uitzoeken voor hem.

DuoPenotti

Berichten: 29557
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 10:52

mijn dove schoonmoeder gebruikt juist wel weer een smartphone om te kunnen appen.
Maar die hoort helemaal niets, dus op welke manier dan ook kan bellen niet.

Kinke

Berichten: 20535
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: hoe ouderen beschermen in deze tijd/als je ouders oud worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-22 10:56

ik krijg al visioenen van oplichters via WhatsApp bij Der Alte ;) :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 11:33

Kinke schreef:
zo'n kinderaccount heeft zoals ik het lees vooral betrekking op schermtijd en wat ze niet kunnen zien tot een bepaalde leeftijd. Lijkt me wel geinig om in te stellen, maar denk niet dat een volwassen man het daar mee eens is :D


Dat is een deel maar lang niet alles. Je kan bijvoorbeeld ook instellen dat hij geen wachtwoorden en accountnamen meer kan wijzigen, dat lijkt me gezien het emailverhaal best handig.

En ik snap dat je niet alles wilt blokkeren voor een volwassene, maar ik kan me indenken dat het blokkeren van sommige dingen toch wel handig is, denk aan websites voor gokken en dergelijke waar hij makkelijk veel geld
kan kwijtraken zonder het te beseffen.

mysa

Berichten: 10491
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 11:34

Kinke schreef:
interessant, bedankt Hannanas. Het financiële plaatje is ook nog een probleem. Hij heeft de goedkoopste zorgverzekering, dus dikke kans dat hij een hoortoestel waar je het gesprek van je telefoon naartoe kunt leiden zelf moet betalen. Ik ga het uitzoeken voor hem.


Volgens mij maakt het niet zoveel uit met die zorgverzekering, ik heb ook alleen basis en kreeg helemaal niets vergoed (geen connectie met telefoon maar gewoon te geavanceerde techniek) die zouden ook niet vergoed worden vanuit een aanvullende, begreep ik. Ik hoor trouwens mezelf niet eens praten zonder toestellen dus ben echt praktisch doof.
Jammer dat er niet meer mogelijk is.

Kinke

Berichten: 20535
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: hoe ouderen beschermen in deze tijd/als je ouders oud worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-22 11:57

Blijheid, gelukkig hoeven we voor gokken en dat soort dingen niet bang te zijn.
Het gaat om dingen waarbij hij niet door heeft dat het gevaarlijk is, bijvoorbeeld linkjes aanklikken, van zgn 'bank' emails etc.

Hannanas
Berichten: 13020
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: hoe ouderen beschermen in deze tijd/als je ouders oud worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 12:00

Even kijken, staat er al een add-blocker op zijn iPad? Sommige add-blockers blokkeren ook mailware. Je kunt meer info vinden op oisd.nl (zonder www ervoor)

Kinke

Berichten: 20535
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: hoe ouderen beschermen in deze tijd/als je ouders oud worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-22 12:02

hmm...geloof het niet

luuntje

Berichten: 13976
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: hoe ouderen beschermen in deze tijd/als je ouders oud worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 20:55

Wij hebben een wachtwoordenkluis.
Ook de wachtwoorden van belangrijke dingen van moeder, stiefvader en schoonmoeder staan hierin.

Want daar gaat nog weleens wat mis.
Ik kan morgen weer digid regelen bij schoonmoeder.

Ik vind het lief dat jij en je broer plus buren en een vriend hem zo helpen.
Er gaat soms best veel tijd inzitten.

Als je een laag inkomen hebt kan je soms je zorgverzekering via je gemeente afsluiten.
Maar dat is/was per gemeente anders.

Dammie

Berichten: 3322
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 21:20

Neem contact op met zijn bank.
Die hebben meestal een afdeling voor hulp voor mensen die al dat internet financiële gedoe niet meer snappen.
https://www.abnamro.nl/nl/prive/speciaa ... index.html bijvoorbeeld.
Als jij een gesprek plant terwijl je er zelf bij bent, dan kun je ook tips krijgen.

Kinke

Berichten: 20535
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-22 23:13

dank je Dammie. Mijn vader is klant bij de Rabobank, es ff zien of zij ook hulp voor ouderen aanbieden

edit...dan moet mijn vader de bank bellen...goed plan....not

Dammie

Berichten: 3322
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: hoe ouderen beschermen in deze tijd/als je ouders oud worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 22:15

Kun je niet samen met hem de bank bellen? Ze hebben ook speciale random readers, misschien kun je het daarop gooien dat dat voor hem handig is.
Als je een beetje hint, kun je de medewerker misschien duidelijk maken dat jouw vader meer hulp nodig heeft.

ingvdh

Berichten: 6373
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 23:04

Ik voel met je mee, ik merk dat dingen die mij moeder een paar jaar geleden prima kon doen nu met heel veel moeite gaat of niet meer lukt. Je zou verwachten dat ze steeds waakzamer worden maar op een of andere manier wordt ze naïever en goedgeloviger.
Ouderen kunnen heel lang met de tijd mee maar op een gegeven moment snappen ze er niets meer van en geven het op, de wereld wordt te complex voor ze.


Dingen die ze voorheen nooit zou doen doet ze nu wel. Ik heb al een aantal dingen terug kunnen draaien maar ik kan niet alles in de gaten houden. Het enige wat wel helpt om elke keer verhalen te vertellen over mensen waarbij het fout is gegaan. Op deze wijze klinkt het niet belerend maar begrijpt ze wel wat er fout kan gaan. Dus “ heb je het gehoord? die en die klikte op de verkeerde mail en raakte een hoop geld kwijt.”
Toen ze een sms van haar “schoondochter” kreeg met het verzoek voor geld met de mededeling dat ze een nieuw nummer had heeft ze eerst mijn broer gebeld om te checken. Dus het komt wel aan gelukkig.

Maar daarna gaf ze weer een inlog code aan de nieuwe buurman om iets te regelen. :( Lastig hoor.