Ik schreef dit zojuist als reactie op een Facebook pagina voor docenten.
Als reactie op een artikel over een leerling die al maanden thuis zit.
Vandaag zijn er onderwijsstakingen.
Die zijn er niet voor niets.
Mede in het kader van die stakingen vandaag, wil ik mijn mening en opinie ook wel eens wat breder delen.
Komtie:
__
Passend onderwijs lijkt te zijn verworden tot
'We proppen iedereen in het regulier onderwijs, in reguliere klassen, en het moet maar passen.'
En dat gaat niet.
Daar kunnen de kinderen die 'niet in de standaard passen' niets aan doen.
En de docenten ook al niet.
Want: hoe moet je in een klas met 30 leerlingen -waarvan een stuk of 6 die in het regulier niet zo goed passen- jezelf staande houden.
Vroeger zouden er 5 van die 6 in kleinere groepen op het speciaal onderwijs gezeten hebben.
Met docenten met passie én kennis voor en over leerlingen die anders leren.
De docent regulier onderwijs had een stuk of 30 leerlingen waarvan er ongeveer 1 niet zo lekker mee kwam.
Dat was te behappen.
Die ene kreeg -voor zover de niet gespecialiseerde docent dat kon- wat extra aandacht.
En de rest van de tijd ging naar de meer gemiddelde leerling.
Nú heeft die niet gespecialiseerde docent dus een stuk of 6 leerlingen waar hij/zij éigenlijk anders mee om moet gaan dan met gemiddelde leerlingen.
Die 6 hebben het pittiger dan voorheen ook nog, want in plek van in een klas met ongeveer 15 en een gespecialiseerde docent zit die leerling nu in een groep van 30 zónder gespecialiseerde docent.
Die 'reguliere' docent doet zijn best. Uiteraard. Want de meeste docenten hebben -gelukkig- echt wel passie voor hun werk en leerlingen.
Maar hij/zij is niet gespecialiseerd. Moet al zijn gemiddelde leerlingen aan de gang zien te houden, wat hij altijd al deed, en daarnaast nu ineens 6 van die 30 leerlingen extra aandacht geven. 6 leerlingen die het dus pittig hebben.
Gevolgen:
![Pling *D](https://boktimg.nl/s/shiny.gif)
![Pling *D](https://boktimg.nl/s/shiny.gif)
![Pling *D](https://boktimg.nl/s/shiny.gif)
![Pling *D](https://boktimg.nl/s/shiny.gif)
*Ouders zijn de dupe. Zowel van gemiddelde als van niet gemiddelde leerlingen.
Want minder aandacht (gemiddelde leerling) of minder én minder geschikte aandacht (niet gemiddelde leerling) op school.
*Scholen zijn de dupe. Het speciaal onderwijs omdat dat ineens als 'niet passend' gezien wordt (hoezo dan niet??)
En reguliere scholen omdat ze met de handen in het haar zitten. Met 'probleemleerlingen' en met docenten die het niet meer trekken. En ofwel in een burnout belanden, ofwel hun werk minder goed doen.
Nee.
Het zogenaamde passend onderwijs was, op de korte termijn, slechts passend voor 2 dingen
De financiën van de overheid en de status van degenen die het met veel bombarie en mooie argumenten brachten.
Op lange termijn is het zelfs daar niet passend voor.
Want ik vermoed maar zo dat het herstellen van dit fiasco klauwen met geld gaat kosten.
Hoe énorm ik er ook voor ben dat we iedereen als gelijkwáárdig zien, níet iedereen ís gelijk.
Het moet allemaal wel passen, zeg maar.
En dat is niet door iedereen op dezelfde manier in exact dezelfde systemen te plaatsen.
Het is door mensen te plaatsen op de best passende manier.
Iedereen in dezelfde klas past gewoon niet in het huidige! systeem.
Dit hele verhaal gaat uiteraard op voor zowel basisonderwijs als voortgezet onderwijs.