Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karl66

Berichten: 29757
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 21:45

Samenzweringen bestaan, dat wordt denk ik ook door niemand ontkend. Denk bijvoorbeeld maar aan Watergate.

Een samenzweringstheorie is wat anders. Dat is een theorie dat iets best een samenzwering zou kunnen zijn, als je de feiten heel erg los interpreteert, zodat je kan bewijzen dat de overheid en schimmige organisaties daarachter de wereldbevolking wil knechten of op zijn minst wil profiteren van die wereldbevolking.

Het zijn gewoon twee verschillende dingen. Alleen willen complotdenkers ze graag koppelen, want als Irak waar is, dan kan de 5G corona theorie ook best waar zijn. En op die manier gebruiken ze echte complotten om een schijn van betrouwbaarheid aan hun eigen theorieën te geven.

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 21:58

Dus een samenzwering en een samenzweringstheorie zijn twee verschillende dingen....
En je hebt echte complotten en neppe(?) complotten..

Sorry ik doe echt m'n best, maar ik volg je niet helemaal. Hoe noem je iemand dan die in echte complotten en samenzweringen gelooft? Zowel voor als nadat het bewezen is? (neem Irak weer als voorbeeld, omdat ik denk dat we het daar over eens zijn)

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 22:03

Het verschil lijkt me toch gewoon heel duidelijk :?

Echte complotten bestaan gewoon, daar hoef je ook niet in te geloven, dan volg je gewoon de feiten.

Maar de bewezen feiten links laten liggen en zelf een ‘waarheid’ maken die op geen enkel feit of onvoldoende aangetoonde feiten is gebaseerd, dat is een complottheorie. Helemaal als ‘de machtigen’, ‘de illuminatie’, ‘big pharma’ er ook nog mee te maken hebben.

Edit: woord vergeten en toegevoegd :')
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 05-07-20 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Berichten: 29757
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 22:27

Dat dus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 07:41

verootjoo schreef:
Het verschil lijkt me toch gewoon heel duidelijk :?

Echte complotten bestaan gewoon, daar hoef je ook niet in te geloven, dan volg je gewoon de feiten.

Maar de bewezen feiten links laten liggen en zelf een ‘waarheid’ maken die op geen enkel feit of onvoldoende aangetoonde feiten is gebaseerd, dat is een complottheorie. Helemaal als ‘de machtigen’, ‘de illuminatie’, ‘big pharma’ er ook nog mee te maken hebben.

Edit: woord vergeten en toegevoegd :')

Je onderscheid is dus gebaseerd op het stukje "bewezen feiten"?

Als in er zijn duizenden complotten en daar kan je gerust theorieën over verzinnen zelf, maar het wordt pas een "complottheorie" als het onomstreden bewezen is dat iets niet klopt maar je dan toch aan die theorie vast blijft houden? (zoals de platte aarde: je kan zelf thuis proeven en tests doen waar uit blijkt dat de aarde niet plat is)

Om het voorbeeld van Irak (nogmaals) te nemen: er is daar geen sprake van een complottheorie geweest omdat er geen onomstreden bewijs was (dat er WMD's waren en ook dat er geen WMD's waren) voor de inval van Irak plaats vond. Het was het woord van de ene partij tegen het woord van de andere partij.

Maar als je die definitie gaat gebruiken loop je tegen 2 problemen aan:
1. wat is onomstreden bewezen? Sommige dingen kan je heel goed aantonen door het simpelweg waar te nemen, andere dingen kan je alleen hoogst waarschijnlijk maken (Irak: misschien hebben ze de WMD's net verstopt waar we ze niet kunnen vinden). Wat nou als 80% van de "experts" het ene zegt en 20% het tegendeel, is het dan bewezen genoeg en geloven die 20% in een complottheorie? Waar ligt het omslagpunt tussen een theorie met een complot erachter naar een complottheorie? Jij hebt het over "onvoldoende aangetoonde feiten", onvoldoende volgens wie?
2. je moet daarmee ook bewijzen geven voor het tegendeel. Als ik roep dat Bill Gates het coronavirus heeft veroorzaakt want hij wil een lagere bevolkingsgroei, dan is dat geen conspiracytheorie tot jij met beter tegenbewijs komt dat hij daar niet achter zit. Pas als jouw bewijs betrouwbaarder lijkt en ik blijft aan mijn theorie vast houden, dan is het een complottheorie (anders hebben we gewoon tegengestelde theorieën). Maar hoe kan iemand bewijzen dat Bill Gates er niet achter zit? Hoe kan je bewijzen dat God niet bestaat?

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 09:06

enzino schreef:
Maar hoe kan iemand bewijzen dat Bill Gates er niet achter zit? Hoe kan je bewijzen dat God niet bestaat?

Dat is dus een van de strategieën van fanatieke aanhangers van conspiracytheorieën: omkeren van de bewijslast om hun critici de mond te snoeren.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 09:13

Kunnen we de vreselijk saaie discussie over de exacte details van de definitie van een complottheorie misschien laten rusten?

Ik las een interessant artikel over "echte complotten", oa Watergate en de tabaksindustrie:

Complotten zijn echt, waar denkt u dat die theorieën vandaan komen?
https://www.volkskrant.nl/a-bd94dad3

nps
Berichten: 1986
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 10:33

Magrathea schreef:
Kunnen we de vreselijk saaie discussie over de exacte details van de definitie van een complottheorie misschien laten rusten?

Ik las een interessant artikel over "echte complotten", oa Watergate en de tabaksindustrie:

Complotten zijn echt, waar denkt u dat die theorieën vandaan komen?
https://www.volkskrant.nl/a-bd94dad3


Superinteressant artikel, dank voor het delen!

Een quote eruit:

Volkskrant schreef:
Een wet die zich bijna kan meten met die van de zwaartekracht, luidt dat waar mensen complotten smeden, mensen die daarover uit de school klappen nooit ver weg zijn. Hoe belangrijker en omvangrijker het complot, hoe groter de kans dat het naar buiten komt, zeker als betrokkenen daar direct belang bij hebben. De Ierse wetenschapsjournalist David Robert Grimes kwam naar aanleiding van het door Edward Snowden gelekte NSA-afluisterprogramma met een ‘complot-uitlekformule’: als je een samenzwering langer dan tien jaar geheim wilt houden, mogen niet meer dan duizend mensen ervan op de hoogte zijn.

Typisch zijn samenzweringen die al binnen tien maanden uitlekken terwijl minder dan honderd mensen ervan wisten. Dat er de afgelopen tweeduizend jaar grote en belangrijke complotten geheim zijn gebleven, is onwaarschijnlijk. Alleen in de boeken van Dan Brown kunnen mensen tweeduizend jaar een groot geheim bewaren. Watergate was een belangrijk complot van een halve eeuw geleden. Minder dan twee jaar nadat het was beraamd, was Nixons adviseur John Dean al bereid álles aan de grote klok te hangen, in ruil voor verminderde gevangenisstraf. Als er duizend belangrijke functionarissen betrokken waren geweest bij de moord op Kennedy, had er minstens één alles gelekt om daar zelf rijk en beroemd mee te worden."


En daar gaat het hele idee dat mensen monddood worden gemaakt en gehouden.


enzino schreef:
2. je moet daarmee ook bewijzen geven voor het tegendeel. Als ik roep dat Bill Gates het coronavirus heeft veroorzaakt want hij wil een lagere bevolkingsgroei, dan is dat geen conspiracytheorie tot jij met beter tegenbewijs komt dat hij daar niet achter zit. Pas als jouw bewijs betrouwbaarder lijkt en ik blijft aan mijn theorie vast houden, dan is het een complottheorie (anders hebben we gewoon tegengestelde theorieën). Maar hoe kan iemand bewijzen dat Bill Gates er niet achter zit? Hoe kan je bewijzen dat God niet bestaat?


Wat Askja zegt. Wij kunnen helemaal niet bewijzen dat Bill Gates ergens achter zat - wij kennen hem niet en hebben niet de onderzoeksmethodologie om hier uitsluitsel (onomstotelijk bewijs) voor te geven. Op het moment dat je ook niet gelooft in regulier onderzoek wordt het per definitie onmogelijk om iets te bewijzen. Dus daar komt de volgende vraag: definieer betrouwbaar. Wanneer is een bron of informatie betrouwbaar genoeg om als "bewijs" te gelden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 10:37

Magrathea schreef:
Kunnen we de vreselijk saaie discussie over de exacte details van de definitie van een complottheorie misschien laten rusten?

Als jij een onderdeel van de discussie niet leuk genoeg vind, wil je dat dan voor je houden en er gewoon overheen lezen? Jij bent de baas niet, het dichtst dat je bij "de baas spelen" kan komen is om een mod te vragen of het wel "on-topic" genoeg is (succes daarmee, een topic over conspiracy theorieën waar je niet mag spreken over wat een conspiracy theorie nou is).

nps schreef:
Dus daar komt de volgende vraag: definieer betrouwbaar. Wanneer is een bron of informatie betrouwbaar genoeg om als "bewijs" te gelden?

Die vraag stelde ik ook al (probleem #1).

Ik weet het antwoord niet, vandaar dat ik wat huiverig ben om een hele nauwe definitie aan te houden. Als we over een platte aarde spreken is het duidelijk dat het over een complottheorie gaat, maar andere gevallen ligt het wat ingewikkelder.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-07-20 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 10:42

enzino schreef:
Magrathea schreef:
Kunnen we de vreselijk saaie discussie over de exacte details van de definitie van een complottheorie misschien laten rusten?

Als jij een onderdeel van de discussie niet leuk genoeg vind, wil je dat dan voor je houden en er gewoon overheen lezen? Jij bent de baas niet, het dichtst dat je bij "de baas spelen" kan komen is om een mod te vragen of het wel "on-topic" genoeg is (succes daarmee, een topic over conspiracy theorieën waar je niet mag spreken over wat een conspiracy theorie nou is).


Wat een reactie joh := ze stelde een vraag, ze deelde het niet mee alsof dit nu de wet was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 10:47

Princess_ schreef:
Wat een reactie joh := ze stelde een vraag, ze deelde het niet mee alsof dit nu de wet was.

Joh, en mijn reactie is hou het voor je of ga naar een mod :=

Karl66

Berichten: 29757
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 10:54

Een werkwijze van complotdenkers is twijfel zaaien. Kan je geen twijfel zaaien over het veronderstelde complot, dan zaai je gewoon twijfel over de manier van definiëren en zie daar: "Er is twijfel over de definitie en dus is het ook terecht dat je twijfelt over de feiten die het zogenaamde complot onderuit halen."

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 11:03

nps schreef:
Dus daar komt de volgende vraag: definieer betrouwbaar. Wanneer is een bron of informatie betrouwbaar genoeg om als "bewijs" te gelden?


Daar zijn gewoon regels voor. Is al erg vaak uitgelegd hier.
Die leer je als je wetenschappelijk onderwijs volgt. Op t hbo trouwens ook al. Dus als je meer wil weten daarover; volg een wetenschappelijke opleiding :)

Je kan niet zomaar elke bron als bewijs aandragen.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 11:04

Even voortbordurend op de door nps gequote passage uit het VK-artikel: het is dus aannemelijk dat een conspiracy waarover niet vroeger of later uit de school wordt geklapt door een insider, niet echt bestaat, maar door een persoon of groep die daar belang bij heeft en/of een wat verwrongen kijk op de werkelijkheid heeft, de wereld in is geholpen.

Dat biedt anderzijds ook weer de ruimte voor de aanhangers om de betreffende conspiracytheorie steeds verder uit te breiden tot een alomvattend concept. M.i. zie je dat nu gebeuren, aangejaagd door de coronacrisis. Omdat de populaire conspiracytheorieën geen tegengas krijgt vanuit 'onverdachte' hoek, namelijk van iemand die er direct bij betrokken is geweest, kunnen facts & figures die de theorie onderuithalen eenvoudig worden afgedaan als afkomstig van de vijand (media, wetenschap, elite, gevestigde orde, vul maar in) en dús onbetrouwbaar.

Wat ik daarbij het engst vind aan de minder onschuldige conspiracytheorieën, bijvoorbeeld QAnon, is dat de boodschap via social media constant middels simplificerende oneliners herhaald wordt, waarmee bepaalde prominente figuren die steeds weer opduiken in dit soort theorieën, zoals Gates, Obama, Clinton en Soros, stelselmatig geassocieerd worden met het meest vreselijke kwaad, en dat dit bij een gematigder publiek toch zijn uitwerking kan hebben vanuit het principe 'waar rook is, is vuur'.

pmarena

Berichten: 48207
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 11:10

Wat twijfel zaaien betreft, dat is natuurlijk ook bij uitstek iets dat juist gebruikt kan worden om zaken onder de pet te houden. Zie de handige aanpak van de tabaksindustrie toen bekend dreigde te worden dat roken helemaal niet zo best voor de gezondheid is.

https://www.tabaknee.nl/nieuws/item/213 ... oduct-2134

https://www.nporadio1.nl/reporter-radio ... bbytactiek

Het lijkt mij niet meer dan realistisch dat je er rekening mee houdt dat dit soort dingen vandaag de dag ook nog gebeuren, zonder dat je dan meteen ook hoeft te geloven in een platte aarde ofzo.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 11:21

Doet niets af aan mijn betoog. Toevallig de film The Insider weleens gezien? Of het verhaal erachter gelezen? Zo goed lukte het niet om e.e.a. onder de pet te houden.

Karl66

Berichten: 29757
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 11:25

Elke echte samenzwering laat zien dat onder de pet houden niet lukt. Mensen zijn niet zo goed in het bewaren van geheimen en er staan altijd klokkenluiders op. Dat zag je ook bij het tabakverhaal.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 11:38

pmarena schreef:
Wat twijfel zaaien betreft, dat is natuurlijk ook bij uitstek iets dat juist gebruikt kan worden om zaken onder de pet te houden. Zie de handige aanpak van de tabaksindustrie toen bekend dreigde te worden dat roken helemaal niet zo best voor de gezondheid is.

https://www.tabaknee.nl/nieuws/item/213 ... oduct-2134

https://www.nporadio1.nl/reporter-radio ... bbytactiek

Het lijkt mij niet meer dan realistisch dat je er rekening mee houdt dat dit soort dingen vandaag de dag ook nog gebeuren, zonder dat je dan meteen ook hoeft te geloven in een platte aarde ofzo.


Dit is toch compleet iets anders dan een complot(theorie)?

Dit gebeurt en juist daarom is het zo van belang dat je de wetenschap op de juiste waarde kan schatten.

nps
Berichten: 1986
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 12:05

verootjoo schreef:
nps schreef:
Dus daar komt de volgende vraag: definieer betrouwbaar. Wanneer is een bron of informatie betrouwbaar genoeg om als "bewijs" te gelden?


Daar zijn gewoon regels voor. Is al erg vaak uitgelegd hier.
Die leer je als je wetenschappelijk onderwijs volgt. Op t hbo trouwens ook al. Dus als je meer wil weten daarover; volg een wetenschappelijke opleiding :)

Je kan niet zomaar elke bron als bewijs aandragen.


Voor puur wetenschappelijke informatie klopt dit als een bus. Voor niet strikt wetenschappelijke informatie (denk bijvoorbeeld de media, denk fake news, denk social media) is dit een stuk lastiger. In hoeverre is journalistiek bijvoorbeeld betrouwbaar en niet biased? Ik ervaar de mainstream media en journalistiek trouwens als een stuk betrouwbaarder dan de facebook en internethelden.

Nog aanhakend op dat echte complotten nooit lang geheim blijven, dit wordt ook genoemd op Wikipedia:

Wikipedia schreef:
Een echte samenzwering kan alleen slagen als alle betrokkenen de zaak geheimhouden voor de rest van de wereld. Deze geheimhouding wordt moeilijker naarmate de tijd verstrijkt en het aantal samenzweerders toeneemt en daarmee het risico dat een deelnemer per ongeluk zijn mond voorbij praat, bewust het geheim lekt aan bijvoorbeeld een journalist vanwege morele of ideologische gewetensnood, zoals een klokkenluider, of om financieel of andersoortig persoonlijk gewin, of dat de buitenwereld het complot ontdekt door de sporen die de activiteiten van de samenzweerders nalaten. Daarom wordt het steeds onwaarschijnlijker dat er daadwerkelijk sprake is van een complot naarmate de tijd verstrijkt en naarmate er meer deelnemers nodig zouden zijn om het complot uit te voeren én geheim te houden.

Natuurkundige David Robert Grimes van de Universiteit van Oxford berekende in 2016 wiskundig hoe lang een samenzwering geheim gehouden zou kunnen worden op grond van drie factoren: het aantal betrokken samenzweerders, de hoeveelheid verstreken tijd en de intrinsieke waarschijnlijkheid dat een samenzwering mislukt. Dit paste hij toe op vier bekende complottheorieën en concludeerde dat het zeer waarschijnlijk zou zijn dat, als er daadwerkelijk sprake was van complotten, deze inmiddels al wel ontmaskerd zouden zijn: het geloof dat de maanlanding geënsceneerd was zou binnen 3,7 jaar zijn onthuld, het geloof dat de klimaatverandering opzettelijk is verzonnen tussen 2,7 en 26,8 jaar, het geloof dat vaccins autisme veroorzaken binnen 3,2 tot 34,8 jaar en het geloof dat farmaceutische bedrijven een geneesmiddel voor kanker hebben achtergehouden binnen 3,2 jaar.[13]


Mensen zijn denk ik heel gemakkelijk bereid om onder de juiste voorwaarden (druk, geld, bescherming, wroeging tegenover ex werkgever) "geheime" informatie te delen.

mysa

Berichten: 10505
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 12:12

In die link over de tabaksindustrie staat dat ze in de jaren vijftig al wisten hoe schadelijk het is.
Ja, natuurlijk. Dat wisten heel veel mensen en artsen destijds ook al. Dat is nooit een echt geheim of complot geweest. Hooguit het verspreiden van fake nieuws om de schadelijkheid minder ernstig te laten schijnen. Maar daar waren ze dan wel een beetje laat mee.

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 22:30

Zou het niet gewoon zo zijn dat de ene theorie de ander niet is? En dat je per theorie zou moeten kijken naar de bewijzen en de waarschijnlijkheid dat iets wel/niet klopt? En dat we sommige dingen gewoon niet zeker weten nog en mogelijk in de toekomst pas achter komen? Of misschien pas de generaties na ons als het wel goed geheim gehouden is? En dat een "conspiracy aanhanger" niet een term is die zwart/wit is?

BigOne
Berichten: 38350
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 11:01


Karl66

Berichten: 29757
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 12:11

Het lijkt me verstandig om in het goede topic verder te gaan:

Anouska schreef:
@nps ik vind mijn eigen onderzoek betrouwbaar om meerdere redenen. Allereerst omdat ik niet achterlijk ben en niet alles maar klakkeloos geloof en zelf na kan denken. Daarnaast heb ik door de jaren heen door mijn onderzoek bepaalde voorspellingen gedaan die uitkwamen. Niet omdat ik een glazen bol heb maar omdat ik leerde wie wat en waar met elkaar gelinkt is en wat gevolgen van bepaalde dingen zouden kunnen zijn. Daarnaast test ik altijd mijn eigen geloof in dingen door advocaat van de duivel te spelen.

Ik zie iemand die in ieder geval iets verder heeft gekeken en niet zomaar zegt dat alles wat ik zeg onzin is. Dat is goed te zien. Als iemand zelf onderzoek heeft gedaan en nog denkt dat het onzin is, is dat ok. Daar heb ik veel meer respect voor dan de meeste aanvallende en slecht onderbouwde verhalen hier. Ik heb ook wat priveberichten gehad die ik straks ga beantwoorden en wie ook wat info wil mag me berichten.

Geirriteerd omdat het off topic is? Is juist helemaal on topic. Maar dat zullen jullie 3 November wel zien.


Pizzagate is een kindermisbruikschandaal in de kelder van een Pizzeria die geen kelder heeft. En dan vraag jij nog steeds wat er mis is met de pizzagate theorie en tegelijkertijd zeg je dat jouw eigen onderzoek betrouwbaar is...

germie

Berichten: 26009
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 14:22

Karl66 schreef:
Het lijkt me verstandig om in het goede topic verder te gaan:

Anouska schreef:
@nps ik vind mijn eigen onderzoek betrouwbaar om meerdere redenen. Allereerst omdat ik niet achterlijk ben en niet alles maar klakkeloos geloof en zelf na kan denken. Daarnaast heb ik door de jaren heen door mijn onderzoek bepaalde voorspellingen gedaan die uitkwamen. Niet omdat ik een glazen bol heb maar omdat ik leerde wie wat en waar met elkaar gelinkt is en wat gevolgen van bepaalde dingen zouden kunnen zijn. Daarnaast test ik altijd mijn eigen geloof in dingen door advocaat van de duivel te spelen.

Ik zie iemand die in ieder geval iets verder heeft gekeken en niet zomaar zegt dat alles wat ik zeg onzin is. Dat is goed te zien. Als iemand zelf onderzoek heeft gedaan en nog denkt dat het onzin is, is dat ok. Daar heb ik veel meer respect voor dan de meeste aanvallende en slecht onderbouwde verhalen hier. Ik heb ook wat priveberichten gehad die ik straks ga beantwoorden en wie ook wat info wil mag me berichten.

Geirriteerd omdat het off topic is? Is juist helemaal on topic. Maar dat zullen jullie 3 November wel zien.


Pizzagate is een kindermisbruikschandaal in de kelder van een Pizzeria die geen kelder heeft. En dan vraag jij nog steeds wat er mis is met de pizzagate theorie en tegelijkertijd zeg je dat jouw eigen onderzoek betrouwbaar is...

De eerste zgn. tegenhanger van Janet Ossebaard over haar stuk over pizzagate is ene Harry Hol ofzo. Nou, die zogenaamde gecheckte facts zijn zo zwak als het maar zijn kan. Dan staat die Janet met 10-0 voor.

Het is wel bijzonder dat er opeens veel censuur plaatsvindt op al die zgn. conspiracy theorieen. Waarom mogen die mensen ineens niet meer aan het woord komen? Dat vind ik wel verdacht.
Want de tegenhang en de 'factchecks' blijven wel staan.

Verder heb ik er nog geen echte mening over, ik ben me nog aan het inlezen. Maar het stuk van Janet Ossebaard over de polsbandjes en vluchtelingenstromen vond ik wel bijzonder. Ook het verhaal van de dood van jfk jr blijft een bijzondere. Zij is niet de enige die het beweert.
Ik ken niet genoeg details voor een oordeel, maar vind het op zich best interessant. En ook hoe dingen gebracht worden zodat mensen alleen al door de manier hoe iets gebracht wordt een kant kiezen.

Kinke

Berichten: 20548
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 14:27