Normen en waarden.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mondy

Berichten: 11876
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 22:18

Boras schreef:
Leo schreef:
Dan sluit ik nog af met: ontzettend rot dat mods zo veel last ondervinden van nare pb's en roddelcircuits. Dat is niet alleen van deze tijd, ik denk dat een hoop ex-teammies er ook mee te maken hebben gehad, maar het blijft bizar dat mensen zich geroepen voelen zich dusdanig te verlagen dat zij vrijwilligers per PB aanvallen.


Dan is het voor de dader toch gelijk over en uit op Bokt mag ik hopen.


Goed misschien kom ik nu wat hard/bitter over maar vind het oprecht jammer hoe we als team nu eea over ons heen krijgen en t niet goed kunnen doen.
En aangezien ik weet dat we met ons alle ons stinkende best doen wil ik t iig voor ons opnemen.

Ik denk dat je versteld staat van wat er soms op ons bordje komt.
Aan de ene kant "hoort t erbij" en kan je soms best begrijpen dat er wat heftige reacties ergens op komen.
Maar wat er via pb voorbij komt zetten soms lusten de honden geen brood van.
Echter zijn het vaak de net binnen de lijntjes berichten en daar kunnen we natuurlijk niet iemand voor van bokt gooien.
Gelukkig zijn er ook die uiteindelijk met een prettige discussie wel normaal afsluiten.

Dus hoewel we continue bezig zijn met zn alle om alles zo goed mogelijk te verbeteren zouden we het vanaf de andere kant ook graag zien bij een aantal.

Voorbeeld mbt Shanna. Dat je een mening mbt haar topic en het wel of niet ok vinden van dierenpolitie erbij halen hebt is 1. Dat er vervolgens ...ik noem t maar bij naam...walgelijke pbs haar kant op komen als ze al een simpele pb stuurt of iemand ergens op wil letten in een discussie topic dan vraag ik me echt af waar een aantal mee bezig zijn.
Je hoeft iemand niet geschikt te vinden voor zijn of haar werk, dat geeft nog niet het recht op die manier met iemand om te gaan. En al helemaal niet om een simpel berichtje in functie.

"We" willen allemaal vanalles en t liefst met zo min mogelijk gedoe van mods maar tegelijkertijd als er ingegrepen moet worden dan moeten we dat duidelijk doen.
Maar als dat dan gebeurd is het meteen vol tegengas.
Het gaat natuurlijk 2 kanten op. Als een topic niet ontspoort of gewoon met een simpel bijstuurberichtje van ons zonder een hulk te hoeven sturen weer goed loopt is er niks aan de hand. Ik plaats ook graag een complimenten hulk als ik de felle discussie topics goed zie lopen. Want ook dat mag gezegd worden en vind ik ook leuk om te doen.
Maar als een simpel berichtje al niet helpt dan gaat er een hulk of andere sanctie in.
Het hangt dan van de gebruiker af hoe het verder loopt.


@leo waar zie je dat meedenken niet gewaardeerd wordt? Precies een bericht wat overkomt (zo voelt t dus) als een sneer. Van wat ik zie is meedenken helemaal geen probleem.
Hou er alleen rekening mee dat niet alles zo besproken of toegezegd kan worden natuurlijk. Maar dat weet je zelf natuurlijk ook.


Ach weet je... ik klink nu even als een oude zuurpruim terwijl dat beslist niet zo is :D
Maar misschien is het motto behandel een ander zoals je zelf behandeld wil worden een goede manier van reageren hier en irl.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41741
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 22:21

[***] schreef:
@San, geen fluit te vertellen vanwege de gebruikers bedoel je? Of hoe wij ons opstellen in topics zoals deze of een FZ topic over ons beleid?

Sorry. Ik zag je edit te laat. Ik heb het idee dat users het team niet serieus nemen.


Hanmar schreef:
_San87_: het verschil tussen het FOK! beleid en wat we hier doen, is als ik het goed begrijp dat de post in kwestie daar wél blijft staan, maar leeggehaald wordt. Op dit moment is het zo dat we posts alleen weghalen als het echt flink 'over de schreef' gaat; in veel meer gevallen gaat er wel een bericht naar de plaatser maar blijft het bericht staan.

Denk jij dat het beter zou werken als vaker gekozen zou worden om een bericht ook leeg te halen/weg te halen? Ik kan dat wel meevoelen, maar de twijfel is dat we toch ook zoveel mogelijk ruimte willen bieden voor uiteenlopende meningen en daar zo min mogelijk op willen ingrijpen. Dat betekent alleen wel dat er veel meer posts blijven staan die wel een negatief effect hebben op de sfeer...

Posts worden daar ook weggehaald, of geedit, ligt aan de context. Posts die over de schreef gaan, posts die gigantisch offtopic zijn, posts die op de man zijn.

Ik snap dat er ruimte moet zijn voor meningen, dat die ruimte er is, is goed. Maar daar moet geen misbruik van worden gemaakt. Als ik soms zie hoe topics hier uit de pan kunnen escaleren, toen ik nog mod was op FOK! had ik dat al 10x de grond in gedrukt waarna het met een beetje in de gaten houden snel weer normaal ging. En ja, dat leverde best eens frustratie op. Maar met veel mensen is best heel goed te praten ;).

Wel makkelijk praten, misschien. Ik ken de structuren op Bokt niet.

A_nouk

Berichten: 11638
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 22:24

Topic met bewondering mee gelezen in een positieve manier :) toch een fijne sfeer ondanks de kritische noot.

Het is enorm jammer dat het rondom het topic van Shanna zo’n draai heeft gekregen dat zou nooit de bedoeling mogen en kunnen zijn.

Voor wat betreft het modereren vind ik nog steeds dat jullie ook niet te soft moeten worden. Dingen gaan nu vaak te veel op zijn beloop, er wordt soms echt wel te laat ingegrepen en mensen niet tegen zichzelf behoed.

Daarnaast denk ik dat er best wel meer rechtlijnigheid kan komen. Tuurlijk kun je maatwerk toepassen maar pas dat maatwerk dan toe binnen je richtlijnen. Dan krijg je geen scheve gezichten gezeur en geneuzel en houdt je ook gewoon aan dezelfde normen en waarde als je van je gebruikers ook verwacht. Nu zie je handelingen in het ene topic op manier X en het andere topic op manier Y. Bij de ene gebruiker handelen we op manier A en bij Pietje putje op manier B. Op die manier kunnen mensen ook gewoon gaan twijfelen aan de manier van werken... nog losstaand of een verandering wel of niet in een lijstje wordt gezet, alsof een gebruiker een lijstje doorloopt iedere maand of iets wel of niet mag :) :)
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 04-09-20 22:27, in het totaal 4 keer bewerkt

Daihyo

Berichten: 88090
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 22:25

_San87_ schreef:
Leo schreef:
@San: uit mijn Mod-tijd, zeker de laatste jaren, ging het beleid inderdaad naar zo min mogelijk "kwasten" (posts verwijderen), vanwege onduidelijkheid en weerstand vanuit de gebruikers. Dat een post blijft staan betekent echter niet dat iemand niet per pb is aangesproken.
Er valt over beide wat te zeggen: verwijderen geeft veel weerstand want; wanneer verwijder je wel en wat niet? Aan de andere kant is het aanspreken per pb onzichtbaar voor een ander en is er ogenschijnlijk niets met die post gedaan.

Die balans is echt lastig en oprecht een dunne evenwichtsbalk die het team bewandelt.

Dat is een keuze idd. Ik ben van FOK! een wat rigoureuzer beleid gewend. Maar de structuur was daar ook gewoon echt overduidelijk. Posts die te ver gaan, gaan gewoon leeg/worden weggehaald en er gaat een bericht naar de poster.

Dat men hier anders kiest snap ik wel. Toch heb ik nog steeds het idee dat mods hier geen fluit te vertellen hebben en ook niet echt respect krijgen/serieus genomen worden, juist daarom :o. Maar zoals ik zeg, dat kan ook mijn (verkeerde) opvatting zijn.


En waarom zouden ze niet serieus genomen worden of geen respect hebben? En door wie?

Mij valt al wel een tijdje iets op: de knulligheid van communiceren. Het is niet transparant, soms zelfs bot. Op tems hoef je al helemaal geen uitgebreide uitleg meer te verwachten. Slotposts vind ik niet altijd even handig. Ook de timing van slotjes is niet altijd even handig. Soms heel vroeg, soms heel laat.
Bij gevoelige reacties komt een post vanuit het team heel laat, misschien omdat iedereen er even een plasje over moet doen. Of is het onzekerheid om zo’n post te posten?

Heb eens meer lef. Durf te posten. Durf een actie te ondernemen. En communiceer open, eerlijk en transparant. Leg uit waarom er iets gebeurt. Zonder wijzende vingertjes of met de botte bijl. Juist die uitleg, óók wanneer er iets mis gaat, maakt dat we elkaar begrijpen. Geschreven taal interpreteren is onwijs moeilijk. Maar daarom des te belangrijker om dit goed te doen. Er zijn een aantal mods die dit heel goed kunnen. Fijn! Maar er zijn er ook een aantal die hier nog wat aan moeten werken.

En mod zijn is niet alleen maar het iedereen naar de zin willen maken of juist politieagent spelen. Maar neem een besluit en doe dat op een eerlijke en open manier. Juist de geheimzinnigheid over wat er ‘achter de schermen gebeurt’ en alle teamaangelegenheden voeden de complottheoriën en frustraties.

Leo

Berichten: 50197
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 22:30

@Mondy: geen sneer, maar dat is verder al uitgesproken met Hanmar. Verschil in bedoeling en interpretatie, kan gebeuren.
Natuurlijk was mijn opmerking nooit bedoeld om het hier te bespreken, maar als poging tot constructief meedenken. Stukje geschiedenis wat toch nog even boven komt drijven denk ik. :D

Daihyo

Berichten: 88090
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 22:31

Mondy schreef:
Goed misschien kom ik nu wat hard/bitter over maar vind het oprecht jammer hoe we als team nu eea over ons heen krijgen en t niet goed kunnen doen.
En aangezien ik weet dat we met ons alle ons stinkende best doen wil ik t iig voor ons opnemen.

Ik denk dat je versteld staat van wat er soms op ons bordje komt.
Aan de ene kant "hoort t erbij" en kan je soms best begrijpen dat er wat heftige reacties ergens op komen.
Maar wat er via pb voorbij komt zetten soms lusten de honden geen brood van.
Echter zijn het vaak de net binnen de lijntjes berichten en daar kunnen we natuurlijk niet iemand voor van bokt gooien.
Gelukkig zijn er ook die uiteindelijk met een prettige discussie wel normaal afsluiten.


Dus hoewel we continue bezig zijn met zn alle om alles zo goed mogelijk te verbeteren zouden we het vanaf de andere kant ook graag zien bij een aantal.

Voorbeeld mbt Shanna. Dat je een mening mbt haar topic en het wel of niet ok vinden van dierenpolitie erbij halen hebt is 1. Dat er vervolgens ...ik noem t maar bij naam...walgelijke pbs haar kant op komen als ze al een simpele pb stuurt of iemand ergens op wil letten in een discussie topic dan vraag ik me echt af waar een aantal mee bezig zijn.
Je hoeft iemand niet geschikt te vinden voor zijn of haar werk, dat geeft nog niet het recht op die manier met iemand om te gaan. En al helemaal niet om een simpel berichtje in functie.

"We" willen allemaal vanalles en t liefst met zo min mogelijk gedoe van mods maar tegelijkertijd als er ingegrepen moet worden dan moeten we dat duidelijk doen.
Maar als dat dan gebeurd is het meteen vol tegengas.
Het gaat natuurlijk 2 kanten op. Als een topic niet ontspoort of gewoon met een simpel bijstuurberichtje van ons zonder een hulk te hoeven sturen weer goed loopt is er niks aan de hand. Ik plaats ook graag een complimenten hulk als ik de felle discussie topics goed zie lopen. Want ook dat mag gezegd worden en vind ik ook leuk om te doen.
Maar als een simpel berichtje al niet helpt dan gaat er een hulk of andere sanctie in.
Het hangt dan van de gebruiker af hoe het verder loopt.


@leo waar zie je dat meedenken niet gewaardeerd wordt? Precies een bericht wat overkomt (zo voelt t dus) als een sneer. Van wat ik zie is meedenken helemaal geen probleem.
Hou er alleen rekening mee dat niet alles zo besproken of toegezegd kan worden natuurlijk. Maar dat weet je zelf natuurlijk ook.


Ach weet je... ik klink nu even als een oude zuurpruim terwijl dat beslist niet zo is :D
Maar misschien is het motto behandel een ander zoals je zelf behandeld wil worden een goede manier van reageren hier en irl.


Ik reageer even op het dikgedrukte deel: waarom niet? Als daar een duidelijke sneer onder zit en een gebruiker echt bewust op dat randje zit en dondersgoed weet dat het wel binnen richtlijn zit, maar duidelijk overheen bedoeld is, kun je daar toch op handelen?
Zoals ik al zei: je hoeft niet iedereen te vriend te houden. En dit soort mensen, die doelbewust mensen (of het nu teamleden of gebruikers zijn) lopen te zieken via pb mogen van mij gerust buiten spelen. Ook dat valt buiten de fatsoensnormen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41741
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 22:34

Daihyo schreef:
_San87_ schreef:

Dat is een keuze idd. Ik ben van FOK! een wat rigoureuzer beleid gewend. Maar de structuur was daar ook gewoon echt overduidelijk. Posts die te ver gaan, gaan gewoon leeg/worden weggehaald en er gaat een bericht naar de poster.

Dat men hier anders kiest snap ik wel. Toch heb ik nog steeds het idee dat mods hier geen fluit te vertellen hebben en ook niet echt respect krijgen/serieus genomen worden, juist daarom :o. Maar zoals ik zeg, dat kan ook mijn (verkeerde) opvatting zijn.


En waarom zouden ze niet serieus genomen worden of geen respect hebben? En door wie?


Het is me best vaak opgevallen dat modopmerkingen genegeerd, bekritiseerd of weggelachen worden, bijvoorbeeld.

Er straalt geen daadkracht uit het team, geen durf, zoals jij hieronder ook opmerkt.

Citaat:
Mij valt al wel een tijdje iets op: de knulligheid van communiceren. Het is niet transparant, soms zelfs bot. Op tems hoef je al helemaal geen uitgebreide uitleg meer te verwachten. Slotposts vind ik niet altijd even handig. Ook de timing van slotjes is niet altijd even handig. Soms heel vroeg, soms heel laat.
Bij gevoelige reacties komt een post vanuit het team heel laat, misschien omdat iedereen er even een plasje over moet doen. Of is het onzekerheid om zo’n post te posten?

Heb eens meer lef. Durf te posten. Durf een actie te ondernemen. En communiceer open, eerlijk en transparant. Leg uit waarom er iets gebeurt. Zonder wijzende vingertjes of met de botte bijl. Juist die uitleg, óók wanneer er iets mis gaat, maakt dat we elkaar begrijpen. Geschreven taal interpreteren is onwijs moeilijk. Maar daarom des te belangrijker om dit goed te doen. Er zijn een aantal mods die dit heel goed kunnen. Fijn! Maar er zijn er ook een aantal die hier nog wat aan moeten werken.

En mod zijn is niet alleen maar het iedereen naar de zin willen maken of juist politieagent spelen. Maar neem een besluit en doe dat op een eerlijke en open manier. Juist de geheimzinnigheid over wat er ‘achter de schermen gebeurt’ en alle teamaangelegenheden voeden de complottheoriën en frustraties.

Goede post dit :).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41741
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 22:36

Daihyo schreef:
Mondy schreef:
Goed misschien kom ik nu wat hard/bitter over maar vind het oprecht jammer hoe we als team nu eea over ons heen krijgen en t niet goed kunnen doen.
En aangezien ik weet dat we met ons alle ons stinkende best doen wil ik t iig voor ons opnemen.

Ik denk dat je versteld staat van wat er soms op ons bordje komt.
Aan de ene kant "hoort t erbij" en kan je soms best begrijpen dat er wat heftige reacties ergens op komen.
Maar wat er via pb voorbij komt zetten soms lusten de honden geen brood van.
Echter zijn het vaak de net binnen de lijntjes berichten en daar kunnen we natuurlijk niet iemand voor van bokt gooien.
Gelukkig zijn er ook die uiteindelijk met een prettige discussie wel normaal afsluiten.


Dus hoewel we continue bezig zijn met zn alle om alles zo goed mogelijk te verbeteren zouden we het vanaf de andere kant ook graag zien bij een aantal.

Voorbeeld mbt Shanna. Dat je een mening mbt haar topic en het wel of niet ok vinden van dierenpolitie erbij halen hebt is 1. Dat er vervolgens ...ik noem t maar bij naam...walgelijke pbs haar kant op komen als ze al een simpele pb stuurt of iemand ergens op wil letten in een discussie topic dan vraag ik me echt af waar een aantal mee bezig zijn.
Je hoeft iemand niet geschikt te vinden voor zijn of haar werk, dat geeft nog niet het recht op die manier met iemand om te gaan. En al helemaal niet om een simpel berichtje in functie.

"We" willen allemaal vanalles en t liefst met zo min mogelijk gedoe van mods maar tegelijkertijd als er ingegrepen moet worden dan moeten we dat duidelijk doen.
Maar als dat dan gebeurd is het meteen vol tegengas.
Het gaat natuurlijk 2 kanten op. Als een topic niet ontspoort of gewoon met een simpel bijstuurberichtje van ons zonder een hulk te hoeven sturen weer goed loopt is er niks aan de hand. Ik plaats ook graag een complimenten hulk als ik de felle discussie topics goed zie lopen. Want ook dat mag gezegd worden en vind ik ook leuk om te doen.
Maar als een simpel berichtje al niet helpt dan gaat er een hulk of andere sanctie in.
Het hangt dan van de gebruiker af hoe het verder loopt.


@leo waar zie je dat meedenken niet gewaardeerd wordt? Precies een bericht wat overkomt (zo voelt t dus) als een sneer. Van wat ik zie is meedenken helemaal geen probleem.
Hou er alleen rekening mee dat niet alles zo besproken of toegezegd kan worden natuurlijk. Maar dat weet je zelf natuurlijk ook.


Ach weet je... ik klink nu even als een oude zuurpruim terwijl dat beslist niet zo is :D
Maar misschien is het motto behandel een ander zoals je zelf behandeld wil worden een goede manier van reageren hier en irl.


Ik reageer even op het dikgedrukte deel: waarom niet? Als daar een duidelijke sneer onder zit en een gebruiker echt bewust op dat randje zit en dondersgoed weet dat het wel binnen richtlijn zit, maar duidelijk overheen bedoeld is, kun je daar toch op handelen?
Zoals ik al zei: je hoeft niet iedereen te vriend te houden. En dit soort mensen, die doelbewust mensen (of het nu teamleden of gebruikers zijn) lopen te zieken via pb mogen van mij gerust buiten spelen. Ook dat valt buiten de fatsoensnormen.

Hear hear.

Wederom, daadkracht.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 22:38

Daihyo
Helemaal mee eens.
Binnen de lijntjes maar duidelijk de intentie om er buiten te kleuren mag best strenger aangepakt worden. Sommige bokkers zijn taal technisch heel sterk. Weten het precies politiek correct te schrijven. Maar ondertussen... En iedereen weet het. Maar het wordt niet gestopt.

Mondy

Berichten: 11876
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 22:39

Daihyo schreef:
_San87_ schreef:
Leo schreef:
@San: uit mijn Mod-tijd, zeker de laatste jaren, ging het beleid inderdaad naar zo min mogelijk "kwasten" (posts verwijderen), vanwege onduidelijkheid en weerstand vanuit de gebruikers. Dat een post blijft staan betekent echter niet dat iemand niet per pb is aangesproken.
Er valt over beide wat te zeggen: verwijderen geeft veel weerstand want; wanneer verwijder je wel en wat niet? Aan de andere kant is het aanspreken per pb onzichtbaar voor een ander en is er ogenschijnlijk niets met die post gedaan.

Die balans is echt lastig en oprecht een dunne evenwichtsbalk die het team bewandelt.

Dat is een keuze idd. Ik ben van FOK! een wat rigoureuzer beleid gewend. Maar de structuur was daar ook gewoon echt overduidelijk. Posts die te ver gaan, gaan gewoon leeg/worden weggehaald en er gaat een bericht naar de poster.

Dat men hier anders kiest snap ik wel. Toch heb ik nog steeds het idee dat mods hier geen fluit te vertellen hebben en ook niet echt respect krijgen/serieus genomen worden, juist daarom :o. Maar zoals ik zeg, dat kan ook mijn (verkeerde) opvatting zijn.


En waarom zouden ze niet serieus genomen worden of geen respect hebben? En door wie?

Mij valt al wel een tijdje iets op: de knulligheid van communiceren. Het is niet transparant, soms zelfs bot. Op tems hoef je al helemaal geen uitgebreide uitleg meer te verwachten. Slotposts vind ik niet altijd even handig. Ook de timing van slotjes is niet altijd even handig. Soms heel vroeg, soms heel laat.
Bij gevoelige reacties komt een post vanuit het team heel laat, misschien omdat iedereen er even een plasje over moet doen. Of is het onzekerheid om zo’n post te posten?

Heb eens meer lef. Durf te posten. Durf een actie te ondernemen. En communiceer open, eerlijk en transparant. Leg uit waarom er iets gebeurt. Zonder wijzende vingertjes of met de botte bijl. Juist die uitleg, óók wanneer er iets mis gaat, maakt dat we elkaar begrijpen. Geschreven taal interpreteren is onwijs moeilijk. Maar daarom des te belangrijker om dit goed te doen. Er zijn een aantal mods die dit heel goed kunnen. Fijn! Maar er zijn er ook een aantal die hier nog wat aan moeten werken.

En mod zijn is niet alleen maar het iedereen naar de zin willen maken of juist politieagent spelen. Maar neem een besluit en doe dat op een eerlijke en open manier. Juist de geheimzinnigheid over wat er ‘achter de schermen gebeurt’ en alle teamaangelegenheden voeden de complottheoriën en frustraties.


Jou valt iets op met hoe jij het vind gaan.
Dat is iets anders als formuleren als een feit.
Je wil duidelijkheid maar zegt dat iets ook bot is.
Wat is die grens. Als een mod zegt dat een bepaald onderwerp verder niet besproken gaat worden en er willen, zoals je zelf zegt nog 2 gebruikers hun plasje erover doen, dan is kordaat aangeven dat klaar klaar is voor de een bot en voor de ander duidelijk dat het genoeg is.

Zoals ook jij weet is een temlijst soms dusdanig groot ( ik noem maar eens afgelopen weken 75 tems) dat uitgebreid reageren op alle tems er simpelweg niet in zit.
Dat wil niet zeggen dat het niet gedaan wordt.
Ik kan voor mezelf spreken dat ik regelmatig goed inga op tems.
Daar moet tijd ruimte en reden voor zijn.
En ook daarin... het hangt af van de reactie die we terugkrijgen.

Dus enige nuance zou op zijn plaats zijn.
En geen respect hebben en door wie. Dat lijkt me geen lastige vraag. Gebruikers die vinden dat een un of ow of zelfs gewoon een berichtje in een topic of tem reden is om even goed te laten weten wat voor slecht team we wel niet zijn.
Gelukkig krijgen we ook lieve berichten en leuke reacties anders hou je t snel voor gezien gok ik :)
Maargoed. Het is makkelijker om een mod de schuld te geven van iets dan sorry dat had wellicht anders gekunnen of het gesprek aan te gaan.
En daar waar wij fout zitten...want die maken wij ook natuurlijk is er ook gewoon een hoofdmod of bezwaarcommissie. Nergens voor nodig dus om er op die manier mee om te gaan.
We hoeven ook niet iedereen te vriend te houden. Absoluut niet. Echter waar ik op doel is dat niet altijd maar als die vijand/tegenpartij te moeten worden gezien.

@leo ah dan was mijn knorrigheid ietwat te knorrig naar jou :D ik vond het al geen Leo berichtje...

imaudy
Berichten: 5084
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 22:46

Wauw Mondy, je quote 3 keer :D
Ik ben al lang lid van bokt maar het laatste jaar valt mij op dat er erg willekeurig gemodereerd wordt. Een aantal mensen blijft dan weg uit een topic, waarna het topic een eenzijdige kant opgaat.

Anoniem

Re: Normen en waarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 22:48

Ik vraag mij af of iedereen ook wel op de hoogte is dat er nu teams binnen het modteam zijn? Dus je hebt verschillende tabbladen waarop Moderatoren staan, zij gaan over de topics die daar staan.

Merken jullie binnen het tabteam (even als makkelijke naam) ook verschil of meer verschil tussen aparte tabbladen?

Dus een topic op Informatief wordt anders opgepakt dan een topic op Algemeen (en dan om het makkelijker te maken is Algemeen ook nog eens opgedeeld in twee delen)

Dit kun je zien door de namen die boven een forumonderdeel staan (of bij een tabblad), dat als leuk weetje :D

Daihyo

Berichten: 88090
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 22:52

Citaat:
Echter waar ik op doel is dat niet altijd maar als die vijand/tegenpartij te moeten worden gezien.

En volgens mij (=mening, geen feit) is dat nu precies wat jij doet. :)
Een tip: lees het nog eens door als de emotie minder hoog zit. Dan voel je je wellicht wat minder aangevallen.
Zo is het namelijk niet bedoeld en jij hoeft je zeker niet aangesproken te voelen. Juist jij reageert vaak prettig en open in de gevoeligere topics. Maar dat doet niet iedereen. Dat is wat ik wil zeggen.

Ik zal het anders formuleren: misschien is het goed om meer een lijn te hanteren ipv alleen maatwerk te willen toepassen. Dat gaat namelijk niet en geeft juist onduidelijkheid. Zéker als de communicatie er omheen niet transparant is. Want wij als gebruiker weten niet de achterliggende gedachte en de reden waarom de ene keer het ene en de andere keer het andere gedaan wordt. En dan lijkt het alsof het meten met 2 maten is. Er zijn kaders gesteld door de regels te maken. Handel daar naar. En wijk je af, beredeneer die keuze. Dan krijg je begrip. Niet door alles achter de schermen te houden.

A_nouk

Berichten: 11638
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 22:54

Maar Mondy dat jij uitgebreid op een tem reageert wil niet zeggen dat alle andere dat ook doen :) en tuurlijk is met een beetje gezond verstand ook vóór een gewone gebruiker te begrijpen dat bij explosieve topics ook veel tems horen en dat daar een wat meer generieke reactie op komt vanuit het mod team. Maar er zitten soms wel pareltjes tussen...

Maar vaak zijn het ook de combi’s en een halve reactie op een tem en een bijzonder slotje en een soms nog wel vagere slotpost.

En ik snap het hoor dat dit voor jullie best een beetje als bashen voelt. Als je mij dit 2? Jaar is het volgens mij geleden voor had geschoteld had ik dit ook gezegd maar van de andere kant toen was bokt al bezig met beleid, en beleid is een rollend ding maar als je kritisch kijkt naar de topics en reacties Over het beleid en de manier van werken zie je dat het al lange tijd niet alleen meer piept :) en dat wil niet direct zeggen dat een gebruiker dat een mod persoonlijk kwalijk neemt. Maar dit komt ook niet ten goede aan de reputatie van bokt en ik geloof er niets van dat dit motiverend is voor teamleden. TS als voorbeeld nemend :)

@Miranda per tabblad zijn er zeer zeker nog wel verschillen :)
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 04-09-20 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Mondy

Berichten: 11876
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 23:03

imaudy schreef:
Wauw Mondy, je quote 3 keer :D
Ik ben al lang lid van bokt maar het laatste jaar valt mij op dat er erg willekeurig gemodereerd wordt. Een aantal mensen blijft dan weg uit een topic, waarna het topic een eenzijdige kant opgaat.


Oh haha dat is als voordeel van modzijn..had niet door dat ik dat deed.

@A_nouk en Daihyo mijn bereik begint weg te vallen maar dank voor de fijne posts ! Ik kom er nog op terug maar no hard feelings van mijn kant, maar wil er netjes op kunnen reageren.

Daihyo

Berichten: 88090
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 23:10

No hard feelings hier ook. Ik probeer alleen uit te leggen wat ik als gebruiker ervaar. :j
Ik weet wat het is om iedereen tevreden te willen houden en voor een aantal mensen doe je het toch nooit goed. Maar mensen hebben ook erg behoefte aan duidelijkheid, weten waar ze aan toe zijn en begrijpen wat er gebeurt.
Behalve de mensen waarvoor je het toch nooit goed doet misschien, want die vinden dan wel weer wat anders wat ze niet goed vinden :+

moonsparkle
Berichten: 21773
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 23:13

Door dit topic vraag ik me weer af waarom het niet mogelijk is oude posts te verwijderen? Ik zie dat er nu weer naar zoveel oudere topics word verwezen, topics die gebruikers misschien achter zich zouden willen laten. Ik zie regelmatig in topics dat iemand word aangesproken op oude geplaatste berichten of topics.

Mars

Berichten: 33277
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 23:30

Dat balansen tussen strak op één lijn modden vs maatwerk is iets wat al speelde toen ik lid werd van bokt. Er wordt meer maatwerk geleverd dan wij als gebruikers zien (ik ben 4 jaar mod geweest) maar 2 grote nadelen daarvan zijn dat dit (1 als willekeur kan over komen voor de zwarte gebruikers die niet de gehele achtergrond van een situatie kennen en het (2 gigantisch veel tijd kost.
Maatwerk is een mooi streven maar naar mijn idee is bokt er op bepaalde gebieden te groot voor geworden. Daarom blijf je als mod ook vaak achter feiten aan lopen of kom je met je hulk of OW als mosterd na de maaltijd.

In geval van TS haar topic vind ik dat toch wat anders. Ik vind dat haar collega’s en beheer hier tekort in zijn geschoten. Topic heeft 5 jaar gelopen en is verder en verder geëscaleerd. Niet gek gezien óók TS haar eigen aandeel daarin.
Topic had echt veel eerder dicht gekund of strakker gemodereerd, dat gebeurd ook bij zwarte gebruikers. Of had Shanna zelf aangesproken in de trant van ‘joh je topic loopt uit de hand op deze manier, we gaan de boel dicht gooien’.

Door niks te doen is juist gebeurd wat niet gewenst was nl, teamlid is anders behandeld dan een zwarte gebruiker en het topic is een nare kant op gegaan met de zgnd ‘heksenjacht’ IRL tot gevolg.

Licor

Berichten: 2955
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 23:39

Ik hoop dat de gebruikers die walgelijke pb's sturen hier gewoon een OW voor krijgen en bij een 2e keer een ban.. vind dat echt een stukje respect wat je gewoon moet afdwingen hoor.. iemand uitschelden in pb mag gewoon never nooit oké zijn..

Ik zou t niet erg vinden als er harder opgetreden wordt bij dit soort dingen.. en als mensen dat vervelend vinden gaan ze toch ergens anders heen..

Ik vind t echt geen goede ontwikkeling dat iedereen maar te pas en te onpas kun mening moet ventileren.. soms moet je ook gewoon je mond houden en accepteren dat iedereen anders is en anders over dingen denkt..

En als iets je niet aanstaat.. dan klik je het topic toch gewoon weg..
En als je niets aardigs kan zeggen.. zeg dan gewoon niets.. betekent niet dat je niet kritisch mag zijn of geen feedback mag geven.. want dat kan ook op een aardige manier.. mensen walgelijk of dierenmishandelaar noemen is gewoon echt niet nodig.. zeker niet als je t alleen via internet volgt en de situatie niet IRL kan bekijken..

Op internet bemoeit iedereen zich maar met elkaar.. en ik denk dat dit topic, het topic over die groepsapp/relatiegebeuren, en t topic van ruitje over social media en bokt.. alle 3 hetzelfde vraagstuk aanraken.. hoe ver ga je in oordelen, bemoeien en zelfs ingrijpen vanaf een beeldscherm.. lijkt mij echt niet nodig.. laat iedereen gewoon in zn waarde, eigen keuzes maken en hun eigen leven lijden.. je hoeft niet altijd overal iets van te vinden en ook zeker niet altijd alles maar te hoeven zeggen..

Licor

Berichten: 2955
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 23:43

Mars schreef:
In geval van TS haar topic vind ik dat toch wat anders. Ik vind dat haar collega’s en beheer hier tekort in zijn geschoten. Topic heeft 5 jaar gelopen en is verder en verder geëscaleerd. Niet gek gezien óók TS haar eigen aandeel daarin.
Topic had echt veel eerder dicht gekund of strakker gemodereerd, dat gebeurd ook bij zwarte gebruikers. Of had Shanna zelf aangesproken in de trant van ‘joh je topic loopt uit de hand op deze manier, we gaan de boel dicht gooien’.

Door niks te doen is juist gebeurd wat niet gewenst was nl, teamlid is anders behandeld dan een zwarte gebruiker en het topic is een nare kant op gegaan met de zgnd ‘heksenjacht’ IRL tot gevolg.


Even ongeacht van wat er in t topic stond of wat het aandeel van TS was.. maar een heksenjacht is imo gewoon nooit oké.. Al is iemand nog zo fout bezig.. je hebt gewoon netjes te blijven en niet voor eigen rechter te spelen.. daar mag wat mij betreft t team best bovenop zitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 23:48

MarcoBorsato schreef:
Talietjuh schreef:
Goed dat je dit deeld!

Knip


Maar je opmerkingen daar waren ongepast. Je gaat in het kindvrije topic ook geen zwangerschap promoten of in een 'uitgerekend in de winter' topic abortus aanraden.


Wel als daar een discussiepunt over is of vragen over gesteld worden.

KimD

Berichten: 20454
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 23:49

moonsparkle schreef:
Door dit topic vraag ik me weer af waarom het niet mogelijk is oude posts te verwijderen? Ik zie dat er nu weer naar zoveel oudere topics word verwezen, topics die gebruikers misschien achter zich zouden willen laten. Ik zie regelmatig in topics dat iemand word aangesproken op oude geplaatste berichten of topics.


Ik vind ook dat topics ouder dan vijf jaar mogen verdwijnen. Misschien zeven of acht jaar maar alles ouder mag wat mij betreft gewoon weg. Hoe relevant is die informatie nog? Vaak is er weer veel ontwikkeld in de jaren die versterken zijn en is de informatie in zo'n topic niet meer relevant of allang achterhaald.

MD zou misschien nog een aparte uitzondering zijn. Maar de rest? Nee, ik denk niet dat bokkers daar slechter van worden of informatie missen.

Anoniem

Re: Normen en waarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 23:51

Eens. Bokt is zo ontzettend actief dat er snel weer nieuwe informatie wordt gegeven in een topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 00:01

[***] schreef:
MarcoBorsato schreef:

Citaat:
Maar je opmerkingen daar waren ongepast. Je gaat in het kindvrije topic ook geen zwangerschap promoten of in een 'uitgerekend in de winter' topic abortus aanraden.



En dat is ook waar wij als mods tegenaan lopen denk ik, je mag je mening geven maar moet dat ook altijd?

Wat ik zelf persoonlijk doe is mijzelf afvragen 'Wat schiet ik hiermee op, moet ik mijn mening geven of kan ik het voor mij houden? Wat heeft de ander aan mijn mening, is het behulpzaam?"

Als alle antwoorden daarop negatief zijn, dan houdt ik mijn mening lekker voor mij :j


@San, geen fluit te vertellen vanwege de gebruikers bedoel je? Of hoe wij ons opstellen in topics zoals deze of een FZ topic over ons beleid?


Ik ben van mening dat die felheid er niet voor niets was dat betekend dat er leermomenten voor ze zijn. In die zin was het geven van mijn mening zeker nuttig als ik op jouw tekst af ga. ;)

Het is natuurlijk belachelijk om een mening te bekritiseren en is dat niet waar dit topic ook om draait? Dat je gewoon vrij mag zijn. Moet kunnen zeggen wat je wilt en dat daar normaal op gereageerd hoort te worden.

Er wordt hier gezegd dat het lastig inschatten is wanneer in te grijpen. Ik vind dat apart, want zodra de sfeer grimmig wordt zou er ingegrepen moeten worden vind ik. En dat zie je al snel.

En nogmaals een forum mag ruimte geven voor discussie zolang er normaal gedaan wordt naar elkaar. In mijn casus was het niet normaal wat er gebeurde en in de casus van TS ook niet.

Trouwens wat de 1 ongepast vind hoeft voor de ander niet zo te zijn.

Maar ik denk dat het voor iedereen hier op bokt wel duidelijk te vinden is waar een topic ineens een negatieve wending krijgt.

zonnebloem18

Berichten: 24862
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 00:09

Zonder het helemaal uit te laten draaien op een topic over het beleid merk ik wel dat veel mensen (algemeen) wel erg makkelijk reageren achter hun schermpje zonder daarbij na te denken hoe hun bericht over komt. Dat is niet alleen op Bokt, maar o.a. ook op Facebook of Instagram en dat zal op andere fora net zo goed spelen.

Ik heb ook wel topics helemaal uit de klauwen zien lopen omdat Bokker A en Bokker B een discussie hadden en Bokker A haar Boktvriendinnen erbij haalde en dan is er echt niet meer tegen te modereren.

Als mod heb ik altijd geprobeerd mijn best te doen, maar heb ik ook vaak het gevoel gehad dat we niet ECHT iets konden doen. Zoals hierboven ook al genoeg werd was het vaak achter de feiten aan lopen. Iemand aanspreken op een bericht, maar het bericht laten staan geeft toch het gevoel aan andere gebruikers dat het geplaatste bericht oke is omdat zij niet zien dat de gebruiker er op aangesproken is. Als je dan even niet aanwezig bent en nog 10 gebruikers reageren op eenzelfde manier dan ben je eigenlijk al voorbij een point of no return.

Er mag wat mij betreft best wel wat strenger gemod worden. Dan maar rigoureus kwasten en mensen aanspreken, gaan daardoor gebruikers weg, jammer, maar misschien moet je zulke gebruikers ook niet op je forum willen hebben. Nare berichten richting modteam/beheer, meteen een weekban, zulke dingen moet je gewoon niet tolereren en ik denk dat je daarin je team gewoon in bescherming moet nemen.

Als andere gebruikers het gevoel hebben dat het modteam er bovenop zit zullen ze zich waarschijnlijk ook vrijer voelen om weer wat meer te gaan posten en kunnen we het misschien gezellig houden.

Verder echt _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ voor de posts van Daihyo.