Victim blaming & shaming

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41646
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 10:40

katybug schreef:
NikkiDeKerf schreef:


En dit is dus een knap staaltje victim blaming, ik vind dit best heftig om te lezen om eerlijk te zijn. Er valt mijn inziens hier namelijk niets niet te begrijpen aan haar keuze. Het is toch simpel? Zij wilde iets, en op een bepaald punt dacht ze: nee, hier heb ik toch geen zin in. Haar lichaam, haar keuze. Soms verandert een mens van mening, en je bent toch niemand iets verplicht? Hij had dus moeten stoppen. Er is geen randgeval, geen andere kant. Er is geen verkeerde beslissing die zij heeft gemaakt, ze is gewoon van idee veranderd halverwege de gebeurtenis. En dat mag. Het is geen kwestie van een man die recht heeft op haar lichaam omdat ze eerst wel seks wilde hebben. Er is geen 'wie A zegt moet ook B' zeggen. Het is haar lichaam, haar leven, haar keuze om te kunnen denken 'ik wil dit toch niet'. Ik snap gewoon niet hoe je haar hier de schuld van kan geven, sorry, ik kan er echt niet bij. De enige verkeerde beslissing is die van die l*l die haar verkracht heeft.



En dit is ook een knap staaltje niet goed lezen. Ik zeg heel duidelijk dat ik haar nergens de schuld van geef. Ik snap alleen bepaalde keuzes niet en dat mag. Dat weet zij ook en zij neemt mij niks kwalijk. Misschien iets beter lezen Truus.

Idem voor jou miereneter. Goed lezen. Dan zie je dat er staat: ik geef haar nergens de schuld van ik snap alleen bepaalde keuzes niet.

Je hoeft niet alles van elkaar te begrijpen. Zolang je elkaar in waarde laat en elkaar respecteert.

Misschien je eigen woorden te harte nemen :)?

katybug
Berichten: 458
Geregistreerd: 02-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 10:40

Gini schreef:
Ik ook, ik schrik hier van. Als een man blijkbaar in je zit, mag je geen 'nee' meer zeggen, zelfs al gaat het iets te snel voor je of voel je je er op dat moment toch niet helemaal klaar voor, sorry, heel de avond heeft naar dit punt geleid dus nu mag de man wel even zijn beloning afmaken.

Victim shaming komt bij ieder misdrijf/ongeluk eigenlijk wel voor. Als je portemonnee gepikt wordt 'ja, maar waarom had je die ook gewoon in je zak steken', als je handtas meegenomen wordt op de Parijse metro 'ja, waarom neem je in die stad ook de metro'. Maar het komt wel opvallend vaker voor bij seksueel gerelateerde kwesties. Dat is omdat we dan enorm kwetsbaar zijn en we willen iets vinden waardoor we onszelf kunnen wijsmaken dat het ons nooit overkomt. We identificeren ons met het slachtoffer en willen een tweesplitsing maken, een verduidelijking waarom het die ander wel is overkomen en het ons niet zal overkomen. 'Ah, maar zij droeg een open bloesje in die buurt om 11 uur 's avonds, ja, dan is het logisch. Ik zou daar nooit met een open bloesje om 11 uur 's avonds loop, dus ik ben veilig.'



Dat staat er dus niet. Er staat niet dat zij geen nee meer mocht zeggen. Sterker nog, ik zeg heel duidelijk: had de man moeten stoppen? JA.

Begrijpend lezen is ook moeilijk.

katybug
Berichten: 458
Geregistreerd: 02-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 10:42

@san87 ik bedoel dat niet vervelend haha. Ik noem iedereen Truus of Viola. Gaat een beetje automatisch. :+
Laatst bijgewerkt door katybug op 04-10-20 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 10:42

katybug schreef:
We zijn samen alle scenario’s ook afgegaan. Had hij haar dan niet gehoord? Had ze duidelijker moeten zijn? Wat had ze anders kunnen doen? En nee dit heeft nog steeds niks met victim blaming te maken maar dit was puur om na te gaan of hij het misschien verkeerd begrepen had of dat het daadwerkelijk verkrachting was. Juist omdat het niet het ‘klassieke’ vrouw loopt op straat en wordt de bosjes ingesleurd en verkracht.


Wat vreselijk voor haar, sorry, ik vind dit echt zo rot om te lezen. Dat jij zo met haar deze scenario's hebt doorgenomen en gekeken hebt wat zij anders had moeten doen, en dat je eraan twijfelt of het verkrachting is.

"Verkrachting is elke daad van seksuele penetratie van welke aard en met welk middel ook, gepleegd op een persoon die daar niet in toestemt"

Nergens staat dat het geen verkrachting is als de dader 'de nee verkeerd begreep'.

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 10:43

Katybug, je zegt 'ja, maar'. Een 'ja, maar' is altijd een enorme afzwakking van de 'ja'. Het is op die 'maar' dat mensen je aanspreken, niet op de 'ja'.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41646
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 10:43

katybug schreef:
Gini schreef:
Ik ook, ik schrik hier van. Als een man blijkbaar in je zit, mag je geen 'nee' meer zeggen, zelfs al gaat het iets te snel voor je of voel je je er op dat moment toch niet helemaal klaar voor, sorry, heel de avond heeft naar dit punt geleid dus nu mag de man wel even zijn beloning afmaken.

Victim shaming komt bij ieder misdrijf/ongeluk eigenlijk wel voor. Als je portemonnee gepikt wordt 'ja, maar waarom had je die ook gewoon in je zak steken', als je handtas meegenomen wordt op de Parijse metro 'ja, waarom neem je in die stad ook de metro'. Maar het komt wel opvallend vaker voor bij seksueel gerelateerde kwesties. Dat is omdat we dan enorm kwetsbaar zijn en we willen iets vinden waardoor we onszelf kunnen wijsmaken dat het ons nooit overkomt. We identificeren ons met het slachtoffer en willen een tweesplitsing maken, een verduidelijking waarom het die ander wel is overkomen en het ons niet zal overkomen. 'Ah, maar zij droeg een open bloesje in die buurt om 11 uur 's avonds, ja, dan is het logisch. Ik zou daar nooit met een open bloesje om 11 uur 's avonds loop, dus ik ben veilig.'



Dat staat er dus niet. Er staat niet dat zij geen nee meer mocht zeggen. Sterker nog, ik zeg heel duidelijk: had de man moeten stoppen? JA.

Begrijpend lezen is ook moeilijk.

Als het volgens jou haar schuld niet is, waarom vraag je je dit dan af?

Maar de andere kant, haar kant. Waarom? Waarom neem je hem mee naar huis? Waarom naar je slaapkamer? Waarom kleed je je uit en zeg je zo laat nee?

Dit impliceert toch een schuldvraag?

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 10:43

Nee is en blijft nee ongeacht de situatie! Of je nou al bezig bent met seks of niet als 1 van de 2 er om wat voor reden dan ook zich er niet prettig (meer) bij voelt dan hoort daar respect voor te zijn. En ga je dan toch over die grens heen dan ben je heel fout bezig punt!

katybug
Berichten: 458
Geregistreerd: 02-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 10:44

NikkiDeKerf schreef:
katybug schreef:
We zijn samen alle scenario’s ook afgegaan. Had hij haar dan niet gehoord? Had ze duidelijker moeten zijn? Wat had ze anders kunnen doen? En nee dit heeft nog steeds niks met victim blaming te maken maar dit was puur om na te gaan of hij het misschien verkeerd begrepen had of dat het daadwerkelijk verkrachting was. Juist omdat het niet het ‘klassieke’ vrouw loopt op straat en wordt de bosjes ingesleurd en verkracht.


Wat vreselijk voor haar, sorry, ik vind dit echt zo rot om te lezen. Dat jij zo met haar deze scenario's hebt doorgenomen en gekeken hebt wat zij anders had moeten doen, en dat je eraan twijfelt of het verkrachting is.

"Verkrachting is elke daad van seksuele penetratie van welke aard en met welk middel ook, gepleegd op een persoon die daar niet in toestemt"

Nergens staat dat het geen verkrachting is als de dader 'de nee verkeerd begreep'.


Nee nee je begrijpt het verkeerd. ZIJ had dat nodig. ZIJ twijfelde zelf heel erg of het wel of geen verkrachting was. Daarom zijn we samen alle scenario’s afgegaan. Ze wilde namelijk oprecht geloven dat hij het niet goed gehoord of begrepen had.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41646
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 10:45

katybug schreef:
We zijn samen alle scenario’s ook afgegaan. Had hij haar dan niet gehoord? Had ze duidelijker moeten zijn? Wat had ze anders kunnen doen? En nee dit heeft nog steeds niks met victim blaming te maken maar dit was puur om na te gaan of hij het misschien verkeerd begrepen had of dat het daadwerkelijk verkrachting was. Juist omdat het niet het ‘klassieke’ vrouw loopt op straat en wordt de bosjes ingesleurd en verkracht.

Dit is victim blaming in de letterlijke zin van het woord.

Je bent letterlijk aan het bekijken wat ZIJ fout deed.

katybug
Berichten: 458
Geregistreerd: 02-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 10:45

Gini schreef:
Katybug, je zegt 'ja, maar'. Een 'ja, maar' is altijd een enorme afzwakking van de 'ja'. Het is op die 'maar' dat mensen je aanspreken, niet op de 'ja'.



Het is geen ‘ja maar’. Ik vraag mij bepaalde dingen af. Grappig dat het slachtoffer het volledig begrijpt en dat er hier heel moeilijk over gedaan moet worden. Maar goed dat heeft met ‘elkaar echt kennen’ te maken natuurlijk.

katybug
Berichten: 458
Geregistreerd: 02-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 10:46

_San87_ schreef:
katybug schreef:
We zijn samen alle scenario’s ook afgegaan. Had hij haar dan niet gehoord? Had ze duidelijker moeten zijn? Wat had ze anders kunnen doen? En nee dit heeft nog steeds niks met victim blaming te maken maar dit was puur om na te gaan of hij het misschien verkeerd begrepen had of dat het daadwerkelijk verkrachting was. Juist omdat het niet het ‘klassieke’ vrouw loopt op straat en wordt de bosjes ingesleurd en verkracht.

Dit is victim blaming in de letterlijke zin van het woord.

Je bent letterlijk aan het bekijken wat ZIJ fout deed.


Nee wij hebben SAMEN gekeken naar wat er precies gebeurd is. Ik was er niet bij dus weet niet of ZIJ iets fout gedaan heeft

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41646
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 10:47

katybug schreef:
Gini schreef:
Katybug, je zegt 'ja, maar'. Een 'ja, maar' is altijd een enorme afzwakking van de 'ja'. Het is op die 'maar' dat mensen je aanspreken, niet op de 'ja'.



Het is geen ‘ja maar’. Ik vraag mij bepaalde dingen af. Grappig dat het slachtoffer het volledig begrijpt en dat er hier heel moeilijk over gedaan moet worden. Maar goed dat heeft met ‘elkaar echt kennen’ te maken natuurlijk.

Of met t feit dat jij achteraf details blijft toevoegen...


katybug schreef:
_San87_ schreef:

Dit is victim blaming in de letterlijke zin van het woord.

Je bent letterlijk aan het bekijken wat ZIJ fout deed.


Nee wij hebben SAMEN gekeken naar wat er precies gebeurd is. Ik was er niet bij dus weet niet of ZIJ iets fout gedaan heeft

Dat maakt dergelijke vragen stellen niet meteen geen victim blaming meer.

katybug
Berichten: 458
Geregistreerd: 02-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 10:48

Maar prima dames. Ik laat het hierbij. Katybug is een enorme trut die aan victimblaming doet samen met het slachtoffer.

katybug
Berichten: 458
Geregistreerd: 02-11-19

Re: Victim blaming & shaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 10:48

Prima san87, je hebt helemaal gelijk!

BigOne
Berichten: 38315
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 10:49

Die vrouw heeft een aantal beslissingen genomen die niet goed voor haar uitpakten, normaal zeg ik wie zijn billen brand maar hierbij zeker niet. Ze is verkracht, punt uit.
Die man had moeten stoppen en dat heeft hij niet gedaan. En hoe krom het dan ook klinkt, ik kan me de actie van die man ook voorstellen, juist door de hele aanloop er naar toe. alles lijkt er op dat je samen een fijne nacht gaat hebben, je bent al even bezig, hij zit er in en in één keer, stop! Had hij absoluut moeten doen en vragen wat er aan de hand was. Hij is doorgegaan ondanks haar nee en heeft zich nu schuldig gemaakt aan verkrachting.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 10:51

_Penotti schreef:
Maar ik vind de vrouw daar toch ook niet compleet vrijuit gaan.


:wow:

Ik had me zo voorgenomen om niet te reageren in dit topic... Nee = nee. Altijd.

maralyn

Berichten: 10424
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 10:52

maralyn schreef:
Is victim blaming alleen SX gerelateerd?


Nee hoor, kan daar ook volledig los van staan.[/quote]

Kwoot verkloot, sorry!

Dan is het mij ook niet vreemd.

Op de Facebook pagina van ons dorp wordt met regelmaat wat gedeeld.
Zo ook, ongelukken met auto's.

Laatst een eenzijdig ongeluk.
Op een Achterweg, frontaal tegen een boom.
Iedereen kent die weg, met regelmaat steken daar reeën over.

Binnen vijf minuten, allemaal reacties als "zeker weer te hard gereden! Eigen schuld!"
En "arme boom!"

Deze beste man week inderdaad uit voor een ree.
Hij is er aardig vanaf gekomen, maar dan nog vind ik het zo onaardig wat er allemaal geplaatst wordt.

En dit zie ik zo vaak voorbij komen, op heel Facebook.

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 10:53

katybug schreef:
NikkiDeKerf schreef:
Wat vreselijk voor haar, sorry, ik vind dit echt zo rot om te lezen. Dat jij zo met haar deze scenario's hebt doorgenomen en gekeken hebt wat zij anders had moeten doen, en dat je eraan twijfelt of het verkrachting is.

"Verkrachting is elke daad van seksuele penetratie van welke aard en met welk middel ook, gepleegd op een persoon die daar niet in toestemt"

Nergens staat dat het geen verkrachting is als de dader 'de nee verkeerd begreep'.


Nee nee je begrijpt het verkeerd. ZIJ had dat nodig. ZIJ twijfelde zelf heel erg of het wel of geen verkrachting was. Daarom zijn we samen alle scenario’s afgegaan. Ze wilde namelijk oprecht geloven dat hij het niet goed gehoord of begrepen had.


Oh ik begrijp het volgens mij prima. En toen heb jij (in plaats van uit te leggen dat dit zeker verkrachting was en dat zij hier niets aan kon doen) uitgewerkt met haar wat ze anders had kunnen doen, of dat die gast het misschien verkeerd begrepen had, en of het misschien toch geen verkrachting was. Ik begrijp het volgens mij helemaal, maar dat dit precies een vorm van victim blaming is lijkt bij jou niet helemaal te landen. Ik weet niet hoe ik het inhoudelijk nog sterker kan uitleggen dan iedereen hier al gedaan heeft.
Laatst bijgewerkt door NikkiDeKerf op 04-10-20 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41646
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 10:53

katybug schreef:
Maar prima dames. Ik laat het hierbij. Katybug is een enorme trut die aan victimblaming doet samen met het slachtoffer.

Nu geen woorden in de mond leggen he, niemand noemt je een trut. Je hebt zelf in je OP heel netjes uitgelegd waar victim blaming vandaan komt, dat het een natuurlijke reactie is en mensen moeten leren dat niet te doen. De manier waarop je je in je eerste posts verwoorde, gaf prachtig victim blaming weer. Pas later voegde je toe dat het slachtoffer zelf bepaalde acties van haar na wilde gaan.

Je vergeet hierbij dat een slachtoffer ook heel goed zichzelf kan victim blamen. Ook dat is heel natuurlijk, juist omdat je eigen gedrag het enige is waar je controle over hebt. Daardoor vraag je je af wat JIJ verkeerd deed. Had JIJ wat kunnen doen om het gebeurde te voorkomen.

Het enige dat je als aanhoorder van een aanranding/verkrachtingverhaal moet doen, is blijven zeggen dat het niet haar schuld is.

Mars

Berichten: 33267
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 10:54

Ik vind aantasting van je lichamelijke integriteit/verkrachting/aanranding wel van een ander kaliber dan sexting als ik eerlijk ben. Al loop je naakt over straat dan heeft nog niemand het recht een vinger naar je uit te steken (oké de politie misschien).

Sexting en naaktfoto's sturen vind ik wel een heel ander verhaal. Daar vind ik wel degelijk twee partijen 'schuld' hebben van het uitlekken ervan. Stuur geen foto's naar iemand waarvan je niet wilt dat een ander ze te zien krijgt. Of zorg in ieder geval dat je er onherkenbaar op staat.
Al gaat de ontvanger misschien netjes met de foto om, het blijft internet en beveiliging is nu eenmaal nooit 100% Bescherm jezelf daarin.

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 10:57

Mars schreef:
Ik vind aantasting van je lichamelijke integriteit/verkrachting/aanranding wel van een ander kaliber dan sexting als ik eerlijk ben. Al loop je naakt over straat dan heeft nog niemand het recht een vinger naar je uit te steken (oké de politie misschien).

Sexting en naaktfoto's sturen vind ik wel een heel ander verhaal. Daar vind ik wel degelijk twee partijen 'schuld' hebben van het uitlekken ervan. Stuur geen foto's naar iemand waarvan je niet wilt dat een ander ze te zien krijgt. Of zorg in ieder geval dat je er onherkenbaar op staat.
Al gaat de ontvanger misschien netjes met de foto om, het blijft internet en beveiliging is nu eenmaal nooit 100% Bescherm jezelf daarin.


Wel interessant dat je hier zo verschillend tegenaan kijkt. Vind je het doorsturen van naaktfoto's dan geen aantasting van je lichamelijke integriteit?

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 10:58

katybug schreef:
Gini schreef:
Katybug, je zegt 'ja, maar'. Een 'ja, maar' is altijd een enorme afzwakking van de 'ja'. Het is op die 'maar' dat mensen je aanspreken, niet op de 'ja'.



Het is geen ‘ja maar’. Ik vraag mij bepaalde dingen af. Grappig dat het slachtoffer het volledig begrijpt en dat er hier heel moeilijk over gedaan moet worden. Maar goed dat heeft met ‘elkaar echt kennen’ te maken natuurlijk.


Letterlijk

katybug schreef:
Had hij moeten stoppen? Ja, geen twijfel over mogelijk.

Maar de andere kant, haar kant. Waarom? Waarom neem je hem mee naar huis? Waarom naar je slaapkamer? Waarom kleed je je uit en zeg je zo laat nee?


Ja...maar... de ja is ok, de maar snappen mensen niet en dan beticht je de mensen van slecht begrijpend lezen. Niemand wilt jou wegzetten als een trut, maar ik vind wel dat je mag beseffen dat die 'maar' dus exact is wat victim blaming is. Dat maakt jou geen slecht persoon, ik nagel je niet aan de schandpaal, maar zo snel is het dus gebeurd, dat victim blaming. Iedereen maakt zich hier wel eens schuldig aan waarschijnlijk. Is het niet uitgesproken, dan is het wel in gedachten. Want het geeft een veiligheid.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 11:02

Shae schreef:
_Penotti schreef:
Maar ik vind de vrouw daar toch ook niet compleet vrijuit gaan.


:wow:

Ik had me zo voorgenomen om niet te reageren in dit topic... Nee = nee. Altijd.

Misschien kun je het dan ook beter laten of een normale reactie geven en gewoon de discussie aangaan. :D

Ik vind haar voor 99,9% misschien zelfs wel vrijuit gaan. Maar nee net niet compleet.
En als je mijn hele bericht had gequote had ik ook gezegd dat ik het niet oke vind, maar dat zie je dan weer niet staan als je halve berichtjes quote, erg naar discuseieren op een forum is dat.


Maar ze heeft van te voren al aangegeven meer te willen, is vrijwillig met hem in bed gestapt, uitgekleed, zelfs zover gegaan dat hij mocht binnen dringen.
En ja toen hoorde hij te stoppen, eens. Totaal mee eens.
Maar hoe zou deze man hebben gehandeld als ze van te voren te kennen had gegeven, ik wil wel rommelen, maar de echte daad vind ik te vroeg?

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 11:03

_Penotti schreef:
Maar hoe zou deze man hebben gehandeld als ze van te voren te kennen had gegeven, ik wil wel rommelen, maar de echte daad vind ik te vroeg?


Maar dat was niet het geval. Wat is precies het punt dat je ermee duidelijk wilt maken?

Isabel

Berichten: 2271
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 11:03

katybug schreef:
Ik snap wel dat mensen aan victim blaming/shaming doen. Het heeft natuurlijk ergens wel te maken met de verkeerde beslissingen nemen.

Voorbeeldje: ik ken iemand die eerst via tinder zat te sexten en daarna besloot af te spreken in een café. Ze hebben van tevoren afgesproken dat als er een klik was ze seks zouden gaan hebben. Ze neemt de man mee naar huis en neemt hem mee naar haar slaapkamer ‘om een film te kijken’. Ze zoenen, van het een komt het ander en op het moment dat hij erin zit zegt ze: nee ik wil het niet. Man stopte niet. Zij noemt het verkrachting. Heeft aangifte gedaan. Zaak is uiteindelijk nooit voorgekomen. Geen bewijs voor verkrachting.

Had hij moeten stoppen? Ja, geen twijfel over mogelijk.

Maar de andere kant, haar kant. Waarom? Waarom neem je hem mee naar huis? Waarom naar je slaapkamer? Waarom kleed je je uit en zeg je zo laat nee?

Ik geef haar nergens de schuld van maar ik begrijp haar gedrag en beslissingen tot op de dag vandaag echt niet. Ik vind het heel naar dat haar dit is overkomen en dat ze er nog zo’n last van heeft. Ze kreeg wel veel over zich heen en het verhaal is ondertussen dan ook in haar voordeel veranderd door haarzelf.

Pardon? Ze heeft heel duidelijk gezegd dat ze niet wil en hij ging door. Dat is verkrachting, ongeacht jouw hele situatieschets eraan vooraf.