Rolstoeler uit trein gezet door studenten

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annick75

Berichten: 1792
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Rolstoeler uit trein gezet door studenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 11:49

NatasjavE, ik heb inmiddels een zeer goed getrainde, dodelijke 'hoe haal je het in je hoofd'- blik, kan ik je zeggen. 8-)

Ik denk dat ik bij mijn volgende treinreis maar gewoon koffers of fietsen die in de weg staan op het rolstoelbalkon de trein uit mik, dan heb ik plek voor mijn rolstoel :D .

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 11:55

Annick75 schreef:
NatasjavE, ik heb inmiddels een zeer goed getrainde, dodelijke 'hoe haal je het in je hoofd'- blik, kan ik je zeggen. 8-)

Ik denk dat ik bij mijn volgende treinreis maar gewoon koffers of fietsen die in de weg staan op het rolstoelbalkon de trein uit mik, dan heb ik plek voor mijn rolstoel :D .


Wahahaha...groot gelijk.

Ik zou overigens je dodelijk blik gewoon letterlijk zo mondeling toelichten. :j

Annick75

Berichten: 1792
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Rolstoeler uit trein gezet door studenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 11:59

Doe ik soms ook wel hoor, maar ik heb ook niet altijd zin om me er over op te winden. Heb ook wel eens gevraagd of iemand me ook weer terug wilde zetten, omdat ik nog niet klaar was. Dan moet je de blik die je dan krijgt, ook eens zien.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 12:04

Morganlefay schreef:
Dit gedrag komt voor uit de zg ratrace. Lomp gezegd de aarde is al een beetje overbevolkt en dan komt het recht van de sterkste bovendrijven. Dit gedrag zal alleen maar meer worden. Nee ik keur het gedrag niet goed. Herken het als een al dan niet latent aanwezig zijnd oerinstinct wat wij mensen nog steeds bezitten. Bij de een wat meer als de ander en het ligt ook nog eens aan de situatie en conditie van de persoon zelf.

Ik vind deze reactie echt bizar.
Vast excuus zoeken voor moeilijk asosicaal gedrag.

Nee het ligt eraan dat mensen gewoon asociale hufters kunnen zijn, niet dat er persee een diepliggend oerinstinct aan vast zit.
De grootste bullshit die ik vandaag gelezen heb.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 12:09

Aai over je bol, kneepje in je wang, mensen die menen je te helpen door ineens te gaan duwen, mensen die hun boodschappen over je hoofd heen op de band leggen bij de kassa, mensen die gewoon door je heen willen, kinderen die via je schoot kruipen (ouders staan erbij en kijken ernaar), mensen die menen dat je in een splitsecond wel stilstaat als zij ineens voor je langs duiken, mensen die denken dat je je rolstoel smaller kunt maken en maar 20 cm ruimte voor je maken..
Moet ik nog doorgaan?

Overigens is wat mij betreft het AVG personeel van NS dik oké, maar er zitten horken van conducteurs tussen.. Ik ben al gewoon laten staan, en hoe vaak ik treinpersoneel heb moeten uitleggen dat er slechts op 1/3 vd stations assistentie mogelijk is en ik op de overige stations me dus maar moet redden met wiebelbenen en een rolstoel is niet meer op 2 handen te tellen. :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 12:12

Ik ken de rat race als een ander fenomeen. Nutteloze acties uitvoeren om aanzien/macht groter te maken. (Rat die steeds tevergeefs probeert om uit een gesloten kooi te ontsnappen.) Morganlefay, heb je een bron over jouwn definitie van de rat race? Ik leer graag bij!

Bizar om de verhalen van jullie rolstoelers te horen bokkers... Hoe halen mensen het in hun hoofd?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37406
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 12:14

Oh ja herkenbaar. Als ik op een festival voor elke knuffel, kus, aai of welke onaangekondigde aanraking een muntje zou krijgen kan ik denk ik nog jaren drinken gratis. :+

Maar idd mijn rolstoel pakt makkelijk weg bij de armleuningen. Maar ja die zitten los. Weleens overgetild trap op noodgedwongen. Maar dat is echt instructie geven waar vast te pakken. Mijn been steun kan wel wat hebben achter onder bij het frame ook, maar alle handvaten en hand steunen laten los. Zouden ze zoiets doen in de trein lig ik gegarandeerd tussen trein en spoor.

Ongevraagd duwen ach het is niet anders dan kan ik nog mee leven. Maar mij opzij duwen aan de kant zetten op mijn rolstoel handvaten gaan zitten zodat ik achter overval of pal voor mijn neus gaan staan want is het dan beter kunnen zien daar word ik echt kwaad van en zeg ik ook wat van.

Wat ik ook erg vind is als mensen ergens langs willen ze gewoon over mijn been steun heen stappen of er overheen struikelen wat ze zo'n haast hebben en de beroerd zijn om een stukje om te lopen.

Het ratrace dat nee dat geloof ik niet in dit is gewoon asociaal gedrag.

Reizen met de trein is over het algemeen goed te doen al heb ik een keer echt een drama reis gehad. Ik sta overduidelijk met mijn krukken in te stappen conducteur ziet mij en fluit en sluit de deuren terwijl ik net bezig ben met er in te gaan met als gevolg dat mijn kruk nog buiten de deur heen.. Helaas was bij het rolstoelgedeelte het niet mogelijk om te zitten omdat beide stoeltjes kapot waren, de trap kwam ik niet op dus ik moest bij het eerst volgende station er uit of daar het volgende deur er weer in te lopen.

Ik roep nog naar de conducteur even wachten ik moet de volgende deur in hij kijkt zwaait doet de deur dicht en rijdt weg en ik heb een uur op een tochtig perron zonder zit mogelijkheid en de regen kunnen wachten op de volgende trein. Daar over ook een klacht ingediend bij de NS die daar zijn excuses voor aangeboden heeft. De desbetreffende conducteur heeft een waarschuwing gekregen.

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 12:21

@Sunnda, het is toch geen excuus wat het goed praat? Dat zegt Morganlefay nog uitdrukkelijk. Ik denk ook zeker wel dat echt heel veel van ons gedrag gestuurd wordt door processen die we lang lang geleden ook al hadden. Ook de voorkeur voor bepaald slecht voedsel bijvoorbeeld (vroeger was voedsel wat rijk was in suikers / vetten schaars en wel belangrijk voor overleven, dus we zijn voorgeprogrammeerd om het lekker te vinden).

Terug komend op deze situatie: Ik vind het ook altijd jammer dat karma vaker niet dan wel werkt. Mensen met de grootste mond staan meestal vooraan en krijgen alles voor elkaar. Tja, ik kan me er over druk maken, maar helaas lost het niks op (gerechtigheid komt waarschijnlijk toch niet). Wel vind ik het fijn als dit soort situaties gedeeld worden en mensen het lezen. Ik denk nu volgende keer sneller als ik iemand in een rolstoel zie op het perron "hmm, even in de gaten houden of diegene hulp nodig heeft". Waarschijnlijk was ik me er anders minder bewust van geweest en had ik het niet gezien als iemand hulp nodig had.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 12:22

Dat niemand nog iets zegt ook... Wat zijn mensen toch mooie, prachtige sociale wezens. :n

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37406
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 12:27

Citaat:
Wel vind ik het fijn als dit soort situaties gedeeld worden en mensen het lezen. Ik denk nu volgende keer sneller als ik iemand in een rolstoel zie op het perron "hmm, even in de gaten houden of diegene hulp nodig heeft". Waarschijnlijk was ik me er anders minder bewust van geweest en had ik het niet gezien als iemand hulp nodig had.

Fijn om te lezen :) was niet in insteek van het topic maar ja vaak is een beetje begrip wel handig.

Een ding wat ik altijd doe is de aangepaste toiletten checken ergens, vaak zitten daar erg onlogische dingen in, of volgebouwd met schoonmaakmiddelen, te kleine deur, wasbak en handdoeken op sta hoogte gemonteerd. Prullenbakken weggeduwd in een hoekje en te bedienen met je voet om te openen :+ vraag vaak even logisch te kijken alsof je zittend moet bewegen. En dan zie je meestal :? :oo := O ja.

xCynthiaVos

Berichten: 1051
Geregistreerd: 14-02-13
Woonplaats: 't Harde.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 12:27

Ik ga naar school met een bepaalde bus, en dan ben ik ook paar keer uitgetrokken omdat andere erin wouden gaan. En dit is een speciale bus voor naar die school te gaan. Ook gaan we als vee vervoer richting school en terug en is het altijd geduw en getrek. En ook hebben we een paar die met een rolstoel gaan en die moeten altijd een bus wachten en worden niet geholpen om ook maar die bus in te kunnen. Het is te gek voor woorden aan het worden.

Maar ook bij dit artikel dat niemand er wat van zegt vind ik echt nog het ergste, maar ook al zeg je er wat van word er vrij weinig mee gedaan.

pmarena

Berichten: 48376
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 12:31

Die mensen die al in de trein stonden waren waarschijnlijk gewoon net ze flabbergasted als de meneer in de rolstoel zelf. Je weet ook niet of ze na het wegrijden van de trein nog wat hebben gezegd. En wellicht is de preciese situatie ook net wat anders dan hoe het nu lijkt, want de bewoordingen van de beste man van "ze zagen dat ik er niet meer bij kon" en "Vandaag op station Almere bewust niet toegelaten in een volle trein. Er weer half uitgetilt met rolstoel en al" vind ik wel wat apart. Want niet toegelaten, er niet meer bij kon en er half (hoezo, half :? ) uitgetild, hoe moet ik dat dan voor me zien?

Neemt niet weg dat het vast knap horkerig was, maar het komt zo toch een beetje apart over.

Ik herken een heleboel dingen trouwens wel ivm zus die vaak van rolstoel of invalidenscooter gebruik maakt. Maar heb zelf ook wel wat ervaringen met mensen in een rolstoel / scooter die knap lelijk kunnen doen, waardoor ik ook niet zo snel meer aanbied om te helpen.

Annick75

Berichten: 1792
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 12:37

@AlphaDeamon, dat is een mooi stukje bewustwoording dat je beschrijft. Gelukkig zijn er meer mensen hoor, die zulke dingen met een half oog in de gaten houden. Ook medereizigers die even voor je kijken of de mensen met de brug er al aankomen om je uit de trein te halen en die je desnoods even helpen als het fout dreigt te gaan en er geen assistentie klaarstaat. Medewerkster van de Kiosk die me een kop koffie aanbiedt, omdat ik niet uit de trein ben gehaald, maar op een volgend station geholpen door andere passagiers, waardoor ik doodmoe op de trein terug moet wachten inclusief assistentie om er weer in te komen. Dat zijn de pareltjes die er ook tussen zitten.

@DezeNaam, daar kijk ik dan eigenlijk weer niet van op. Ik denk dat mensen deels niet weten wat ze kunnen doen, deels gewoon bang ben het spreekwoordelijke mes tussen de ribben te krijgen en dan heb je nog de sensatiezoeker die liever een incident of knokpartij oid filmt, dan bv 112 te bellen of een helpende hand te bieden aan het slachtoffer. Hier wist de roller in kwestie zelf al niet direct hoe te reageren, die was ook te verrast door wat hem overkwam.

@Dreambol, niet te vergeten, de mensen die bij de kassa in jouw mandje gaan staan graaien om heel behulpzaam, maar ongevraagd en veelal ongewenst je boodschappen op de band te leggen in de volgorde die voor jou niet handig is. Met de mensen die het gewoon netjes vragen, maak ik eigenlijk altijd gewoon gezellig een praatje, nadat ik ze vriendelijk bedankt heb en verteld heb dat het wel lukt. Nu ben ik wel iemand die chronisch vergeet de remmen van de rolstoel te gebruiken bij de kassa, waardoor ik nog wel eens wegrol bij de band, mijn makke en ze gaan wat stug, maar als iemand dan vriendelijk vraagt of ; ie me even tegen zal houden, zodat ik mijn boodschappen uit kan pakken, vind ik dat wel weer aardig en fijn en krijgen ze ook een dank je wel en een stralende glimlach :D .

moonfish13
Berichten: 18252
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 12:39

Ik had echt uit mijn vel gesprongen in die trein hoor, no way dat ik dat toe zou laten.

En ongevraagd aaien/helpen etc:
Bizar, wat is er mis met gewoon hulp aanbieden?
‘Meneer/mevrouw, ik weet dat u vast handig bent met uw rolstoel, maar als u hulp nodig heeft moet u het zeggen hoor.’
Dat levert echt nooit scheve blikken op, gewoon omdat je die persoon voor vol aanspreekt.

Morganlefay

Berichten: 8721
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 12:40

Rakkie123 schreef:
Morganlefay schreef:
Dit gedrag komt voor uit de zg ratrace. Lomp gezegd de aarde is al een beetje overbevolkt en dan komt het recht van de sterkste bovendrijven. Dit gedrag zal alleen maar meer worden. Nee ik keur het gedrag niet goed. Herken het als een al dan niet latent aanwezig zijnd oerinstinct wat wij mensen nog steeds bezitten. Bij de een wat meer als de ander en het ligt ook nog eens aan de situatie en conditie van de persoon zelf.


Ja en nee....
Als je bijvoorbeeld de documentaire over de Twin Towers hoort, zijn er ook juist mensen die voor de ander zorgen, sommigen ten koste van zichzelf.

Maar ja, in de dagelijkse gang, zie je dat de ratrace meer aanwezig is maar ook dat sommige mensen juist sociaal zijn.
Juist een aardig gebaar maken.

Dus ik vrees dat ook ratrace ook voor een groot deel door aangeleerd ( of juist niet geleerd ) gedrag is.

Als je alleen al ziet wat meditatie mensen op kan leveren....

Klopt er is een tweedeling en die wordt steeds duidelijker
Weet niet wie dit gaat winnen of dat er een winnaar hier uit gaat komen
Ik hoop gezond verstand en ook dat de noodzakelijkheid van een aantal issues duidelijk is ondertussen
Want een ding is wel zeker we zijn met te veel.

pmarena

Berichten: 48376
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 12:41

Nou ik heb ze meegemaakt hoor Moonfish, die dan toch héél lelijk reageren. Het zijn net normale mensen, die rolstoelers, je hebt er ook rotzakken bij ;)

moonfish13
Berichten: 18252
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 13:03

Ik gelukkig niet. :)
Maar misschien scheelt het dat een relatief jong blond vrolijk blij ei het vraagt haha
Met collecteren met een collectebus aan de deuren deed ook niemand lelijk tegen me namelijk. :') :+
Ik harkte goed binnen zeg maar. :Y)

Zoolgangster

Berichten: 9744
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 13:06

pmarena schreef:
Nou ik heb ze meegemaakt hoor Moonfish, die dan toch héél lelijk reageren. Het zijn net normale mensen, die rolstoelers, je hebt er ook rotzakken bij ;)


Ja, ik stond met fiets bij verkeerslicht, bekt een rolstoelgebruikster die overstak om naar de bios ging me toe dat ik haar niet zo moest aanstaren, ik wist van niks, keek alleen of het verkeerslicht groen werd. Je doet het niet snel goed bij sommige mensen...

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37406
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 13:09

Dat is idioot. :+ Mogelijk nog onzeker met gebruik van rolstoel.

Zoolgangster

Berichten: 9744
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 13:10

Dreamybol schreef:
Ooit kreeg ik de opmerking dat het verboden moest zijn om met een rolstoel in de spits te reizen omdat ik teveel ruimte in zou nemen. Ik heb geantwoord met dat ik in elk geval nooit een zitplaats innam omdat ik m'n eigen stoel bij me had. Dat leverde een boze blik op.
Ik zou juist wel de daders opsporen en aangeven. Zijn ze nou helemaal gek!?! Wie aan m'n stoel komt, komt aan mij, voelt echt als ongewenste intimiteit.
Ik wond me vanmiddag al op over een fietser die haar fiets zo ongeveer in m'n rolstoel parkeerde en over mijn schouder heen het knopje vh verkeerslicht indrukte. Heb achterom gekeken en gevraagd of ze dacht dat handbikers zelf niet zouden kunnen bedenken dat die handeling wel zo handig was. Mensen zijn echt raar en ik soms echt te fel op mijn zelfstandigheid en persoonlijke ruimte, maar een verhaal als dit van deze Sven doet me dan toch weer denken dat ik me terecht opwind over die rare idioten.


Die knullen zouden inderdaad gewoon opgespoord moeten worden.

Zoolgangster

Berichten: 9744
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 13:11

karuna schreef:
Dat is idioot. :+ Mogelijk nog onzeker met gebruik van rolstoel.



Haha, dat dacht ik ook al.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 13:20

Annick75 schreef:
Ik kan er met mijn verstand niet bij dat mensen zoiets doen. Wat Dreambol ook al zegt, als mensen ongevraagd aan mijn rolstoel zitten, ervaar ik dat ook als zeer onprettig. Mensen die me in de winkel gewoon aan de kant duwen, terwijl ik even sta te zoeken naar wat ik hebben moet. Of die lekker achterop een ingeklapt duwhandvat gaan hangen als ze lang moet wachten. Of erger nog, die je uit het niet een aai over je bol geven _-:( . Echt, blijf van me af en als je ergens bij wilt, vraag het dan gewoon, ik kan praten, mijn benen werken niet altijd mee, maar echt mijn hoofd en mond doen het nog prima :+ .
.


Hierom heeft mijn zwager (heeft een lage, complete dwarslaesie en is columnist voor oa DON) rolstoel bingo gemaakt:

Afbeelding

Ontopic: dit verzin je toch niet? Belachelijk...

luuntje

Berichten: 14011
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Rolstoeler uit trein gezet door studenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 13:25

Zo erg voor die man.
Perplex dat mensen zo iets doen. Hoe aso ben je dan.

Ik reed net op scootmobiel bij apotheek vandaan. Wilde via afritje de weg op.
Stond al een auto half voor. Auto die aan kwam rijden parkeerde er ook voor.
Gevraagd of de auto naar voren mocht. Met scootmobiel heb ik meer dan 20 cm breedte nodig.
Mensen waren narrig, maar deden het wel.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37406
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 13:28

Oh ik kan ze allemaal afstrepen :)) vooral de voorrang bij pretparken, de even wat halen op de parkeerplek. Sommige dingen vind ik geen probleem. De sorry als ik iemands tenen plet vind ik altijd aandoenlijk zelfs. :(:)

En de je stelt je aan is nergens voor nodig want je kunt lopen staat er niet bij. Vind ik zelfs de ergste. Alsof je voor je lol aandacht en plezier in een rolstoel gaat zitten. 8)7

Luuntje, weet je wat ik doe in zo n geval als ik tijd heb. Rustig blijven staan en er net niet klem tussen gaan staan of desnoods ertegen aan zonder schade. }:)

pmarena

Berichten: 48376
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 13:31

Nou in een pretpark natuurlijk wel Karuna :P (omdat je dan voorrang krijgt, dat is dan wel weer i-de-aal moet ik zeggen O:) )

Sowieso zijn stoepen natuurlijk echt een drama qua mensen die voor die af/opritjes parkeren...of dat ze er überhaupt niet zijn...liefst aan 1 kant zodat je er wel op, maar niet meer af kan :=