Palmera schreef:Hiraeth, deels met je eens. Ik geloof ook dat alle kleine beetjes iets helpen, niets doen omdat het toch al belabberd is is geen optie, en kunnen we gewoon niet maken t.o.v de andere bewoners van deze planeet.
Maar: we moeten het wel allemaal doen! En op de goede manier! Het heeft geen enkele zin je glas in de glasbak te gooien om vervolgens een telefoonhoesje uit China te bestellen!
Een derde kind is, imo, en ik weet dat ik hiermee mensen steek, gewoon niet nodig! Oók niet als je een zonnepaneel op het dak hebt!
En zo kan ik nog wel even doorgaan. We doem teveel voor eem te klein deel, en daarvoor, ja sorry,zijn we echt al teveel naar de klote. We moeten het GOED doen. En niet voor onszelf, maar voor al die anderen wiens wereld wij hebben afgepakt/vervuild/onbewoonbaar hebbem gemaakt.
En ik ben het dan weer deels met jou eens
Het heeft geen enkele zin om het ene wel te doen om vervolgens het andere niet te doen, gaat in mijn ogen niet helemaal op. Dat ontkracht eigenlijk ook het "alle beetjes helpen".
Dat zou namelijk betekenen dat het alleen helpt als je alles doet.
Ik heb liever dat iemand stopt met vlees eten, maar (nog) niet met bestellen bij Shein, dan dat die persoon allebei blijft doen. Dus dat geld ook voor jouw voorbeeld.
Liever 1 van de 2, dan geen van de 2.
Tuurlijk wil je dat iedereen gelijk alles en het allemaal doet, maar bewustwording en je levensstijl aanpassen is een proces en ieder proces verloopt anders.
Ik ben al lang blij als iemand er over na wil denken en probeert iets te doen. Ik motiveer dan liever de positieve dingen in iemands proces, dan te wijzen naar alle dingen die iemand nog niet (goed) doet.