Plaatsing asielzoekers

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22888
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 00:05

@ Irma:
wegkijken als in "de markt moet het oplossen"... O:)

Te weinig onderkomens voor vluchtelingen (niet omdat er geen ruimte is, gewoon verkocht)
te weinig personeel (want kost geld)
te weinig ondersteuning als in sociaal werkers (want kost geld)
politie kan/"wil" niet komen want heeft te weinig mensen (politie kost geld)
(etc.).

En de problemen: 'dat komt vanwege cultuur verschil'.

(Wie dit snapt mag het zeggen.)
(Ik krijg associaties met Bertold Brechts' "Furcht und Elend".)

BeFunny

Berichten: 10824
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 00:10

irmaz schreef:
Kindhuwelijken in Nederland zijn strafbaar:
Citaat:
Artikel 31Minimumleeftijd aangaan huwelijk

1. Om een huwelijk te mogen aangaan moeten een man en een vrouw de leeftijd van achttien jaren hebben bereikt.



Het ging niet over kind huwelijken in NL. Het ging erover dat het nog steeds voorkomt.

Sorry andere tekst eronder verwijderd ik dacht dat ik iemand anders quotte
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 27-02-24 00:15, in het totaal 1 keer bewerkt

irmaz

Berichten: 4860
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 00:14

BeFunny schreef:
irmaz schreef:
Kindhuwelijken in Nederland zijn strafbaar:

Artikel 31Minimumleeftijd aangaan huwelijk

1. Om een huwelijk te mogen aangaan moeten een man en een vrouw de leeftijd van achttien jaren hebben bereikt.

Het ging niet over kind huwelijken in NL. Het ging erover dat het nog steeds voorkomt.

En vaker dan veel mensen denken.

Er bestaan dus culturen waar dat normaal is. Ook in bijv het midden Oosten komen kindhuwelijken nog steeds voor.

Volgens mij ging het hier over plaatsing asielzoekers :?
Willen asielzoekers hier ook met kinderen trouwen?

BeFunny

Berichten: 10824
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 00:17

Ik kreeg een reactie dat kind huwelijken nauwelijks nog voorkomen in de huidige dominante cultuur.

En daar reageerde ik op. Tegelijkertijd had ik even te snel op jou gereageerd.

Karl66

Berichten: 29765
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 00:24

BeFunny schreef:
Er werd gevraagd of er aanwijzingen waren dat dit soort mensen ook mee komen. En helaas zijn die aanwijzingen er. Ik kan er niks anders van maken ;)

Neemt niet weg dat er zoveel mensen zijn die gewoon alleen maar veilig ergens willen zitten nadat ze alles achter hebben moeten laten.


Ja, alleen zijn deze mensen dus gewoon op de radar van de AIVD en daarom zijn ze ook opgepakt, hoe komt dat overeen met jouw verhaal dat de screening niks voorstelt?

Karl66

Berichten: 29765
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 00:27

BeFunny schreef:
Deden

In de huidige tijd komen nog steeds gearrangeerde huwelijken voor en ook kinderhuwelijken.



En wat heeft dit nu weer met asielzoekers in Nederland te maken, behalve dan dat er blijkbaar linksom of rechtsom redenen gezocht moeten worden om maar te laten zien hoe slecht die mensen wel niet zijn.

Elisa2

Berichten: 37607
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 09:38

irmaz schreef:
Elisa2 schreef:

Mensen zijn tegen ASC,s omdat ze bang zijn voor dit gedrag. Omdat dit kennelijk al eerder gebeurd is in de sportschool waarover geschreven werd een paar pagina,s terug. (grensoverschrijdend gedrag naar vrouwen en medewerkersters) Dus hoezo zou dit niet relevant zijn voor dit topic?

Denk dat het belangrijker is om deze angst te begrijpen en onderkennen als je het draagvlak en de tolerantie wilt vergroten. Erkennen ipv wegkijken.

Die angst is dus zelf-aangepraat en irreeel groot. Dat is dus wat we hier de hele tijd proberen duidelijk te maken. Er komen geen tsunamis asielzoekers naar Nederland, er komen geen hordes IS of Al Qaida aanhangers naar Nederland, er zijn geen culturen waar verkrachting een normale omgangsvorm is. Er bestaan wel kloothommels op de wereld en die worden ook in Nederland geboren en ja, er komen ook kloothommels hier asiel aanvragen. Maar doe alsjeblieft niet net alsof het een cultuurverschil is dat dat kloothommelgedrag goedpraat of veroorzaakt. Wij hebben gewoon wetten en regels die voor iedereen op Nederlands grondgebied gelden en door net te doen alsof asielzoekers daar niet aan kunnen of willen voldoen omdat ze een andere cultuur zouden hebben is onzin. Wij zijn blijkbaar gewoon te lui of laf om overtreders op tijd in hun nekvel te grijpen. Dat is het probleem, niet een zelfbedacht cultuurverschil.


Nee, de angst is ontstaan door vervelende ervaringen.

Dat lijken sommige mensen hier niet te kunnen begrijpen.

En die culturen zijn er wel degelijk (Afrika) maar ook dat wordt hier ontkend. Want 90% van die asielzoekers vrouwen die verkracht worden dat is niet erg..want we weten niet of dat in NL gebeurd en als het ergens anders gebeurd dan is het niet erg want daar kunnen "wij" niks aan doen. |o

https://www.ewmagazine.nl/buitenland/ne ... -2687882W/

Janneke2

Berichten: 22888
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 09:55

Citaat:
Nee, de angst is ontstaan door vervelende ervaringen.

Dat lijken sommige mensen hier niet te kunnen begrijpen.

En die culturen zijn er wel degelijk (Afrika) maar ook dat wordt hier ontkend. Want 90% van die asielzoekers vrouwen die verkracht worden dat is niet erg..want we weten niet of dat in NL gebeurd en als het ergens anders gebeurd dan is het niet erg want daar kunnen "wij" niks aan doen.


... ik heb hier nergens gelezen 'dat het niet erg is als een vrouw verkracht wordt'.
(We hebben het er over gehad dat afgezien van enge griezels/sekten er geen godsdiensten zijn waar ik weet van heb waar dat een soort van sacrament zou zijn.)

En ik heb ook niet gelezen 'jouw nare ervaringen zijn niet waar en bovendien onbelangrijk'.
... en als ik het mis heb, please correct me.

Maar sexueel geweld komt ook helaas "gewoon" voor onder Nederlandse mannen.

En cultuurverschillen zijn er wel degelijk - dat merk ik dagelijks als import in Drenthe. En meestal vind ik die verschillen leuk, maar het kan ook vermoeiend en verwarrend zijn.

Popstra
Berichten: 13844
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-24 10:05

irmaz schreef:
Nee zeker niet. Ik ben best geïnteresseert in een goed onderzoek zien dat aantoont dat
1: er veel vluchtelingen uit oa Irak, Iran en Syrië komen die zijn opgegroeid met het gedachtegoed van al Qaida en Is en dat die vanuit hun cultuur verkrachten omdat ze opgegroeid zijn met dat gedachtegoed . En
2: Mensen in Irak, Iran en Syrië vinden dat daar vrouwen maar 1 recht hebben, namelijk het aanrecht.


Heb jij nou serieus nog nooit van deze uitdrukking gehoord!?

irmaz

Berichten: 4860
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 10:17

Elisa2 schreef:
irmaz schreef:
Die angst is dus zelf-aangepraat en irreeel groot. Dat is dus wat we hier de hele tijd proberen duidelijk te maken. Er komen geen tsunamis asielzoekers naar Nederland, er komen geen hordes IS of Al Qaida aanhangers naar Nederland, er zijn geen culturen waar verkrachting een normale omgangsvorm is. Er bestaan wel kloothommels op de wereld en die worden ook in Nederland geboren en ja, er komen ook kloothommels hier asiel aanvragen. Maar doe alsjeblieft niet net alsof het een cultuurverschil is dat dat kloothommelgedrag goedpraat of veroorzaakt. Wij hebben gewoon wetten en regels die voor iedereen op Nederlands grondgebied gelden en door net te doen alsof asielzoekers daar niet aan kunnen of willen voldoen omdat ze een andere cultuur zouden hebben is onzin. Wij zijn blijkbaar gewoon te lui of laf om overtreders op tijd in hun nekvel te grijpen. Dat is het probleem, niet een zelfbedacht cultuurverschil.


Nee, de angst is ontstaan door vervelende ervaringen.

Dat lijken sommige mensen hier niet te kunnen begrijpen.

En die culturen zijn er wel degelijk (Afrika) maar ook dat wordt hier ontkend. Want 90% van die asielzoekers vrouwen die verkracht worden dat is niet erg..want we weten niet of dat in NL gebeurd en als het ergens anders gebeurd dan is het niet erg want daar kunnen "wij" niks aan doen. |o

https://www.ewmagazine.nl/buitenland/ne ... -2687882W/

Die vervelende ervaringen die zijn er, dat ontkent ook helemaal niemand. Maar diezelfde vervelende ervaringen hebben een gedeelte van de vrouwen ook met Hollandse mannen.
Dat gedrag van jonge mannen is geen cultuur verschijnsel, dat is gewoon crimineel gedrag en zou bestraft moeten worden. En daar gaat het dus fout in Nederland. We stoppen grote aantallen (veelal getraumatiseerde) asielzoekers bij elkaar op een afgelegen plaats waar totaal niks te beleven is en geven ze dan ook nog eens niks te doen. En dan zijn we verbaasd dat er rottigheid ontstaat?

Ik neem aan dat je het station in Maarheeze kent? Dat ligt volledig in de middle of nowhere, met geen enkel sociaal of wat dan ook toezicht. Vervolgens zet je er 1500 mensen op loopafstand neer, waaronder een flink aantal opportunistische veilige landers, die daar helemaal niks anders te doen hebben dan bomen tellen. Dat heet de kat op het spek binden volgens een goed Hollands spreekwoord.

Elisa2

Berichten: 37607
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 17:01

Zo maak je van daders slachtoffers, door de daders getraumatiseerd te noemen waardoor ze zoiets doen. Dat zijn ze niet..ze traumatiseren juist andere mensen met grensoverschrijdend gedrag. Er is geen enkel excuus om zoiets "goed" te praten.

En ja, in Nederland zijn er ook verkrachters..echter is er geen verkrachtingscultuur in Nederland waar deze er wel is in India en Zuid Afrika bijvoorbeeld. Echt het loont om je eens goed in te lezen en te verdiepen.

https://dezesdeclan.wordpress.com/tag/w ... en-mannen/

Ik zal eens even wat Quoten:

De Nigeriaanse schrijfster Chika Unigwe beweerde in een online post dat de ICIR meldt dat er in Nigeria tussen 1973 en 2019 65 veroordelingen wegens verkrachting hebben plaatsgevonden, waarvan 13 na 2015. Zuid-Afrika kent een van de hoogste gevallen van seksueel geweld ter wereld. de wereld. Alleen al tussen juli en september 2021 registreerde Zuid-Afrika bijna 10.000 gevallen van verkrachting. Tijdens de pandemie meldde het Keniaanse ministerie van Volksgezondheid minimaal 5.000 gevallen van verkrachting in het land, waarvan 65% minderjarigen waren.

Dit roept de vraag op: als deze alarmerende hoeveelheid geweld in Afrika plaatsvindt, waarom worden de zaken rondom misbruik dan verzwegen, afgezwakt of volledig genegeerd?

Wanneer iemand misbruik meldt, is het alleen maar goed om het slachtoffer niet te schande te maken of zijn verhaal snel terzijde te schuiven, omdat dit meer slachtoffers van misbruik zou aanmoedigen om zich uit te spreken. Met actie kan de verkrachtingscultuur een nieuwe geschiedenis worden die we geleidelijk hebben afgeschaft.


Bron: https://www.afrocritik.com/rape-culture-in-africa/

https://inspireafrika.com/en/a-rape-culture/

BigOne
Berichten: 38442
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 17:19

Verkrachting is overal strafbaar , maar helaas wordt er wereldwijd op zeer verschillende manieren tegenop getreden. In sommige landen komen ze er mee weg , in andere landen krijgen ze de doodstraf.
Wat vrouwen betreft, in nogal wat landen is de vrouw nog steeds ongeschikt aan de man, mogen niets, Afghanistan is daar een zeer duidelijk voorbeeld van.
Maar de mannen die dit toejuichen en volop goedkeuren blijven daar, die hebben de tijd van hun leven bij de taliban .
Syriërs die vertrekken zijn vaak of hoogopgeleid of mensen die niet voor Assad willen sneuvelen.
Dat er cultuurverschillen zijn tussen alle mensen, zelfs tussen Nederlanders onderling is wel duidelijk. Dat betekent niet dat het onveiliger wordt, juist de spreidingswet , kleinschaligere opvang in elk dorp of stad is veel beter voor de integratie van vreemdelingen ipv van het ene naar het andere adres gesleept te worden. Haal de getto’s uit elkaar en het zal beter gaan.
En verander de wet zodat veiligelanders per direct in hechtenis worden genomen en eruit gebonjourd worden. Niks vrij bewegen en reizen. Dan is de kans zeer groot dat ze de illegaliteit induiken want zeer veel Marokkanen hebben wel kennissen of familieleden hier wonen waar ze terechtkunnen.

irmaz

Berichten: 4860
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 18:07

Elisa2 schreef:
Zo maak je van daders slachtoffers, door de daders getraumatiseerd te noemen waardoor ze zoiets doen. Dat zijn ze niet..ze traumatiseren juist andere mensen met grensoverschrijdend gedrag. Er is geen enkel excuus om zoiets "goed" te praten.

Nee nu maak jij weer in je hoofd een rechtsstreekse 1 op 1 link tussen asielzoeker en dader.

Ik noem de daders geen slachtoffer ik noem een groot aantal asielzoekers getraumatiseerd. Voor het uithalen van rottigheid benoem ik meerdere zaken die (samen) een grotere kans op problemen geeft, getraumatiseerde mensen is er daar 1 van. Nergens zeg ik dat daders getraumatiseerde mensen zijn die niet anders kunnen of iets dergelijks. Eerlijk gezegd denk ik dat de daders van rottigheid juist niet de getraumatiseerde mensen zijn, maar dat is gewoon mijn onderbuikgevoel zonder data of feiten.

BeFunny

Berichten: 10824
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 19:50

irmaz schreef:
Ik neem aan dat je het station in Maarheeze kent? Dat ligt volledig in de middle of nowhere, met geen enkel sociaal of wat dan ook toezicht. Vervolgens zet je er 1500 mensen op loopafstand neer, waaronder een flink aantal opportunistische veilige landers, die daar helemaal niks anders te doen hebben dan bomen tellen. Dat heet de kat op het spek binden volgens een goed Hollands spreekwoord.



Ik vind dat je hier zeker een punt hebt. En daarop zou ook beter gescreend moeten worden. Geef eerst de mensen die echt asiel nodig hebben een plek.

Ook wat de trauma's betreft ben ik het met je eens. Veel asielzoekers hebben dingen mee gemaakt die wij alleen van de tv kennen. En dat kunnen wij ons niet eens voorstellen.

Popstra
Berichten: 13844
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-24 20:45

Wel mooi dat de kamer gaat debateren over het feit Oekrainers die nu hier gewoon inkomen hebben omdat ze werken evengoed ook nog gratis onderdak genieten, leefgeld krijgen en ziektekosten vergoeding.
Dat is natuurlijk niet zo heel fair naar ons toe.

Ergens ook dom ze dit niet eerder konden bedenken.
Ben benieuwd hoe lang dat debat weer zal gaan duren!

mysa

Berichten: 10544
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 20:48

Aan de andere kant: misschien zitten velen dan met dubbele lasten omdat ze hun huur/hypotheek in Oekraïne door moeten betalen? (als hun huis er nog staat, geen idee wat een bank met hypotheek doet als huis half kapot of zelfs plat gebombardeerd is).

purny

Berichten: 27559
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 20:52

mysa schreef:
Aan de andere kant: misschien zitten velen dan met dubbele lasten omdat ze hun huur/hypotheek in Oekraïne door moeten betalen? (als hun huis er nog staat, geen idee wat een bank met hypotheek doet als huis half kapot of zelfs plat gebombardeerd is).

Dan gaan ze maar wat meer werken... moeten wij als nederlandse bevolking ook doen.
Deze mensen mogen vrij werken in NL, dus ik vind niet dat wij ze nog eens moeten gaan faciliteren in gratis geld enz.

Popstra
Berichten: 13844
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-24 20:55

Nee zotter moet het niet worden.

Electra63

Berichten: 17896
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 20:59

purny schreef:
mysa schreef:
Aan de andere kant: misschien zitten velen dan met dubbele lasten omdat ze hun huur/hypotheek in Oekraïne door moeten betalen? (als hun huis er nog staat, geen idee wat een bank met hypotheek doet als huis half kapot of zelfs plat gebombardeerd is).

Dan gaan ze maar wat meer werken... moeten wij als nederlandse bevolking ook doen.
Deze mensen mogen vrij werken in NL, dus ik vind niet dat wij ze nog eens moeten gaan faciliteren in gratis geld enz.


Niet iedere Oekraïner kan werken. Sommige zijn te jong, te oud of ziek of niet geschoold of getraumatiseerd.
Ze zijn gevlucht voor de Russische bezetter c.q. oorlog.

Electra63

Berichten: 17896
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 21:02

Ik zou weleens willen horen welke vluchtelingen wel welkom zijn hier.
De oorlogen in Syrië, Afghanistan en Oekraine zijn schijnbaar niet ernstig genoeg ?
De droogte en honger in Afrika ook niet?

Dus welke vluchteling is welkom hier ?

Popstra
Berichten: 13844
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-24 21:03

Het gaat hier om de oekrainers die wel werken...

purny

Berichten: 27559
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 21:03

@Electra: Heel eerlijk... moet dat ons probleem zijn...
Daarom komen ze ook nog steeds met bosjes deze kant op. Gouden bergen worden er hier beloofd...

Ik ben in ieder geval wel voor versobering en als ze een baan hebben afschaffen...

En hetzelfde behandelen zoals ze andere mensen in de bijstand behandelen.

Popstra
Berichten: 13844
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-24 21:05

Electra63 schreef:
Ik zou weleens willen horen welke vluchtelingen wel welkom zijn hier.
De oorlogen in Syrië, Afghanistan en Oekraine zijn schijnbaar niet ernstig genoeg ?
De droogte en honger in Afrika ook niet?

Dus welke vluchteling is welkom hier ?


Dus jij vind dat de oekrainers die hier nu al 2 jaar gewoon 40 uur werken en inkomen genieten ook nog gratis mogen blijven wonen, leefgeld krijgen en hun ziektekosten vergoed mketen blijven krijgen?

Janneke2

Berichten: 22888
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 21:07

Popstra schreef:
Ergens ook dom ze dit niet eerder konden bedenken.
Ben benieuwd hoe lang dat debat weer zal gaan duren!



Dom...?

Misschien moest je zelf maar eens de politiek in.

Twee jaar geleden viel Rusland Oekraïne binnen.
Ik ben toevallig nog niet vergeten hoe dat was.
Er werd serieus rekening gehouden met de mogelijkheid dat de Russische opzet van een Blitzkrieg zou slagen.

Tjonge wat dom dat we toen niet wisten dat Oekraïne de Russen tegen kon houden...

Electra63

Berichten: 17896
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 21:07

purny schreef:
@Electra: Heel eerlijk... moet dat ons probleem zijn...
Daarom komen ze ook nog steeds met bosjes deze kant op. Gouden bergen worden er hier beloofd...

Ik ben in ieder geval wel voor versobering en als ze een baan hebben afschaffen...

En hetzelfde behandelen zoals ze andere mensen in de bijstand behandelen.


Deze mensen vluchten bijvoorbeeld voor oorlog, die komen niet voor de gouden bergen, die er in mijn ogen niet zijn.

Ik weet niet wat die Oekrainers verdienen en ik weet niet wat zij (gratis) ontvangen.
Ik kan dat niet beoordelen.

Maar gouden bergen? Die zie ik niet.