Leefgeld

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 12:27

Ik wel, maar goed ik heb in 3 jaar tijd verschillende contracten gehad en om terugbetalen te voorkomen heb ik het zelf aangepast. Maar DUO weet het wel als de gesmeerde bliskem als je meer verdient want dan moet je meer aflossen.

Nu ik een vast contract heb hoeft het natuurlijk ook niet meer steeds gewijzigd te worden.

Achterom
Berichten: 23056
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 12:33

Rivendell schreef:
@achterom, wij hebben aparte rekeningen en betalen onze eigen lasten. Vriend betaald alle vaste kosten. Ik kom zonder toeslag tekort, dus moet hij nu bijspringen naast alle vaste kosten. Hij moet nu dus en mijn verzekering betalen en de terugbetaling

Ja, dus? Dat is jullie keuze, sorry, maar jullie totaal inkomen is blijkbaar voldoende. Hoe jullie dat zelf verdelen is een persoonlijke keuze waar de overheid niets mee van doen heeft.
Het moet niet gekker worden: ruim voldoende inkomen hebben, maar omdat mensen dit soort keuzes maken ook nog eens allerlei toeslagen geven, terwijl het geld er wel gewoon is.
Sorry dat ik een beetje chargeer, maar ik kan hier eigenlijk best boos om worden merk ik.
Ik weet dat het niet verboden is, maar wat mij betreft mag dit echt vallen onder belastingontduiking.

8nnemiek

Berichten: 43450
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 12:39

Achterom schreef:
Ik geef simpelweg mijn mening... je hebt minder kosten als je samenwoont en profiteert mee van het inkomen van de ander. Samenwonen is goedkoper dan alleen.
Dus: als een stel samenwoont, wat mij betreft ook automatisch toeslagpartner ja. Tenzij er sprake is van een verhuursituatie oid.

Ik begrijp je redenatie :j
Maar ik heb bijvoorbeeld ook een paar vriendinnen die samen een woning in Amsterdam huren, omdat het in hun eentje onbetaalbaar is. Dan zou het best apart zijn als je dan automatisch toeslagpartner wordt.
Toeslagpartner zijn is alleen logisch als je samen je bankrekeningen en uitgaven deelt.
Stel dat je met iemand samen woont met een hoog loon, maar je hebt aparte rekeningen. En jij bent werkeloos. Dan heb jij, naast dat je geen bijstand ontvangt, ook geen recht op toeslagen, terwijl je wel zelf huur en zorgverzekering enz enz moet betalen. Ik heb zelf ook in een soortgelijke situatie gezeten, en als ik destijds geen zorgtoeslag had gekregen dan had ik het echt héél veel moeilijker gehad.
Je kan toch niet verwachten dat al je huisgenoten je zomaar een deel van hun geld geven? En ook iemand met wie je nog niet zo lang een relatie hebt.. dat wil je toch ook niet, dat diegene je maar moet gaan onderhouden?

Loretta
Berichten: 8790
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 12:45

Armoede is een groot maatschappelijk probleem waar helaas in de politiek veel te weinig aandacht voor is. Het valt mij van de Linkse partijen ook enorm tegen dat ze hier niet meer op inzetten. een groot probleem is ook dat de mogelijkheden om uit de armoede te komen veel en veel te beperkt zijn. Daarbij zijn regelingen veel te complex geworden.

Ailill

Berichten: 11671
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 12:48

Maar hoezo dan wel recht op huurtoeslag? Dat is ter compensatie van een, voor diegene, te hoge hoog i.c.m. inkomsten. Blijkbaar kiezen zij er zelf voor om een huis te delen, dan is dat toch hun keuze en vervalt het recht op huurtoeslag? Die huur is immers, per individu niet meer zo hoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 12:51

Ailill schreef:
Maar hoezo dan wel recht op huurtoeslag? Dat is ter compensatie van een, voor diegene, te hoge hoog i.c.m. inkomsten. Blijkbaar kiezen zij er zelf voor om een huis te delen, dan is dat toch hun keuze en vervalt het recht op huurtoeslag? Die huur is immers, per individu niet meer zo hoog.

De kans is echt 0% dat ze huurtoeslag krijgen. Woningdelen is in sociale huurwoningen in Amsterdam niet toegestaan onder vrienden en de particuliere huur ligt echt veel te hoog om daarvoor in aanmerking te komen. Daarnaast is huurtoeslag adresgebonden en krijg je het alleen als je een eigen wc, keuken en bel hebt, dus als je een woning deelt met 3 anderen kom je er al niet voor in aanmerking.
Je kan in zo'n geval dus alleen huurtoeslag krijgen als je met zn tweeën platonisch samenwoont en je geeft jezelf wel op als toeslagpartners. Maar dat is echt niet slim.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-01-20 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43450
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 12:51

Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe de regels zijn met huurtoeslag bij samenwonen zonder dat je toeslagpartner bent. Maar in dat geval, een huurwoning in Amsterdam, betaal je ruim meer dan de maximale huurprijs om huurtoeslag te krijgen, dus die zullen dat zeker niet krijgen.

Edit, Emma was me net voor.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41741
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 12:54

8nnemiek schreef:
_San87_ schreef:

Nou ja, je kunt er rekening mee houden he. Als je weet dat je in juli trouwt, dan zet je in december je zorgtoeslag stop. Het is niet dat er geheimzinnig over gedaan wordt.

Helaas wist mijn zusje dit dus niet, net zoals er wat posts terug door een aantal mensen werd beweerd dat het inkomen van de partner nooit mee telt voor de zorgtoeslag.
Het is dus lang niet bij iedereen bekend.
Als je samenwoont en geen toeslagpartner bent dan heb je er gewoon recht op, Achterom. Er zijn genoeg mensen met gescheiden inkomsten, rekeningen en uitgaven. Je kan niet zomaar aannemen dat iedereen die samenwoont ook een gezamelijke rekening heeft.

Klopt. Ik wist het ook niet. Maar het is wel iets dat je naar mijn mening uitzoekt wanneer je gaat trouwen. Dus het is wel iets waar je in feite rekening mee kunt houden.

MyWishMax

Berichten: 25425
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 12:59

Bij een relatie hoef je niet samen te gaan wonen als je dan zelf de rekeningen niet kan betalen. Dat is een eigen beslissing dan,waarbij je dus rekening moet houden met inkomen. Dan kan je kiezen dat je of thuis/op jezelf blijft wonen en dus die toeslagen wel krijgt, of je gaat samenwonen en deelt het.
Ik had ook een vriendin bij mij in kunnen laten trekken, maar dan vervalt mijn uitkering dus dat gaat niet. Ook bij een eventuele nieuwe relatie zou ik dus niet zomaar gaan samenwonen. Dat hoeft namelijk niet en helemaal niet als je dan eigen rekeningen niet meer kan betalen.

Het is trouwens heel makkelijk om zulke dingen te vinden bij toeslagen. Er staan verschillende situaties beschreven waarbij er iets kan veranderen bij toeslagen. Ik vind het ook erg logisch, het is afhankelijk van inkomen en als je gaat samenwonen en helemaal trouwen gaat het inkomen toch omhoog? Nee,je hoeft niet alles 50/50 te delen, maar de rekeningen zijn voor 2 personen geworden en hoe je het zelf verdeelt boeit de BD niet. Gelukkig maar, want dat wil toch niemand? Ik zou het dus niet gek vinden dat het bij samenwonen in een relatie gewoon wel mee zou tellen. Want tenzij je echt alles alleen voor jezelf betaalt, tot eten en alles aan toe, ga je toch rekeningen delen.

8nnemiek

Berichten: 43450
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 13:04

_San87_ schreef:
Klopt. Ik wist het ook niet. Maar het is wel iets dat je naar mijn mening uitzoekt wanneer je gaat trouwen. Dus het is wel iets waar je in feite rekening mee kunt houden.

Zeker! Zelf zou ik zo'n dingen ook tot in de puntjes uitzoeken inderdaad.
Maar ik heb toch echt al heel vaak gehoord dat mensen er totaal niet bij stil staan.
In het geval van mijn zusje was het al helemaal sneu.. Die hadden een financieel adviseur, gingen een huis kopen, en kregen de tip om voor de aankoop nog snel even te trouwen omdat dat voordelen had (voor de hypotheek gok ik?).. maar die zelfde adviseur kende ook de rest van de situatie en heeft hen helemaal verkeerd voorgelicht. Stom natuurlijk om niet zelf nog alles te dubbelchecken, maar vervelend was het wel.

Ailill

Berichten: 11671
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 13:06

8nnemiek schreef:
Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe de regels zijn met huurtoeslag bij samenwonen zonder dat je toeslagpartner bent. Maar in dat geval, een huurwoning in Amsterdam, betaal je ruim meer dan de maximale huurprijs om huurtoeslag te krijgen, dus die zullen dat zeker niet krijgen.

Edit, Emma was me net voor.
Dan verhuizen ze toch naar een goedkope(re) regio ;)

8nnemiek

Berichten: 43450
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Leefgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 13:10

Precies :))
Volgens mij hebben ze dat uiteindelijk ook gedaan :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41741
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 13:10

8nnemiek schreef:
_San87_ schreef:
Klopt. Ik wist het ook niet. Maar het is wel iets dat je naar mijn mening uitzoekt wanneer je gaat trouwen. Dus het is wel iets waar je in feite rekening mee kunt houden.

Zeker! Zelf zou ik zo'n dingen ook tot in de puntjes uitzoeken inderdaad.
Maar ik heb toch echt al heel vaak gehoord dat mensen er totaal niet bij stil staan.
In het geval van mijn zusje was het al helemaal sneu.. Die hadden een financieel adviseur, gingen een huis kopen, en kregen de tip om voor de aankoop nog snel even te trouwen omdat dat voordelen had (voor de hypotheek gok ik?).. maar die zelfde adviseur kende ook de rest van de situatie en heeft hen helemaal verkeerd voorgelicht. Stom natuurlijk om niet zelf nog alles te dubbelchecken, maar vervelend was het wel.

Jezus, dat is idd zuur :=.

Ailill

Berichten: 11671
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 13:11

8nnemiek schreef:
Precies :))
Volgens mij hebben ze dat uiteindelijk ook gedaan :D
Lol, clever girls :')

_Nelleke_

Berichten: 8067
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 13:11

Wel banketstaaf voor de mensen die in Amsterdam geboren en getogen zijn en door de absurde scheefhuurperikelen en idiote huizenprijzen noodgedwongen uit hun vertrouwde omgeving weg moeten.

Ailill

Berichten: 11671
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 13:15

_Nelleke_ schreef:
Wel banketstaaf voor de mensen die in Amsterdam geboren en getogen zijn en door de absurde scheefhuurperikelen en idiote huizenprijzen noodgedwongen uit hun vertrouwde omgeving weg moeten.
Ieder voordeel heb z'n nadeel :o

Es_ther

Berichten: 18724
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 13:25

8nnemiek schreef:
Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe de regels zijn met huurtoeslag bij samenwonen zonder dat je toeslagpartner bent. Maar in dat geval, een huurwoning in Amsterdam, betaal je ruim meer dan de maximale huurprijs om huurtoeslag te krijgen, dus die zullen dat zeker niet krijgen.

Edit, Emma was me net voor.


Wij wonen samen, ik student, vriend fulltime Software Developer.
Huurtoeslag? Nop, iets te laat stopgezet dus lekker terugdokken -O- .

Wij zijn geen toeslagpartners, aangezien onze konijnen kinderen geen echte kinderen zijn :+. Nee zonder grap, we hebben een lijst ingevuld en we zijn geen toeslagpartners, maar vriend verdient te veel dus betalen we volle pond.
Logisch ook, want hij kan met zijn salaris dat opvangen. Zorgtoeslag krijg ik nog wel, tot ik ben afgestudeerd.

Rivendell

Berichten: 6840
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 13:52

purny schreef:
magda_90 schreef:
Ik vind het vooral krom dat overheidsinstellingen als DUO er als de kippen bij zijn als er iets veranderd in je salaris maar instellingen als zorgverzekering je het wel weer handmatig moet veranderen.

Ik denk dat je de bd bedoelt? Ik heb namelijk nog nooit mijn inkomen door moeten geven aan de zorgverzekering


Wel als je trouwt of geregistreerd partnerschap aangaat


Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 15:20

8nnemiek schreef:
_San87_ schreef:
Nou ja, je kunt er rekening mee houden he. Als je weet dat je in juli trouwt, dan zet je in december je zorgtoeslag stop. Het is niet dat er geheimzinnig over gedaan wordt.

Helaas wist mijn zusje dit dus niet, net zoals er wat posts terug door een aantal mensen werd beweerd dat het inkomen van de partner nooit mee telt voor de zorgtoeslag.
Het is dus lang niet bij iedereen bekend.
Als je samenwoont en geen toeslagpartner bent dan heb je er gewoon recht op, Achterom. Er zijn genoeg mensen met gescheiden inkomsten, rekeningen en uitgaven. Je kan niet zomaar aannemen dat iedereen die samenwoont ook een gezamelijke rekening heeft.


Wanneer ben je wel toeslagpartners als je samenwoont en wanneer niet? Dat is mij dan weer niet duidelijk.

Pantykous

Berichten: 10495
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Leefgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 15:26

Als er een minderjarig kind bij je in huis woont, als je getrouwd bent of geregistreerd partnerschap hebt.

Achterom
Berichten: 23056
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 15:27

Ailill schreef:

Misschien wel, maar ze leggen de vinger wel op de zere plek... de gemeentes incasseren nu de klappen en iedereen zag dit mijlenver aankomen, behalve dan misschien de gemeentes zelf, maar dat is een andere discussie.
En het kabinet geeft niet thuis, schandalig.

estell__

Berichten: 953
Geregistreerd: 31-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 15:30

Nikass schreef:
Wanneer ben je wel toeslagpartners als je samenwoont en wanneer niet? Dat is mij dan weer niet duidelijk.


De voorwaarde voor toeslagpartner zijn als er een minderjarig kind bij jullie inwoont dat door jullie is erkent, als je getrouwd bent of geregistreerd partnerschap bent aangegaan en wanneer je samen een huis hebt gekocht. Ook als je een notarieel samenlevingscontract bent aangegaan ben je toeslagpartner van elkaar. Eigenlijk dus alleen niet als je samenwoont en verder alleen een relatie (op welke manier dan ook) hebt ben je geen toeslagpartner.

Voor de huurtoeslag is het ook nog van belang dat je geen medebewoner bent van degene met wie je samenwoont

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41741
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 15:31

Achterom schreef:
Ailill schreef:

Misschien wel, maar ze leggen de vinger wel op de zere plek... de gemeentes incasseren nu de klappen en iedereen zag dit mijlenver aankomen, behalve dan misschien de gemeentes zelf, maar dat is een andere discussie.
En het kabinet geeft niet thuis, schandalig.

Gemeentes zagen dit ook aankomen, die hebben toentertijd al aangegeven dat dat een ramp zou worden. Maar Politiek Den Haag vond het een prachtig idee.

tiwi1969

Berichten: 7664
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 15:35

Ailill schreef:


Heel erg off-topic vind ik dit niet.
Armoede-bestrijding en kansen beginnen bij onderwijs en geletterdheid.
Hier in de buurt is de bibliotheek gesloten in een wijk met inkomens lager dan gemiddeld en relatief veel kinderen voor wie Nederlands niet de eerste taal is.

In die bibliotheek werden activiteiten georganiseerd om kinderen al voor de basisschool kennis te laten maken met de Nederlandse taal. Ook geschikt voor kindjes van minder-geletterde ouders die wel Nederlands spreken maar nooit zelf een boek inde hand zullen nemen.
Voorleesuurtjes, liedjes zingen en gratis boeken lenen voor ieder kind.
Door dat te schrappen in de directe omgeving vergroot je de achterstand van die kinderen.
Het recept voor een nieuwe generatie armoede.