Kiwiaa schreef:Letterlijk in het artikel staat "Als er een bordje bij staat dat de toegang verboden is of als de percelen omheind zijn, mag je er niet over. "
Lijkt me geen probleem voor je honden, paardenwei,..
Dat betreft het wandelen over privé percelen. Dus voor de weide zou dat inderdaad een optie zijn.
Maar dan hebben we nog steeds dit stuk:
Citaat:
"Je moet wel eerst aanbellen bij de buren en het vragen, maar als die weigeren of niet thuis zijn, mag je in principe toch de tuin binnengaan. Wel enkel om je bal of dier te gaan zoeken, niet om er andere dingen mee te nemen, want dan heet dat gewoon diefstal", aldus Sagaert.
Dus mijn buurman belt aan. Ik ben niet thuis of hoor hem niet. Honden lopen achter. Buurman mag dan dus gewoon mijn tuin binnen komen. Verboden toegangs bordje slaat niet op dit deel van de wet. Als hij dan ook nog eens een bal zal pakken (De honden hier hebben dolgraag ballen.) is de kans helemaal groot dat de hond dat niet gaat pikken van een vreemde.
Citaat:
In principe kan je dus bij verbouwingen een stelling of ladder zetten op de oprit van de buren om aan je gevel te kunnen. Maar je buren kunnen zich er wel tegen verzetten als ze een goede motivatie hebben, bijvoorbeeld als ze dat stukje grond zelf nodig hebben voor bouwwerken, of als je eigenlijk via je eigen perceel ook aan de verbouwing kan.
Buurman mag dus zijn stelling/kraan neer zetten en dan mag ik gaan "procederen" met goede argumenten als ik bv niet uit kan met mijn vrachtwagen of trailer.
Nu hoop ik oprecht dat mijn buren hier niet voor dergelijke problemen gaan zorgen. Maar ik kan me zo voorstellen dat er situaties zijn waarin deze nieuwe wet echt voor veel problemen gaat zorgen.