Plaatsing asielzoekers

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38358
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 00:35

En wat betreft bijstand? Iemand van 25 met een huur van 750 krijgt als bijstand 1285 en 430 aan toeslagen, los van andere extra’s via energietoeslag en gemeentelijke regelingen.
Iemand van 25 met een huur van 750 en een fulltime baan met 35000 bruto krijgt 1750 netto en nog 130 aan toeslagen.
Daar zit zeer weinig verschil tussen . Dus of de werkende krijgt veel te weinig of de bijstandsgerechtigde teveel.
Want bijstand betekent normaal gesproken dat je volledig beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt en er is meer dan voldoende vooral laaggeschoold werk.

BeFunny

Berichten: 10666
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 00:44

purny schreef:
Precies. Ik vind het juist goed dat deze mensen werken.
Maar dan moeten ze wel minder extraatjes van de Nederlandse samenleving krijgen.
En ik snap best dat deze mensen heel veel meegemaakt hebben. Maar dat geeft ze dan nog niet het recht om meer te krijgen dan ze recht op hebben.


Nou dit vind ik wel een nare uitspraak.

Ze krijgen niet meer dan waar ze recht op hebben. Ze krijgen wat ze krijgen en moeten het daar mee doen.

Ik begrijp heel goed dat het heel krom is voor mensen die elk dubbeltje om moeten keren en vinden dat ze te weinig geholpen worden. Maar daar kunnen vluchtelingen niks aan doen Oekraïners zeker niet.
Als die na alle ellende wel een extraatje krijgen gun ik ze dat van ganzer harte. Het zijn mensen die graag willen werken en veruit de meesten willen niets liever dan terug naar huis of iig naar Oekraïne want hun huis staat er waarschijnlijk niet meer.

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 01:06

BigOne schreef:
En wat betreft bijstand? Iemand van 25 met een huur van 750 krijgt als bijstand 1285 en 430 aan toeslagen, los van andere extra’s via energietoeslag en gemeentelijke regelingen.
Iemand van 25 met een huur van 750 en een fulltime baan met 35000 bruto krijgt 1750 netto en nog 130 aan toeslagen.
Daar zit zeer weinig verschil tussen . Dus of de werkende krijgt veel te weinig of de bijstandsgerechtigde teveel.
Want bijstand betekent normaal gesproken dat je volledig beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt en er is meer dan voldoende vooral laaggeschoold werk.

Het zou mij niks verbazen dat, nadat de Ukraïners hun leefgeld is ontnomen in verband met te veel profiteren tov bepaalde groepen in Nederland, de werkenden ook gaan eisen dat er maar gekort moet gaan worden op de gelden die de niet werkenden iedere maand op hun rekening bijgeschreven krijgen :j
Ik bedoel met wie moet je nog solidair zijn >;)

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 08:07

purny schreef:
Precies. Ik vind het juist goed dat deze mensen werken.
Maar dan moeten ze wel minder extraatjes van de Nederlandse samenleving krijgen.
En ik snap best dat deze mensen heel veel meegemaakt hebben. Maar dat geeft ze dan nog niet het recht om meer te krijgen dan ze recht op hebben.


Ze krijgen toch waar ze recht op hebben? Of heb je het hier over frauderende Oekraïeners?

996981
Berichten: 9804
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 08:47

Electra63 schreef:
Maar over welke bedragen hebben wij het ?
Hoeveel verdienen zij? Modaal? Minimum of minder ?
Wat ontvangen zij aan toeslagen en/of tegemoetkoming?

Krijgen alle Oekrainers hetzelfde? Ongeacht wat zij verdienen?

Dus waar discussiëren wij precies over ?

In het artikel dat gisteren geplaatst werd over dit onderwerp is veel meer info te lezen:

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... en%20Oekraïners%20leefgeld%2C%20afhankelijk,en%20380%20euro%20per%20persoon.

“Volgens Keijzer is het verschil tussen een Oekraïens gezin en een Nederlands gezin nu te groot. Het verschil bij een gezin van vier personen kan oplopen tot 'ruim vijftienhonderd euro per maand', heeft Keijzer berekend. Een Oekraïens gezin hoeft namelijk geen huur, gas, water, licht, gemeentelijke lasten en zorgverzekering te betalen.”

“Kati Piri van GroenLinks-PvdA wil de regels gelijk trekken: "Oekraïners die hier aan het werk zijn, moeten ook bijdragen aan hun eigen opvang. Dat doen ook asielzoekers en mensen in de bijstand. Oekraïners moeten net zo behandeld worden als alle andere mensen in ons land."

Elisa2

Berichten: 37429
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 09:47

Lijkt me niks mis mee!

Snap niet waar die weerstand er tegen vandaan komt.

Mensen in de bijstand moeten wel gewoon huur, gas, water, licht en zorgverzekering betalen.

De meeste Oekrainers werken gewoon en degene die dat niet doen blijven recht houden op ondersteuning.

Popstra
Berichten: 13803
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-24 10:21

Ik snap dat gestijger van een aantal personen hier steeds ook niet zo. Niemand gunt iemand uit die situatie niks.

En over dat in NL niet zo veel oekrainers opgevangen worden, dagelijks komen er rond de 70 aan bij het centrale punt in Utrecht. Die is nu gesloten omdat het te veel werd. Enkel de schrijnende gevallen worden nog geholpen

Janneke2

Berichten: 22809
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 10:43

BeFunny schreef:
purny schreef:
Precies. Ik vind het juist goed dat deze mensen werken.
Maar dan moeten ze wel minder extraatjes van de Nederlandse samenleving krijgen.
En ik snap best dat deze mensen heel veel meegemaakt hebben. Maar dat geeft ze dan nog niet het recht om meer te krijgen dan ze recht op hebben.


Nou dit vind ik wel een nare uitspraak.


... :o ik vind het vooral een rare uitspraak.

Nederland is een democratie, dus wij* hebben met elkaar afgesproken dat Oekraïners recht hadden/hebben op gratis huisvesting, 300 euri en dat ze mochten werken.

Dus daar hebben ze recht op.

Bij monde van mw Piri, Tweede Kamerlid 'gaat de situatie genormaliseerd worden'.

Ik kan nog met Purny mee als je de 'nog niet genormaliseerde situatie' omschrijft als 'extraatjes toestoppen'.
Maar de zogezegde extraatjes zijn wel datgene waar ze recht op hebben.
(Vergelijk met 'dat geeft ze nog niet het recht om meer te krijgen dan waar ze recht op hebben'.)

* Oud grapje van Wim Kan: "Nederland is een democratie, 'het volk regeert'; elke dag lees ik stomverbaasd in de krant wat ik nou weer wil." :)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 28-02-24 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

996981
Berichten: 9804
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 10:51

Ja en hier wordt aangegeven dat het goed is om te kijken of het nog wenselijk en reëel is dat de situatie er zo uit ziet. Of de rechten nog wel kloppen bij de huidige situatie, of dat er wellicht aanpassingen nodig zijn. Dus wat is precies het probleem?

purny

Berichten: 27535
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 11:18

@Janneke:
Wat is er raar aan? Ik ben deze maand begonnen met werken en heb dus ook meer salaris gekregen. Hierdoor gaan mijn toeslagen naar beneden en stoppen zelfs in een bepaald geval. (Ben ik overigens heel blij mee, want als er 1 schuldenpost is zijn het de toeslagen wel). Dus ik verdien meer en dan zouden de extraatjes minder moeten zijn.
Dus wat is er raar aan om de extraatjes zoals leefgeld bovenop het salaris van deze mensen te stoppen?
Ze hebben er misschien wel recht op maar dat is alleen als ze echt niks hebben. En dat vind ik niet meer dan logisch.

Echt het lijkt wel alsof we ze allemaal speciaal moeten behandelen, we mogen niet onze mening geven meer want dan zijn we racistisch bezig?

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 11:22

Elisa2 schreef:
Lijkt me niks mis mee!

Snap niet waar die weerstand er tegen vandaan komt.

Mensen in de bijstand moeten wel gewoon huur, gas, water, licht en zorgverzekering betalen.

De meeste Oekrainers werken gewoon en degene die dat niet doen blijven recht houden op ondersteuning.


Er is ook niks mis mee de regeling te herzien.

Er is wel wat mis mee om te verkondigen dat Oekraïeners meer krijgen dan waar ze recht op hebben.
Zij nemen gewoon deel aan de regelingen die er bestaan, net als ieder ander hier in NL.
En vinden het waarschijnlijk ook logisch dat de regelingen anders worden nu blijkt dat ze hier langer blijven en ook aan het werk gaan.

Janneke2

Berichten: 22809
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 11:31

purny schreef:
@Janneke:
Wat is er raar aan?

... het is denk ik ook een kwestie van 'vorm en inhoud'.
Ten eerste werd ik getroffen door de zin: 'dat geeft ze nog niet het recht om meer te krijgen dan waar ze recht op hebben'.
Het woord 'recht' lijkt hier twee verschillende betekenissen te hebben.
... en puur feitelijk: 'we hebben het zo afgesproken', dus ze hebben er recht op. Punt.
... en dat is zogezegd 'vorm'.

Qua inhoud kan ik goed met het Tweede Kamerlid Piri mee, dat de situatie genormaliseerd gaat worden.

Citaat:
Ik ben deze maand begonnen met werken en heb dus ook meer salaris gekregen. Hierdoor gaan mijn toeslagen naar beneden en stoppen zelfs in een bepaald geval. (Ben ik overigens heel blij mee, want als er 1 schuldenpost is zijn het de toeslagen wel). Dus ik verdien meer en dan zouden de extraatjes minder moeten zijn.

Gefeliciteerd met je nieuwe baan...! +:)+
Toeslagen kwijtraken kan een hele opluchting zijn.
En ik hoop dat het voor jou niet zo is dat salaris min toeslagen uiteindelijk minder geld betekent.
Citaat:
Dus wat is er raar aan om de extraatjes zoals leefgeld bovenop het salaris van deze mensen te stoppen?

Niets.
Dwz: ik heb de maatregelen destijds begrepen als noodmaatregelen, en die vond ik terecht. "Vroeger of later" moet je noodmaatregelen 'tegen het licht houden' en iets permanents verzinnen.
Citaat:
Echt het lijkt wel alsof we ze allemaal speciaal moeten behandelen, we mogen niet onze mening geven meer want dan zijn we racistisch bezig?
:(:)

Electra63

Berichten: 17859
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 11:44

verootjoo schreef:
Elisa2 schreef:
Lijkt me niks mis mee!

Snap niet waar die weerstand er tegen vandaan komt.

Mensen in de bijstand moeten wel gewoon huur, gas, water, licht en zorgverzekering betalen.

De meeste Oekrainers werken gewoon en degene die dat niet doen blijven recht houden op ondersteuning.


Er is ook niks mis mee de regeling te herzien.

Er is wel wat mis mee om te verkondigen dat Oekraïeners meer krijgen dan waar ze recht op hebben.
Zij nemen gewoon deel aan de regelingen die er bestaan, net als ieder ander hier in NL.
En vinden het waarschijnlijk ook logisch dat de regelingen anders worden nu blijkt dat ze hier langer blijven en ook aan het werk gaan.



Precies, het gaat om de reacties brrrr...

Regels en wetten worden herzien, als blijkt dat dit nodig is.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 11:50

Precies, wetten zijn nooit in beton gegoten, die worden constant aangepast aan de tijdgeest of er worden nieuwe gemaakt als blijkt dat dat nodig is.

En van alle regelingen mag je gebruik maken als je er recht op hebt.
Ik maak zelf bv gebruik van de kinderbijslag, en kinderopvangtoeslag. En dat mogen mensen oneerlijk vinden, dat je geld krijgt omdat je kinderen hebt. Maar dat betekent niet dat ik er geen recht op heb.

Vluchtelingen uit Oekraïne hebben recht op geld dus mogen ze dat krijgen. Als ze er met de nieuwe regeling geen recht meer op hebben, krijgen ze het niet.
Tenzij ze frauderen, en dat is altijd fout.

Elisa2

Berichten: 37429
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 14:36

purny schreef:
@Janneke:
Wat is er raar aan? Ik ben deze maand begonnen met werken en heb dus ook meer salaris gekregen. Hierdoor gaan mijn toeslagen naar beneden en stoppen zelfs in een bepaald geval. (Ben ik overigens heel blij mee, want als er 1 schuldenpost is zijn het de toeslagen wel). Dus ik verdien meer en dan zouden de extraatjes minder moeten zijn.
Dus wat is er raar aan om de extraatjes zoals leefgeld bovenop het salaris van deze mensen te stoppen?
Ze hebben er misschien wel recht op maar dat is alleen als ze echt niks hebben. En dat vind ik niet meer dan logisch.

Echt het lijkt wel alsof we ze allemaal speciaal moeten behandelen, we mogen niet onze mening geven meer want dan zijn we racistisch bezig?


Dat laatste inderdaad, kennelijk is dat een nieuwe manier van discussieren..

Vind de reacties ook erg overtrokken en alleen maar omdat sommigen het woord "recht" anders opvatten.

Electra63

Berichten: 17859
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 16:54

Dat hier soms letterlijk racistische of discriminerende berichten worden geplaatst, is een feit.

996981
Berichten: 9804
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 17:07

Electra63 schreef:
Dat hier soms letterlijk racistische of discriminerende berichten worden geplaatst, is een feit.

dis·cri·mi·na·tie (de; v)
1
ongeoorloofd onderscheid dat gemaakt wordt op grond van bepaalde, m.n. aangeboren kenmerken zoals ras, geslacht, leeftijd, seksuele geaardheid: rassendiscriminatie; positieve discriminatie waarbij bep. achtergestelde groepen een voorkeursbehandeling krijgen

ra·cis·me (het; o)
1
opvatting dat mensen met een bepaalde huidskleur beter zouden zijn dan mensen met een andere kleur, gebruikt als rechtvaardiging om mensen met een andere kleur slecht te behandelen


Waar zie jij die berichten dan? Of bedoel je dat Nederlands bijstandsgerechtigden momenteel gediscrimineerd worden omdat zijn niet de Oekraïnes nationaliteit hebben en dus recht op minder gelden? (Positieve discriminatie).

Popstra
Berichten: 13803
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-24 17:50

dan is kenneklijk het grootste gedeelte van NL incl de politiek een racist!?

Janneke2

Berichten: 22809
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 18:28

Citaat:
Of bedoel je dat Nederlands bijstandsgerechtigden momenteel gediscrimineerd worden omdat zijn niet de Oekraïnes nationaliteit hebben en dus recht op minder gelden?


Oekraïners krijgen driehonderd euro,
dat is fors beneden de bijstandsnorm. (En accoord, gratis huisvesting, maar dat gaat regelmatig over een braaf kamertje - keuken, wc en douche delen met een serie anderen.)

BeFunny

Berichten: 10666
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 18:55

Electra63 schreef:
Dat hier soms letterlijk racistische of discriminerende berichten worden geplaatst, is een feit.


Nee.
Ik lees geen racistische berichten.

Dus dat moet je mensen ook niet in de mond leggen.

Is het trouwens niet zo dat dat ook verboden is hier? Maar dat geldt wat mij betreft dus ook voor dat continu roepen dat hier discriminerende berichten worden geplaatst. Lijkt me niet echt de bedoeling.

purny

Berichten: 27535
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 19:07

Janneke2 schreef:
Citaat:
Of bedoel je dat Nederlands bijstandsgerechtigden momenteel gediscrimineerd worden omdat zijn niet de Oekraïnes nationaliteit hebben en dus recht op minder gelden?


Oekraïners krijgen driehonderd euro,
dat is fors beneden de bijstandsnorm. (En accoord, gratis huisvesting, maar dat gaat regelmatig over een braaf kamertje - keuken, wc en douche delen met een serie anderen.)


En zelfs als Oekraïners een baan hebben met een salaris volgens de nederlandse cao's krijgen ze nog steeds die 300 euro.
En het salaris wat men hier verdiend is in Oekraïne een goudmijn.

996981
Berichten: 9804
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 19:07

Janneke2 schreef:
Citaat:
Of bedoel je dat Nederlands bijstandsgerechtigden momenteel gediscrimineerd worden omdat zijn niet de Oekraïnes nationaliteit hebben en dus recht op minder gelden?


Oekraïners krijgen driehonderd euro,
dat is fors beneden de bijstandsnorm. (En accoord, gratis huisvesting, maar dat gaat regelmatig over een braaf kamertje - keuken, wc en douche delen met een serie anderen.)

Heb je mijn artikel gelezen? Wat ze ontvangen kan oplopen tot €500,- in de maand meer

BeFunny

Berichten: 10666
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 19:38

Maar wat ze krijgen dat krijgen ze.
Daar kunnen ze zelf niet zoveel aan doen.

Daar zou dus een verandering in moeten komen. Maar je kunt jezelf ook afvragen of je die mensen nu tijdelijk niet iets extra s wilt gunnen. Tijdens de moeilijke tijd waar ze doorheen moeten.

Sommigen zijn familie verloren en hun huis. Dan lopen er hier een aantal mensen te zeuren dat ze een paar 100 euro teveel zouden ontvangen. De genen die werken dan hè.

996981
Berichten: 9804
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 19:40

BeFunny schreef:
Maar wat ze krijgen dat krijgen ze.
Daar kunnen ze zelf niet zoveel aan doen.

Daar zou dus een verandering in moeten komen. Maar je kunt jezelf ook afvragen of je die mensen nu tijdelijk niet iets extra s wilt gunnen. Tijdens de moeilijke tijd waar ze doorheen moeten.

Sommigen zijn familie verloren en hun huis. Dan lopen er hier een aantal mensen te zeuren dat ze een paar 100 euro teveel zouden ontvangen. De genen die werken dan hè.

Ik denk dat het goed is dat er goed over wordt gedacht door mensen die er verstand van hebben en alle voors en tegens tegen elkaar af kunnen wegen. Ik gun iedereen alles. Dat is wat mij betreft het punt niet.

Janneke2

Berichten: 22809
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 19:55

Citaat:
Of bedoel je dat Nederlands bijstandsgerechtigden momenteel gediscrimineerd worden omdat zijn niet de Oekraïnes nationaliteit hebben en dus recht op minder gelden?


Oekraïners krijgen driehonderd euro,
dat is fors beneden de bijstandsnorm. (En accoord, gratis huisvesting, maar dat gaat regelmatig over een braaf kamertje - keuken, wc en douche delen met een serie anderen.)

En soms kan dit oplopen naar 500 euro.
Voorwaar, een stevige vorm van discriminatie...
:') :j -O-