De Brexit soap

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ibbel

Berichten: 49211
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 19:58

Karl66 schreef:
Natuurlijk wil de EU het UK niet kwijt, maar het uitrekken komt echt helemaal op het conto van het UK, waar ze niet weten wat ze willen en daardoor nergens een meerderheid voor hebben.

Nee, maar als de EU de UK liever kwijt dan rijk was, zouden ze zich ook wel anders opstellen - als in: meedenken met hoe het zo makkelijk en snel mogelijk kan. Terwijl ze nu de houding hebben: kom maar met een voorstel, we zien het wel verschijnen.

Temeraire

Berichten: 3536
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 20:31

Ik volg het nieuws ook al een tijd, afgelopen week de live blogs van de NOS ook gevolgd. Ik vind zo'n blog echt een aanrader bij dit soort situaties. Daarin werd ook duidelijk uitgelegd wat de situatie momenteel is. Met het amendement van Letwin vond ik het verwarrend worden maar door de blog was het me weer duidelijk.
Wat er in de UK gebeurt is bizar, en het verbaast me hoeveel mensen er klaar mee zijn of hun schouders ophalen over het verdere gevolg.

Voor de geïnteresseerden vind ik dit brexit drama van HBO/BBC ook een aanrader.
Hierin komt uitvoerig aan bod wat het brexit team heeft gedaan qua advertising op social media etc om aan veel stemmen te komen:
https://youtu.be/E5S1EMmCWAE

Eulogy
Berichten: 5743
Geregistreerd: 21-04-09

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 21:00

Ja, zeker een aanrader. Was voor mij echt een eye-opener ondanks dat ik dacht het meeste al te weten. Echt bizar wat er eigenlijk is gebeurd.

Karl66

Berichten: 29757
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 21:19

Te gemakkelijk Ibbel, als het UK niet weet wat ze wil, hoe moet de EU dan met een voorstel komen? De EU heeft netjes meegewerkt aan een uittredingsovereenkomst. Toen May haar meerderheid verloor en opeens de DUP nodig had, hebben ze netjes meegewerkt om de nieuwe rode lijnen van het UK erin te verwerken. Toen Johnson eindelijk weer wilde gaan onderhandelen, zijn netjes weer aan de tafel gaan zitten en zijn weer opnieuw gaan onderhandelen, terwijl er al een deal was. Ze hebben gewoon op geen enkel moment de zaken gefrustreerd. De enigen die dat deden waren de Britten zelf en het is echt de zaken omkeren als je daar de EU de schuld van geeft.

Ibbel

Berichten: 49211
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 21:29

Hoho, ik geef de EU de schuld niet. Je passief opstellen is iets anders dan actief tegenwerken. Maar echt actief meewerken doen ze gewoon ook niet. En terecht wat mij betreft. Ik denk niet dat het een goede zaak is als de UK opstapt.

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 21:32

Shadow0 schreef:
Shenavillie, dat is niet zo. De chaos van de Brexit heeft eigenlijk vrijwel niets te maken met de EU, de chaos is er al ruimschoots voordat er uberhaupt iets te overleggen valt met de EU. De EU heeft nog niets moeilijk kunnen maken omdat de UK niet eens zover in het proces komt.
Dat gesprekje over de eenhoorn is echt wel redelijk als illustratie: dat wat ze willen bestaat niet, bv grenzen die open en dicht tegelijkertijd zijn. Zelfs als de EU mee wil werken kan het niet ineens quantumfysische oplossingen leveren. En zodra iemand vraagt 'maar wat bedoel je precies?' rollen ze in het britse parlement weer vechtend over de grond... Dit doet de UK echt helemaal zelf.

(En als je er een les uit zou willen leren dan hoop ik dat het niet is 'het wordt lastig als je uit ons clubje wilt' maar 'mensen en partijen die zo schaamteloos liegen, valse beloftes doen en geen interesse hebben in het zoeken van daadwerkelijke oplossingen moet je niet je landsbestuur in handen geven')

Ik zeg ook niet dat het zo is, maar dat ik wel heel sterk dat gevoel heb. Het hoe en wat volg ik zelf ook via de media en vrienden van ons die in Schotland wonen. Die uitleg is in dat opzicht niet nodig geweest. Het ging mij er puur om dat ik dat gevoel heb.

Karl66

Berichten: 29757
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 21:46

Het klopt dat de EU niet actief bezig is het UK naar buiten te schoppen. Maar daar hebben ze dan ook weer geen enkele reden voor.

Riel

Berichten: 2143
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 21:47

Ik hoop zo dat ze dit op een of andere manier gaan stopzetten. Zowel voor de mensen uit de UK als voor de EU is het volgens mij beter dat deze onzin gewoonweg stopt.

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 21:53

Riel schreef:
Ik hoop zo dat ze dit op een of andere manier gaan stopzetten. Zowel voor de mensen uit de UK als voor de EU is het volgens mij beter dat deze onzin gewoonweg stopt.

Dat doet ie ook wel; het is alleen de vraag hoe......

Riel

Berichten: 2143
Geregistreerd: 04-11-15

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 21:54

Dat vraag ik mij ook af. Wat zijn de opties om dit te stoppen? Een nieuw referendum?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 21:56

ja een nieuw referendum en daarna ALLE referenda meteen afschaffen, je ziet wat er van komt.....

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 21:58

Poehhhh, ik hoop niet dat wij ooit zo verdeeld raken als nu Engeland ( en volgens mij ook Belgie) zijn.
Ik vind het het ergste voor de jonge mensen, die eigenlijk helemaal niet en masse voor de brexit zijn....en het is hun land, hun toekomst....

Ik begin te hopen op een nieuw referendum en hopelijk een duidelijkere uitslag, voor of tegen EU.

Ymke_Z

Berichten: 879
Geregistreerd: 21-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 21:59

Silly_Woman schreef:
Ik heb een filmpje op youtube gezien die het (voor mij) simpel uitlegd:

[ Video ]

Mocht het niet kloppen, let me know. Zit er niet heel erg in, maar het is wel intrigerend zo 10 dagen voor het "einde".


Dit filmpje is echt geniaal, legt het in principe ook wel goed uit!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 21:59

áls je dan referenda houdt, dan alsjeblieft niet doorslaggevend bij 2% meer dan de helft.... Vanaf driekwart van ALLE stemgerechtigden ofzo.

Ymke_Z

Berichten: 879
Geregistreerd: 21-08-09

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 22:06

Ik merk In mijn vrienden/ kennissen kring uit Engeland dat heel veel inderdaad niet wisten waarvoor ze nu stemde, en achteraf ook spijt hebben van hun stem.

Ik denk dat dat het nadeel is van elk referendum (en stemmen in het algemeen eigenlijk) dat veel mensen niet (voldoende) weten waarvoor ze nu stemmen/ kiezen.

Karl66

Berichten: 29757
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 22:12

Riel schreef:
Dat vraag ik mij ook af. Wat zijn de opties om dit te stoppen? Een nieuw referendum?


Het probleem is dat je wel een nieuw referendum kan organiseren, maar dat de doos van Pandora dan niet spontaan dicht gaat. Als ze bij een nieuw referendum kiezen voor remain en in de EU blijven, dan zal je een gigantische EU-sceptische groep houden, die het lidmaatschap continue bekritiseren en aan zullen vechten. Dan krijg je een UK dat nog verder buiten EU blijft staan dan nu al het geval is, met de hele tijd de dreiging dat ze er alsnog uit zullen stappen.

Volgens mij is remain echt een gepasseerd station en kunnen we beter zorgen voor een gecontroleerde uitstap. Als ze dan over een aantal jaren tot het besef zijn gekomen dat de Brexit de domste keuze ooit is geweest, dan krijg je een situatie dat ze weer terug kunnen komen en de Brexiteers echt de mond gesnoerd zijn. Helaas is het niet anders.

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 22:20

Karl66 schreef:
Riel schreef:
Dat vraag ik mij ook af. Wat zijn de opties om dit te stoppen? Een nieuw referendum?


Het probleem is dat je wel een nieuw referendum kan organiseren, maar dat de doos van Pandora dan niet spontaan dicht gaat. Als ze bij een nieuw referendum kiezen voor remain en in de EU blijven, dan zal je een gigantische EU-sceptische groep houden, die het lidmaatschap continue bekritiseren en aan zullen vechten. Dan krijg je een UK dat nog verder buiten EU blijft staan dan nu al het geval is, met de hele tijd de dreiging dat ze er alsnog uit zullen stappen.

Volgens mij is remain echt een gepasseerd station en kunnen we beter zorgen voor een gecontroleerde uitstap. Als ze dan over een aantal jaren tot het besef zijn gekomen dat de Brexit de domste keuze ooit is geweest, dan krijg je een situatie dat ze weer terug kunnen komen en de Brexiteers echt de mond gesnoerd zijn. Helaas is het niet anders.

Morren doen ze in NL ook, maar er komt nooit meer een meerderheid voor een dergelijk plan.
De meeste Britten beseffen best wel dat ze simpelweg 30% armer geworden zijn op dit moment.

mysa

Berichten: 10505
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 22:49

Arabesk schreef:
áls je dan referenda houdt, dan alsjeblieft niet doorslaggevend bij 2% meer dan de helft.... Vanaf driekwart van ALLE stemgerechtigden ofzo.


Precies, dat heb ik al zo vaak gedacht in verband met referenda. Tachtig procent mag ook. ;)

Silly_Woman

Berichten: 1665
Geregistreerd: 27-10-04
Woonplaats: In het mooie Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 22:54

Ymke_Z schreef:
Silly_Woman schreef:
Ik heb een filmpje op youtube gezien die het (voor mij) simpel uitlegd:

[ Video ]

Mocht het niet kloppen, let me know. Zit er niet heel erg in, maar het is wel intrigerend zo 10 dagen voor het "einde".


Dit filmpje is echt geniaal, legt het in principe ook wel goed uit!


Ja genoeg Jip en Janneke niveau voor mij ;) :+

Maar hij legt wel meer dingen leuk uit :D

Karl66

Berichten: 29757
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 23:02

@Ikke, het EU-scepticisme in het UK is echt een heel stuk groter dan in Nederland. Vergeet niet dat de conservatieven de grootste partij in het UK zijn (en waarschijnlijk zullen blijven) en dat de brexiteers daar echt heel veel invloed hebben. Dat is echt niet te vergelijken.

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 23:21

Karl66 schreef:
@Ikke, het EU-scepticisme in het UK is echt een heel stuk groter dan in Nederland. Vergeet niet dat de conservatieven de grootste partij in het UK zijn (en waarschijnlijk zullen blijven) en dat de brexiteers daar echt heel veel invloed hebben. Dat is echt niet te vergelijken.

Een niet onbeduidend deel van de conservatieven is tegen de Brexit, nog even los van de verdeeldheid onder de Brexiteers over de wijze waarop.

Feitelijk is het een kansloze zaak voor Johnson. Waarom anders denk je dat hij naar onorthodoxe middelen grijpt om zijn zin door te drijven?

Dat is intussen zo goed als geblokkeerd, maar een fatsoenlijke deal zonder nieuwe burgeroorlog in Ierland zit er vooralsnog ook niet in, dus welke kant wil ie nog op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 02:29

MoniqueT schreef:
Hierom:
[ [url=m/UAmo4m.png]Afbeelding[/url] ]

"Democracy is an ongoing process, it's not an one-off event".
Eens, nadat de Brexit is uitgevoerd kan de UK bekijken of ze weer wil toetreden tot de EU of niet.
Net zo als de algemene verkiezingen en het WK dat die vrouw noemt: na het accepteren dat Frankrijk kampioen is geworden is 2018 mag je in 2022 een poging doen ze te verslaan. In 2022, niet in 2021, niet in 2020, niet in 2019, en niet in 2018. In 2022.

ikke schreef:
Ehm, 52% van de uitgebrachte stemmen is iets anders dan 52% van de bevolking.

Erg representatief is dat referendum niet hè. Het is de niet onbelangrijke arbeidersklasse en dan vooral degenen die maar net (of net niet) de eindjes aam elkaar kunnen knopen, die door Farage wijsgemaakt zijn dat ze het beter zouden krijgen en dat geloofden.
Uitgerekend deze groep krijgt nu de rekening gepresenteerd door stijgende prijzen.

17 miljoen leave votes, ze dronken allemaal breezers bij het ontbijt? En niet representatief? Niet representatief op basis waarvan? Iedereen met stemrecht mocht toch stemmen? Wiens fout is het dat sommige mensen niet op komen dagen en anderen iets stemmen om hun onvrede te laten zien?
Zullen we je "breezer drinkende bij het ontbijt" gedeelte anders maar vergeten en je argumenten toevoegen aan het "er zijn valse beloftes gedaan" punt?

Karl66 schreef:
@enzino, als jij het verschil niet kan of wil zien tussen leave- en remaincampagne qua keihard voorliegen, dan kan ik je verder ook niet helpen. Maar ik zal het nog één keer proberen, door al die volledige uitgesponnen leugens over hoe goed de mensen het wel niet zouden krijgen hebben de mensen voor gestemd. Zonder die leugens zou er nou geen Brexit zijn geweest.

Tuurlijk zie ik dat verschil wel. Maar hoe wil je soortgelijke leugens in de toekomst voorkomen? Mijn argument is dat elke politici leugens verteld... eens of niet eens? Indien eens, hoeveel leugens zijn toegestaan?

Serieuze vraag: waarom heeft er geen toetsing van beloftes plaats gevonden? Bij een algemene verkiezing rekent het CPB toch ook de voorgestelde begrotingen door om te voorkomen dat een politieke partij roept dat de belasting omlaag gaat, alle uitgaven omhoog en het tekort af zullen nemen? Waarom mochten ze in de UK dan wel roepen dat ze zoveel miljoen pond extra voor de NHS zouden hebben zonder dat dit realistisch is?

Karl66 schreef:
En ik weet niet of je het door hebt, maar er is al eerder een referendum over de EU geweest, waarbij de Britten met grote meerderheid van stemmen ervoor gekozen hebben om lid van die EU te worden. Op basis van jouw stelling dat je het dan niet meer een tweede keer mag vragen, want dat is niet democratisch, had er dus nooit een Brexit-referendum gehouden mogen worden.

Op basis van jouw stelling zou de UK in eerste instantie al niet zijn toegetreden tot de EU want er waren toen ook ergens leugens verteld en mensen wisten helemaal niet goed waar ze aan begonnen. :D
Wat mij betreft mogen ze het best een tweede keer vragen. De dag nadat Brexit plaats heeft gevonden mogen ze een nieuw referendum uitschrijven.

Arabesk schreef:
ja een nieuw referendum en daarna ALLE referenda meteen afschaffen, je ziet wat er van komt.....

Behalve als ze weer voor Brexit stemmen, dan natuurlijk nog een referendum extra om het daarna af te schaffen ;)

Karl66 schreef:
Volgens mij is remain echt een gepasseerd station en kunnen we beter zorgen voor een gecontroleerde uitstap. Als ze dan over een aantal jaren tot het besef zijn gekomen dat de Brexit de domste keuze ooit is geweest, dan krijg je een situatie dat ze weer terug kunnen komen en de Brexiteers echt de mond gesnoerd zijn. Helaas is het niet anders.

Helemaal mee eens.
Dat zie ik ook als de meest waarschijnlijke manier hoe het allemaal plaats gaat vinden.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 08:57

Ymke_Z schreef:
Ik merk In mijn vrienden/ kennissen kring uit Engeland dat heel veel inderdaad niet wisten waarvoor ze nu stemde, en achteraf ook spijt hebben van hun stem.

Ik denk dat dat het nadeel is van elk referendum (en stemmen in het algemeen eigenlijk) dat veel mensen niet (voldoende) weten waarvoor ze nu stemmen/ kiezen.


En dan was dit een belangrijk referendum....
Maar ik denk dat als op dit moment een referendum voor de Nexit was geweest, wij in exact dezelfde problemen hadden gezeten.

Maar hier was dat idiote Oekraine referendum, achteraf denk ik dat het alleen maar was om referendum af te kunnen schaffen.
Ik heb toendertijd 1x een heldere discussie op de radio erover gehoord waarvan ik dacht, ok, ik snap het een beetje maar ik kan hier nu geen besluit over nemen, het is te groot, te complex en ik kan niet overzien waar ik voor of tegen stem

Karl66

Berichten: 29757
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 11:41

@enzino, jij blijft maar doordrammen over de leugens van het remain kamp en nu zelf over leugens tijdens de toetreding in de EU. Dan kan je vast ook wel vertellen wat die leugens waren, want blijkbaar zijn die nogal belangrijk voor jou.

Lagonda

Berichten: 1735
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Gorinchem

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 11:42

:+

Afbeelding