Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 14:47

Nou waar hebben we het over? Dan hoor ik dat toch liever gezellig op vrijdagmiddag dan iedere zondagochtend die klokken, waar ik 0,0 problemen mee heb op het tijdstip na :')

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 14:49

Gegil, gejank, gejengel, islamisering, buitenlanders... Deze woordkeuzes klinken niet echt open-minded of tolerant ;) .

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 14:50

Pipodipo schreef:
Sclimpre schreef:
Als dat niet respectvol is, wat dan met overvliegende vliegtuigen? Bellende ijskarretjes, etc?
Zijn die dan ook niet respectvol omdat ze geluid maken?

Als je het over Amsterdam hebt dan denk je eerder aan de bierfiets en bootfeestjes, daar is allemaal op ingegrepen omdat het nutteloze vertierherrie is. Met een moskee ligt dat natuurlijk anders.

Bootfeestjes heb ik geen ervaring mee, maar de enige keer dat ik een bierfiets tegengekomen ben was het niet de herrie die een probleem was, wel dat het een gevaar op de weg was -O-
Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 09-10-19 14:51, in het totaal 2 keer bewerkt

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 14:50

wendyh schreef:
Het luiden van de kerkklokken is alleen op zondag (rond 10/11 uur). De meeste mensen zijn dan al wel wakker.
Het oproepen tot gebed is 5x per dag. Ook ‘s nachts.
Tijdens mijn vakantie in Turkije werd ik hier iedere nacht wakker van. Ik zou er zeker niet blij mee zijn.



Dit dus. Die kerken is 1 keer in de week...en oke met pasen, kerst etc een paar keer extra. Zo'n moskee is 6 (of was het nu 7 keer op een dag dat ze moeten bidden?) per dag.
Nogal een verschil.

En nu niet aan komen met; maar die slagen elk uur en 1 slag elk half uur?......das om de tijd aan te geven, geen oproep tot gebed.
Beiden zijn imo eigenlijk niet meer van deze tijd. Dat stamt nog echt uit de tijd dat mensen geen eigen klok, of als je rijk was, een horloge had. Radio etc bestond ook nog niet, dus het luiden van de klok was de enige tijdaanduiding die mensen hadden.
Dat is toch zeker 100 jaar al niet meer van toepassing; iedereen heeft tegenwoordig wel iets waarmee of waarop je kan zien hoe laat het is.

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 14:52

xxCYNNxx schreef:
wendyh schreef:
Het luiden van de kerkklokken is alleen op zondag (rond 10/11 uur). De meeste mensen zijn dan al wel wakker.
Het oproepen tot gebed is 5x per dag. Ook ‘s nachts.
Tijdens mijn vakantie in Turkije werd ik hier iedere nacht wakker van. Ik zou er zeker niet blij mee zijn.



Dit dus. Die kerken is 1 keer in de week...en oke met pasen, kerst etc een paar keer extra. Zo'n moskee is 6 (of was het nu 7 keer op een dag dat ze moeten bidden?) per dag.
Nogal een verschil.

En nu niet aan komen met; maar die slagen elk uur en 1 slag elk half uur?......das om de tijd aan te geven, geen oproep tot gebed.
Beiden zijn imo eigenlijk niet meer van deze tijd. Dat stamt nog echt uit de tijd dat mensen geen eigen klok, of als je rijk was, een horloge had. Radio etc bestond ook nog niet, dus het luiden van de klok was de enige tijdaanduiding die mensen hadden.
Dat is toch zeker 100 jaar al niet meer van toepassing; iedereen heeft tegenwoordig wel iets waarmee of waarop je kan zien hoe laat het is.


Als iedereen nu eens goed leest, de oproep is alleen op vrijdagmiddag. De kerk op zondagmorgen (als je geluk hebt). Niet 5 of 6 x per dag.

idje

Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: in de polder

Re: Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 14:56

Prima toch, gewoon laten doen.
Met al dat soort dingen is het ook een beetje.....
als je je er niet aan ergert, hoor je het ook al gauw niet meer.
Overigens, vroeger luidden de katholieke kerkklokken ook meerdere keren per dag om de tijd voor diverse gebeden aan te geven, zoals het Angelus.
Dus zo nieuw is dit niet voor deze streken.
Dan moet die ene keer in de week toch gewoon mogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 15:11

Ailill schreef:
Als je met zulke aannames komt, zo'n toon en dat woordgebruik, voel ik er eigenlijk vrijwel niets voor om überhaupt het gesprek met je aan te gaan.

Aannames, niet perse anders zou ik het niet vragen. In het 2e stuk wat niet specifiek voor jou bedoeld is staat een aantal keer ik vind in. Inderdaad vrij direct omschreven, de woordkeuze zou ook niet iedereen passen. Daarnaast valt toon niet terug te vinden in een tekst bericht. Meende dat daar toevallig een topic over was :+ Ik vroeg mij alleen af waarom dit direct discriminatie zou zijn..


Verder zie ik dat het 1 keer per week is. Als ik er zou wonen zou ik er niet gelukkig van worden, maar wel een stuk behapbaarder dan 5 keer per dag. Wel mooi idee van berichten op telefoons, lekker modern

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 15:24

Pipodipo schreef:
Sclimpre schreef:
Als dat niet respectvol is, wat dan met overvliegende vliegtuigen? Bellende ijskarretjes, etc?
Zijn die dan ook niet respectvol omdat ze geluid maken?

Als je het over Amsterdam hebt dan denk je eerder aan de bierfiets en bootfeestjes, daar is allemaal op ingegrepen omdat het nutteloze vertierherrie is. Met een moskee ligt dat natuurlijk anders.

In de krant las ik onderstaande over de intensiteit van de oproepen, het gaat dus om 1 keer per week:
Citaat:
De Blauwe Moskee wil met luidsprekers de oproep tot gebed - de azan - versterkt laten horen in de buurt van het godshuis in Slotervaart. Enkele tientallen moskeeën in Nederland doen dat al, maar voor Amsterdam is het een primeur.

Volgens hoofdimam Yassin Elforkani, verbonden aan de Blauwe Moskee, is het de bedoeling dat de oproep tot gebed gaat klinken op vrijdagmiddagen.

1 x op de vrijdagmiddag? Nou dat valt wel mee dan. Niet ideaal, maar goed, het luchtalarm vind ik ook elke maand weer even onprettig. Ik zal het dan ook zeker niet elke keer horen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-10-19 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 15:24

Aannames waren eerder een aanname vanuit mij, dat klopt. Discriminatie ik weet het niet. Misschien niet vanuit jou, maar heel vaak komt dat wel om de hoek kijken.

Maar weet je, hier/privé/zakelijk/nieuws/media en waar dan ook is en blijft het steeds hetzelfde liedje. Mensen komen hier onderling, zeker online, niet tot een oplossing. Gaat enkel maar om het eigen gelijk willen behalen, vanuit beide kanten hoor daar niet van. Dus ik ga die gesprekken niet meer voeren.

Je kunt mensen niet veranderen, echt niet. Dus ik ga die moeite ook niet meer doen, is overigens niets persoonlijks naar jou.

Shenavallie
Berichten: 11581
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 15:30

In mijn vorige woonplaats hebben ze dat geprobeerd, TS, maar dat was geen succes. Meerdere keren per dag werd die installatie gebruikt en niet-islamitische mensen werden er echt hor en dol van. Uiteindelijk hebben ze opdracht gekregen dat het niet meer gebruikt mocht worden. Gelukkig woonde ik niet in die wijk. Ik ergerde me al groen en geel aan de kerkklok bij ons in de wijk die op zondag de hele ochtend voor mijn gevoel aan het luiden was, laat staan meerdere keren per dag over de speakers... Sinds ik verhuisd ben naar een buitengebied heb ik die - voor mij - storende geluiden niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 16:31

Ailill schreef:
Amen klinkt nu wat vreemd denk ik :')

:')

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 16:46

klokken zijn geen issue...heeft niemand over geklaagd, dus zie niet in waarom dat anders moet...

oproep tot gebed: nee. Ik ben voor vrijheid van geloof etc. Hoofddoekjes en burka's: geen problemen mee. Heeft feitelijk niemand last van.

Die herrie wel. En feit is: het hoort niet bij onze cultuur...de islam bestaat van oorsprong nieteens in onze westerse samenleving...dat we langzaam multicultureel geworden zijn is prima...eten, gesprekken, normen en waarden...we kunnen erover praten en van elkaar leren...

dat er dan moskeeen komen: ook goed. Gewoon ook omdat niemand er last van heeft.

wanneer er opgeroepen wordt tot gebed, betekent het dat de oorspronkelijke bewoners (inheemse nederlanders) daarmee geconfronteerd worden en last van kunnen hebben...en dat vind ik dus niet ok....is dus niet dat ik racistisch ben, maar ik vind dat we wel iets nationalistischer mogen worden en grenzen mogen aangeven....imo is iedereen welkom...maar je gaat geen zaken opdringen aan de inheemse bewoners...we zijn van oorsprong een christelijk land....in die landen hoeven wij ook geen kerken te gaan stichten....moslims mogen dat hier wel, maar de niet-moslims hoeven er geen last van te hebben...

waarschijnlijk heel erg politiek incorrect, maar so be it.

Switch2016
Berichten: 314
Geregistreerd: 03-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 17:11

Popstra schreef:
Dikke nee tegen gebedsoproepen via luidsprekers.
Ik heb niks tegen geloof mits ik er niet mee word lastig gevallen. :)


Helemaal mee eens!

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 17:16

Ailill schreef:
Ben ik dan de enige waarbij diverse kerkklokken ieder uur slaan en in de avond van 21.50 tot 22.00 uur?


Ik ben ook verward. Kerkklokken geven toch ook de tijd aan? Dus elke half uur, 24 uur per dag. En elke dag om 10.00 en 18.00 een heel lied. Of is dat alleen in het dorp waar ik woon (en de martinitoren in de stad)? _O-

Renee1991

Berichten: 5984
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 17:21

Ik heb er niet echt een mening over omdat het hier niet zo speelt, in vergelijking met de grote stad. Wel vind ik het best outdated dat de 'gemeente' nog wordt gewezen op het beginnen van de kerkdienst door middel van de kerkklokken. Dat kan, zoals hier eerder al is gezegd, best eens geprobeerd worden via andere kanalen.
Bovendien zijn steeds minder mensen gelovig, dus zou een verschuiving wat dit betreft niet eens zo raar zijn. Het maar accepteren omdat het al jaren zo is, vind ik ook een rare berenedering.

Sporthorsies
Berichten: 98
Geregistreerd: 23-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 17:51

Kaus schreef:
Ailill schreef:
Ben ik dan de enige waarbij diverse kerkklokken ieder uur slaan en in de avond van 21.50 tot 22.00 uur?


Ik ben ook verward. Kerkklokken geven toch ook de tijd aan? Dus elke half uur, 24 uur per dag. En elke dag om 10.00 en 18.00 een heel lied. Of is dat alleen in het dorp waar ik woon (en de martinitoren in de stad)? _O-

Hier al jaren niet meer. In sommige dorpen wordt de kerk gedeeld omdat er zo weinig heengaan dat zo'n heel gebouw per stroming niet te betalen is. Daardoor zijn er op zondag verschillende missen en dus ook meerdere keren klokken die luiden.

Als de moskee maar 1x per week geluid wil produceren zie ik eigenlijk niet hoe je dat wil gaan verbieden zolang kerken wel hun klokken mogen luiden. Tenzij het echt enorm knetter hard gaat, maar daar zijn vast geluidsnormen voor.

CalipsoLover

Berichten: 5569
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 21:05

xxCYNNxx schreef:
wendyh schreef:



Dit dus. Die kerken is 1 keer in de week...en oke met pasen, kerst etc een paar keer extra. Zo'n moskee is 6 (of was het nu 7 keer op een dag dat ze moeten bidden?) per dag.
Nogal een verschil.

En nu niet aan komen met; maar die slagen elk uur en 1 slag elk half uur?......das om de tijd aan te geven, geen oproep tot gebed.
Beiden zijn imo eigenlijk niet meer van deze tijd. Dat stamt nog echt uit de tijd dat mensen geen eigen klok, of als je rijk was, een horloge had. Radio etc bestond ook nog niet, dus het luiden van de klok was de enige tijdaanduiding die mensen hadden.
Dat is toch zeker 100 jaar al niet meer van toepassing; iedereen heeft tegenwoordig wel iets waarmee of waarop je kan zien hoe laat het is.


Als iedereen nu eens goed leest, de oproep is alleen op vrijdagmiddag. De kerk op zondagmorgen (als je geluk hebt). Niet 5 of 6 x per dag.

Ooooh, dat wist ik niet. Dan kan het me eigenlijk geen worst schelen. Doe maar dan. Anders zouden ze ook de kerkklokken moeten afschaffen. De maatschappij is nu eenmaal multicultureler dan 10 jaar terug, en gelukkig maar.

Janneke2

Berichten: 22773
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 21:09

Citaat:
De Blauwe Moskee wil met luidsprekers de oproep tot gebed - de azan - versterkt laten horen in de buurt van het godshuis in Slotervaart. Enkele tientallen moskeeën in Nederland doen dat al, maar voor Amsterdam is het een primeur.

:o
Geboren Rotterdamse heeft nu een binnenpretje.

Als gezegd: zo'n dertig jaar geleden toen ik in Leiden woonde was dit daar al zo.

"Nou komt Amsterdam nog eens om een hoekje kijken..." 8-) :Y)

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 21:32

IHN schreef:
imo is iedereen welkom...maar je gaat geen zaken opdringen aan de inheemse bewoners...


'Geen zaken opdringen aan de inheemse bewoners', wat denk je dat de Christenen vroeger hebben gedaan? :')

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 21:51

Whale schreef:
IHN schreef:
imo is iedereen welkom...maar je gaat geen zaken opdringen aan de inheemse bewoners...


'Geen zaken opdringen aan de inheemse bewoners', wat denk je dat de Christenen vroeger hebben gedaan? :')


nou, sommigen doen het nog...en ook daar moeten ze bij mij niet mee aankomen...

maar dat christenen dat vroeger dan hebben gedaan, betekent toch niet dat ik het nu goed moet vinden dat moslims het nu weer doen, of wel?

dat zou hetzelfde zijn als zeggen: de buurman heeft mijn kind vermoord, dus mag ik nu een ander kind vermoorden (ofzoiets).

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 21:56

inheems klinkt me overigens wat vreemd in de oren, en is absoluut niet respectloos bedoeld, maar ik wist gewoon ff geen betere benaming...als ik zeg Nederlanders, klopt het ook niet...immers zijn er ook nederlanders inmiddels die het moslimgeloof aanhangen...

als ik het zo typ weet ik eigenlijk nieteens meer zeker of het uberhaupt te beargumenteren valt dat het niet zou moeten...er zijn inmiddels natuurlijk ook best veel inheemse nederlanders bekeerd tot het moslimgeloof...dus tja....het voelt voor mij niet fijn...ik wil graag dat nederland nog een klein beetje blijft zoals het is, en het geluid van kerkklokken doet me denken aan het boerenleven, kraaiende hanen etc....terwijl geloei van zo'n hoorn me juist een gevoel van onvrijheid geeft..

maar of het echt nog te beargumenteren is in de samenleving die we nu hebben, weet ik eigenlijk ook nieteens meer zeker...

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 22:07

Maar wanneer ben je een 'inheemse Nederlander'?

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 22:26

Whale schreef:
Maar wanneer ben je een 'inheemse Nederlander'?


Als je uit Urk komt? :D

just kidding...

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 22:42

En wat met alle Nederlanders die naar andere landen gaan en daar hele Nederlandse dorpen hebben gebouwd, hun `hele cultuur`hebben meegenomen.
Het is gewoon des mens en laat iedereen in zijn waarde.

Overigens dat aanpassingsvermogen en inburgeringsgezindheid van Nederlanders in andere landen, valt ook best tegen....

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33816
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 22:49

Hoe ontzettend sneu dat er nog zoveel mensen onbewust racistisch zijn en bekrompen denken. Nationalisme is heel wat anders dan je volk “puur” willen houden. Geen enkele andere cultuur dan je eigen willen accepteren. :n