Wat vinden jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Suzanne F. schreef:Ik denk dat een recreatiepaard geboren wordt. Er zijn duidelijk paarden die qua temperament nooit geschikt zullen zijn voor de recreatie. Daar verongeluk je mee, of laat ik zo zeggen, een beginner zal ermee verongelukken.
Mijn eerste paard was een superfijn sportpaard maar had ook recreatiepaard kunnen zijn. Daar kon je alles mee, dressuren, springen, crossen, buitenrijden, verkleedpartijtjes, tutten etc.
Maar dat lag voornamelijk aan het karakter. En dat krijgen ze toch echt vanaf de geboorte mee.
Uiteraard is er ook veel maakbaar maar een van nature sloom dier wordt nooit een vlugge en en hele rille zal geen rustig betrouwbaar bospaard worden. Daar tussenin heb je vele gradaties waar je door gewenning en training een paard echt wel rustiger, betrouwbaarder en gehoorzaam kan krijgen, maar ik ben wel van mening dat een fijn recreatiepaard wordt gefokt en daar zijn er steeds minder van.
Ibbel schreef:Ik wist niet dat er twee soorten paarden bestonden...
Is een recreatiepaard niet geschikt voor sport? Is een sportpaard niet geschikt voor een lummelrondje door het bos?
Als iemand een topic opent met: welk ras moet ik kiezen voor buitenrijden is het standaardantwoord: ieder ras kent rustige en felle paarden, ga kijken wat je bevalt. En nu opeens is er een soort/ras/type: recreatiepaard, dat ook nog eens zo geboren wordt? Nou, dan hoeven die topics ook niet meer![]()
Gaat Edward Gal niet regelmatig even een blokkie om in het bos?
Springruiters rijden zéker heel regelmatig buiten.
En dan zwijg ik nog maar van andere takken van sport die niet schijnen te bestaan bij sommige organisaties. Renpaarden worden op het strand getraind en gaan daar gewoon over de weg heen, dravers trainen in het bos, en endurancepaarden doen niet anders en lopen soms net zo goed topsport (160ers)
Is een recreatiepaard niet geschikt voor sport? Is een sportpaard niet geschikt voor een lummelrondje door het bos?
Als iemand een topic opent met: welk ras moet ik kiezen voor buitenrijden is het standaardantwoord: ieder ras kent rustige en felle paarden, ga kijken wat je bevalt. En nu opeens is er een soort/ras/type: recreatiepaard, dat ook nog eens zo geboren wordt? Nou, dan hoeven die topics ook niet meer![]()
En dan zwijg ik nog maar van andere takken van sport die niet schijnen te bestaan bij sommige organisaties. Renpaarden worden op het strand getraind en gaan daar gewoon over de weg heen, dravers trainen in het bos, en endurancepaarden doen niet anders en lopen soms net zo goed topsport (160ers)
Ibbel schreef:En dan zwijg ik nog maar van andere takken van sport die niet schijnen te bestaan bij sommige organisaties. Renpaarden worden op het strand getraind en gaan daar gewoon over de weg heen, dravers trainen in het bos, en endurancepaarden doen niet anders en lopen soms net zo goed topsport (160ers)
Evelienepien schreef:Wat een kul!
Alle paarden worden braaf geboren dus Ieder paard kan recreatie of sportpaard worden mi!
MITS “het paard” een gedegen opvoeding / opleiding daarvoor heeft gekregen (dus zonder trauma gedoe) EN bij een passende opvoeder / ruiter terecht komt waarbij het doel dus ook naar gevoegd is..
Dus imo niet rasgebonden maar wel niveau gebonden & wensgebonden ve opvoeder / ruiter ..
(En er vanuitgaande dat paard niet zodanige gebreken heeft / gezond is)
SVRL schreef:Bwa, ik heb een Rocky Mountain en zie toch nergens zijn ras, of een ander gangenpaarden ras, in de topsport lopen.
Als iemand een topic opent met: welk ras moet ik kiezen voor buitenrijden is het standaardantwoord: ieder ras kent rustige en felle paarden, ga kijken wat je bevalt. En nu opeens is er een soort/ras/type: recreatiepaard, dat ook nog eens zo geboren wordt? Nou, dan hoeven die topics ook niet meer
Alle paarden worden braaf geboren dus Ieder paard kan recreatie of sportpaard worden mi!
MITS “het paard” een gedegen opvoeding / opleiding daarvoor heeft gekregen (dus zonder trauma gedoe) EN bij een passende opvoeder / ruiter terecht komt waarbij het doel dus ook naar gevoegd is..
Dus imo niet rasgebonden maar wel niveau gebonden & wensgebonden ve opvoeder / ruiter ..
(En er vanuitgaande dat paard niet zodanige gebreken heeft / gezond is)
Qimm schreef:Maar het gaat niet om een ras/type, maar om het individu van alle mogelijke types
SVRL schreef:Als je onder “topsport” alleen dressuur, springen, eventing en misschien endurance verstaat niet, nee. Als je buiten het referentiekader van de FEI kijkt, zijn er nog genoeg andere takken van topsport, ook voor gangenpaarden.Ibbel schreef:Ik wist niet dat er twee soorten paarden bestonden...
Bwa, ik heb een Rocky Mountain en zie toch nergens zijn ras, of een ander gangenpaarden ras, in de topsport lopen.
Ibbel schreef:Qimm schreef:Maar het gaat niet om een ras/type, maar om het individu van alle mogelijke types
Dat is mijn punt ook, maar er wordt in het artikel gesteld dat er 'een sportpaard' is, die niet geschikt is om onbekommerd buiten te rijden, en er wordt gesteld dat er 'een recreatiepaard' bestaat, waar je geen (top) sport mee kan bedrijven. Even heel zwart/wit, maar zo denken sowieso heel veel mensen.
Het gaat mij er nou juist om dát je dat onderscheid helemaal niet kunt maken juist omdát het heel individueel is, en zowel afkomst als opvoeding meespelen.
Kijk voor de lol eens bij Westernwedstrijden, waar timmeren op de bakrand dé manier is voor het publiek om z'n enthousiasme te tonen. En neem dan even van mij aan dat reiningpaarden óók bloedpaarden zijn en knettergek kunnen zijn.
En stel je nu eens voor dat er op de bakrand getimmerd wordt terwijl Edward Gal Toto jr tussen de witte bordjes rijdt...
Dat heeft voor een deel met de bloedlijnen van Toto te maken, maar net zo goed met dat die paarden niet leren dat timmeren op de bakrand erbij hoort. Leren ze dat wel vanaf het begin, dan verdraait ook Toto vermoedelijk geen oor meer op de herrie.