Slachttax

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Slachttax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 19:23

Wij als hobbyfokker, die elk jaar 1 of 2 kalfjes aanhouden bij de Dexters, worden dan 'gestraft voor het afmesten van ons eigen stierkalf. Wordt wel een heel duur kalf...
Uiteindelijk zal de boer moeten betalen, de consument gaat nu ook voor het goedkoopste vlees (de meesten). De prijzen staan ook niet in verhouding tot de dieren. Een geit gaat geslacht nooit €77 opleveren, na aftrek van de slachtkosten.
Een paard ook geen €450.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 20:46

Mindim schreef:
Zie post hierboven.
Misschien dan slacht en dan destructie, is paard niet voor consumptie, dus geen slachttax.

Oh en links of rechtsom, veel partijen willen krimp van de veestapel.

Slachterij moet ook draaien, slacht voor consumptie levert meer op, dus paard dat enkel dood en via grote bak rendac moet is niet zo gewenst als klant. Kom je dus ergens achteraan de lijst of je moet verder reizen. Veel zullen dan linksom of rechtsom nog steeds in de handel belanden.

Veestapel krimp krijg je door een hogere prijs per dier bij de boer te bewerkstelligen, dan kan het bedrijf rondkomen van minder dieren en zat boeren die dat maar al te graag doen. Dit belasten hoger in de voedselketen gaat geen werkelijke veranderingen brengen bij de grote producenten en doet daarmee weinig tot niks aan de aantallen per m2. En dat is de grootste ellende qua milieu en volksgezondheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 21:22

tamary schreef:
Mindim schreef:
Zie post hierboven.
Misschien dan slacht en dan destructie, is paard niet voor consumptie, dus geen slachttax.

Oh en links of rechtsom, veel partijen willen krimp van de veestapel.

Slachterij moet ook draaien, slacht voor consumptie levert meer op, dus paard dat enkel dood en via grote bak rendac moet is niet zo gewenst als klant. Kom je dus ergens achteraan de lijst of je moet verder reizen. Veel zullen dan linksom of rechtsom nog steeds in de handel belanden.

Veestapel krimp krijg je door een hogere prijs per dier bij de boer te bewerkstelligen, dan kan het bedrijf rondkomen van minder dieren en zat boeren die dat maar al te graag doen. Dit belasten hoger in de voedselketen gaat geen werkelijke veranderingen brengen bij de grote producenten en doet daarmee weinig tot niks aan de aantallen per m2. En dat is de grootste ellende qua milieu en volksgezondheid.


In de OP is de TS bezorgd dat je straks voor geeuthanaseerde paarden op het erf een slachttax moet betalen. Ik heb het nagevraagd en dat blijkt niet zo te zijn. Tegen die mensen zeg ik:kun je weer wat beter slapen.Ik heb het niet over veehouders.

Hoe het verder met boeren gaat, dat weet ik helemaal niet. Ik had het over een paard.
En het feit dat alleen voor een paard dat voor vleesconsumptie aangeboden wordt, tax betaald moet worden. In het wetsontwerp van de PvdD ligt die last bij het slachthuis.

Dus hoe dat voor veehouders er uit gaat zien, geen idee.Ik zeg enkel dat veel politieke partijen met de verkiezingen voor een krimp van de veestapel waren. Niet alleen de PvdD.

Ook zeg ik nergens dat het slachten van paarden belachelijk is.
Ten tweede de wet is nog niet eens aangenomen, dus is het afwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 22:54

suffie schreef:
Wij als hobbyfokker, die elk jaar 1 of 2 kalfjes aanhouden bij de Dexters, worden dan 'gestraft voor het afmesten van ons eigen stierkalf. Wordt wel een heel duur kalf...
Uiteindelijk zal de boer moeten betalen, de consument gaat nu ook voor het goedkoopste vlees (de meesten). De prijzen staan ook niet in verhouding tot de dieren. Een geit gaat geslacht nooit €77 opleveren, na aftrek van de slachtkosten.
Een paard ook geen €450.

Met als gevolg nog meer vlees uit het buitenland, waarvan je niet weet hoe de dieren gehouden worden :D

Volgens de meeste zijn we ook maar een hobbyboertjes. Hebben 25 mrij koeien, die we ook melken. Valt onder de zeldzame runderrassen. Zullen straks wel helemaal zeldzaam worden.

Terwijl het een gezond en sterk ras is. Hebben weinig problemen met de gezondheid. Geen klauwproblemen etc :D

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 10:32

Mocht die taks er op magische wijze door komen gok ik dat de stichting zeldzame huisdierrassen en de verschillende stamboeken wel een vuist gaan maken en gaan pleiten voor vrijstelling voor zeldzame gebruiksdieren.
Beetje net zo als het paraplubestand zeldzame rassen nu beschermd bij massale ruimingen.

Anders gaan die rassen inderdaad verloren en gaan bij hobbyhouders de mannelijke dieren gewoon zonder oormerk de mesthoop in in plaats van ze netjes aan te melden en af te voeren als ze ze zelf niet voor de fokkerij aan kunnen houden. Ze leveren al weinig op en worden veelal door kleine boeren en hobbyhouders gehouden die zulke bedragen echt niet op kunnen brengen. 77 euro voor een geit, pfoei, die dertien kilo die bij een vriendin van haar geslachte guste landgeit kwam is dan opeens wel heel erg duur!

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Slachttax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 10:46

Uitgaande van de rekening hier voor slacht voor eigen vriezer is tot 15kg ong. 80 euro (incl. transport naar slachthuis). Dat zou dan dus x2 worden. Schapen zijn gelukkig goedkoper, maar dan nog word zelf slachten op 5.5 maand (oormerk moet op zijn laatst op 6 maand er in) erg aantrekkelijk. Scheelt meteen ook oormerken kopen en het worstelen met lammeren die geen oorbellen willen als de oortjes eenmaal groot genoeg zijn om ze er in te knijpen. De dieren hebben toch meer aan die extra zak voer/hooi waar dat geld aan uitgegeven kan worden dan.