Leefgeld

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 14:03

Wij halen eens per maand grote boodschappen. Dan zijn wij per keer zo rond de 250 euro kwijt. Dit is met 2 volwassenen, 2 kinderen van 9 en 12, 2 katten en een aquarium met vissen. Wij zitten dan rond de 70 a 75 euro per week. Daar komt dan aanvullen van eventueel brood en fruit bij. Hier zit wel alles bij zoals wasmiddel, shampoo etc.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 14:04

Ik heb zelf bij een zorgverzekering gewerkt, en ik adviseerde minima met klém niet het eigen risico te verhogen.
Zelf heb ik dat wel, mocht ik op de eerste hulp terecht komen, kan ik dat betalen.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 14:04

Alleen als je van leefgeld moet leven, moet je je zorgtoeslag en andere toeslagen inleveren. Je houdt dus niets over van je zorgtoeslag. Ik weet niet wat een bewindvoerder doet, maar ik zou het dan wel fijn vinden als de bewindvoerder niet het eigen risico verhoogd. Ben je nog meer de sjaak als je ziek wordt.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 14:05

Marije_1997 schreef:
Lau schreef:
Het is niet alleen boodschappen ook de kapper, nieuwe schoenen, nieuwe kleren, een winterjas, eventuele uitstapjes


Dan alsnog is het te doen. Ik zelf koop 1 keer per jaar een nieuwe broek een shirt en een trui. Soms wat extra's, want ik kan dat betalen. Kapper hoeft voor mij niet perse, kan m'n eigen haar ook knippen. Nieuwe schoenen koop ik al bijna niet want doe zo'n 6 jaar met een paar schoenen. Het is maar net wat je wilt en hoe graag je uit de schulden wil. Zonder schulden heb je ook geen verplicht leefgeld.


Hoe doe je dat dan? Het is echt niet goed voor je voeten om altijd dezelfde schoenen te dragen.

Ik denk trouwens ook dat het een kwestie van willen is. Maar het zijn inderdaad dingen als kleding, schoenen, kapper of een tandarts of doktersbezoek dat niet onder je verzekering valt. En tja, soms heb je gewoon écht een nieuwe jas of een nieuw paar schoenen nodig. (Als je slim shopt hoeft dat trouwens ook helemaal niet zo duur te zijn)

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 14:06

zonnebloem18 schreef:
Er zit zo'n groot verschil tussen zuinig leven omdat je dat wilt en omdat je moet.

Nou, mensen die moeten begrijp ik wel. Dan is het gewoon doen met wat je hebt. Maar mensen die dit doen omdat ze het willen, dat snap ik echt niet. Het leven mag best ook een beetje leuk zijn, voor mij houdt dat in lekker eten en drinken. En nee, dat hoef je niet met bakken over de schutting te gooien, maar ‘gewoon’ iets lekkers bij de koffie, kruiden voor in mijn gerechten en dat soort dingen horen daar echt wel bij.

Natuurlijk moet iedereen doen waar hij/zij zich goed bij voelt. En respect voor de mensen die onvrijwillig in deze situatie zitten. Maar ik kan me dus niet voorstellen dat je het geld wel hebt, maar gewoon niet wilt uitgeven aan lekker eten. Dat vind ik eigenlijk pas echte armoe.

Niobe

Berichten: 7987
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Re: Leefgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 14:07

Weet je hoe lekker goedkoop eten kan zijn? :')

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 14:09

LadyMadonna schreef:
Ik heb zelf bij een zorgverzekering gewerkt, en ik adviseerde minima met klém niet het eigen risico te verhogen.
Zelf heb ik dat wel, mocht ik op de eerste hulp terecht komen, kan ik dat betalen.


Leve de nieuwe tweedeling in de samenleving. Een extra voordeeltje voor mensen die de financiele ruimte hebben om daarop te speculeren.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 14:09

Ik houd ook wel echt van een lekker stukje vlees, wijntje erbij, goede ingrediënten om mee te koken. Maar ken ook best wat mensen die bijvoorbeeld van die instant noodles super lekker vinden, of zo'n aldi lasagne. Die worden daar super blij van. (Ik kan me er niks bij voorstellen, maar fijn voor hun juist, want hun zijn goedkoop uit)

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: Leefgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 14:13

Dat vind ik echt heel erg weinig. Ik zeg niet dat het niet kán want ja dat denk ik wel, maar kwaliteit van leven is ver te zoeken denk ik. Ik geef al zo'n 40 euro in m'n eentje uit aan boodschappen per week en dan zit daar natuurlijk helemaal niks bij aan uitjes kleding, andere dingen.. Moet er eigenlijk niet aan denken. Vind dat je dan wel echt in armoede leeft. (In NL!)

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 14:16

Ceffyl schreef:
Nou, mensen die moeten begrijp ik wel. Dan is het gewoon doen met wat je hebt. Maar mensen die dit doen omdat ze het willen, dat snap ik echt niet. Het leven mag best ook een beetje leuk zijn, voor mij houdt dat in lekker eten en drinken. En nee, dat hoef je niet met bakken over de schutting te gooien, maar ‘gewoon’ iets lekkers bij de koffie, kruiden voor in mijn gerechten en dat soort dingen horen daar echt wel bij.

Natuurlijk moet iedereen doen waar hij/zij zich goed bij voelt. En respect voor de mensen die onvrijwillig in deze situatie zitten. Maar ik kan me dus niet voorstellen dat je het geld wel hebt, maar gewoon niet wilt uitgeven aan lekker eten. Dat vind ik eigenlijk pas echte armoe.

Nou, ik eet nergens zo lekker als thuis :))
Ik wordt er juist soms een beetje verdrietig van als ik bij mensen ga eten die met pakjes en zakjes koken, of geen verse groentes gebruiken. Dan denk ik, wat jammer toch dat diegene niet met verse ingrediënten kan/wil koken, want dat is zó veel lekkerder!
Kruiden heb ik in overvloed trouwens. Die koop ik eenmalig groot in bij de toko, en daar doe ik soms jaren mee. Veel goedkoper dan de zakjes van de Knorr wereldgerechten bijvoorbeeld, en veel lekkerder.

‘Iets lekkers voor bij de koffie’ hoeft ook niet duur te zijn trouwens:
Afbeelding
Ik hou van de uitverkoopbakken bij de Xenos :D
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 31-12-19 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38279
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 14:18

Shadow0 schreef:
LadyMadonna schreef:
Ik heb zelf bij een zorgverzekering gewerkt, en ik adviseerde minima met klém niet het eigen risico te verhogen.
Zelf heb ik dat wel, mocht ik op de eerste hulp terecht komen, kan ik dat betalen.


Leve de nieuwe tweedeling in de samenleving. Een extra voordeeltje voor mensen die de financiele ruimte hebben om daarop te speculeren.

Bulshit, die mensen die daar op speculeren betalen vaak het volle pond en dat is snel 115 euro per maand pp, die hebben nog nooit ook maar enige subsidie ontvangen.

LadyUrsy

Berichten: 679
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 14:23

Top dat je dit doet @Sunrise 19.

Een grensgeval zijn is altijd :( . Maar dit is wel een erg harde grens.

Wildgirl

Berichten: 11667
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 14:30

Electra63 schreef:
Ik vind het echt bijzonder om te lezen in dit topic met hoeveel leefgeld mensen kunnen omgaan.

Same here.
Ik snap dat het voor sommigen een "moeten" is en ik heb respect voor de creativiteit!
Ik ben aan eten, drinken, sigaretten, wijn, kattenvoer en etentjes zo'n 150 tot 200 per week kwijt.
Voor 1 persoon.
Bizar dat dat meer is dan dat sommigen in een maand met 2 personen gebruiken.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 14:39

Ik slijt "gewoon" een broek erdoor met 30 dagen dragen. Of ik het wel of niet wil, dan vallen de gaten er aan de binnenkant van mijn benen erin en is het dus klaar. De stof is dan ook echt te dun om te repareren. Gelukkig nu wel een goede kwaliteit goedkopere spijkerbroek gevonden. Want de Miss Etam broeken waren ondertussen 50 euro (ooit 30 euro en van betere kwaliteit) en deed ik nog maar 25 dagen mee. Het was een groot financieel lek aan het worden. Schoenen zijn na een jaar, hooguit 1.5 jaar ook echt versleten, en dat gaat dan om kisten of wandelschoenen, niet om goedkope sneakers.

Dus lang met je kleding doen is helaas niet voor iedereen weggelegd. Sommige verslijten gewoon veel.

-------

Mensen die geen spaargeld hebben, zullen inderdaad beter niet kunnen kiezen voor een groot eigen risico. Maar dat is niet alleen aan de minima gekoppeld. Wat wel alleen aan de minima gekoppeld is, is de maximale zorgtoeslag van komend jaar.

https://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekeri ... je-in-2020
Citaat:
Bij een inkomen tot 21.000 euro bruto gelden de volgende bedragen voor de zorgtoeslag in 2020: Zonder toeslagpartner: maximaal 104 euro per maand. Met toeslagpartner: maximaal 199 euro per maand


ZieZo Basis (waarmee je bij de meeste ziekenhuizen terecht kan. 3 euro duurder dan ZieZo Selectief, waar best veel afvalt) kost per persoon € 108,75 per maand. Dat komt dus neer op 5-9 euro die je bij moet leggen naast je zorgtoeslag.

Ik heb gekozen voor zo groot mogelijk eigen risico en in 1x betalen. Dan kom ik op 85 euro per maand uit, ik krijg een hele 7 euro zorgtoeslag per maand, dus betaal 78 euro. Scheelt 70 euro per maand die zij minder kwijt zijn, of 112 euro als we abuselijk allebei ons volledig eigen risico opmaken.

moonsparkle
Berichten: 21721
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 14:42

Hier nog iemand die gemiddeld 30,- aan boodschappen doet voor twee personen. Aan kleding geef ik denk ik 150 tot 200,- per jaar uit, daar zit meestal ook een groot ding per jaar bij zoals een winterjas of goeie outdoor schoenen. Ik bezuinig graag op kleine dingen omdat ik droom van grote dingen, ik hou van reizen en we willen ooit emigreren. Best vaak op het werk vragen mensen hoe we onze vakanties kunnen betalen, en dat zijn dan vaak de mensen die tussen de middag een lunch kopen :')
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 31-12-19 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Berichten: 17242
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Leefgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 14:44

Ook serieuze interesse: hoe kan het dat spijkerbroeken zo snel slijten? Ik heb werkelijk waar nog nooit een versleten spijkerbroek gehad. Ik niet met veel fietsen etc. Rokjes anders een optie? 1 per maand klinkt echt zinloos...

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 14:46

Mizora, heb je ook wel eens Levi's of Wrangler jeans geprobeerd? Die zijn dan wel wat duurder, maar de originele Wranglers zijn wel echt een stuk degelijker dan de dunne jeans en de stretch stofjes die je in de gewone kledingwinkel tegen komt. En in de sale kun je vaak mooie koopjes vinden, soms al voor 20 euro.
Cranenbroek heeft ook echt van die degelijke, stugge jeans voor weinig geld. Alleen is de pasvorm daar iets minder mooi.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 14:46

Sheran schreef:
Ook serieuze interesse: hoe kan het dat spijkerbroeken zo snel slijten? Ik heb werkelijk waar nog nooit een versleten spijkerbroek gehad. Ik niet met veel fietsen etc. Rokjes anders een optie? 1 per maand klinkt echt zinloos...

Als je bovenbenen langs elkaar heen schuren kan het snel gaan..

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 14:47

Maar pfoe ik vind het leefgeld weinig hoor. Ik probeer ook op te letten maar ik geef erg veel geld uit aan groente en fruit. Zeker met kinderen lukt het me niet om te besparen :(

Lau

Berichten: 16670
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 14:48

Sheran schreef:
Ook serieuze interesse: hoe kan het dat spijkerbroeken zo snel slijten? Ik heb werkelijk waar nog nooit een versleten spijkerbroek gehad. Ik niet met veel fietsen etc. Rokjes anders een optie? 1 per maand klinkt echt zinloos...


Twee woorden schurende bovenbenen. Dan slijten die krengen mega snel.

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 14:49

Echt hoe doen mensen dat?

Ik probeer echt op te letten met wat ik koop, mijn vriend absoluut niet. (Het hoeft hier niet, maar ik vind het soms wel leuk om net iets meer te kunnen sparen).
Voor 2 ben ik per week gemiddeld 100€ aan eten/drinken/... kwijt.

Maar laat ik mijn vriend met hetzelfde lijstje de winkel doorgaan is die gemakkelijk €250 kwijt, dat wordt me toch wat teveel, maar 40 euro per week? Hoe dan...

mysa

Berichten: 10491
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 14:50

Soms moet er ook nog benzinegeld af. Ik ken iemand bij wie dat het geval was. Hij wist dus nooit zeker of hij vijf dagen per week naar zijn werk kon met de auto. En voor ov kreeg hij ook geen apart bedrag. Werk was te ver om te fietsen en met die negentien cent van de werkgever kon hij ook niets. Moest ook nog zijn kinderen de weekenden bij hun moeder ophalen.

Spijkerbroek slijt hier ook snel maar niet zo idioot snel als hierboven genoemd. Hema heeft ze voor rond de twee tientjes.

Jessix

Berichten: 16445
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 14:51

Het is geen vetpot, maar wel te doen. Voor kleding voor je kinderen heb je kinderbijslag en zo zijn er ook nog wel potjes voor als je bril bijvoorbeeld kapot gaat. Je kan echt heel goedkoop boodschappen doen en kleding kun je tweedehands kopen en zelfs ook nog wel krijgen.

En nee het is niet leuk, maar wel heel mooie manier om van bijvoorbeeld schulden af te komen.

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 14:55

8nnemiek schreef:
Ceffyl schreef:
Nou, mensen die moeten begrijp ik wel. Dan is het gewoon doen met wat je hebt. Maar mensen die dit doen omdat ze het willen, dat snap ik echt niet. Het leven mag best ook een beetje leuk zijn, voor mij houdt dat in lekker eten en drinken. En nee, dat hoef je niet met bakken over de schutting te gooien, maar ‘gewoon’ iets lekkers bij de koffie, kruiden voor in mijn gerechten en dat soort dingen horen daar echt wel bij.

Natuurlijk moet iedereen doen waar hij/zij zich goed bij voelt. En respect voor de mensen die onvrijwillig in deze situatie zitten. Maar ik kan me dus niet voorstellen dat je het geld wel hebt, maar gewoon niet wilt uitgeven aan lekker eten. Dat vind ik eigenlijk pas echte armoe.

Nou, ik eet nergens zo lekker als thuis :))
Ik wordt er juist soms een beetje verdrietig van als ik bij mensen ga eten die met pakjes en zakjes koken, of geen verse groentes gebruiken. Dan denk ik, wat jammer toch dat diegene niet met verse ingrediënten kan/wil koken, want dat is zó veel lekkerder!
Kruiden heb ik in overvloed trouwens. Die koop ik eenmalig groot in bij de toko, en daar doe ik soms jaren mee. Veel goedkoper dan de zakjes van de Knorr wereldgerechten bijvoorbeeld, en veel lekkerder.

‘Iets lekkers voor bij de koffie’ hoeft ook niet duur te zijn trouwens:
[ [url=m/WzW2qA.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik hou van de uitverkoopbakken bij de Xenos :D


Ik kook juist alles vers, zonder pakjes en zakjes. Maar maak maar eens je eigen bumbu’s, ik weet niet hoe jij dat doet, maar ik ben dan al gauw 20.- voor 1 avond kwijt alleen maar aan verse ingrediënten. Ik vind alles zelf vers maken juist duurder, maar goed iemand gaf hier in het topic ook al aan nooit kruiden te gebruiken. Ja, dan zal het wel goedkoper zijn. Ik houd zelf van flink gekruid eten, vind het anders al snel flauw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 15:00

Shaggy09 schreef:
Marije_1997 schreef:


Dan alsnog is het te doen. Ik zelf koop 1 keer per jaar een nieuwe broek een shirt en een trui. Soms wat extra's, want ik kan dat betalen. Kapper hoeft voor mij niet perse, kan m'n eigen haar ook knippen. Nieuwe schoenen koop ik al bijna niet want doe zo'n 6 jaar met een paar schoenen. Het is maar net wat je wilt en hoe graag je uit de schulden wil. Zonder schulden heb je ook geen verplicht leefgeld.


Hoe doe je dat dan? Het is echt niet goed voor je voeten om altijd dezelfde schoenen te dragen.

Ik denk trouwens ook dat het een kwestie van willen is. Maar het zijn inderdaad dingen als kleding, schoenen, kapper of een tandarts of doktersbezoek dat niet onder je verzekering valt. En tja, soms heb je gewoon écht een nieuwe jas of een nieuw paar schoenen nodig. (Als je slim shopt hoeft dat trouwens ook helemaal niet zo duur te zijn)


In 6 jaar heb ik 5 paar Nike Air max verzameld. M'n eerste paar dient nu als stal schoenen. De overige 4 draag ik wisselend. Alleen is er laatst 1 paar gesneuveld, of Nah ja ze zijn lek. Mijn voeten hebben nergens last van. Ze zijn er zelfs beter van geworden :)