Leefgeld

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 10:12

Nikass schreef:
Blussem: jammer dat je zo veroordelend en denigrerend reageert. Het is helemaal niet zo dat mensen tot de max hebben geleend en daardoor in de problemen komen. Ja die zijn er óók, maar is niet wat ik in mijn voorbeeld noemde.
Ik ben bang dat je geen idee hebt van schrijnende situaties van gewone mensen, die door allerlei omstandigheden er ineens heel veel slechter voor komen te staan.
Als je dan 40 jaar hard gewerkt hebt maar je hebt een partner, dan zie je niets terug van de belasting die jij 40 jaar hebt betaald. En je mag hopen dat je relatie de druk aan kan, want je bent financieel volledig afhankelijk geworden.

Je spreekt je zelf hier behoorlijk tegen.
Als je niet op je max geleefd hebt dan heb je na 40 jaar een flinke spaarpot en geen hypotheek meer. Rond komen op 1 inkomen zou dan geen probleem hoeven te zijn.

Pantykous

Berichten: 10495
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Leefgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 10:14

Niet alle mensen zijn even intelligent of financieel vaardig om in te zien wat de impact van hun keuzes is. Daar hebben in het verleden geldverstrekkers handig op ingespeeld, daarom is dat ook aan banden gelegd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41742
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 10:20

Pantykous schreef:
Niet alle mensen zijn even intelligent of financieel vaardig om in te zien wat de impact van hun keuzes is. Daar hebben in het verleden geldverstrekkers handig op ingespeeld, daarom is dat ook aan banden gelegd.

Zelfs slimme mensen kunnen met handig kletsen om de tuin worden geleid. Daarnaast is de aflossingsvrije hypotheek ook enorm opgehemeld geweest als zijnde de beste keuze. Daar komen veel mensen nu mee in de problemen.

Pantykous

Berichten: 10495
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 10:25

_San87_ schreef:
Pantykous schreef:
Niet alle mensen zijn even intelligent of financieel vaardig om in te zien wat de impact van hun keuzes is. Daar hebben in het verleden geldverstrekkers handig op ingespeeld, daarom is dat ook aan banden gelegd.

Zelfs slimme mensen kunnen met handig kletsen om de tuin worden geleid. Daarnaast is de aflossingsvrije hypotheek ook enorm opgehemeld geweest als zijnde de beste keuze. Daar komen veel mensen nu mee in de problemen.


Dat zeg ik, niet iedereen is financieel vaardig genoeg om alle kleine lettertjes en mooie praatjes te doorzien :j

8nnemiek

Berichten: 43453
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 10:28

Sowieso, leningen in het algemeen.. Het is tegenwoordig gelukkig iets lastiger volgens mij, maar er zijn mensen die leningen afsluiten voor de inrichting van hun huis bijvoorbeeld := Maar ze zien niet in dat je zo’n bank daardoor bijna dubbel betaalt, en zodra je lening eindelijk is afbetaald is je bank alweer versleten 8)7
Lenen zouden mensen eigenlijk alleen moeten doen als het iets opbrengt, als investering, en niet omdat ze luxe artikelen niet kunnen betalen. Toch gebeurt dat zó vaak.. Auto’s ook bijvoorbeeld, daar sluit je toch geen lening voor af?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41742
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 10:33

8nnemiek schreef:
Sowieso, leningen in het algemeen.. Het is tegenwoordig gelukkig iets lastiger volgens mij, maar er zijn mensen die leningen afsluiten voor de inrichting van hun huis bijvoorbeeld := Maar ze zien niet in dat je zo’n bank daardoor bijna dubbel betaalt, en zodra je lening eindelijk is afbetaald is je bank alweer versleten 8)7
Lenen zouden mensen eigenlijk alleen moeten doen als het iets opbrengt, als investering, en niet omdat ze luxe artikelen niet kunnen betalen. Toch gebeurt dat zó vaak.. Auto’s ook bijvoorbeeld, daar sluit je toch geen lening voor af?

Zou ik ook niet doen. Tegenwoordig is leasen ook helemaal in (voor alles, broeken, wasmachines, banken, auto's, eettafels). Daar heb ik ook ernstig mijn twijfels over.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 10:34

8nnemiek schreef:
Sowieso, leningen in het algemeen.. Het is tegenwoordig gelukkig iets lastiger volgens mij, maar er zijn mensen die leningen afsluiten voor de inrichting van hun huis bijvoorbeeld := Maar ze zien niet in dat je zo’n bank daardoor bijna dubbel betaalt, en zodra je lening eindelijk is afbetaald is je bank alweer versleten 8)7
Lenen zouden mensen eigenlijk alleen moeten doen als het iets opbrengt, als investering, en niet omdat ze luxe artikelen niet kunnen betalen. Toch gebeurt dat zó vaak.. Auto’s ook bijvoorbeeld, daar sluit je toch geen lening voor af?


Dat hangt van de context af. Voor een zelfstandige die een wagen voor het werk gebruikt en deze kan inbrengen in de firma, is een lening voor een wagen heel erg logisch. Daarbij kan je tegenwoordig vaak erg goedkoop lenen. Het gaat er vooral om dat je weet wat alle randvoorwaarden zijn en daar kan nog eens te weinig over verteld worden (en laten we eerlijk zijn, er zijn ook mensen die het niet willen horen, maar eigenlijk zouden die beter beschermd moeten worden).

Voor veel mensen werkt het systeem wel heel goed. Ik zou het kind niet met het badwater weggooien.

Maar het is gewoon te technisch uitgelegd, ik vind dat het allemaal wat laagdrempeliger moet qua inlichtingen. Nu voel je je vanzelf dom als je naar de bank gaat, of je nu gestudeerd hebt of niet.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Leefgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 10:37

Ik vind leasen dus echt niks. Dan betaal je in feite gewoon eenzelfde bedrag maar dan verspreid, en het ergste van alles is dat je het uiteindelijk ook weer in moet leveren. Dus je betaald maar eindigt met niks.
Ik zou dan alleen een lease op afbetaling doen, zodat het product wat je leased uiteindelijk ook echt van jou is.

(Paarden leasen vind ik dan wel weer een goed concept)

Pantykous

Berichten: 10495
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Leefgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 10:50

Ik vond een auto leasen ideaal, 1 vast bedrag per maand en nooit gezeik over kosten. Juist als je geen spaargeld hebt is het een uitkomst.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41742
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 10:50

Pantykous schreef:
Ik vond een auto leasen ideaal, 1 vast bedrag per maand en nooit gezeik over kosten. Juist als je geen spaargeld hebt is het een uitkomst.

Auto is nog wat voor te zeggen. Maar je halve huisraad leasen?

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 10:51

Nee dat is ook zo, maar als het contract is afgelopen heb je veel geld uitgegeven en
heb je uiteindelijk niks. Dat vind ik zo jammer er aan.
Zitten zeker ook voordelen aan hoor.

Pantykous

Berichten: 10495
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 10:57

_San87_ schreef:
Pantykous schreef:
Ik vond een auto leasen ideaal, 1 vast bedrag per maand en nooit gezeik over kosten. Juist als je geen spaargeld hebt is het een uitkomst.

Auto is nog wat voor te zeggen. Maar je halve huisraad leasen?


Eensch hoor.

Maar dit is ook weer zoiets: ik heb geen schulden ofzo, had alleen geen spaargeld. Dus ik kon een auto leasen, wat voor mij veiliger aanvoelde want > geen risico.

Als je echter ieder dubbeltje om moet draaien heb je geen spaargeld, je kunt geen auto leasen. Wellicht voor je werk een auto nodig, dus je koopt een oud ding want ja je moet er toch komen maar daar zit dan weer meer onderhoud en reparaties aan bijvoorbeeld. En zo blijf je aan de gang.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41742
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 10:58

Pantykous schreef:
_San87_ schreef:

Auto is nog wat voor te zeggen. Maar je halve huisraad leasen?


Eensch hoor.

Maar dit is ook weer zoiets: ik heb geen schulden ofzo, had alleen geen spaargeld. Dus ik kon een auto leasen, wat voor mij veiliger aanvoelde want > geen risico.

Als je echter ieder dubbeltje om moet draaien heb je geen spaargeld, je kunt geen auto leasen. Wellicht voor je werk een auto nodig, dus je koopt een oud ding want ja je moet er toch komen maar daar zit dan weer meer onderhoud en reparaties aan bijvoorbeeld. En zo blijf je aan de gang.

Sowieso kun je niet zomaar een auto leasen, je krediet wordt eerst gecheckt. En gelukkig maar.

Pantykous

Berichten: 10495
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Leefgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 11:02

Ik maak mezelf niet duidelijk denk ik.

Voor mij, iemand zonder spaargeld een uitkomst. Want ik had een eigen auto niet kunnen vervangen of repareren. Maar mensen met heel weinig inkomen of schulden zijn vaak wel afhankelijk van de auto, en als die stuk gaat, wat dan? Zo blijven zulke mensen vaak in de situatie steken.

Arm maakt arm vaak.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41742
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 11:03

Pantykous schreef:
Ik maak mezelf niet duidelijk denk ik.

Voor mij, iemand zonder spaargeld een uitkomst. Want ik had een eigen auto niet kunnen vervangen of repareren. Maar mensen met heel weinig inkomen of schulden zijn vaak wel afhankelijk van de auto, en als die stuk gaat, wat dan? Zo blijven zulke mensen vaak in de situatie steken.

Arm maakt arm vaak.

Klopt. Maar die mensen kunnen sowieso al niet leasen.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 11:24

Nikass schreef:
Snorlex: en die mensen zijn er, die nergens ingeschreven staan, en het zijn er niet weinig. Het is namelijk ook niet eenvoudig om je in te laten schrijven als je geen eigen huisvesting hebt. En om aan eigen huisvesting te komen moet je je eerst in laten schrijven...


Ik zeg ook niet dat ze er niet zijn. Maar het onverzekerd zijn is iets anders dan als wanbetaler aangemeld zijn bij het CAK zoals werd gesteld.

Overigens dient noodzakelijke zorg ook te worden verleend aan onverzekerden.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... erzekerden

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Leefgeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-20 12:23

Klopt, in Nederland geldt een verzekeringsplicht maar ook een zorgplicht.
(Heb bij menzis en vgz gewerkt)

purny

Berichten: 27552
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Leefgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 12:25

Maar het is toch krom dat wanneer iemand het geld echt niet heeft liggen om zijn zorgpremie te betalen deze beboet word door zo'n instantie?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132181
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 12:28

purny schreef:
Maar het is toch krom dat wanneer iemand het geld echt niet heeft liggen om zijn zorgpremie te betalen deze beboet word door zo'n instantie?


Daar was inderdaad onlangs nog een discussie over.
Mensen komen op deze manier van de regen in de drup terecht. Ze kunnen niet betalen en vervolgens komen er zulke hoge boetes overheen dat ze het helemaal nooit meer kunnen betalen.

Ik was eigenlijk wel benieuwd hoeveel mensen er zijn die niet betalen en dat aantal ligt echt hoog. Dit zijn cijfers van vorig jaar:
https://weblog.independer.nl/in-het-nie ... jft-dalen/
Ongeveer 250.000 dus. Echt heel veel.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 13:37

Daar wordt inmiddels flink over gediscussieerd en je merkt daarbij al wel verschuivingen in het gedachtenbeeld. Er wordt steeds beter ingespeeld op “niet willen vs. niet kunnen”.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 13:39

Blussem schreef:
Nikass schreef:
Blussem: jammer dat je zo veroordelend en denigrerend reageert. Het is helemaal niet zo dat mensen tot de max hebben geleend en daardoor in de problemen komen. Ja die zijn er óók, maar is niet wat ik in mijn voorbeeld noemde.
Ik ben bang dat je geen idee hebt van schrijnende situaties van gewone mensen, die door allerlei omstandigheden er ineens heel veel slechter voor komen te staan.
Als je dan 40 jaar hard gewerkt hebt maar je hebt een partner, dan zie je niets terug van de belasting die jij 40 jaar hebt betaald. En je mag hopen dat je relatie de druk aan kan, want je bent financieel volledig afhankelijk geworden.

Je spreekt je zelf hier behoorlijk tegen.
Als je niet op je max geleefd hebt dan heb je na 40 jaar een flinke spaarpot en geen hypotheek meer. Rond komen op 1 inkomen zou dan geen probleem hoeven te zijn.


Gelukkig loopt het leven bij jou altijd op rolletjes :roll:
Heb je het woord tegenslag wel eens gehoord?
Ik vind het echt schandalig dat mensen hier zonder blikken of blozen weten te verkondigen dat financiële problemen altijd je eigen schuld zijn. Je hebt echt geen idee.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41742
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 13:40

Snorlex schreef:
Daar wordt inmiddels flink over gediscussieerd en je merkt daarbij al wel verschuivingen in het gedachtenbeeld. Er wordt steeds beter ingespeeld op “niet willen vs. niet kunnen”.

Gelukkig wel, het is een behoorlijk verschil.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132181
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 13:45

Snorlex schreef:
Daar wordt inmiddels flink over gediscussieerd en je merkt daarbij al wel verschuivingen in het gedachtenbeeld. Er wordt steeds beter ingespeeld op “niet willen vs. niet kunnen”.


Gelukkig maar.
Een tijdje geleden zag ik ook een item over een dakloze zonder inkomsten die de zoveelste boete kreeg omdat hij gebedeld had. Waarom zou je gaan bedelen als je zoveel geld hebt dat je makkelijk die boetes kunt betalen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41742
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 13:48

Oscar schreef:
Snorlex schreef:
Daar wordt inmiddels flink over gediscussieerd en je merkt daarbij al wel verschuivingen in het gedachtenbeeld. Er wordt steeds beter ingespeeld op “niet willen vs. niet kunnen”.


Gelukkig maar.
Een tijdje geleden zag ik ook een item over een dakloze zonder inkomsten die de zoveelste boete kreeg omdat hij gebedeld had. Waarom zou je gaan bedelen als je zoveel geld hebt dat je makkelijk die boetes kunt betalen?

Het uitschrijven van die boetes en de administratie ervan bijhouden kost meer dan het oplevert :').

Ik vind dat echt weer bureaucratisch geneuzel. Geef die persoon een waarschuwing en probeer te kijken of je hem/haar kunt helpen. Echt. Bizar allemaal.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 13:52

_San87_ schreef:
Oscar schreef:

Gelukkig maar.
Een tijdje geleden zag ik ook een item over een dakloze zonder inkomsten die de zoveelste boete kreeg omdat hij gebedeld had. Waarom zou je gaan bedelen als je zoveel geld hebt dat je makkelijk die boetes kunt betalen?

Het uitschrijven van die boetes en de administratie ervan bijhouden kost meer dan het oplevert :').

Ik vind dat echt weer bureaucratisch geneuzel. Geef die persoon een waarschuwing en probeer te kijken of je hem/haar kunt helpen. Echt. Bizar allemaal.



Die wetgeving bestaat natuurlijk omdat er veel criminaliteit bestaat rond bedelen. Het is bv ook een vorm van mensenhandel leerde ik onlangs (ik doe een project voor een bedrijf dat slachtoffers uit mensenhandel opvangt). Je hebt vast al gehoord van criminele organisaties die mensen dwingen te bedelen en dan zo goed als alle verdiensten in beslag nemen. Daarom bestaat zulke wetgeving, al lijkt me dat voor de mensen die gedwongen worden ook weinig nuttig.

Verder volledig met je eens hoor, er zou meer naar de achterliggende reden gezocht moeten worden. Zou ook effectiever zijn tegen criminaliteit.