De Brexit soap

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-19 20:58

Karl66 schreef:
Nou, er is uitstel tot januari. Maar wel met de harde eis dat er niet meer onderhandeld kan worden over de deal en de mogelijkheid om er eerder uit te stappen. Ik ben benieuwd wat er nu in het UK gaat gebeuren. Verkiezingen of toch eerst de brexit afronden.


Er gebeurt vast iets wat niemand had kunnen bedenken :+

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-19 21:09

Ah er is tegen nieuwe verkiezingen gestemd.... Schiet lekker op zo allemaal

Riel

Berichten: 2143
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 00:34

Wat willen ze dan? -O- Bij de EU blijven? Ik blijf er toch koppig op hopen :-)

Ik denk dat er een nieuwe traditie is geboren! *\o/* Britten die om de zoveel tijd een uitstel voor de Brexit vragen. :D

Karl66

Berichten: 29765
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 00:52

Arabesk schreef:
Ah er is tegen nieuwe verkiezingen gestemd.... Schiet lekker op zo allemaal


De SNP en de Libdems zijn bereid om in te stemmen met een aanpassing van de kieswet, waardoor Johnson opeens wel verkiezingen kan uitschrijven. Tenminste als Johnson met een aantal toezeggingen komt. In de kieswet staat dat je twee derde van de stemmen in het parlement nodig hebt om verkiezingen uit te schrijven. Maar om die kieswet aan te passen en de eis voor twee derde van de stemmen eruit te halen, heb je alleen maar een gewone meerderheid nodig. En die gewone meerderheid heeft hij als de SNP en de Libdems meewerken. Zo kan hij toch nog zijn verkiezingen krijgen.

Het grote probleem is dat de SNP en Libdems o.a. als eis hebben gesteld dat de verkiezingen al op 9 december moeten worden gehouden. Alleen betekent dit dat de verkiezingen binnen nu en drie dagen uitgeroepen moeten worden en dat die wijziging van de kieswet er heel snel doorheen moet en dat Johnson heel snel de onderhandelingen met die partijen moet afronden.

De ene deadline is nog niet voorbij, of ze hebben alweer de volgende :D

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 01:12

De verwachting was gister (zondag) nog dat het voorstel van morgen (dinsdag) van de oppositie over verkiezingen op 9 december het wel zou halen. Maar het is nu alweer onzeker of dat überhaupt nog ingediend en in stemming gebracht gaat worden. En dan inderdaad nog die truc ban Johnson met het wijzigen van de wet uit 2011... De tendens verandert per uur lijkt het wel.

En Labour en de Lib Dems rollen met elkaar over straat omdat ze elkaar ervan beschuldigen niet het juiste pad te bewandelen dat moet leiden tot een nieuw referendum. Daar spinnen de Tories alleen maar garen bij natuurlijk.

Is het trouwens normaal in de Britse politiek om even snel een wetje te laten wijzigen om zo een procedure anders te laten verlopen en zo je zin te krijgen? Of is dat typisch Johnson?

Ibbel

Berichten: 49239
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 10:06

LindyH schreef:
Is het trouwens normaal in de Britse politiek om even snel een wetje te laten wijzigen om zo een procedure anders te laten verlopen en zo je zin te krijgen? Of is dat typisch Johnson?


Dat dit kán is echt te bizar voor woorden.
"Er staat in een wet dat er een 2/3 meerderheid moet zijn om ... te doen, maar om wetten te wijzigen hebben we genoeg aan een 51% meerderheid." Hoe bedénk je het...

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 13:59

Ibbel schreef:
LindyH schreef:
Is het trouwens normaal in de Britse politiek om even snel een wetje te laten wijzigen om zo een procedure anders te laten verlopen en zo je zin te krijgen? Of is dat typisch Johnson?


Dat dit kán is echt te bizar voor woorden.
"Er staat in een wet dat er een 2/3 meerderheid moet zijn om ... te doen, maar om wetten te wijzigen hebben we genoeg aan een 51% meerderheid." Hoe bedénk je het...

Geef toe, creatief is het wel.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 20:37

Kan iemand even samenvatten hoe het er nu voor staat? Ik ving zoiets op als dat de verkiezingen toch komen enz, maar ik ben helemaal de draad kwijt. %)

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 21:29

@Arabesk, wie niet... :D

Volgens mij is het nu zo dat Labour toch ook wel verkiezingen wil. Daar is dus nu een ruime meerderheid voor. Of dat nu ook weer opnieuw in stemming gebracht gaat worden en op wiens initiatief dan, dat weet ik ff niet. Maandag was het voorstel voor verkiezingen van Johnson nog verworpen.

Het maakt uit wie het voorstel voor nieuwe verkiezingen indient, want die partij bepaalt de datum van de verkiezingen, en die datum kan gunstig of ongunstig zijn voor partijen in verband met de studenten dan net al wel of net nog niet naar huis zijn voor de kerstvakantie. Zij mogen alleen stemmen in de stad waar ze zijn ingeschreven, en dat is dus meestal de stad waar ze studeren. Als ze al thuis bij hun ouders zijn mogen ze dus niet stemmen en dat kan de partijen die het vooral van jongere (anti-Brexit)stemmers moeten hebben dus een hoop stemmen gaan kosten. Dus de ene partij heeft liever verkiezingen vóór die tijd, en anderen liever erna. Daardoor kan het zijn dat het ene voorstel voor verkiezingen wordt verworpen, zoals maandag gebeurde, en het andere wordt aangenomen.

Die datum wordt dus nog wel een dingetje, maar die beslissing zal deze week nog wel vallen denk ik zo. Maar ik weet dus ook even niet hoe dat nu tot stand gaat komen.

Eulogy
Berichten: 5746
Geregistreerd: 21-04-09

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 22:12

Maar 9 December is een maandag... Dan ben je toch ook al naar huis voor de kerst? :+ Bovendien kun je ook stemmen via postal vote maar dat zullen veel studenten dan niet doen.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 22:36

Het is inmiddels 12 december geworden. Dat is de 'late' datum voor de studenten. Maar er zijn inderdaad genoeg manieren te bedenken om hen toch te laten stemmen. Het probleem is denk ik vooral dat dat gewoon wat meer moeite kost, en dat met name jongeren het er dan eerder bij laten zitten. Dat is waar sommige partijen misschien bang voor zijn.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 22:56

8)7
Ergens denk ik ook dan blijven de studenten nog heel even in hun stad, kleine moeite.

Eulogy
Berichten: 5746
Geregistreerd: 21-04-09

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 23:00

Ja, er zijn ook genoeg manieren om wel te stemmen, maar er zullen natuurlijk veel studenten zijn die die moeite niet nemen. Daar zijn ze bang voor en dat is denk ik wel gegrond.

ikke

Berichten: 37651
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 23:26

Eulogy schreef:
Ja, er zijn ook genoeg manieren om wel te stemmen, maar er zullen natuurlijk veel studenten zijn die die moeite niet nemen. Daar zijn ze bang voor en dat is denk ik wel gegrond.

Nou, dan weet je toch waar je campagne op moet gaan voeren?!

Anoniem

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 23:32

Of de stemming op 9 of 12 december zou zijn ging voor zover ik weet vooral om wanneer het Lagerhuis dan geschorst moet worden. Als het op 12 december is wordt dat pas 6 november terwijl het bij 9 december aankomende vrijdag al zo ver moest zijn. Oppositiepartijen waren bang dat Johnson alsnog zou proberen om er brexitregelgeving in te fietsen voor het reces om op die manier een brexit én verkiezingen af te dwingen.

Karl66

Berichten: 29765
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 00:10

Eulogy schreef:
Ja, er zijn ook genoeg manieren om wel te stemmen, maar er zullen natuurlijk veel studenten zijn die die moeite niet nemen. Daar zijn ze bang voor en dat is denk ik wel gegrond.


Tja, als mensen in het UK nou nog steeds het belang van hun stem niet inzien, dan mag je ook echt niet meer klagen als de tegenpartij de grootste wordt en de keuzes gaat maken hoe het nu verder moet.

Ibbel

Berichten: 49239
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 09:14

Het is natuurlijk ook een hele wereldreis om even met de trein vanuit London of Manchester terug naar Oxford te moeten om te stemmen :j

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 09:33

Ik weet niet precies hoe het in de UK werkt, maar als er 1 iemand blijft per studiejaar oid, dan kunnen ze die toch massaal machtigen?

Ibbel

Berichten: 49239
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 09:50

In NL mag je maar voor max 2 mensen gemachtigd zijn, dat zal in de UK niet veel anders zijn.

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 09:56

Ibbel schreef:
Het is natuurlijk ook een hele wereldreis om even met de trein vanuit London of Manchester terug naar Oxford te moeten om te stemmen :j

Nou, sinds de privatisering van het OV....

Ibbel

Berichten: 49239
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 09:59

Het is idd een puinhoop om een kaartje online te kopen als niet-Brit :j :+
Maar de meeste Britten hebben het toch ondertussen wel door hoe het werkt. En je kunt je kaartje nu (nou ja, zodra de datum definitief is) al regelen zodat je niet de hoofdprijs betaalt. Het moet te doen zijn voor een student - die tenslotte geacht wordt hersens te hebben.

Eulogy
Berichten: 5746
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 10:22

Eh... De afstanden zijn hier wat groter dan in Nederland en een retourtje kan je zo £200 kosten.

Daar gaat het ook niet om, nogmaals, je kunt ook per postal vote stemmen en natuurlijk zijn er genoeg manieren om wel gewoon te kunnen stemmen. Je kunt ook gewoon 3 dagen later naar je ouders gaan. En natuurlijk is dat belangrijk, juist voor studenten. Ik denk ook dat een het overgrote er alles aan zou doen om te kunnen stemmen. Maar dat je daar als partij rekening mee wil houden vind ik niet zo gek.

Goeie trouwens, heb mijn vriend er net nog even aan herinnerd dat hij zich in zijn nieuwe stad moet registreren om te kunnen stemmen :+

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 10:29

Ik dacht eerst: Ze kunnen toch ook gewoon een paar daagjes langer in hun studiestad blijven, maar toen bedacht ik dat als ze in dorms wonen, zoals in Amerika, ze er waarschijnlijk op een bepaalde datum uit moeten. Het hele complex gaat dan gewoon dicht.
Even op en neer met de trein kan natuurlijk ook, maar dat is duur, zeker met die afstanden. Geen idee of studenten in de UK iets van een OV-studentenkaart hebben, maar die is misschien dan weer niet geldig in die periode.
Ook daar is wel weer een mouw aan te passen door bijvoorbeeld met de auto te gaan met een stel, maar dat vergt allemaal extra organisatie.

Ach, wie weet stellen mensen zich massaal beschikbaar om studenten naar hun studiestad te rijden op verkiezingsdag, of sponsoren ze een treinkaartje. Als er zulke acties worden opgezet kan dat ook juist wel een positief momentum opleveren. Maar er zal wel echt iets georganiseerd moeten worden.

Ibbel

Berichten: 49239
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 10:41

Mijn ervaring met treinen in de UK is dat als je tijdig je kaartje reserveert (30 dagen van te voren) de prijzen vergelijkbaar zijn met NL. En dan heb je nog een gereserveerde zitplaats ook...

Alleen als je op de dag zelf een kaartje koopt betaal je meer dan een vliegticket op hetzelfde traject.

En voor zover ik weet kun je wel in vakanties gewoon blijven - iig in Oxford en Cambridge. Er zijn zat studenten die voor herexamens moeten doorwerken ed.

pien_2010

Berichten: 43751
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 10:43

Ibbel schreef:
Alleen als je op de dag zelf een kaartje koopt betaal je meer dan een vliegticket op hetzelfde traject.
Die ervaring heb ik totaal niet. Op het laatste moment tot 2x toe bij broer besloten om naar London te gaan met de trein en was zeer goed betaalbaar. Kaartje zelfs aan het loket gekocht.