Mijn vader is bijna 80, is erg ziek geweest 3 jaar geleden en heeft in de afgelopen jaren zware operaties moeten ondergaan en zijn medisch dossier is giga. Daarbij komt dat hij al sinds hij ergens in de dertig was, al best doof werd (machine doof). Ik weet niet anders dan dat de t.v. en radio altijd op volume te hard stonden.
Hij was altijd erg bij de tijd, maar hij wordt nu merkbaar oud. Door zijn operaties en antibiotica is zijn gehoor nog meer verslechterd. (en jippie, van de ziektekostenverzekeraar mag hij maar 1x in de 5? jaar nieuwe gehoorapparaten. Zelfs met gehoorapparaten is hij stokdoof, hij wordt iets vergeetachtig en snapt niet alles meer zo snel/goed. Tel daarbij het probleem dat ik op bijna 1 1/2 uur rijden van hem woon, dat maakt de situatie nog een stuk lastiger. Hij woont op zichzelf en heeft iedere dag thuiszorg, zijn buren zijn goud waard, hij heeft een vriend die regelmatig met hem de hort op gaat en voor de korte stukken rijdt hij zelf nog auto. Met de computer was hij altijd erg handig, maar nu zijn er toch wat dingen die voor problemen zorgen. Zo is hij deze week al 3 dagen achter elkaar bij mijn broer geweest voor hulp met z'n iPad. Hij kon niet meer in zijn email, uiteindelijk heeft mijn broer het voor elkaar gekregen om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Hoe vaak we hem ook waarschuwen, hij surft over het internet en als hij iets interessants ziet, dan klikt hij het aan. Hij snapt niet meer dat er criminelen zijn die erop uit zijn om mensen hun geld afhandig te maken. Ik moet er niet aan denken dat z'n bankrekening wordt leeggeplukt. Hij heeft maar een (steeds kleiner wordend) pensioentje en AOW. Ik ben helaas ook niet zo rijk dat ik in zo'n situatie alles voor hem kan betalen. Op internet stikt het van de tips voor ouderen over dit soort zaken, maar dat slaat mijn vader niet meer op. En ook niet als je het hem face to face uitlegt. Wie heeft er gouden tips, hoe kunnen we hem beschermen? Mijn moeder is al bijna 20 jaar geleden overleden, dus hij woont alleen en internet geeft natuurlijk veel vertier. Z'n iPad afpakken gaat dus wel wat ver