Gaat Rutte aftreden in maart?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Gaat Rutte aftreden?

Ja
61 (13%)
Nee
404 (86%)

Totaal aantal stemmen: 465


Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 13:50

Shadow0 schreef:
Ik hoop dat hij al voor maart aftreedt. En dat we hem echt niet meer een kans geven... ik vrees alleen dat mensen de ernst niet zien van bv de toeslagenaffaire, en hoe Rutte daar de rechtstaat en democratie geweld aan heeft gedaan. (En een aantal mensen zeker ook, maar Rutte is premier, en verdedigt dat gedrag in plaats van het drastisch af te keuren.)

Probleem is dat dit niets met Rutte te maken heeft, alle partijen zijn door en door verrot en de hele overheid heeft daarin een probleem.
Ik heb niet de illusie dat een andere partij dit beter gaat doen.

In Amerika stemde ze daarom op trump een aantal jaar geleden, maar dat werkte ook al niet zo. :D

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33835
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 13:51

Maar gelden die (vaak achterhaalde en enorm bureaucratische) regels in deze tijden wel?
Zijn ze überhaupt nog logisch? Als iets onder jouw “bewind” mis gaat, is het misschien wel jouw verantwoordelijkheid maar het is niet altijd door jouw toedoen. Geef iemand dan ook de kans om het op te lossen. Die hele toeslagenaffaire duurt véél te lang. Dat kan echt niet. Maar of hij erom zal aftreden?

Er is een hoop mis daar in Den Haag, maar of dat te wijten is aan Rutte of de VVD? Mweh ik denk het niet.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 20-12-20 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43435
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 13:51

Magrathea schreef:
Ik denk vooral dat ie op het moment even het beste is wat we hebben.

Stel ik ben bij iemand thuis en ik gooi (al of niet per ongeluk) de urn van oma omver, wat is dan de beste actie? Heel hard spijt betuigen en vervolgens het huis uit rennen, of mijn excuses aanbieden en helpen opruimen? Een nieuwe urn kopen misschien?

Want aftreden is imo vaak wel de makkelijke uitweg :o

Helemaal mee eens :j

Ik heb nooit begrepen dat ministers zomaar aftreden na een schandaal (waar ze zelf soms niet eens vanaf wisten of veroorzaakt hadden), en dan lekker van hun pensioen gaan genieten terwijl anderen het kunnen opknappen en door het stof mogen kruipen 8)7

Ik ben geen VVD stemmer, maar ik heb niets dan respect voor hoe Rutte ons door de corona crisis probeert te leiden, ook al had ik niet altijd dezelfde keuzes gemaakt.

Kookaburra

Berichten: 5421
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 13:53

Petrichor schreef:
Kookaburra schreef:
Afhankelijk van oud en nieuw. Als dat falicant mis gaat, dan acht ik de kans zeer groot.

Ah dit wilde ik even horen, was precies mijn gedachten. Had het bewust niet in de openingspost gezet omdat ik nieuwsgierig was of meer mensen dit zouden aanhalen.

Rest maak ik mij geen zorgen om. Toeslagenaffaire verwacht ik wellicht een paar aftreders van, exclusief Rutte, want deze heeft de coronacrisis behoorlijk goed opgepakt. Perfect is in een crisis niet mogelijk.

Maar oud en nieuw is hetgeen waar coronabeleid, vuurwerkbeleid én een groot deel van veiligheid samen komt. En dat wordt spannend...

xxCYNNxx

Berichten: 5662
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 13:56

Ik hoop zo hard dat die hele partij weg gestemd wordt, maar helaas vinden teveel rutte een topkerel, dus ik vrees het ergste en dat we nog 4 jaar met deze man zitten
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 20-12-20 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Berichten: 43528
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 13:57

MarlindeRooz schreef:
Tegenover die toeslagenaffaire staat ook dat ik vind dat hij het enorm goed gedaan heeft tijdens deze crisis. Het is makkelijk zeggen van niet, maar wie had dit beter gedaan dan?


Hij heeft het alleen niet goed gedaan deze crisis. Ik weet niet 'wie' het beter had gedaan, ik weet wel wat er beter had moeten worden gedaan. Ook rondom corona speelt namelijk het voortdurend afschuiven van verantwoordelijkheid (wie neemt nou de beslissingen? RIVM? OMT? Hugo de Jonge? De regering inclusief goedkeuring van de Kamer? De mensen die bij elkaar komen op het zondagmiddagoverleg?)

Er wordt ook geen onderbouwing gegeven. De cijfers zijn in veel opzichten onduidelijk, slordig, en belangrijke beleidsoverwegingen zijn helemaal niet bekend. Zo berekent het RIVM dingen op basis van een model - maar wat het model is, is niet bekend.
Nog fundamenteler: het doel van het beleid is niet bekend. Zo snel mogelijk corona indammen en stoppen zodat we in een zoveel mogelijk coronavrije samenleving weer dingen kunnen doen? Of juist corona zo veel mogelijk door laten gaan tot het echt niet meer kan omdat de ziekenhuizen overspoeld raken? Weet jij het al?

(Daarbij wil ik wel opmerken dat het grotendeels door laten gaan dus als extra nadeel heeft dat het ook veel meer de kans biedt aan mutaties, zoals nu de extra besmettelijke variant.)

Verder is er heel veel slecht voorbereid. Ingrijpen kwam te laat, maar daarna was ook het testen door een hele lijst aan blunders steeds weer niet op orde. Beschermingsmaterialen niet op orde. Bron- en contactonderzoek niet op orde. Geen inzage in de afwegingen. Een routekaart die niet werkt maar ook nergens gebruikt wordt om daadwerkelijk het beleid op te baseren. Nu weer dat de vaccinaties nog niet op orde zijn. (Daar snap ik dus echt echt echt geen klap van. Je weet dat die vaccinaties er op zeker moment gaan komen. Dan kun je toch allang alle voorbereidingen treffen?)

We raken zo gewend aan slechte en chaotische voorbereidingen dat we helemaal niet meer herkennen hoe slecht en chaotisch het eigenlijk verloopt.

(En dit wordt nu deels op Hugo de Jonge afgeschoven. Maar als je een premier hebt die de verantwoordelijkheid voor dat soort dingen afschuift om zelf politiek uit de wind te blijven... dan zegt dat toch al heel veel over wat er niet ok is?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33835
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 13:58

Maar wie dan wel? Wie is wel een goede president?

Shadow0

Berichten: 43528
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Gaat Rutte aftreden in maart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 13:59

Jacintha Arden en Angela Merkel doen het behoorlijk goed.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33835
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 14:00

Shadow0 schreef:
Jacintha Arden en Angela Merkel doen het behoorlijk goed.

Daar kan je niet op stemmen he. :P

Janneke2

Berichten: 22809
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 14:00

Citaat:
Ik heb sowieso altijd een beetje moeite met aftredende ministers na een schandaal of affaire. Zij vertrekken, en een ander mag de boel oplossen.. Misschien denk ik te zwart wit maar zou zo iemand niet ten minste zelf zijn/haar best moeten doen om een oplossing aan te dragen :?


1) Als vier maanden voor het einde van de termijn het hele kabinet aftreedt en demissionair wordt
(wat ik alleen maar terecht vind)
blijft iedereen op zijn post.

2) De officiële gang van zaken is dat de regering regeert op basis van het vertrouwen van de Tweede Kamer (= het volk).
Als namens ons de Tweede Kamer geen vertrouwen meer heeft, mede in het vermogen om het probleem op te lossen,
is vertrek aan de orde.

Toegegeven : de Tweede Kamer is herhaaldelijk ERG laks geweest met dit aspect van onze rechtsstaat.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 14:02

Shadow0 schreef:
Jacintha Arden en Angela Merkel doen het behoorlijk goed.

Maar ze zijn niet verder dan wie dan ook na al die maanden. Dat is niemand.
Ondanks de 'strengheid' in die landen is niemand waar hij wezen wil of enigsinds vooruit. Laat de regels twee dagen los en alles begint weer van voor af aan.

Nayomie
Berichten: 32787
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 14:06

Shadow0 schreef:
MarlindeRooz schreef:
Tegenover die toeslagenaffaire staat ook dat ik vind dat hij het enorm goed gedaan heeft tijdens deze crisis. Het is makkelijk zeggen van niet, maar wie had dit beter gedaan dan?


Hij heeft het alleen niet goed gedaan deze crisis. Ik weet niet 'wie' het beter had gedaan, ik weet wel wat er beter had moeten worden gedaan. Ook rondom corona speelt namelijk het voortdurend afschuiven van verantwoordelijkheid (wie neemt nou de beslissingen? RIVM? OMT? Hugo de Jonge? De regering inclusief goedkeuring van de Kamer? De mensen die bij elkaar komen op het zondagmiddagoverleg?)

Er wordt ook geen onderbouwing gegeven. De cijfers zijn in veel opzichten onduidelijk, slordig, en belangrijke beleidsoverwegingen zijn helemaal niet bekend. Zo berekent het RIVM dingen op basis van een model - maar wat het model is, is niet bekend.
Nog fundamenteler: het doel van het beleid is niet bekend. Zo snel mogelijk corona indammen en stoppen zodat we in een zoveel mogelijk coronavrije samenleving weer dingen kunnen doen? Of juist corona zo veel mogelijk door laten gaan tot het echt niet meer kan omdat de ziekenhuizen overspoeld raken? Weet jij het al?

(Daarbij wil ik wel opmerken dat het grotendeels door laten gaan dus als extra nadeel heeft dat het ook veel meer de kans biedt aan mutaties, zoals nu de extra besmettelijke variant.)

Verder is er heel veel slecht voorbereid. Ingrijpen kwam te laat, maar daarna was ook het testen door een hele lijst aan blunders steeds weer niet op orde. Beschermingsmaterialen niet op orde. Bron- en contactonderzoek niet op orde. Geen inzage in de afwegingen. Een routekaart die niet werkt maar ook nergens gebruikt wordt om daadwerkelijk het beleid op te baseren. Nu weer dat de vaccinaties nog niet op orde zijn. (Daar snap ik dus echt echt echt geen klap van. Je weet dat die vaccinaties er op zeker moment gaan komen. Dan kun je toch allang alle voorbereidingen treffen?)

We raken zo gewend aan slechte en chaotische voorbereidingen dat we helemaal niet meer herkennen hoe slecht en chaotisch het eigenlijk verloopt.

(En dit wordt nu deels op Hugo de Jonge afgeschoven. Maar als je een premier hebt die de verantwoordelijkheid voor dat soort dingen afschuift om zelf politiek uit de wind te blijven... dan zegt dat toch al heel veel over wat er niet ok is?

Ik sluit me hier volledig bij aan. Ik hoop oprecht dat deze man niet een termijn krijgt.

@Marlinde, er zijn mensen die 10.000den euro's hebben moeten terugbetalen dankzij oa deze man. Dus nee. Verbaast me eerder dat hij überhaupt nog niet is afgetreden.
Laatst bijgewerkt door Nayomie op 20-12-20 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 14:06

Jacintha Arden is toch een stuk verder dan ons. In NZ is het coronavirus namelijk grotendeels onder controle, met hier en daar een spontane uitbraak, daarbij passende maatregelen waardoor het vervolgens weer ingedamd is.

Shadow0

Berichten: 43528
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 14:06

@MarlindeRooz: we stemmen ook niet op een president. We stemmen op partijen / Kamerleden.

Sunnda: dat is zeker voor Nieuw Zeeland niet waar: die hebben steeds periodes met veel vrijheid en bovendien zijn daar dus niet duizenden en duizenden mensen overleden.
Er overlijden nu dagelijks tientallen mensen... en honderden worden waarschijnlijk langdurig behoorlijk ziek met grote impact op hun leven. En daar heeft Rutte echt nog maar nauwelijks iets over gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 14:06

Magrathea schreef:
Ik denk vooral dat ie op het moment even het beste is wat we hebben.

Stel ik ben bij iemand thuis en ik gooi (al of niet per ongeluk) de urn van oma omver, wat is dan de beste actie? Heel hard spijt betuigen en vervolgens het huis uit rennen, of mijn excuses aanbieden en helpen opruimen? Een nieuwe urn kopen misschien?

Want aftreden is imo vaak wel de makkelijke uitweg :o
Vaak treden ze af onder druk van de rest van de politiek, niet omdat ze te bang zijn om het op te lossen - het gaat namelijk ook voor een groot deel om de geloofwaardigheid van zo'n minister en het vertrouwen dat de politiek (en het land) in hen heeft. Vergelijk het dan eerder met: je stoot de urn van oma omver, ondanks herhaalde waarschuwingen dat je er te dichtbij stond en die mensen zeggen: "Ga maar naar huis, wij ruimen het wel op en regelen het wel." Het vertrouwen loopt dan toch een beetje een deuk op.

Sunnda schreef:
Shadow0 schreef:
Jacintha Arden en Angela Merkel doen het behoorlijk goed.

Maar ze zijn niet verder dan wie dan ook na al die maanden. Dat is niemand.
Ondanks de 'strengheid' in die landen is niemand waar hij wezen wil of enigsinds vooruit. Laat de regels twee dagen los en alles begint weer van voor af aan.
Nieuw Zeeland dan wel, maar dat is een dunbevolkt eiland dat vrij ver bij de rest van de wereld vandaan ligt. Dat is allemaal een stuk makkelijker te beheersen dan landen met buurlanden en een kortere afstand tot grote landmassa's.

Shadow0 schreef:
@MarlindeRooz: we stemmen ook niet op een president. We stemmen op partijen / Kamerleden.

Sunnda: dat is zeker voor Nieuw Zeeland niet waar: die hebben steeds periodes met veel vrijheid en bovendien zijn daar dus niet duizenden en duizenden mensen overleden.
Er overlijden nu dagelijks tientallen mensen... en honderden worden waarschijnlijk langdurig behoorlijk ziek met grote impact op hun leven. En daar heeft Rutte echt nog maar nauwelijks iets over gezegd.
Wat moet 'ie daarover zeggen dan? Hij kan geen toverstokje tevoorschijn halen en het allemaal wegtoveren.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-12-20 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 14:08

8nnemiek schreef:
Magrathea schreef:
Ik denk vooral dat ie op het moment even het beste is wat we hebben.

Stel ik ben bij iemand thuis en ik gooi (al of niet per ongeluk) de urn van oma omver, wat is dan de beste actie? Heel hard spijt betuigen en vervolgens het huis uit rennen, of mijn excuses aanbieden en helpen opruimen? Een nieuwe urn kopen misschien?

Want aftreden is imo vaak wel de makkelijke uitweg :o

Helemaal mee eens :j

Ik heb nooit begrepen dat ministers zomaar aftreden na een schandaal (waar ze zelf soms niet eens vanaf wisten of veroorzaakt hadden), en dan lekker van hun pensioen gaan genieten terwijl anderen het kunnen opknappen en door het stof mogen kruipen 8)7

Ik ben geen VVD stemmer, maar ik heb niets dan respect voor hoe Rutte ons door de corona crisis probeert te leiden, ook al had ik niet altijd dezelfde keuzes gemaakt.


Helemaal mee eens en niet vergeten dat hij begon als president midden in de crisis na Balkenende. Hij heeft ons door heel wat stormen geleid. Zeg niet dat hij het allemaal perfect gedaan en voor mekaar heeft maar man, ik zou niet in zijn schoenen willen staan.. ik hoop persoonlijk niet dat hij aftreed, omdat hij hoe dan ook een stabiele minister is.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 14:08

Shadow0 schreef:
@MarlindeRooz: we stemmen ook niet op een president. We stemmen op partijen / Kamerleden.

Sunnda: dat is zeker voor Nieuw Zeeland niet waar: die hebben steeds periodes met veel vrijheid en bovendien zijn daar dus niet duizenden en duizenden mensen overleden.
Er overlijden nu dagelijks tientallen mensen... en honderden worden waarschijnlijk langdurig behoorlijk ziek met grote impact op hun leven. En daar heeft Rutte echt nog maar nauwelijks iets over gezegd.

Nooit in NZ geweest neem ik aan? :D
Dan zou je begrijpen waarom Nederland en NZ vergelijken absoluut appels en peren zijn..
Christchurch en Auckland zijn de grootste dorpjes die ze hebben en steden noemen en verder woont iedereen in gehuchtjes, waarvan veel compleet buitenaf.
Tel daarbij op dat het een dunbevolkt eiland is en klaar ben je.
Nl: bijna 50.000 groot en 17 miljoen inwoners
NZ: Bijna 280.000 groot en bijna 5 miljoen inwoners.
Tja dat is wel duidelijk.
Laatst bijgewerkt door Sunnda op 20-12-20 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 14:10

Sunnda schreef:
Shadow0 schreef:
@MarlindeRooz: we stemmen ook niet op een president. We stemmen op partijen / Kamerleden.

Sunnda: dat is zeker voor Nieuw Zeeland niet waar: die hebben steeds periodes met veel vrijheid en bovendien zijn daar dus niet duizenden en duizenden mensen overleden.
Er overlijden nu dagelijks tientallen mensen... en honderden worden waarschijnlijk langdurig behoorlijk ziek met grote impact op hun leven. En daar heeft Rutte echt nog maar nauwelijks iets over gezegd.

Nooit in NZ geweest neem ik aan? :D
Dan zou je begrijpen waarom Nederland en NZ vergelijken absoluut appels en peren zijn..
Christchurch en Auckland zijn de grootste dorpjes die ze hebben en steden noemen en verder woont iedereen in gehuchtjes, waarvan veel compleet buitenaf.
Tel daarbij op dat het een dunbevolkt eiland is en klaar ben je.
Met anderhalf miljoen inwoners zou ik Auckland niet per se een dorp willen noemen, en Wellington en Christchurch ook niet met hun 400.000 respectievelijk 300.000 inwoners. :+

Shadow0

Berichten: 43528
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 14:12

Mkango schreef:
Vaak treden ze af onder druk van de rest van de politiek, niet omdat ze te bang zijn om het op te lossen - het gaat namelijk ook voor een groot deel om de geloofwaardigheid van zo'n minister en het vertrouwen dat de politiek (en het land) in hen heeft.


Soms wel. Maar wat mij betreft gaat dit veel verder dan dat. Rutte kan wat mij betreft niet blijven omdat hij nog steeds doorgaat met het minachten van de Kamer in hun controlerende functie, en doorgaat met het stiekeme gedoe en toestaat dat uitvoerende organisaties hun werk oncontroleerbaar doen, zodat ze niet zijn aan te spreken op onzorgvuldigheid of kwaadwillendheid of zelfs openlijk racistisch discriminerend kapotmaken van mensen.

Citaat:
Nieuw Zeeland dan wel, maar dat is een dunbevolkt eiland dat vrij ver bij de rest van de wereld vandaan ligt. Dat is allemaal een stuk makkelijker te beheersen dan landen met buurlanden en een kortere afstand tot grote landmassa's.


Het punt is: zij hebben het geprobeerd en wij helemaal niet. En wij doen het niet 'net als Europa' slecht: we doen het ook binnen Europa aanzienlijk slechter dan andere landen.

Nayomie
Berichten: 32787
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 14:14

Hoe kunnen we gaan goedpraten hoe Rutte het in deze crisis heeft aangepakt? Hij heeft alles maandenlang laten aanmodderen. Als we in juli een harde lockdown hadden gehad, hadden we nu waarschijnlijk niet weer in deze golf gezeten. Naast dat ik niet begrijp hoe mensen kunnen denken dat die toeslagenaffaire een kleine fout is. Mensen zijn hier aan kapot gegaan.

__Robijn__

Berichten: 2908
Geregistreerd: 26-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 14:15

laten we het hopen :j _/-\o_

tamary

Berichten: 29204
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 14:15

Shadow0 schreef:
tamary schreef:
Of een vervanger ongeacht welke partij dus een verbetering is?


Dat doet er niet eens zoveel toe. Je kunt gewoon niet een politicus aanhouden die het hele idee van rekenschap geven aan wat 'ie doet onbelangrijk vindt. Ik kan niet meer precies tellen hoevaak de Kamer is voorgelogen of genegeerd is, maar het is echt heel vaak. En dan nog komt er onder aanhoudende druk hooguit het allerminimaalste.

Zoveel minachting naar onze democratie, naar het werk van de Kamer, en naar het functioneren van de Rechtstaat is niet te accepteren bij een premier. Ongeacht wie er daarna dan komt. (Want als je de hele tijd blijft hangen in het afwegen van je tactieken, dan komt het er uiteindelijk op neer dat er nooit wat verandert en de huidige situatie alleen verergert. Want je moet besluiten dat het niet meer kan, en pas daarna kun je aan de gang met verandering. Dat is dus altijd enigzins een sprong in het diepe.)

Citaat:
Aftreden hierom zullen een aantal mensen moeten, of het verstandig is om dat te doen voordat de rotzooi opgeruimd is?


Er is echt geen enkele indicatie dat er ook maar iets opgeruimd wordt zolang Rutte en dit kabinet blijft zitten. Dat lijkt me duidelijk. Er is NIKS gedaan om situaties te verbeteren. Iedere keer weer blijkt het alleen maar erger te zijn, wordt er nog meer vertraagd, nog meer gesaboteerd, worden de mensen nog langer aan het lijntje gehouden. De kansen om te leren van fouten en het vanaf dan anders te doen zijn er echt ruimschoots geweest... en ze zijn ook ruimschoots genegeerd.
De rotzooi wordt niet opgeruimd, alleen maar vergroot zolang dit kabinet er zit.

Citaat:
Het zou ernstiger zijn als juist die groep buiten schot blijft, aangezien daar de echte kunde en inzichten zitten en zij langer op de post zitten, dus invloed hebben dan een 4 jaar gezicht die minister heet.


Zeker, weg met die hoge ambtenaren-pool die allemaal uit hetzelfde kliekje komen en vrijelijk roteren. Graag. Vandaag nog. Maar het is niet zo dat die op slinkse wijze het beleid weten te manipuleren zonder dat Rutte daar iets van weet. Rutte loopt namelijk ook gewoon in die kringen rond. Die weet echt wel wat er speelt. Hier hoort heel veel te gebeuren, en wachten tot het ene opgelost is voor je met het andere begint werkt gewoon niet.

Om dit op te lossen zou je niet alleen de hele regering, maar ook de top 3-4 bestuurslagen van alle ministeries moeten vervangen om over de hele aanhangende lobbykliek nog maar te zwijgen. Je bent dan inderdaad die houding misschien (geen garanties, revoluties veranderen lang niet zoveel als gedacht/gehoopt) kwijt, de manier van kijken naar kwijt, maar ook de kennis die er bij zit en zonder die kennis maak je rap een nieuwe ronde ellendige fouten. Terug naar volksvertegenwoordiging ipv bedrijfsvertegenwoordiging graag, maar er is eigenlijk geen vreedzame, snelle en gegarandeerde! manier om die 180 graden draai te maken. Of de huidige regering moet zo duidelijk tegen de voorhamer van inzicht opknallen dat ze dat uitzichzelf gaan doen. Want hoe goed Rutte misschien ook weet hoe en wat, het past in zijn manier van denken en hoe de wereld er volgens hem uit hoort te zien. Dat verander je niet zomaar en zeker niet van buiten af. En totaal onervaren mensen op deze posities zetten is net zo'n groot recept voor ellende.

chanicha

Berichten: 12182
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 14:16

Makkelijk gezegd maar hij doet het nooit goed he voor wie dan ook.
Zou niet met he willen ruilen :n

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 14:17

Shadow0 schreef:
Mkango schreef:
Vaak treden ze af onder druk van de rest van de politiek, niet omdat ze te bang zijn om het op te lossen - het gaat namelijk ook voor een groot deel om de geloofwaardigheid van zo'n minister en het vertrouwen dat de politiek (en het land) in hen heeft.


Soms wel. Maar wat mij betreft gaat dit veel verder dan dat. Rutte kan wat mij betreft niet blijven omdat hij nog steeds doorgaat met het minachten van de Kamer in hun controlerende functie, en doorgaat met het stiekeme gedoe en toestaat dat uitvoerende organisaties hun werk oncontroleerbaar doen, zodat ze niet zijn aan te spreken op onzorgvuldigheid of kwaadwillendheid of zelfs openlijk racistisch discriminerend kapotmaken van mensen.

Citaat:
Nieuw Zeeland dan wel, maar dat is een dunbevolkt eiland dat vrij ver bij de rest van de wereld vandaan ligt. Dat is allemaal een stuk makkelijker te beheersen dan landen met buurlanden en een kortere afstand tot grote landmassa's.


Het punt is: zij hebben het geprobeerd en wij helemaal niet. En wij doen het niet 'net als Europa' slecht: we doen het ook binnen Europa aanzienlijk slechter dan andere landen.

Ja lekker makkelijk als je op een eiland zit met zo weinig mensen..

__Robijn__

Berichten: 2908
Geregistreerd: 26-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 14:17

Nayomie schreef:
Hoe kunnen we gaan goedpraten hoe Rutte het in deze crisis heeft aangepakt? Hij heeft alles maandenlang laten aanmodderen. Als we in juli een harde lockdown hadden gehad, hadden we nu waarschijnlijk niet weer in deze golf gezeten. Naast dat ik niet begrijp hoe mensen kunnen denken dat die toeslagenaffaire een kleine fout is. Mensen zijn hier aan kapot gegaan.


Indd, en vergeet niet dat deze man jaren alles heeft weg bezuinigd, zorg, politie etc.
heel veel ziekehuizen zijn gesloten, politiebureaus gesloten. Moet je kijken hoe hard deze mensen nu moeten werken ( spreek uit ervaring) Roosterdruk is onmenselijk, bijna geen vrije tijd. En dan nu in deze crisis constant de schuld leggen bij het volk. Misschien moet is hand in eigen boezem steken, hij heeft geen reet gedaan de afgelopen jaren om zorg beter te maken of de politie op straat.
En ook de afgelopen maanden loopt ie maar aan te kloten. :roll:

Nee wat mij betreft mag deze man heeeeel snel aftreden.