De 3 heren in kwestie zijn bekend in heel Vlaanderen. Alle 3 gaan momenteel gebukt onder het feit dat heel Vlaanderen zeer onthullende foto's en filmpjes van hen gezien heeft, en de wildste verhalen doen de ronde. Ze zouden bijvoorbeeld een whatsapp-groepje hebben gehad, waarin zij de foto's naar elkaar stuurden - één van hun vrouwen zou op die beelden zijn uitgekomen en die op internet gepleurd hebben - ...

Nu blijkt dat ze alle 3 door dezelfde persoon, of personen, "in de val zijn gelokt", en zij zou(den) deze beelden hebben verspreid.
De heren hebben ondertussen allemaal gereageerd op wat er gebeurd is. Daar kwam boosheid, verdriet, geroep en gehuil bij kijken.
De meningen zijn verdeeld natuurlijk. De ene heeft medelijden, de ander lacht zich een deuk en maakt meme's van het hele gebeuren. Het helpt natuurlijk niet dat één van de heren een hit heeft die "een ster" noemt.
Ikzelf was het meeste onder de indruk van Peter Van De Veire zijn reactie. Zal deels wel zijn omdat ik gewoon fan ben van die man, MNM is de enige radiozender die ik beluister, en ik hoor hem graag bezig. Die omschreef hoe zijn gezin hieronder gebukt gaat - hoe hij met zijn zoontje naar de supermarkt gaat, daar herkent en uitgelachen wordt, hoe mensen obscene gebaren maken naar hem, terwijl zijn zoontje erbij is.
En dan denk ik "ocharme". Anderzijds.. denk ik dan.. Hoe f*cking stom kan je zijn?
Je bent een BV. Nog veel meer dan "de gewone mens" zou jij moeten weten hoe snel een reputatie de grond kan worden ingeboord, hoe snel iets kan rondgaan. Er wordt al jaaaren gesensibiliseerd over dit onderwerp, vooral naar de jeugd toe, men gaat er vanuit dat volwassenen beter weten - en al helemaal BV's, denk ik dan.
Nu hebben ze allemaal spijt, natuurlijk.
Maar dan vraag ik me af.. Waar heb je spijt van? De sarcastische kant van mij denkt dan "spijt dat je betrapt bent zeker". De menselijke kant in mij snapt het wel - ik ga echt niet ontkennen dat ik ook wel eens een pikante foto naar mijn vriend stuur - maar hey, dat is mijn vriénd, geen wildvreemde die mij om naaktfoto's vraagt, zo stom zou ik ten eerste nooit zijn, en ten tweede zou dat voor mij echt wel vreemdgaan zijn. Oké, er is geen fysiek contact tussen 2 personen bij het versturen van een naaktfoto/video, maar je stuurt die beelden naar iemand door die niét jouw partner is terwijl je er wel één hebt - voor mij is dat toch wel een vorm van vreemdgaan. En dat hebben alle 3 de heren hun partner dus willens en wetens aangedaan, en daar kan ik echt geen respect of medelijden voor opbrengen..
Je zult er maar mee getrouwd zijn. Je zult er maar kinderen mee hebben.
De 3 heren roepen op om de foto's/video's niet verder te delen, om hun familie te ontzien - sarcastisch kantje denkt dan "jij hebt je gezin ook niet ontzien hoor, door deze beelden te maken en door te sturen".
Anderzijds hebben ze imo wel degelijk gelijk als ze uitleggen dat ze deze beelden in privésfeer gemaakt hebben, en dat die nooit bedoelt waren voor het grote publiek. Zij hebben nooit de toestemming gegeven om deze beelden naar Jan en alleman te sturen - maar dat doet niemand, denk ik, die slachtoffer wordt van het verspreiden van foto's die privé bedoelt waren.
Dat risico loop je per direct, wanneer je zo'n foto verstuurt. Ik moet er bijvoorbeeld ook maar op vertrouwen dat als ik en mijn vriend uit elkaar zouden gaan, hij die foto's voor zichzelf zou blijven houden. Dat risico is er, en mochten wij uit elkaar gaan en hij zou die foto's toch verspreiden, zou ik daar natuurlijk flink boos om zijn - maar ik zou dan wel bij mezelf denken "stomme tr*t die je bent, jij hebt wel die foto's zelf gemaakt en doorgestuurd naar hem". Er is wel een verschil, vind ik - ik stuur ze naar mijn partner, niet naar een vreemde. Ik vertrouw erop dat mijn vriend mens genoeg is om mij zoiets niet aan te doen als we uit elkaar zouden gaan. Tenzij ik hem bedrieg oid, dan zou ik de wraakactie ergens wel snappen.. Want zo werkt de wereld, denk ik dan. Niet dat ik het goedkeur, maar zo werkt het nu eenmaal..
Het verspreiden van beelden, waar je geen toestemming voor gekregen hebt, is verboden en strafbaar.
Heb ik ze gezien? Ja, en ze waren echt walgelijk (nee, ik heb ze niet toegestuurd gekregen, ik heb ze op iemand zijn/haar telefoon gezien, dus ik heb ze zelf nooit in mijn bezit gehad en ook niet verder verspreid

Dat neemt natuurlijk niet weg dat zij op een bepaalde manier slachtoffer zijn nu, maar man the f*ck up, jullie hebben dit jezelf vooral aangedaan, niet "Eveline". Ja, ze zijn slachtoffer van het verspreiden van privébeelden, maar die beelden hadden nooit verspreid kunnen worden als zij die zelf niet gemaakt hadden, en doorgestuurd hadden naar "Eveline". Ze zijn niet onschuldig, in mijn ogen. Ik zou véél meer begrip en medelijden hebben moest hun partner zulke beelden verspreiden. Maar nu.. Nu heb ik ergens zoiets van "wie zijn gat brandt..."
Wat vinden jullie?
Natuurlijk hadden die beelden privé moeten blijven. Maar we leven in 2020, er worden dagelijks waarschijnlijk miljoenen foto's verspreid waar nooit toestemming voor gegeven is, en dat gebeurt niet pas sinds vorige week. "Eveline" treft schuld - maar dat kan alleen maar doordat zij deze beelden in eerste instantie van de heren zelf ontvangen heeft. Imo hebben zij hier evenveel schuld aan, net doordat ze een gezin hebben en hen dit imo dus hebben aangedaan. Ik zou het een heel andere situatie vinden mochten die foto's bijvoorbeeld op één van de heren hun telefoon hebben gestaan, en deze telefoon gehackt/gestolen wordt. Maar in deze situatie vind ik dat de heren zelf een heel grote bijdrage geleverd hebben aan de miserie die ze nu meemaken.. Ik ga niet zover dat ik zeg dat het hun verdiende loon is - maar ergens vind ik wel dat ze hier rekening mee hadden moeten houden.
Ik plaats nog enkele linkjes die hierover berichten:
Stan laat wat zien
Ook Sean reageert op gelekte naaktbeelden
Peter over de gelekte naaktbeelden