Achter elk account zit een echt persoon. Acties en reacties op internet kunnen gevolgen hebben in het echte leven. Men lijkt dit niet altijd meer te beseffen. En dan ga ik nostalgisch klinken, maar het internet is niet meer wat het vroeger was. De mentaliteit is veranderd, normen en waarden lijken verdwenen. Steeds meer mensen uiten alleen nog maar cynische, sarcastische opmerkingen en kritiek, wat de sfeer online niet ten goede komt. Cyberpesten lijkt steeds meer het nieuwe normaal te worden, en neemt steeds verfijndere vormen aan omdat men het normaal begint te vinden.. We wennen er aan, en dat is geen goede ontwikkeling.
Tegenwoordig is het zelfs zo ‘’normaal’’ dat alles wat je ooit online hebt gezet, of het nou relevant is of niet, opgespoord kan worden, indien nodig verdraaid wordt, om tegen je te worden gebruikt. Ook is het tegenwoordig al algemeen bekend dat er groepjes en roddel-apps zijn om samen te spannen in topics of tegen bepaalde mensen. Ze noemen het natuurlijk anders, maar feit is wel dat dergelijke dingen buiten Bokt besproken en afgesproken worden, waarvan je op Bokt de gevolgen meekrijgt. Nu je dit weet gaat het ook opvallen. Het is laag, maar wel de tegenwoordige standaard en realiteit.
Waar ik vroeger nog alles online deelde en bij updates bijhield, om ervaringen uit te wisselen en omdat het ook informatief kon zijn, heb ik een harde les geleerd. Zo had ik bijvoorbeeld een topic over de probleemhoef van mijn paard. Naïef als ik was bleef ik mijn verhaal updaten. De goede dingen, maar ook (juist) wanneer het slechter ging. Het leven is niet allemaal rozengeur en maneschijn, ik maak de dingen niet mooier dan het is. Ik had er nooit bij stil gestaan dat een dergelijk topic als teamlid plots niet meer kon, het liep tenslotte al jaren, ook toen ik al teamlid was.
In het topic was men het niet eens met mijn beslissingen, de keuzes die ik maakte was niet wat iedereen zou doen... Enkele Bokkers waren van mening dat mijn paard dood beter af zou zijn, hoewel ze mijn paard nooit in het echt gezien hadden. Deze mening werd door steeds meer Bokkers overgenomen, waarbij ik de indruk had dat mijn eigen berichten niet meer gelezen werden en men elkaar uiteindelijk alleen nog maar napraatte waarbij het veronderstelde lijden van mijn paard steeds ernstiger vormen aannam.
Het topic liep uit de hand, maar omdat ik teamlid was werd er veel minder, en vooral ook veel te laat ingegrepen op mijn topic. Het team was namelijk (begrijpelijk) bang voor beschuldigingen van ‘’de hand boven het hoofd houden’’, iets waar ze regelmatig van beschuldigd worden.
Op het moment dat er wel werd ingegrepen door het topic te sluiten, was de situatie al zodanig uit de hand gelopen dat de algemene mening op bokt was dat ik een dierenmishandelaar ben die geen dieren meer zou mogen houden, en al helemaal niet meer welkom was op een paardenforum, laat staan in het Bokt-team. Want als teamlid heb je wel een voorbeeldfunctie.
Inmiddels was via het topic het adres van mijn ouders waar ik mijn paarden heb staan al achterhaald zodat er een melding gemaakt kon worden bij de dierenpolitie. Die melding bij de dierenpolitie is werkelijk gemaakt. De dierenpolitie is langs gekomen. Dat is het laatste wat er over mijn verhaal online te vinden is.
Eigenlijk is dat niet het laatste wat hierover online te vinden is. Want omdat ik nooit een update heb kunnen plaatsen en degene die de melding bij de dierenpolitie gedaan heeft het resultaat daarvan ook niet gedeeld heeft, zijn er nog veel meer niet zulke mooie berichten over mijn zaak online gekomen. Men kon niet bevatten dat Bokt een dierenmishandelaar in het team hield, en bracht dit dan ook geregeld ter discussie. In mijn functie als moderator, bij het aanspreken van Bokkers namens Bokt over zaken die niets met mij of mijn paard te maken hadden, kreeg ik zelfs meerdere keren valse sneren terug over mijn paard. Die sneren had ik nooit zien aankomen, ze kwamen zelfs van personen die naar mijn weten nooit iets in het topic over mijn paard hadden gepost. En niet alleen per PB, ook op het forum word ik dus nog steeds neergehaald.
Ondanks dat ik graag mijn steentje bijdroeg aan Bokt bleef mijn naam in de negatieve spiraal, en omdat ik nooit op de beschuldigingen in mocht gaan en vooral over alle beschuldigingen omtrent mij of mijn paard moest zwijgen kreeg ik ook geen mogelijkheid hier uit te komen waardoor ik uiteindelijk dus heb afgezwaaid van het team. Bij mijn vertrek uit het team heb ik ook al mijn berichten laten anonimiseren, maar heb ik de foto’s in het beruchte topic wel bewust laten staan. Dit zodat het hopelijk voor mensen nog steeds van informatieve waarde kan zijn. Mijn paard is niet het enige paard wat na een hoefzweer een beschadigde verbinding tussen hoefwand en hoefbeen heeft gekregen wat tot een sincker heeft geleid, en er zullen vast nog meer paarden volgen die het zelfde zullen meemaken.
Gelukkig zijn er niet alleen negatieve gebruikers die online van de hoogste torens blazen. Jammer genoeg zijn veel gebruikers die wel normen en waarden kennen ook wijs genoeg om zich niet meer publiekelijk te uiten. Ik noem dat jammer en wijs in 1 zin, omdat ik het volkomen begrijp, maar de sfeer er publiekelijk dus niet beter op wordt. Zelf heb ik onwijs veel gehad aan meningen en informatie van Bokkers die zich publiekelijk afzijdig houden, maar dus wel per PB meedenken. Ik durf zelfs wel te zeggen dat ik mede door deze personen zelfverzekerder en wijzer ben geworden, en keuzes durfde te maken die ik eerder niet eens durfde te zien. Het is onwijs jammer dat deze wijsheid en informatie dus niet meer online gedeeld word vanwege de manier waarop gebruikers op elkaar reageren. Privé geeft het wel veel steun dat mensen oprecht meedenken en geïnteresseerd zijn, en het in mijn geval dus oprecht jammer vinden hoe het gelopen is en benieuwd zijn naar hoe het afgelopen is.
Nu ik geen teamlid meer ben heb ik eindelijk de mogelijkheid om mijn naam publiekelijk uit het slijk te halen én om mijn zaak af te sluiten met een laatste update.
Zoals ik al vermelde, de dierenpolitie is geweest maar deze vroegen zich hardop af waarom ze naar mijn stal gestuurd waren. Ik heb mijn zaken en paarden keurig op orde, al doe ik het misschien niet zoals iedereen het zou doen. Bij deze het rapport, welke ik uiteraard destijds direct gedeeld heb achter de schermen, Bokt hield dus geen dierenmishandelaar in hun team. Voor de schermen werd daar echter niks over gezegd en wanneer ik ter discussie kwam mocht ik mezelf ook niet verdedigen. Nu doe ik dat dus wel.

Ik ben er nooit achter gekomen wie het een goed idee vond om per PB mijn adres aan een onbekend online persoon te geven, maar naar mijn mening ga je zo niet met dergelijke gevoelige en gevaarlijke (als het in de verkeerde handen komt) privé-gegevens van anderen om.. Ik hoop dat die persoon dat zelf ook inziet en dat zoiets nooit meer zal gebeuren.. Ik hoop ook dat anderen die zich in deze hetze hebben laten meevoeren voortaan wat langer nadenken over de gevolgen van een snel geplaatste tekst op internet.
(Cyber)pesten kán mensen echt kapot maken. Er gaan echte mensen schuil achter accounts. Iets wat een ander stellig beweert hoeft niet per se waar te zijn, er zijn meerdere wegen naar Rome. Waar de ene heel grof roept dat iemand maar een dikkere huid moet kweken om cynische en sarcastische opmerkingen en beledigingen goed te praten, kan dat voor een ander onwijs grote gevolgen hebben privé. Want hoewel ik behoorlijk tegen een stootje kan, heeft het niet alleen mij, maar ook mijn familie en op zn eigen manier zelfs de teamleden van Bokt flink geraakt. Wat als het iemand was gebeurd die de persoonlijke aanvallen minder goed kon wegzetten? Er zijn mensen echt uit het leven gestapt omdat ze het slachtoffer waren van (cyber)pesten. Ook dat is een harde realiteit die vaak vergeten lijkt te worden.
Ik hoop dat mijn ervaring voor wat bewustwording zorgt. Je hoeft het altijd met iedereen eens te zijn, je hoeft ook niet iedereen aardig te vinden, maar laat elkaar wel in de waarde en blijf respectvol naar elkaar. ’Agree to disagree’’. Soms is het beter om niets te zeggen dan om een persoonlijke aanval op iemand in te zetten. Behandel een ander zoals je zelf ook behandeld zou willen worden.