Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Echwel schreef:Waarom moet het onderwijs dit de kinderen leren, dat is toch je taak als ouder.
Echwel schreef:https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/wo ... -1.1623362
Verbaasd zitten lezen dat de onderwijsinspectie dit soort invallen doet op scholen.
Ik vind dat je als ouder zelf bepaald op welke leeftijd je voorlichting geeft en op welke manier.
Schemerdier schreef:Is dat artikel door een 12jarige geschreven ofzo?
TS: waarom vind je dat dit enkel een taak voor de ouders is?
Wat als de ouders geen seksuele voorlichting geven?
Wat als de ouders negatief staan tegenover homoseksualiteit of transgenders?
Wat als de ouders niet duidelijk zijn over/tegen anticonceptie zijn?
Wat als de ouders te laat beginnen? (Zoals hier als voorbeeld gegeven, dat meisjes bijvoorbeeld ongesteld worden zonder dat ze weten wat dit is)
...
Citaat:De orthodox-joodse school kreeg eind 2018 elf herstelopdrachten. Het Cheider moet beter invulling geven aan sociale veiligheid en lessen seksuele diversiteit, onder andere na een ontuchtzaak uit 2012 van een leerkracht buiten schooltijd.
soesita schreef:Ik ben het met mijn voorgangers eens dat het onderwijs een belangrijke rol in het geven van seksuele opvoeding heeft, om bovenstaande redenen.
Hier is het zo dat ouders ruim op voorhand geinformeerd worden wanneer dit onderwerp op de agenda staat. Daardoor heeft iedereen ruim de kans om op voorhand zelf met zijn kind te praten.
Ook vind ik het belangrijk dat de onderwijsinspectie controleert of deze lessen hebben plaatsgevonden. Te veel scholen -ook christelijke en zelfs vrije!- mijden dit onderwerp inderdaad. Bij één van mijn kinderen zelf meegemaakt.
De manier van inspecteren lijkt me dan weer onhandig te zijn geweest. Dat kan vast op een fijnere manier voor alle betrokkenen.
Citaat:De orthodox-joodse school kreeg eind 2018 elf herstelopdrachten. Het Cheider moet beter invulling geven aan sociale veiligheid en lessen seksuele diversiteit, onder andere na een ontuchtzaak uit 2012 van een leerkracht buiten schooltijd.
Rosebud schreef:soesita schreef:Hier is het zo dat ouders ruim op voorhand geinformeerd worden wanneer dit onderwerp op de agenda staat. Daardoor heeft iedereen ruim de kans om op voorhand zelf met zijn kind te praten.
Ooh wat netjes, dat zou ik zelf ook wel zo prettig vinden als mijn kind straks die leeftijd bereikt.