Plaatsing asielzoekers

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Popstra
Berichten: 13844
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-24 21:13

Janneke2 schreef:
Popstra schreef:
Ergens ook dom ze dit niet eerder konden bedenken.
Ben benieuwd hoe lang dat debat weer zal gaan duren!



Dom...?

Misschien moest je zelf maar eens de politiek in.

Twee jaar geleden viel Rusland Oekraïne binnen.
Ik ben toevallig nog niet vergeten hoe dat was.
Er werd serieus rekening gehouden met de mogelijkheid dat de Russische opzet van een Blitzkrieg zou slagen.

Tjonge wat dom dat we toen niet wisten dat Oekraïne de Russen tegen kon houden...


Dom om niet eerder te bedenken dat die regeling een beetje uit de klauwen gaat lopen.

Je ziet het net zelf op nos journaal. Ze komen niet meer omdat ze vluchten, ze komen omdat de voorzieningen hier zo goed zijn en omdat ze werk zoeken! Ze zeggen het zelf!!

mysa

Berichten: 10543
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 21:26

Popstra schreef:
en hun ziektekosten vergoed mketen blijven krijgen?


Ja joh, laat ze maar lekker zelf dokken. Net als een eeuw geleden, toen mijn opa een chronische nierziekte had. Gewoon alles wat je hebt aan artsen en ziekenhuis afstaan, tot en met de operaties zelf betalen.
Hij was Nederlander trouwens maar kon zich niet verzekeren want chronisch ziek.
Kunnen we ook met die Oekraïners en andere vluchtelingen doen, helemaal niet hardvochtig..

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 21:34

mysa schreef:
Popstra schreef:
en hun ziektekosten vergoed mketen blijven krijgen?


Ja joh, laat ze maar lekker zelf dokken. Net als een eeuw geleden, toen mijn opa een chronische nierziekte had. Gewoon alles wat je hebt aan artsen en ziekenhuis afstaan, tot en met de operaties zelf betalen.
Hij was Nederlander trouwens maar kon zich niet verzekeren want chronisch ziek.
Kunnen we ook met die Oekraïners en andere vluchtelingen doen, helemaal niet hardvochtig..

Het punt is in dezen dat ze het dus wel kunnen behalen, gezien ze werken..

mysa

Berichten: 10543
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 21:37

Verzekering betalen bedoel je? Krijgen ze dan ook toeslagen?
En wat met die dubbele lasten (hier huur, daar huur of hypotheek) en familie op drift die ze misschien willen/moeten helpen?

Electra63

Berichten: 17895
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 21:38


verootjoo
Berichten: 35670
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 21:52

purny schreef:
@Electra: Heel eerlijk... moet dat ons probleem zijn...
Daarom komen ze ook nog steeds met bosjes deze kant op. Gouden bergen worden er hier beloofd...

Ik ben in ieder geval wel voor versobering en als ze een baan hebben afschaffen...

En hetzelfde behandelen zoals ze andere mensen in de bijstand behandelen.


Gouden bergen??
Hoeveel krijgen ze volgens jou?

Deze mensen zijn hun huis, land, familie en vrienden kwijt. Die zijn niet op zoek naar gouden bergen maar naar veiligheid, vrijheid en een plek om hun kinderen veilig groot te brengen.
Ze krijgen 300€ per maand en zoals je misschien wel weet heb je daar hier in NL geen huis voor.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 21:53

mysa schreef:
Verzekering betalen bedoel je? Krijgen ze dan ook toeslagen?
En wat met die dubbele lasten (hier huur, daar huur of hypotheek) en familie op drift die ze misschien willen/moeten helpen?

Ja. De vraag is natuurlijk waar de grenzen liggen met wat wij als maatschappij kunnen willen (blijven) financieren. Ik denk dat het goed is dat daar naar gekeken wordt

purny

Berichten: 27559
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 21:59

verootjoo schreef:
purny schreef:
@Electra: Heel eerlijk... moet dat ons probleem zijn...
Daarom komen ze ook nog steeds met bosjes deze kant op. Gouden bergen worden er hier beloofd...

Ik ben in ieder geval wel voor versobering en als ze een baan hebben afschaffen...

En hetzelfde behandelen zoals ze andere mensen in de bijstand behandelen.


Gouden bergen??
Hoeveel krijgen ze volgens jou?

Deze mensen zijn hun huis, land, familie en vrienden kwijt. Die zijn niet op zoek naar gouden bergen maar naar veiligheid, vrijheid en een plek om hun kinderen veilig groot te brengen.
Ze krijgen 300€ per maand en zoals je misschien wel weet heb je daar hier in NL geen huis voor.


Die veiligheid kunnen ze ook in een ander land krijgen.
Die 300 euro per maand krijgen ze bovenop hun salaris die ze hier verdienen.
Moet jij eens proberen als bijstandsgerechtigde. Daar moet je doorgeven dat je vriend af en toe bij je logeert.. en dan wordt je als een zware crimineel behandeld.
En aangezien je in Oekraïne een huis van 76 m2 voor 55.000 euro hebt, vermoed ik niet dat in Oekraïne een huurwoning tegen de 500 euro hebt.
Laatst bijgewerkt door purny op 27-02-24 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38442
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 22:01

Gelukkig denken de werkende Oekraïners er ook zo over. Die vinden het niet meer dan normaal dat ze bijdragen in de kosten ipv ontvangen.
Twee jaar geleden moesten er in alle haast regelingen worden opgetuigd . Nu moeten ze worden aangepast omdat niemand had verwacht dat de oorlog nog steeds bezig is.

purny

Berichten: 27559
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 22:05

En gelukkig kon half Nederland wel de Oekraïners met open armen ontvangen, konden er opvanglocaties in mum van tijd worden opgetuigd en blijven de mensen in Ter Apel die ook zijn gevlucht voor oorlog in het gras slapen ipv fatsoenlijk en veilig worden opgevangen :+

Janneke2

Berichten: 22886
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 22:11

Tjonge...
Oekraïners die hier niet heen komen omdat er een oorlog gaande is...
... gekker moet het niet worden.

(De Oekraïnse mevrouw die ik ken, reist regelmatig terug. Ze wil gewoon in haar appartement in Kyiv wonen.)

Electra63

Berichten: 17895
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 22:14

purny schreef:
verootjoo schreef:


Gouden bergen??
Hoeveel krijgen ze volgens jou?

Deze mensen zijn hun huis, land, familie en vrienden kwijt. Die zijn niet op zoek naar gouden bergen maar naar veiligheid, vrijheid en een plek

Die veiligheid kunnen ze ook in een ander land krijgen.
Die 300 euro per maand krijgen ze bovenop hun salaris die ze hier verdienen.
Moet jij eens proberen als bijstandsgerechtigde. Daar moet je doorgeven dat je vriend af en toe bij je logeert.. en dan wordt je als een zware crimineel behandeld.
En aangezien je in Oekraïne een huis van 76 m2 voor 55.000 euro hebt, vermoed ik niet dat in Oekraïne een huurwoning tegen de 500 euro hebt.


Het gemiddelde salaris in Oekraïne voor de oorlog was € 300..

Je klinkt erg afgunstig Purney.
Het zijn oorlogsvluchtelingen en fijn dat een deel zo snel al aan het werk is en ik vermoed dat zij niet de bestbetaalde banen in Nederland hebben.

En omdat zij geen zorgverzekering betalen, hebben zij ook geen recht op zorgtoeslag.

Het gaat niet om duizenden euro's per maand, vermoed ik zo.

En deze regelingen waren snel opgetuigd in 2022 en worden nu herzien en aangepast, prima wat mij betreft.
Ik wil voor geen goud met hen ruilen.

Electra63

Berichten: 17895
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 22:16

purny schreef:
En gelukkig kon half Nederland wel de Oekraïners met open armen ontvangen, konden er opvanglocaties in mum van tijd worden opgetuigd en blijven de mensen in Ter Apel die ook zijn gevlucht voor oorlog in het gras slapen ipv fatsoenlijk en veilig worden opgevangen :+



Ook de mensen in Ter Apel moeten fatsoenlijk worden opgevangen.
Ik hoop dat de spreidingswet daar in bijdraagt.

verootjoo
Berichten: 35670
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 22:16

purny schreef:
Die veiligheid kunnen ze ook in een ander land krijgen.
Die 300 euro per maand krijgen ze bovenop hun salaris die ze hier verdienen.
Moet jij eens proberen als bijstandsgerechtigde. Daar moet je doorgeven dat je vriend af en toe bij je logeert.. en dan wordt je als een zware crimineel behandeld.
En aangezien je in Oekraïne een huis van 76 m2 voor 55.000 euro hebt, vermoed ik niet dat in Oekraïne een huurwoning tegen de 500 euro hebt.

Jeetje… je klinkt wel jaloers zeg.
Op vluchtelingen.

Ik zou niet willen ruilen en gun ze prima die 300€.

In NL zijn er niet eens zoveel Oekraïners, de meesten zijn opgevangen in Duitsland, Polen en Tsjechië.

purny

Berichten: 27559
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 22:19

Ik ben niet jaloers.. ik werk hard voor mijn geld. En ook ik heb armoede gekend en mee moeten leven.
Maar het is niet uit te leggen dat iemand die in de bijstand zit en geld moest lenen voor iets in huis wordt afgeschilderd als fraudeur.

Maar goed, ik heb mijn punt gemaakt.

BigOne
Berichten: 38442
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 22:21

purny schreef:
En gelukkig kon half Nederland wel de Oekraïners met open armen ontvangen, konden er opvanglocaties in mum van tijd worden opgetuigd en blijven de mensen in Ter Apel die ook zijn gevlucht voor oorlog in het gras slapen ipv fatsoenlijk en veilig worden opgevangen :+

Gelukkig waren deze Oekraïnse mensen zeer werkwillig, meer dan 60.000 van hun werken, betalen over hun salaris gewoon belasting en ondersteunen zo de economie waar bvb jouw toeslagen ook van betaald worden. Ik heb een kennis in Kyiv wonen, wil haar wel vragen of ze een air b en b wil starten. Slaap niet gegarandeerd, door luchtalarm minimaal 5 nachten eruit en naar de schuilkelder.
De mensen in asielzoekerscentra is een totaal ander verhaal, die hopen hier voor altijd te blijven, de meeste Oekraïners willen terug en ze hadden zeker niet verwacht zolang te blijven , onze regering ook niet.

Electra63

Berichten: 17895
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 22:23

verootjoo schreef:
purny schreef:
Die veiligheid kunnen ze ook in een ander land krijgen.
Die 300 euro per maand krijgen ze bovenop hun salaris die ze hier verdienen.
Moet jij eens proberen als bijstandsgerechtigde. Daar moet je doorgeven dat je vriend af en toe bij je logeert.. en dan wordt je als een zware crimineel behandeld.
En aangezien je in Oekraïne een huis van 76 m2 voor 55.000 euro hebt, vermoed ik niet dat in Oekraïne een huurwoning tegen de 500 euro hebt.

Jeetje… je klinkt wel jaloers zeg.
Op vluchtelingen.

Ik zou niet willen ruilen en gun ze prima die 300€.

In NL zijn er niet eens zoveel Oekraïners, de meesten zijn opgevangen in Duitsland, Polen en Tsjechië.



Ik heb een Poolse vriendin en zij en haar man reden in het begin van de oorlog 2 x per maand met een auto vol kleding, speelgoed en eten naar Polen, omdat haar familie in Polen vluchtelingen opvingel, maar dat zelf niet (helemaal) konden bekostigen.
Vrienden, bekenden en collega's brachten van alles en zij reden even in een weekeind op en neer.
Hij had gelukkig een auto van de zaak en mocht daar van zijn werkgever iedere x mee op en neer naar Polen.

Ik ben trots op mijn vrienden en ik heb een hekel aan jaloerse mensen.

Electra63

Berichten: 17895
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 22:26

purny schreef:
Ik ben niet jaloers.. ik werk hard voor mijn geld. En ook ik heb armoede gekend en mee moeten leven.
Maar het is niet uit te leggen dat iemand die in de bijstand zit en geld moest lenen voor iets in huis wordt afgeschilderd als fraudeur.

Maar goed, ik heb mijn punt gemaakt.



Je hebt geen punt.

Armoede is niet te vergelijken met oorlog!
Sommigen hebben alles verloren, familieleden.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 22:31

Electra63 schreef:
purny schreef:
Ik ben niet jaloers.. ik werk hard voor mijn geld. En ook ik heb armoede gekend en mee moeten leven.
Maar het is niet uit te leggen dat iemand die in de bijstand zit en geld moest lenen voor iets in huis wordt afgeschilderd als fraudeur.

Maar goed, ik heb mijn punt gemaakt.



Je hebt geen punt.

Armoede is niet te vergelijken met oorlog!
Sommigen hebben alles verloren, familieleden.

Maar als je zo gaat redeneren electra, zijn er toch veel meer mensen die recht zouden hebben op extra gelden bovenop eigen verdiend loon?

Elisa2

Berichten: 37607
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 22:36

purny schreef:
Ik ben niet jaloers.. ik werk hard voor mijn geld. En ook ik heb armoede gekend en mee moeten leven.
Maar het is niet uit te leggen dat iemand die in de bijstand zit en geld moest lenen voor iets in huis wordt afgeschilderd als fraudeur.

Maar goed, ik heb mijn punt gemaakt.


Je hebt zeker een punt, het is inderdaad niet uit te leggen voor vele mensen in de bijstand (veel chronisch zieken) waarbij de duimschroeven vaak nog even extra aangehaald worden ipv dat ze geholpen worden.

Karl66

Berichten: 29765
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 23:11

purny schreef:
@Electra: Heel eerlijk... moet dat ons probleem zijn...
Daarom komen ze ook nog steeds met bosjes deze kant op. Gouden bergen worden er hier beloofd...

Ik ben in ieder geval wel voor versobering en als ze een baan hebben afschaffen...

En hetzelfde behandelen zoals ze andere mensen in de bijstand behandelen.


Er is zoveel mijn probleem niet waar andere mensen van "profiteren", wajong bijvoorbeeld. Maar ik zou toch niet graag zien dat dat afgeschaft wordt, omdat ik vind dat je als samenleving voor elkaar moet zorgen en dat de sterke schouders de zwakke schouders moeten steunen. En de samenleving is voor mij meer dan alleen Nederland. Ook een land als Oekraïne wat door oorlog is getroffen hoort daar wat mij betreft bij. En nu blijkt dat mensen hier langer blijven, dat een groot deel ondertussen een baan heeft en dat we een deel van de financiële steun kunnen versoberen, prima.

Maar hou op met domme gezwam dat er hier gouden bergen worden beloofd, daarom zijn ze hier niet. Ze zijn hier omdat ze voor oorlog zijn gevlucht.

Janneke2

Berichten: 22886
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 23:24

"... hebben we vluchtelingen die werken, is het wéér niet goed."

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 23:41

Janneke2 schreef:
"... hebben we vluchtelingen die werken, is het wéér niet goed."

Uh, dat zegt niemand… als je werkt en daar voldoende inkomen uithaalt heb je echter minder recht op toeslagen. Dat geldt voor iedereen en het is niet gek als dit voor deze groep ook geldt.

purny

Berichten: 27559
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 23:48

Precies. Ik vind het juist goed dat deze mensen werken.
Maar dan moeten ze wel minder extraatjes van de Nederlandse samenleving krijgen.
En ik snap best dat deze mensen heel veel meegemaakt hebben. Maar dat geeft ze dan nog niet het recht om meer te krijgen dan ze recht op hebben.

Electra63

Berichten: 17895
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 23:56

Maar over welke bedragen hebben wij het ?
Hoeveel verdienen zij? Modaal? Minimum of minder ?
Wat ontvangen zij aan toeslagen en/of tegemoetkoming?

Krijgen alle Oekrainers hetzelfde? Ongeacht wat zij verdienen?

Dus waar discussiëren wij precies over ?