Voorlichting door ouders of de school ?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Echwel

Berichten: 12538
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Voorlichting door ouders of de school ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-20 21:58


rien10
Berichten: 14955
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 22:02

Ik kan me de woede van de ouders voorstellen. Aan de andere kant kan ik me de noodzaak van controle op het naleven van het wettelijk vastgestelde onderwijs ook voorstellen.
En laten we eerlijk wezen, er zijn nu eenmaal scholen waar het woord penis of vagina niet aan bod komt. Waar jongens en meisjes op een strenge manier gescheiden worden etc. etc.
Voorlichting vind ik moet door de ouders gegeven worden.
Maar school moet de wettelijk vastgelegde leerdoelen halen. En dat mag gecontroleerd worden. Hoewel het hier wellicht niet chique gedaan is.

Echwel

Berichten: 12538
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-20 22:03

Waarom moet het onderwijs dit de kinderen leren, dat is toch je taak als ouder.

Voorlichting als leerdoel?

rien10
Berichten: 14955
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Voorlichting door ouders of de school ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 22:05

Ja. Zeker, dat zeg ik ook. Maar het is nu eenmaal wettelijk vastgelegd in de leerdoelen dat kinderen onderwezen worden over seksualiteit. Ik vind trouwens dat school daar inderdaad een rol in heeft.

xSannee

Berichten: 4391
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 22:05

Echwel schreef:
Waarom moet het onderwijs dit de kinderen leren, dat is toch je taak als ouder.

Maar wat als de ouders niets voorlichten?

Ik vind dat scholen zeker een belangrijke rol spelen in de voorlichting, en ook dat dit gecontroleerd mag worden.

Ik heb nog niet het volledige artikel gelezen maar wellicht dat de controle hier inderdaad wat anders uitgevoerd had moeten worden... enige takt is wel op zijn plaats.

rien10
Berichten: 14955
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Voorlichting door ouders of de school ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 22:09

Juist op streng christelijke en islamitische scholen zie je dat het ontbreekt aan lessen over seksualiteit.

CalipsoLover

Berichten: 5590
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 22:11

Ik weet niet hoever dit artikel nu relevant is of niet aangezien het zeer slordig is geschreven en vol fouten staat dus ik weet niet goed wat ik er van moet geloven. Maar moest dit echt zijn snap ik dat dit op deze manier niet professioneel is. Ik denk wel dat zulke onderzoeken nodig zijn om idd de leefbaarheid van de school te controleren. Zeker na het aantal incidenten op de 'koranschool' op woensdag namiddag waarbij er eigenlijk gewoon haat tegen de Westerse waarden en normen werd geprediceerd.
Seksuele opvoeding moet nu eenmaal gegeven worden op school. Op elke school. Zeggen dat dit door de ouders moet gegeven worden is echt niet zo, de landen waarbij er minimale seksuele opvoeding op school wordt gegeven is het aantal tienerzwangerschappen verbazingwekkend groter (Engeland en Amerika als voorbeeld). Ik denk dat maar een heeeeeel beperkt aantal ouders hun kinderen gaat informeren over seks en seksualiteit.

Pepperrr

Berichten: 8389
Geregistreerd: 28-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 22:14

Ik vind het erg belangrijk dat kinderen seksuele voorlichting krijgen. Ook in dit soort geloven. Die meiden schrikken zich rot als ze voor het eerst ongesteld zijn :(:)

Maar vind het wel een onwijs rare en respectloze actie om zomaar binnen te vallen en kínderen vragen te stellen over seksualiteit. Dat vind ik echt niet kunnen.

Femke_Tweety

Berichten: 12071
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 22:15

Hmm.

Ik vind het goed dat dit op scholen onderwezen wordt.
Te veel ouders doen dat niet, of niet uitgebreid. En of dat dan om geloofsredenen is, omdat de ouders zelf de kennis niet hebben, of omdat het een 'moeilijk' onderwerp is, doet er dan niet eens toe.

Leerkrachten biologie krijgen op de opleiding zelfs les in het bespreekbaar maken van seksualiteit en alles daaromheen.

En ik vind het dus óók prima dat gecontroleerd wordt of de door de overheid opgelegde leerdoelen wel behandeld worden.
Want er zijn scholen die dit onderwerp bewust skippen.


En soms zelfs individuele docenten.
Ik heb meegemaakt dat op een school waar ik werkte, een (langdurig, enige maanden) invaller het hele hoofdstuk skipte, zonder enige vorm van overleg met zijn collega's. Die dezelfde leerlaag en niveau lesgaven, en dit hoofdstuk wel (en uitgebreid) behandelden.

Pas aan het eind van het schooljaar werd, door klagende leerlingen, duidelijk dat hij dat gedaan had.
(Uit geloofsovertuiging hoogstwaarschijnlijk bleek later)

Bizar.
Maar het gebeurt.

Dus controle prima.
En dan snap ik óók nog dat er juist op een school gecontroleerd wordt waar men problemen verwacht.


Ik heb zelfs ooit wel inspectie in de klas gehad, ook tijdens gevoelige onderwerpen.

No problem wat mij betreft.
Kom gerust kijken.



Overigens, op dit gebied gaan goede lessen wat mij betreft verder dan sec droge feitjes en anatomie.
Ook dat je nee kunt zeggen, nee moet accepteren. Laten nadenken over eigen grenzen.
Etcetera.

Sheran

Berichten: 17269
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 22:18

Heel, heel raar artikel inderdaad. Vreemd geschreven, vol aannames, heel vreemd.

Maar je vroeg ook: is het de taak van de ouders of de school? Ik denk dat het het belangrijkste is dat de kinderen voorlichting krijgen. Zowel van de ouders als van de school, want beide hebben er vast weer een andere kijk op en belichten verschillende dingen. En er zijn echt nog zat kinderen die te weinig voorlichting krijgen thuis. Het valt me op dat sommige ouders enorm bang zijn voor seksualiteit en denken dat hun kind er nog niet aan toe is, terwijl dat echt wel zo is. Ik heb een keer een 12-jarig meisje in paniek gezien omdat ze nooit had geleerd wat ongesteldheid was. Een kind groeit toch wel op, wil toch wel dingen ontdekken, en je kunt ze maar beter te vroeg handvatten geven dan te laat. Niet alleen over ' hoe het werkt', maar ook over consensus en dat soort dingen.

tamary

Berichten: 29320
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 22:19

Niet alle ouders geven zulke voorlichting of doen dat op een gekleurde/beperkte manier die mocht hun kind niet in het standaard plaatje passen zo'n kind psychisch flink in de knoop laat komen.

Er is zeker gegronde reden om dit onderwerp onderdeel te laten zijn van het onderwijscurricilum op alle scholen, maar als de inspectie vragen heeft bij de kwaliteit van de lessen over dit onderwerp op bepaalde scholen, verplicht ze dan om een leraar en lerares langs te laten komen om deze lessen te geven met de volledige lesstof zoals de overheid dat nodig acht. Ben je van die hele idioterie af, rest van de lesstof komt er toch via de cito en eindexamens wel uit of dat gegeven is en is blijven hangen.

kiki1976

Berichten: 16946
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Voorlichting door ouders of de school ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 22:27

Heb het artikel niet gelezen, maar ik ben 43 en in groep 8 kregen wij dat al op school (christelijke basisschool) incl voorbehoedsmiddelen gingen door de klas. Incl een leraar die een condoom omdeed op een bezemsteel.

Aan de ene kant snap ik dat een deel van de ouders het liever zelf doet. Maar er is ook nog steeds een grote groep waar dit taboe is. Voor de groep vind ik het wel goed dat dit gedaan wordt.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 22:29

Is dat artikel door een 12jarige geschreven ofzo?

TS: waarom vind je dat dit enkel een taak voor de ouders is?
Wat als de ouders geen seksuele voorlichting geven?
Wat als de ouders negatief staan tegenover homoseksualiteit of transgenders?
Wat als de ouders niet duidelijk zijn over/tegen anticonceptie zijn?
Wat als de ouders te laat beginnen? (Zoals hier als voorbeeld gegeven, dat meisjes bijvoorbeeld ongesteld worden zonder dat ze weten wat dit is)
...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 22:36


Riel

Berichten: 2143
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 22:37

Ik vind seksuele voorlichting een ontzettend belangrijk onderwerp. Het hoort volgens mij gewoon bij het lesprogramma.

Over de manier van inspecteren kan ik niet oordelen.

Shadow0

Berichten: 43583
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 22:38

School. Bij uitstek school. Er is niks geks aan seks, de informatie is nuttig, we weten dat veel ouders het niet doen, het heeft een boel maatschappelijke impact.
Over het geheel genomen aanzienlijk nuttiger dan Frans zou ik zeggen.

Rosebud

Berichten: 2010
Geregistreerd: 26-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 22:39

Schemerdier schreef:
Is dat artikel door een 12jarige geschreven ofzo?

TS: waarom vind je dat dit enkel een taak voor de ouders is?
Wat als de ouders geen seksuele voorlichting geven?
Wat als de ouders negatief staan tegenover homoseksualiteit of transgenders?
Wat als de ouders niet duidelijk zijn over/tegen anticonceptie zijn?
Wat als de ouders te laat beginnen? (Zoals hier als voorbeeld gegeven, dat meisjes bijvoorbeeld ongesteld worden zonder dat ze weten wat dit is)
...


Dit dus, het is van belang dat er seksuele voorlichting gegeven wordt. En zeker ook ter voorkoming van SOA's.
Ik zal daarnaast nooit het verhaal vergeten dat er ooit een stel was die dachten onvruchtbaar te zijn. Maar ze bleken niet te penetreren bij de coïtus, omdat ze niet wisten dat dit moest/kon.

silverdapple
Berichten: 811
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 22:45

Het artikel gaat maar door en gaat maar door... heb het dus niet helemaal af gelezen. :o

Maar toen ik las dat het het Cheider betrof, verbaasde dat me niks. Ze zijn al wel vaker in het nieuws geweest. Edit: ik zie dat safina dat ook al aanhaalt.

Aan het begin van het artikel werden een aantal voorbeelden gegeven die ik overigens helemaal niet zo schokkend vind en ik vraag me daardoor af of het daadwerkelijk zo ontactisch verlopen is als het artikel doet denken of dat de betrokkenen dat vooral vinden. Meisjes vragen of ze verkering hebben is toch niet raar? Drugsgebruik en tatoeages zetten kunnen heftige onderwerpen zijn maar er is goede reden dat daarnaar wordt gevraagd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 22:51

Het vervelende is dat tienerzwangerschappen vaker voorkomen bij meiden die in een lastige thuissituatie zitten dan bij meiden bij wie het thuis allemaal lekker loopt en een open gesprek mogelijk is. Voor wie geen fijne, vertrouwde band heeft met ouders om kwesties als relaties en anticonceptie mee te bespreken is het fijn dat er een school is die ze dat uitlegt.
Zeker wie opgroeit in de orthodoxe cultuur waar leerlingen van het Cheider toebehoren.
Die hoeven echt niet thuis te komen met de vraag "pap, mam, ik heb een vriendje. Leg me even uit hoe ik niet zwanger raak."

soesita

Berichten: 5192
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 22:52

Ik ben het met mijn voorgangers eens dat het onderwijs een belangrijke rol in het geven van seksuele opvoeding heeft, om bovenstaande redenen.

Hier is het zo dat ouders ruim op voorhand geinformeerd worden wanneer dit onderwerp op de agenda staat. Daardoor heeft iedereen ruim de kans om op voorhand zelf met zijn kind te praten.

Ook vind ik het belangrijk dat de onderwijsinspectie controleert of deze lessen hebben plaatsgevonden. Te veel scholen -ook christelijke en zelfs vrije!- mijden dit onderwerp inderdaad. Bij één van mijn kinderen zelf meegemaakt.
De manier van inspecteren lijkt me dan weer onhandig te zijn geweest. Dat kan vast op een fijnere manier voor alle betrokkenen.

Femke_Tweety

Berichten: 12071
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 22:54

Even de reden dat specifiek deze school bezocht werd afgelopen december:

Citaat:
De orthodox-joodse school kreeg eind 2018 elf herstelopdrachten. Het Cheider moet beter invulling geven aan sociale veiligheid en lessen seksuele diversiteit, onder andere na een ontuchtzaak uit 2012 van een leerkracht buiten schooltijd.



Er zijn in het verleden dus (fikse) tekortkomingen geconstateerd.
Niet helemaal gek dus dat er nu gericht gevraagd is naar kennis rondom dit thema, en dat er dus óók 'sociale' dingen gevraagd werden.


Mijn antwoord op de eigenlijke vraag in de openingspost gaf ik al een paar berichten terug.
Ja, ik vind absoluut dat voorlichting op scholen thuishoort.

Rosebud

Berichten: 2010
Geregistreerd: 26-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 22:55

soesita schreef:
Ik ben het met mijn voorgangers eens dat het onderwijs een belangrijke rol in het geven van seksuele opvoeding heeft, om bovenstaande redenen.

Hier is het zo dat ouders ruim op voorhand geinformeerd worden wanneer dit onderwerp op de agenda staat. Daardoor heeft iedereen ruim de kans om op voorhand zelf met zijn kind te praten.

Ook vind ik het belangrijk dat de onderwijsinspectie controleert of deze lessen hebben plaatsgevonden. Te veel scholen -ook christelijke en zelfs vrije!- mijden dit onderwerp inderdaad. Bij één van mijn kinderen zelf meegemaakt.
De manier van inspecteren lijkt me dan weer onhandig te zijn geweest. Dat kan vast op een fijnere manier voor alle betrokkenen.


Ooh wat netjes, dat zou ik zelf ook wel zo prettig vinden als mijn kind straks die leeftijd bereikt.

Femke_Tweety

Berichten: 12071
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 22:57

Als het om voortgezet onderwijs gaat:

Sla de biologie- en/of verzorgingboeken van je kind eens open.

Dan zie je waar je het hoofdstuk seksualiteit tegenkomt. Veel scholen (niet alle, de mijne bijvoorbeeld niet) houden de hoofdstukvolgorde uit de lesboeken aan.

(Meestal krijgen ze voorlichting in de tweede klas, afhankelijk van de biologielesboeken waar de school voor gekozen heeft, en in de bovenbouw m/h/v meestal nog een keer)

Karl66

Berichten: 29789
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 23:00

Citaat:
De orthodox-joodse school kreeg eind 2018 elf herstelopdrachten. Het Cheider moet beter invulling geven aan sociale veiligheid en lessen seksuele diversiteit, onder andere na een ontuchtzaak uit 2012 van een leerkracht buiten schooltijd.


Als aan de ene kant het een omgeving betreft waarin sexualiteit niet bespreekbaar is en daarnaast dan bovenstaande quote lees, dan verbaast het mij niet echt. Blijkbaar was het een sociaal niet al te veilige omgeving.
Laatst bijgewerkt door Karl66 op 14-01-20 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

soesita

Berichten: 5192
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 23:00

Rosebud schreef:
soesita schreef:
Hier is het zo dat ouders ruim op voorhand geinformeerd worden wanneer dit onderwerp op de agenda staat. Daardoor heeft iedereen ruim de kans om op voorhand zelf met zijn kind te praten.



Ooh wat netjes, dat zou ik zelf ook wel zo prettig vinden als mijn kind straks die leeftijd bereikt.


Ja, dat vond ik echt wel aangenaam. Bij het ene kind hadden we zelf al een gesprek gevoerd omdat die er aan toe was. De tweede was wat later rijp, maar doordat we een half jaar op voorhand wisten wanneer de voorlichting op school zou gebeuren, konden we rustig een geschikt moment afwachten om het onderwerp aan te snijden.
We mochten trouwens ook de betreffende leerboeken, inhouden en materialen op voorhand inkijken. :)