inplaats van vuurwerk. lichtshows gaan doen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 13:34

Die drones is ook wel erg mooi zeg!

Tja zag gister discussie van Australië. De bosbranden en ontruiming op de achtergrond, maar de vuurwerkshow op de brug gaat door. Waarom GELD toerisme. Maar de opkomst is al minder want tja kans dat je uit je hotel geruimd wordt tijdens show groot door bosbrand.

Veel mensen daar zeggen zelf ook stop het geld van wat de show kost alstublieft in helpen van brandweer en slachtoffers die alles kwijt zijn en gewonden verbranden dier en mens.

De beelden lieten ook de vele fijnstof van de branden zien en daar stook je dan met afsteken nog wat bij. Goed voor je gezondheid als je daar woont. Want de meeste mensen overlijden nog altijd door rook, fijnstof vergiftigen tijdens branden enz.

En nieuwe brandhaard misschien. Hopelijk gaat het goed daar. Maar ik ga de beelden op tv deze avond negeren er van dat is namelijk ook extra inkomsten.

Wij mochten laatst onze open haard niet eens branden omdat de fijn stof te laag bleef hangen en mensen met astma er veel last van krijgen dan. Want ook dat mag je tellen op oud en nieuw. Mensen met Ling adem problemen. Duurt wel paar dagen dan. Die mensen maken extra kosten die dagen om gezond te blijven op z'n nacht.

Het blijft discussie. En steeds eerder begint het gezeur met alleen hard knallen. Minder mooi siervuurwerk wat vaak ook nog hard knalt.

Als we dat graag willen zeg ik stuur ze naar oorlog gebied waar dagelijks mortier vuur op je afkomt. Dan weet je hoe leuk z'n knal is en het echt je leven kan kosten.

Traditie aan mijn hola dat is het al lang niet meer.

En wat ik zeg hier nog geen vuurwerk gehoord. Dus als er mensen zijn die hun dier veilig en rust willen geven met oud en nieuw. Breng het bij mij.

Het beetje wat je hier ziet is ver weg. Mijn paarden staan vaak buiten naar de lucht te kijken van huh?? Rare kleuren. Als ze het al zien.

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 22:03

...en wat zouden mijn longen blij zijn als er met deze mist gewoon een vuurwerkverbod werd afgekondigd, met ingang van heden 21.00

*hoest, hoest, hijg, hijg*

Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 22:12

Cayenne schreef:
Of een droneshow:
[ Video ]


Dat zou echt een hele goede oplossing zijn en dan eventueel in combinatie met een licht/Lasershow zoals 2 jaar geleden in Dubai die ‘afgespeeld’ werd op de Burj Khalifa

https://youtu.be/F1RgfIoT_HI

Ik weet dat ze in Barcelona bij een van de Gaudí musea’s ook al hele mooie lichtshows hebben in combinatie met muziek

Dus wat mij betreft echt een dikke ja om zo het vuurwerk te vervangen .

tiwi1969

Berichten: 7650
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: inplaats van vuurwerk. lichtshows gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 22:18

Goed idee!

Al vind ik normaal vuurwerk ook geen probleem. Toen ik kind was in de jaren ‘70 hadden we baby-crackers en als je wat ouder was dan kreeg je een pakje van wel 1000 astronauten. Dan was je wat.

Het vuurwerk van nu.... complete bommen, lijkt wel oorlog en zelfs de strijkers van de jaren ‘90 zijn bleke plofjes vergeleken wat er nu wordt afgestoken.

Mijn hond ligt te bibberen onder tafel en mijn kleinzoon van 8 maanden zit te spelen op de grond omdat slapen niet lukt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34674
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 14:58

Als je de schade weer ziet...en 2 doden als gevolg van een brand waarschijnlijk veroorzaakt door het afsteken van vuurwerk ;(

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Re: inplaats van vuurwerk. lichtshows gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 16:52

Persoonlijk ben ik altijd heel erg voorstander er van om een ander een pleziertje te gunnen. Zo ook met vuurwerk, al heb ik zelf totaal niets met vuurwerk en blijf ik het liefst binnen.

Alleen als het dan weer nieuwjaarsdag is en we de balans opmaken van de enorme hoeveelheid afgebrande auto's, gebouwen, milieuverontreiniging, paniekerende dieren, belaagde hulpverleners, gewonden en ook ieder jaar weer doden. Dan moet ik toch ook wel concludieren, dat het gewoon veel en veel teveel ellende is.

Ik weet niet wat het is, maar een grote groep mensen draait met oud en nieuw gewoon volledig door. De meest idiote dingen gebeuren rond oud en nieuw.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Re: inplaats van vuurwerk. lichtshows gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 16:59

Wanneer de overheid tot een algeheel vuurwerkverbod mocht beslissen hoop ik dat ze ook heel goed na gaan denken over de handhaving ervan. Om eerlijk te zijn ben ik bang dat dat nog grote problemen kan gaan opleveren zeker gezien het sentiment dat er nu al onder grote delen van de bevolking leeft. Om maar een voorbeeld te noemen. Vuurwerk afsteken is pas vanaf 18:00 oudjaars dag toegestaan. Maar waar ik woon was het al dagen van te voren onrustig.

roxiie

Berichten: 7827
Geregistreerd: 22-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 17:14

Ik heb de filmpjes van de lichtshow etc bekeken.
Daar vind ik werkelijk geen hol aan.
Als vuurwerk afgeschaft zou worden, hoeft daar wat mij betreft echt niet zulke onzin voor in de plaats te komen.

Wij hebben al jaren geen vuurwerk meer, kijk wel naar de buurman die elk jaar een schitterende pijl en een goede pot aanschaft.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: inplaats van vuurwerk. lichtshows gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 17:19


Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 17:20

roxiie schreef:
Wij hebben al jaren geen vuurwerk meer, kijk wel naar de buurman die elk jaar een schitterende pijl en een goede pot aanschaft.


Zelfs dat heb ik dit jaar niet gedaan. Vaak kijk ik wel vanuit het raam, maar ik heb het al vaak genoeg gezien en het is altijd weer hetzelfde.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 17:33

Sassy schreef:
Van mij mag vuurwerk wel afgeschaft worden:
https://www.nu.nl/jaarwisseling/6020835 ... lk_wrapper

En dan heb je het nog niet eens over de twee en vierbenige doden die elk jaar vallen :(


De hoeveelheid problemen omtrent vuurwerk zijn gewoon veel en veel teveel. Ik ben heel erg iemand die het belangrijk vindt om een ander ook iets te gunnen waar ik dan zelf niet veel mee heb. Maar deze enorme hoeveelheid ellende begin ik mij echt wel achter de oren te krabben.

Popstra
Berichten: 13782
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 17:39

Die bommen van nu zijn ook niet normaal hard. Heel het huis trilt als ze die af steken. Net of er keihard een deur word dicht gesmeten. Buiten voel je de grond gewoon en dan steken ze die een KM verderop af.

Van mij mag het knal vuurwerk verboden worden. Enkel sier zonder al die klappen maar dat zie je ook weer niet met die mist zoals vannacht

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Re: inplaats van vuurwerk. lichtshows gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 17:55

Heel interessant artikel.

https://www.trouw.nl/binnenland/waarom- ... gle.com%2F

Ik vind het zelf ook wel bizar dat in een land als Nederland waar alles aan zeer strenge veiligheidsvoorschriften moet voldoen het 1 keer per jaar mogelijk is dat het complete land bijna veranderd in een oorlogszone. Het blijft bizar als er bij eender welk evenement dat er plaatsvindt ergens in het jaar zoveel gewonden en zelfs doden zouden vallen dan tijdens een "rustige" jaarwisseling, dan zou men spreken van een nationale ramp.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34674
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 17:56

Sier kan niet zonder klappen. Die pijlen moeten toch de lucht in. Dat gaat met veel geweld. Buurman naast ons had allemaal van die dozen met pijlen erin. Je wil niet weten wat een herrie dat gaf. En wat voor zooi er nu overal ligt :+

Loretta je hebt gelijk. Ik ga zo het artikel eens lezen.

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 18:06

Positief effect: de steenmarters gingen mooi op de loop. Op verschillende plaatsen geven die gruwelijk veel overlast en schade. Dankzij gericht vuuwerk zijn ze vannacht legaal verjaagd. *\o/* **\O/**

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 18:07

Als ik sommige verhalen lees over dat het net een oorlogsgebied lijkt en al dat vraag ik mij altijd af of ik in een hele nette buurt woon := De afgelopen weken hoorde je misschien hier en daar een vuurpijl, gisteren wel wat meer natuurlijk, maar geen praktijken dat het hele huis staat te trillen. Om 12 uur gaat het dan wel even te keer, maar ook dan gewoon siervuurwerk en vuurpijlen, maar niks illegaals met harde knallen, en zo rond 1:00 nam het gelijk weer af. En vanochtend stonden er drie jochies van zo 12/13 de hele straat schoon te vegen zodat alles er weer spik en span uitzag.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34674
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 18:13

Lijkt me heerlijk om 1 uur weer stil(ler).

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 18:14

Anne_GTI schreef:
Positief effect: de steenmarters gingen mooi op de loop. Op verschillende plaatsen geven die gruwelijk veel overlast en schade. Dankzij gericht vuuwerk zijn ze vannacht legaal verjaagd. *\o/* **\O/**


Steenmarters hebben we genoeg van. Het schaad de natuur niet als daar minder van zijn. In tegenstelling tot sommige vogelsoorten die ook opgeschrikt zijn. En als een bepaalde soort al zeldzaam is wil je niet dat er nog meer individuen het voorjaar niet halen. Vuurwerk maakt helaas geen onderscheid in welke diersoort het opjaagt.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 18:20

Whale schreef:
Als ik sommige verhalen lees over dat het net een oorlogsgebied lijkt en al dat vraag ik mij altijd af of ik in een hele nette buurt woon := De afgelopen weken hoorde je misschien hier en daar een vuurpijl, gisteren wel wat meer natuurlijk, maar geen praktijken dat het hele huis staat te trillen. Om 12 uur gaat het dan wel even te keer, maar ook dan gewoon siervuurwerk en vuurpijlen, maar niks illegaals met harde knallen, en zo rond 1:00 nam het gelijk weer af. En vanochtend stonden er drie jochies van zo 12/13 de hele straat schoon te vegen zodat alles er weer spik en span uitzag.



Gefeliciteerd, het lijkt er inderdaad op dat je in een nette buurt woont. Zelfs op dit moment nu het weer donker is gaan nog eventjes de laatste knallers en ook sierpakketen de lucht in. Ook was het hier al dagen onrustig en een paar weken terug begon het in de avond al langzaam aan een paar knallen en dan was het weer rustig.

Waar ik woon is het steevast ieder jaar een chaos. Waar mijn ouders wonen is het elk jaar rustig. Ik ben dan ook bang voor de eventuele gevolgen van een totaalverbod. Nu trekt men zich al niets van regels en wetten aan. Wat gaan we beleven bij een totaalverbod?

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Re: inplaats van vuurwerk. lichtshows gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 18:28

Ben ik ook benieuwd naar hoe men zou reageren op een totaalverbod. In België is er sinds dit jaar een verbod en een bokker in een ander topic zei dat er in haar buurt, op een paar knallen na, niks meer werd afgestoken. Dus als het daar kan, waarom hier niet.

BigOne
Berichten: 38316
Geregistreerd: 03-08-09

Re: inplaats van vuurwerk. lichtshows gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 18:37

Ik krijg gewoon echt een hekel aan vuurwerk de laatste jaren. Wanneer iedereen zich zou houden aan de regels, oké maar half november begint het en nu lijkt het wel alsof oudjaar een dag verschoven is, knallen als een idioot. Verbied gewoon consumentenvuurwerk, handhaven is veel makkelijker want particulier en vuurwerk bij je? Meteen op de bon en een hele dikke graag.

KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: inplaats van vuurwerk. lichtshows gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 19:03

Hier in Zweden gaan we ook de goede kant op sinds 2019 waren pijlen al verboden en ik hoop binnen een paar jaar totaal verbod.

Gister weer een voorbeeld dat mensen niet kunnen omgaan met vuurwerk. Ik heb 4 honden die niet bang waren... Wij lopen als kerstbomen rond, vader van gezin zet zo'n pot neer kijkt niet om zich heen wij nog roepen nee wacht! Stop! Geen reactie steekt aan en rent naar kinderen. Hoppa 3 van de 4 doodsbang mijn koele kikker brak nog los en gelukkig bleef die bij ons. 2 zijn er nu wel over heen de derde is nog echt bang.

Ik ben niet perse tegen shows die gemaakt worden door professionele mensen. Ik ben wel tegen het feit dat particulieren vuurwerk mogen bezitten. Elk jaar bewijst wel weer dat de meeste mensen er niet mee om kunnen gaan

SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Re: inplaats van vuurwerk. lichtshows gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 19:11

Hier knalt het nu alweer, katten over de zeik en vannacht vijf over 12 pony in de draad, gelukkig had hij zich niet verwond.

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 19:13

Werkelijk....onze hond lag tegen de bank aan te slapen. Heeft niet eens gemerkt blijkbaar dat we naar buiten gingen kijken naar het vuurwerk. Toen de buren ons uitnodigden om nog eentje te komen drinken, ben ik eerst naar binnen gegaan om te kijken of het monster niet toevallig al de kaas en toostjes al van de salontafel had gesnaaid......ligt ze nog op precies dezelfde plaats op haar mat voor de bank. Vuurwerklawaai ( wat pfieuw, pfieuw van pijlen en verderweg hoorde je het donderen) had haar niet van haar plaats verjaagd.

Maar ik moet zeggen dat de paarden er ook niks om geven. Scheelt misschien dat ze naast een vliegveld staan, waar vaker geknald wordt om de vogels te verjagen.
Ik had ze wel opgesloten om te voorkomen dat een pijl op hun terecht zou komen (what goes up, must come down ). En dat was maar goed ook, want voor de stallen en op het plein (grote afgesloten privéparkeerplaats) zag ik stukken hard karton liggen, afkomstig van vuurwerk. De buurman had blijkbaar heel wat de lucht in gestookt en dat was dus 50-80 meter verder nog te vinden.

luuntje

Berichten: 13984
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: inplaats van vuurwerk. lichtshows gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 19:19

Ik ben ook voor een verbod vn particulier vuurwerk.
Die enorme knallen kan ik missen als kiespijn.

Voor de dieren in huis n de natuur veel beter als het vuurwerk afsteken stopt.
Alle rotzooi die maar blijft liggen. Spullen die zijn opgeblazen.
Schade aan huizen, auto’s mensen.