Coronavirus... draaien we niet een beetje door?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:24

germie schreef:
Ibbel schreef:
En dit zijn dus dingen waarvan ik denk dat Frankrijk zou zeggen: ho, gaat niet gebeuren (Frankrijk verbiedt onder andere grote evenementen op dit moment)

Ik snap werkelijk niet dat a) zo'n studentenvereniging geen verstand heeft (zou je toch wel verwachten eigenlijk) en b) dat zo'n universiteit niet zegt: leuk, maar je bent niet meer welkom op de uni na terugkeer, je stroomt volgende seizoen maar terug in en doet je jaar maar over.

Hier laat de NL overheid toch echt wel wat steken vallen. Je kan niet alle Covid-patienten monitoren, uitzoeken met wie ze contact hebben gehad etc, in een poging het tij te keren en dan gewoon toestaan dat er aan de andere kant van het land stomweg massaal risicogebied wordt opgezocht. Laat dan die patienten ook maar los, dat heeft dan totaal geen zin meer.

Dat is niet zo gemakkelijk he. ER IS GEEN NEGATIEF REISADVIES. Dat betekent dat je GEEN GELD terugkrijgt.
Een wintersport kost al gauw 1000 euro voor een week. Dat ben je dan kwijt. Ok, die keuze maak JIJ.
Als je als ORGANISATOR een reis afzegt zonder dat er een reden voor is, dan moet je als organisator ALLE KOSTEN DRAGEN. En dat gaat niet. Dus je hebt dan geen keuze als organisator.
De organisator volgt het advies en die zegt er is geen risico. Als je dan opeens zelf wel een risico ziet, dan moet je als individu niet meegaan, maar een organisator kun je niet verantwoordelijk houden, die kan dat financiële risico niet dragen.


DAAROM zegt ZE ook dat DE NEDERLANDSE overheid steken LAAT vallen.

En zet je caps uit, je bent geen 12.

capopjekop

Berichten: 30667
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:27

germie schreef:
Ja, we draaien door. Het is gewoon een griepvariant.
Als ik hetkrijg en fit genoeg ben om naar buiten tegaan dan doe ik het. Ik ben alleenstaand, moet toch eten he.


Ik maak me er ook niet druk om maar dit is weer het andere uiterste. Dit is ronduit asociaal en egocentrisch. Het boeit jou niet dat je mogelijk kwetsbare mensen aansteekt.

Jij hebt geen vrienden/kennissen/buren/bezorgservice die je even kunt vragen wat voor je deur te zetten? Of heb je gewoon schijt dat mogelijk andere mensen dood gaan omdat jij naar buiten wil?

Maartje1990

Berichten: 22285
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:28

Ik ben er net als jij heel nuchter onder. En heb het idee dat het ontzettend is opgeblazen in de media. Als ik zie welke regels de GGD stelt als je het hebt...bizar.

MB zet zelf je caps uit, je doet zelf kinderachtig door het na te gaan doen.

Pareltjes
Berichten: 2218
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:28

germie schreef:
Ja, we draaien door. Het is gewoon een griepvariant.
Als ik hetkrijg en fit genoeg ben om naar buiten tegaan dan doe ik het. Ik ben alleenstaand, moet toch eten he.



Juist als je alleenstaand bent is het verstandiger je zelf voor te bereiden. Willens en wetens met Corna besmetting naar buiten te gaan om eten te halen is........nouja ik zeg maar niets. Schakel vrienden in.

Belgie verstrekt toch andere info dan NL

Geef elkaar geen hand
Zoek geen grote getale mensen op
Ben je ziek met hoest/ griep verschijnselen blijf thuis.


Raar hoe twee buurlanden anders communiceren. Ik zet in op Belgie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:32

imaudy schreef:
Ik vind het juist zorgelijk dat mensen er zo laks mee omgaan als jij ;)


Nogal een aanname dit.

Ik maak me er ook geen zorgen om :)
Het is een virus en wij worden al heel ons leven met virussen geconfronteerd, dat is nu eenmaal één van de grootste bedreigingen van de mensheid.

Er zijn nog coronavirussen die de ronde doen, dit is gewoon een ander type en leek in het begin eng omdat we de gevolgen niet kenden + omdat het van dieren kwam.

De komende winters zal dit coronavirus wellicht de ronde doen, maar volgende keer zullen we ons er al een heel stuk minder druk om maken.

Het had een ander verhaal geweest als het een virus was met een hoog sterftecijfer in verschillende leeftijdscategorieën. Maar dat is het gelukkig niet.

De kwetsbare groep is dezelfde risicogroep als bij griep, hittegolven, etc. Voor hen komt er dus wel weer een extra gevaar bij.

germie

Berichten: 26013
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:37

capopjekop schreef:
germie schreef:
Ja, we draaien door. Het is gewoon een griepvariant.
Als ik hetkrijg en fit genoeg ben om naar buiten tegaan dan doe ik het. Ik ben alleenstaand, moet toch eten he.


Ik maak me er ook niet druk om maar dit is weer het andere uiterste. Dit is ronduit asociaal en egocentrisch. Het boeit jou niet dat je mogelijk kwetsbare mensen aansteekt.

Jij hebt geen vrienden/kennissen/buren/bezorgservice die je even kunt vragen wat voor je deur te zetten? Of heb je gewoon schijt dat mogelijk andere mensen dood gaan omdat jij naar buiten wil?

Nee, ik heb geen buren die dit kunnen doen en ook geen vrienden die dit zouden kunnen doen. En woon in een dorpje, dus dan ook geen bezorgservice.
Niet iedereen heeft dat he.

capopjekop

Berichten: 30667
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:38

germie schreef:
capopjekop schreef:

Ik maak me er ook niet druk om maar dit is weer het andere uiterste. Dit is ronduit asociaal en egocentrisch. Het boeit jou niet dat je mogelijk kwetsbare mensen aansteekt.

Jij hebt geen vrienden/kennissen/buren/bezorgservice die je even kunt vragen wat voor je deur te zetten? Of heb je gewoon schijt dat mogelijk andere mensen dood gaan omdat jij naar buiten wil?

Nee, ik heb geen buren die dit kunnen doen en ook geen vrienden die dit zouden kunnen doen. En woon in een dorpje, dus dan ook geen bezorgservice.
Niet iedereen heeft dat he.

Dan heb ik oprecht met je te doen dat iedereen om je heen je zou laten verhongeren als je besmet zou zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:41

Ik vind dat velen doordraaien ja. Er is vanaf dag 1 enorme ruchtbaarheid aan gegeven. Ze wisten niet hoe hard het virus ging toeslaan, maar met het SARS virus nog in het achterhoofd was het direct alle hens aan dek. Ondertussen blijkt het allemaal best wel mee te vallen. Omwille van het feit dat het een nieuw virus is waar nog geen vaccin voor is en nog niemand antistoffen heeft opgebouwd valt het te scharen onder een zware griep ipv een normale. Maar voor de rest is dit echt niet 1 of ander supervirus dat een hoog slachtofferpercentage heeft. De paniek is helaas ondertussen gevoed, er wordt tot op de man bijgehouden hoeveel mensen er ziek zijn, hoeveel er dood zijn etc.

Ook hier beginnen mensen te hamsteren. Ik zelf ben ondertussen ook groeimelk voor mijn dochter aan het in slaan. Voor de rest niets. Ik sla het niet in omwille van schrik voor het virus, maar omwille van schrik voor de onnodige massahysterie. Als er hier in de buurt een paar gevallen uitbreken durven ze ons ook nog in quarantaine te zetten. Belachelijk gewoon.

Oh en de uitspraken: Wacht maar tot het een dierbare treft. Ik geloof nogal in: Als het jou tijd is om te gaan dan is het jou tijd.

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:42

Ik ben zelf niet bang dat ik de ziekte krijg, als ik hem krijg kom ik er gelukkig wel weer bovenop want ik ben gelukkig jong. Dus ik ga ook niet hamsteren.
Waar ik me wel zorgen over maak is dat ik werk op de trein. Dus ik kom met veel mensen in aanraking, maar veel mensen komen ook in aanraking met mij waardoor het virus zich wel snel kan verspreiden. Ik wil natuurlijk geen mensen onbewust besmetten. Dus vaak handen wassen, hoesten en niezen in mijn elleboog, desinfecterende gel en minder contact met spullen die niet van mij zijn.

Geen paniek maar ik ben me wel bewust van de gevolgen.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:47

DeMolenhoek schreef:
Oh en de uitspraken: Wacht maar tot het een dierbare treft. Ik geloof nogal in: Als het jou tijd is om te gaan dan is het jou tijd.


Ja lekker makkelijk gezegd voor jou. Maar mijn ouders zijn na hun chemo's nog niet zo fit en ik zou het best wel poedersuiker vinden als ze doodgaan aan Corona. Mijn dochter heeft nog niet zo'n beste weerstand. Joe.

Hoewel ik denk dat het zo'n vaart niet zal lopen en we hier ook niet spastisch het leven gaan vermijden.
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 02-03-20 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

mvdende

Berichten: 5729
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:48

capopjekop schreef:
germie schreef:

Nee, ik heb geen buren die dit kunnen doen en ook geen vrienden die dit zouden kunnen doen. En woon in een dorpje, dus dan ook geen bezorgservice.
Niet iedereen heeft dat he.

Dan heb ik oprecht met je te doen dat iedereen om je heen je zou laten verhongeren als je besmet zou zijn.


Niet iedereen heeft hordes vrienden en familie in de buurt.

En wat dacht je van het feit dat die mensen ook een eigen leven hebben?

Zo heb ik bijvoorbeeld 1 vriendin hier in dit dorp, maar die zou ik dus echt niet vragen mijn boodschappen te gaan doen. Die heeft daar helemaal geen tijd voor, heeft het al druk genoeg met zichzelf.

Andere vrienden wonen 100km verderop en familie ook.

Soms verhuis je nl nog wel eens.

Iets wat in een normale wereld geen probleem hoeft te zijn.

Daarnaast, als het zo ver moet komen, mogen de supermarkten ook hun voorwaarden aanpassen van mij. Als ik gratis kan laten bezorgen vanaf €1 dan zal ik dat zeker doen. Maar zoals nu pas bezorgen vanaf €25 gaat me dat niet lukken.

En ja, dan zal de GGD toch een oplossing moet bedenken.

capopjekop

Berichten: 30667
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:50

Daar hoef je toch geen hordes vrienden voor te hebben? Die heb ik ook niet. En ik ben ook verhuisd. Maar ik zou voor mijn familie en vrienden alles over hebben. Ook als ze ver weg wonen. En wat voor een moeite is het om even voor een buurtgenoot wat boodschappen mee te nemen als die persoon in quarantaine moet?

Je wilt dus wel bewust het risico lopen om kwetsbare mensen te besmetten maar niet even een vriendin of kennis vragen wat boodschappen te doen voor je. Ik vind dat een aparte afweging. Je bent toch juist vrienden omdat je elkaar mag en dan wil je toch helpen als je dat kan lijkt me
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 02-03-20 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Morganlefay

Berichten: 8706
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Coronavirus... draaien we niet een beetje door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:53


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:54

In geval van absolute nood is er echt altijd wel wat te regelen....
Desnoods een bokker

Leo

Berichten: 50186
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:54

Ik maak me persoonlijk geen zorgen. Wel volg ik een soort van gefascineerd (zonder dat ik het positief bedoel) hoe het zich ontwikkelt. Zowel de olievlek van besmettingen als alles er omheen. De media, hoe mensen er wel of niet instaan.

Ik werk met een risico doelgroep, dus houd daar zeker rekening mee.
Mijn vriend is er thuis veel meer mee bezig dan ik: hij is al extra houdbare producten aan het inslaan. Geen onverstandig idee, ik ben zelf alleen nog een stapje minder ver.
Wel hebben we beide desinfectiegel op zak. Mijn vriend gaat dagelijks met het OV dus zekere voor het onzekere.

Hysterie: nee. Voorzorgsmaatregelen: ja.

mvdende

Berichten: 5729
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:54

capopjekop schreef:
Daar hoef je toch geen hordes vrienden voor te hebben? Die heb ik ook niet. En ik ben ook verhuisd. Maar ik zou voor mijn familie en vrienden alles over hebben. Ook als ze ver weg wonen. En wat voor een moeite is het om even voor een buurtgenoot wat boodschappen mee te nemen als die persoon in quarantaine moet?

Je wilt dus wel bewust het risico lopen om kwetsbare mensen te besmetten maar niet even een vriendin of kennis vragen wat boodschappen te doen voor je. Ik vind dat een aparte afweging.



En jouw familie gaat even 200km rijden om wat boodschappen voor je te halen? Zn 2x in de week want verse (gesneden) groenten is vaak geen week houdbaar.

capopjekop

Berichten: 30667
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:57

mvdende schreef:
capopjekop schreef:
Daar hoef je toch geen hordes vrienden voor te hebben? Die heb ik ook niet. En ik ben ook verhuisd. Maar ik zou voor mijn familie en vrienden alles over hebben. Ook als ze ver weg wonen. En wat voor een moeite is het om even voor een buurtgenoot wat boodschappen mee te nemen als die persoon in quarantaine moet?

Je wilt dus wel bewust het risico lopen om kwetsbare mensen te besmetten maar niet even een vriendin of kennis vragen wat boodschappen te doen voor je. Ik vind dat een aparte afweging.



En jouw familie gaat even 200km rijden om wat boodschappen voor je te halen? Zn 2x in de week want verse (gesneden) groenten is vaak geen week houdbaar.


Als er verder niemand in mijn omgeving zou zijn dan zouden ze dat doen ja. En als je echt in quarantaine moet dan eet je toch maar even een poos uit blik ipv vers? Zo'n uitzonderlijk situatie vraagt om wat aanpassingsvermogen. Maar nogmaals, er valt altijd wel wat te regelen als de nood aan de man is. Zoals iemand hier zei, desnoods een bokker.

Leo

Berichten: 50186
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:58

Met slim inkopen kun je prima één keer per week inslaan en de hele week goed eten. :j maar dat terzijde.

Wij wonen ook 120+ km van familie en vrienden. Mocht er iets met mijn familie of vrienden zijn, rijd ik die afstand met liefde om hen te kunnen helpen. Al is het maar om boodschappen te regelen inderdaad. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:58

MarcoBorsato schreef:
DeMolenhoek schreef:
Oh en de uitspraken: Wacht maar tot het een dierbare treft. Ik geloof nogal in: Als het jou tijd is om te gaan dan is het jou tijd.


Ja lekker makkelijk gezegd voor jou. Maar mijn ouders zijn na hun chemo's nog niet zo fit en ik zou het best wel poedersuiker vinden als ze doodgaan aan Corona. Mijn dochter heeft nog niet zo'n beste weerstand. Joe.

Hoewel ik denk dat het zo'n vaart niet zal lopen en we hier ook niet spastisch het leven gaan vermijden.


Mooie steek onder water hoor. Mijn dochter haar weerstand is ook gewoon ruk. Antibiotica werkt zelfs niet meer voldoende bij haar vanwege de vele kuren. Alsof er niemand is in mijn leven waar ik om geef 8)7 Ik geloof in jou tijd. Als het jou tijd is dan is het zo en of dat nu door een virus is of onder een auto lopen, dat maakt niet uit. Iedereen is maar een beperkte tijd hier en wij hebben daar echt geen keus in hoe lang dat is.

Veel sterkte voor jou ouders overigens.

Esther

Berichten: 4146
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 10:02

mvdende schreef:
Zo heb ik bijvoorbeeld 1 vriendin hier in dit dorp, maar die zou ik dus echt niet vragen mijn boodschappen te gaan doen. Die heeft daar helemaal geen tijd voor, heeft het al druk genoeg met zichzelf.

Die moet toch zelf ook boodschappen doen, wat is de extra moeite om voor iemand anders ook wat mee te nemen. Toen een alleenstaande vriendin haar enkel gebroken had heb ik voor haar boodschappen meegenomen als ik toch naar de winkel ging. Even een appje voor de tijd of ze nog wat nodig had.

Ik maak me niet echt zorgen om het coronavirus voor mezelf, heb wel hoogbejaarde schoonouders, hopelijk gaat de ziekte aan hun voorbij. Ga ook niet hamsteren en doe gewoon m'n werk. Ontlopen is zo moeilijk. Vind dat de media er wat teveel sensatie van maakt, gewoon nuchter er over berichten maakt het al heel anders.

De nadelen van de huidige samenleving waarbij iedereen overal heen kan reizen en dat ook doet, daardoor verspreid het virus zich zo snel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 10:02

Inderdaad, uiteraard heeft iedereen een geliefde die we niet kwijt willen. Wil niet zeggen dat we in angst moeten leven.

Overigens lijkt het voor kinderen niet gevaarlijk te zijn tot hiertoe.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 10:03

Ik snap het steekgedeelte niet maar bedankt!

Als je in quarantaine zit zonder familie of vrienden komt er wel thuiszorg ofzo.

DreamUp

Berichten: 1616
Geregistreerd: 14-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 10:05

mvdende schreef:
capopjekop schreef:
Daar hoef je toch geen hordes vrienden voor te hebben? Die heb ik ook niet. En ik ben ook verhuisd. Maar ik zou voor mijn familie en vrienden alles over hebben. Ook als ze ver weg wonen. En wat voor een moeite is het om even voor een buurtgenoot wat boodschappen mee te nemen als die persoon in quarantaine moet?

Je wilt dus wel bewust het risico lopen om kwetsbare mensen te besmetten maar niet even een vriendin of kennis vragen wat boodschappen te doen voor je. Ik vind dat een aparte afweging.



En jouw familie gaat even 200km rijden om wat boodschappen voor je te halen? Zn 2x in de week want verse (gesneden) groenten is vaak geen week houdbaar.

Er valt toch al snel een oplossing te vinden?
Verse groenten kunnen ingevroren worden om langer te bewaren. Zo kun je met 1 keer hulp voor boodschappen, of als je een kleine vriezer hebt misschien 2 keer, toch wel 2 weken eten?
Wat is een keer 200 km rijden voor opgave als daarmee heel veel mensen geholpen zijn?
Daarnaast vind ik het wel heftig als iemand zo afgezonderd leeft dat er niemand binnen 200km afstand even een boodschapje mee wilt nemen. Misschien valt er dan in een facebook groep van die omgeving wat te regelen? In onze omgeving worden mensen in zo een isolement graag geholpen, en zelf zou ik daar ook graag aan meewerken.

zonnebloem18

Berichten: 24848
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 10:07

Waar ik me aan erger is dat er mensen zijn die nu ineens roepen, als ik ziek wordt dan dit of dan dat en wie zorgt er voor zus. Als die mensen morgen worden aangereden en hun been breken zijn ze ook aangewezen op anderen. Daar wordt dan blijkbaar niet over nagedacht.

Ik zou trouwens met alle liefde boodschapjes halen voor een buur die wei in of geen netwerk heeft, zelfs als er voorheen niet echt contact was. Zulke dingen doe je gewoon voor elkaar vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 10:09

mvdende schreef:
capopjekop schreef:
Daar hoef je toch geen hordes vrienden voor te hebben? Die heb ik ook niet. En ik ben ook verhuisd. Maar ik zou voor mijn familie en vrienden alles over hebben. Ook als ze ver weg wonen. En wat voor een moeite is het om even voor een buurtgenoot wat boodschappen mee te nemen als die persoon in quarantaine moet?

Je wilt dus wel bewust het risico lopen om kwetsbare mensen te besmetten maar niet even een vriendin of kennis vragen wat boodschappen te doen voor je. Ik vind dat een aparte afweging.



En jouw familie gaat even 200km rijden om wat boodschappen voor je te halen? Zn 2x in de week want verse (gesneden) groenten is vaak geen week houdbaar.


Sommige mensen hebben echt een probleemoplossend vermogen van 0,0. Triest.