Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chanicha

Berichten: 12184
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 18:40

Nou als ik in de stad ben en ik hoor de Dom vind ik het wel gezellig hoor!
Wij woonden vroeger in de Zeven Steegjes, vlakbij een kerk en later ook weer vlakbij een kerk en een spoorlijn maar na een week hoor je het niet meer, dat hoort erbij en die oproep is toch nadrukkelijker.

Tiggs

Berichten: 7535
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 17:27

Daantj__ schreef:
NadjaNadja schreef:
Hoeveel mensen hebben er hier überhaupt wel eens "live" een gebedsoproep gehoord?



Ik. Tenminste ik heb een jaar op een school gezeten waar ernaast een moskee stond. Die elke vrijdag opriep tot gebed. Dus als je dat bedoeld met live, dan ja.

Ik ben in principe voor vrijheid van geloofsovertuiging. Iedereen mag geloven wat die wil. Dus in dat kader vind ik dat als kerkklokken mogen luiden dat het gebedsoproep ook mag. Maar toch voel ik zelf ook wrijving over dit onderwerp en sta ik minder te springen om die gebedsoproepen. Juist nadat ik het zelf heb meegemaakt.

Dat komt omdat ik het oproepgebed van de moskee wel minstens 10 x zo irritant en vervelend vind dan een kerkklok die eens slaat. Ik realiseer mij dat dit waarschijnlijk deels komt omdat ik kerkklokken al mijn hele leven ken en gewend ben. En zo oproep van een moskee relatief nieuw is. En alles wat nieuw is, is wennen. Maar het komt denk ik ook omdat de één gepraat is en het ander alleen maar een geluid/klank. Als je beide even hard zal afspelen, is dat gepraat toch vervelender. Want je kan daardoor zelf moeilijker een gesprek voeren en het leidt erg af. Aan de andere kant van mijn school stond een kerkklok die ook luidden. Maar dat verstoorde niet/nauwelijks de lessen. Maar elke vrijdag moesten de lessen voor periodes stilgelegd worden zodra de moskee het gebedsoproep deed. Ik was daarom blij dat het alleen op vrijdag was. Maar het leverde ons dus wel echt meer overlast op. Daarnaast duurde deze oproepen een stuk langer dan het slaan van een kerkklok. Vandaar de wrijving die ik zelf ervaar over het onderwerp. En persoonlijk zou ik wel fijn vinden als ze moskee een gebedsoproep gaat doen, dat ze dat dan gewoon in het Nederlands doen. Want dan kan iedereen begrijpen wat er gezegd wordt. Maar dat zal misschien geloofstechnisch niet kunnen.


(Overigens vind ik dat kerkklokken tegenwoordig ook niet hele uitvoeringen meer hoeven te houden. Gewoon een x aantal keer slaan om de tijd aan te geven, alleen overdag, vind ik voldoende. Ik ben trouwens niet gelovig.)


Het lijkt mij juist irritanter in het Nederlands, omdat je het dan verstaat en er daardoor meer door afgeleid wordt.

Radiostilte
Berichten: 987
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 17:53

Tiggs schreef:
Het lijkt mij juist irritanter in het Nederlands, omdat je het dan verstaat en er daardoor meer door afgeleid wordt.



Daar heb je ergens wel een punt ja. Maar ik vind het nu al zo afleidend dat gepraat. Dat het vast niet veel meer uit gaat maken. En nu heb ik geen idee wat die man allemaal zegt. En als het in het Nederlands is, is het tenminste voor (bijna) elke Nederlander te verstaan. Kweek je denk ik wel begrip mee als iedereen weet wat er gezegd wordt en dat er heus geen rare dingen wordt omgeroepen. En je laat zien dat je je wel wilt aanpassen aan het land waar je bent heen verhuisd (zonder in te leveren op je geloof, normen en waarden).

Maar goed ik heb toch liever een kerkklok, gong of traingle voor mij part dan gebabbel in elke taal dan ook.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 21:12

Ach, in Sri Lanka hoorden wij elke dag rond 19.00 een boeddhistisch gebed/dienst van een uur dat uit een armzalig krakende speaker over het hele dal...
Je zou er depressief van worden :')

Matheno

Berichten: 7954
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 12:06

Jessix schreef:
IHN schreef:
en in antwoord op de vraag: Wanneer ben je een inheemse nederlander...

als je even zorgvuldig verder had gelezen had je gelezen dat ik zelf al aangeef dat ik het woord eigenlijk niet vind passen, maar even niet wist hoe anders te verwoorden...ik bedoel ermee aan te geven dat de Islam van oorsprong niet in ons land voorkomt, het zijn mensen die hier naartoe zijn gekomen om te werken, of als vluchteling die dit geloof geintroduceerd hebben...en als je dan nóg even verder leest, zie je dat ik door dit zo op te schrijven (En de opmerking van iemand dat ook het christendom geintroduceerd is ooit) ook al aangeef dat ik eigenlijk niet zeker weet of het wel te beargumenteren valt dat het niet zou mogen...behalve dat ik er gevoelsmatig moeite mee heb....

ik vind het jammer dat er zo weinig echt geprobeerd wordt elkaar te begrijpen en ook kritisch naar eigen denkwijzes gekeken wordt...het lijkt in dergelijke discussies alleen maar om gelijk krijgen te gaan....ik merk zelf ook dat ik door bovenstaande opmerking me eigenlijk aangevallen voel en de neiging heb mijn standpunt te gaan verdedigen, terwijl ik hem eigenlijk juist daarvoor iets bijgesteld heb......in principe is wanneer ben je inheemse nederlander een normale vraag....de 2e keer met smiley erachter, geeft mij het idee dat het eigenlijk geen vraag is waar oprechte interesse in het antwoord bestaat, maar meer om aan te geven: wat een domme opmerking die je daar plaatst (kan mijn interpretatie zijn, dat besef ik)...

best jammer....

en de Urk opmerking: ik heb over Just Kidding heengelezen :)


Zou je het dan niet erg vinden als de kerk een speaker op het dak zet en 2x per dag het Ave Maria laat horen?


Ave Maria -> katholiek. Dat hoor je op Urk niet. ;-)

Janneke2

Berichten: 22859
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 12:08

Je bent een inheemse Nederlander als...
je wel/ niet weet dat de Roomse kerk om 12 'het Angelus' luidde...?

;)

Matheno

Berichten: 7954
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 12:47

Janneke2 schreef:
Je bent een inheemse Nederlander als...
je wel/ niet weet dat de Roomse kerk om 12 'het Angelus' luidde...?

;)


Ik keur 'm goed.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2472
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 15:50

Azmay schreef:
Tja het probleem is denk ik vooral dat het bedoeld is als aandachtstrekker (want je moet immers laten vallen wat je vast hebt) en het is meerdere keren per dag in tegenstelling tot de kerk.
Ik denk dat we de kerk ook maar gewoon stil moeten houden, iedereen gelijk :j

Islamisering is gewoon een smoesje om iedereen uit elkaar te drijven, we zijn inmiddels gewoon wereldbewoners dus daar horen verschillende culturen bij die je wat vaker ziet.

Dit vind ik dus een argument waar veel mensen niet zo logisch over nadenken helaas. De wereld is niet meer hutje mutje met je eigen cultuur. Daar kan men wel over discussiëren, maar dat is nu eenmaal zo het huidige tijdperk.

Persoonlijk boeit het mij echt niet in de zin als: het zou mij niet dwars zitten als ze gebeden wél gaan oproepen. Maar dit argument (islamisering) vind ik dus wel zo dom.

Ik ben overigens persoonlijk ook echt geen fan van kerkklokken, dus ik zou makkelijk zeggen: als de moskee dit niet mag, schaf de kerkklokken dan ook maar af **\O/** Maar dat is natuurlijk puur persoonlijk en ook misschien wel te simpel gedacht. Ik vind wel dat we gewoon eerlijk moeten zijn however. Ik snap dat veel mensen zo'n oproep irritant zouden vinden, maar ja, als je ja zegt tegen A snap ik niet hoe je nee kunt zeggen tegen B.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 17:06

superpony schreef:
Electra63 schreef:
Mijn praktijk is anders dan jouw ervaring.
Terwijl ik woon in een echte volkswijk in Rotterdam.
Ik heb 2 knappe dochters, toch nooit echte problemen of vervelende dingen meegemaakt.

Wat is dan het verschil?
Dat vraag ik mij echt af.
Ik heb totaal geen problemen met welke afkomst dan ook.
Hoofddoek en Burka maken mij niet uit, daar krijg ik geen vervelend gevoel van.
En ik zie die iedere dag, omdat 2 straten verderop een islamitische basisschool zit.
Moskee, gebedshuis, kerk...... ook geen last van, als ongelovige.
Wij gaan nog vaak 's avonds de stad in, nooit problemen.
Behalve de gewone problemen die in iedere grote stad voorkomen. ;)


Dus mijn moeder vroeg na een dag hard werken; kom overval mij alsjeblieft, ik heb toch geld teveel? Of stond op straat te roepen dat ze Marokkanen haat?? Als iemand niet discrimineert is zij het wel.

Zelfs als ze in de straat reed en stil stond vanwege de drukte, werden de ramen van de auto ingeslagen.

Onze voorpui is meerdere malen kapot geslagen en ja, daar was beeld van.

Mijn moeder, toen al een dame van 60+ loopt naar de auto met haar hondje en wordt in elkaar geslagen. Heb foto's van haar gezicht als je wilt.

De problemen waren heel goed bekend en ze wisten heel goed wie wat deed, maar politie kon heel weinig.

En 1x had ik een jochie van misschien 12jr te pakken. Met hem naar zijn huis gegaan en bij zijn ouders aangebeld en verteld wat hij had gedaan. Die werd recht de gang door geslagen, dus ik voelde me nog rotter dan dat hij onze zaak was ingerend om iets te pakken.

Ja, Nederlanders zijn grote aso's. Ik schaam me ook in het buitenland hoe ze zich gedragen soms als ze op vakantie zijn.

Maar er zijn problemen en daar moet men wel naar luisteren. Vooral mensen die het niet zien of meemaken oordelen daarover en daardoor blijft die kloof zo groot. Wij hadden honderden klanten en mensen klaagden steen en been. Ze maakten allemaal ellende mee. Niet omdat ze discrimineren, maar omdat ze overlast hadden en bang werden.
Als je daar niks aan doet, niet naar luistert, gaan mensen wel discrimineren en krijg je hun en wij.

Overigens heb ik zelf 1,5jr een Marokkaanse vriend gehad met een behoorlijk grote familie. Die woonden in t Gooi. Maar kan nou niet zeggen dat zij open stonden voor contact met Nederlanders en altijd goed over Nederlanders spraken.

Je kan het ook niet geheel voorkomen. Ik heb super nette Italiaanse familie in Nederland, goed opgeleid, goede baan en financieel staan ze er goed voor. Maar ook die hebben commentaar op Nederlanders en zeggen weleens wat. Ook al leven ze al langer in Nederland dan in Italie. Ze hebben het prima naar hun zin hier, maar er moet als het om feestjes, gastvrijheid of eten gaat altijd wel een opmerking gemaakt worden.

Het is gewoon mens eigen. Verhuis binnen Nederland en er wordt al gediscrimineerd.

Overigens zijn asociale Nederlanders niet altijd slechte mensen. Ze zijn niet allemaal agressief, of crimineel etc. Dus het hoeft geen probleem te zijn om daarnaast te wonen.
Er zijn mensen die we "kakkers" noemen die zichzelf meer vinden dan een ander en ik veel asocialer vin in hun gedrag in deze samenleving dan menig zogenaamde aso/klootjesvolk.

Maar als je niet weet hoe Amsterdam 50+jr geleden was, kan je niet begrijpen wat er verandert is en waar mensen tegenaan lopen. OOK door de yuppen. Ook die zijn voor veel echte Amsterdammers een doorn in het oog.


Ik ben het wel met Superpony eens; je moet de problemen die er zijn erkennen en mensen serieus nemen.
De politiek heeft heel lang niets aan integratie gedaan omdat men dacht dat dat vanzelf wel goed zou komen. Nou niet altijd dus. Antisemitisme neemt wereldwijd weer toe, ook in Nederland.

Ik denk persoonlijk dat als een moskee zoals de BM zo positief in de samenleving staat en juist bijdraagt aan integratie, dat dat helpt om problemen te verminderen. En wat mij betreft moet je zo'n moskee omarmen en waarom zou je dan een oproep op vrijdag middag niet willen toestaan? Tegelijkertijd, moet je je duidelijker en strenger opstellen ten opzichte van moskeeën die conservatief zijn, niet transparant, en die niet bijdragen aan integratie.
En dat geldt ook voor Nederlandse organisaties of kerken die intolerantie uitdragen. En daarin ben ik het eens met Aillil (of schreef iemand anders dat?) dat we af zouden moeten van het bijzonder onderwijs.

Ik denk dat als je de problemen serieus neemt, en aanpakt, dat SP -correct me if i'm wrong- dan ook veel minder moeite zou hebben met een vrijdagmiddag oproep.

Ik ben het er dan alleen weer niet mee eens SP, dat de politie in Amsterdam niets doet...

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 17:14

Rakkie123 schreef:
jesito schreef:
Het is heel simpel.
We zijn hier in Nederland en dat de kerkklokken luiden is een traditie van ons land van vroeger.
Een moskee is iets van de moslimlanden.
Dat deze mensen een ruimte hebben waar zij hun ding kunnen doen voor hun geloof, prima.
Maar luidsprekers om op te roepen tot gebed vind ik echt niet kunnen.
Je bent in NL, pas je aan en dan mag je geloven wat je wil maar laat andere mensen met rust.

Probeer maar eens in een ander land een ritueel van hier erdoor te krijgen.


???
Van welke planeet kom jij?
Deze cultuur van ons is eeuwen lang als een razende de wereld over gegaan om mensen hun geloof op te dringen en hun ideeen op te dringen.
( Daarnaast tegelijkertijd om landen uit te buiten ( op zijn zachtst gezegd ) )


Nou precies. En hoe zit dat toch met aanpassen als je derde generatie bent?

Janneke2

Berichten: 22859
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 18:03

Oeps, het bijzondere onderwijs - volgens mij een onderwerp waar iedere inheemse Nederlander heftige emoties bij heeft.
(50 jaar lang 'gebeurde er niets in Nederland' - want hier waren we over aan het ruziën.)

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 21:01

Shaggy09 schreef:
elnienjo schreef:
Als je tolerant bent tegenover een intolerante cultuur/religie dan komt je eigen cultuur steeds meer in het verdomhoekje te zitten. Er zijn genoeg gebieden op de wereld waar de islam de heersende cultuur is, men kan daar z'n hart ophalen als ze jammerende moskeeen willen horen.


Wat wil jij doen dan? Intolerant zijn tegen andere culturen? Succes, jij bepaald gelukkig niet hoe of wat er gebeurd in NL.

Mijn inziens hoor je hier ook eigenlijk niet te wonen als je zo bekrompen en racistisch kan denken. Nederland is een democratisch en vrij land. Als je zo'n hekel hebt aan alles wat niet in jou straatje past moet je maar gewoon weggaan vind ik. Heb sowieso een hekel aan al die 'klagers' Zie op Facebook ook continu van die domme kreten voorbij komen over hoe de Nederlandse cultuur is veranderd en dat het land niet meer van 'ons' is. (Wie is ons, is dan het eerste wat ik mij afvraag?)
Dan ga je toch lekker ergens anders heen als je het zo verschrikkelijk vind. :+ Nee, als het puntje bij paaltje komt vinden die mensen het hier vaak toch wel heel fijn.


Wat een heerlijke post Shaggy _/-\o_

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 21:04

Shadow0 schreef:
elnienjo schreef:
We sluiten die mensen niet uit, we sluiten hun culturele gewoontes uit die inbreuk maken op de leefomgeving van de locals


Je sluit wel uit, want je snapt niet dat de mensen die je bedoelt onder 'hun' ook locals zijn. Je bedoelt, en hebt ook echt heel duidelijk geschreven, dat je mensen met een niet westers genoege afkomst niet mee wilt laten tellen, omdat hun wensen en ideeen alleen maar gemeten worden aan wat jij als 'wel genoeg Nederlands' bepaalt.

Je had echt prima gewoon tegen de geluidsoverlast kunnen zijn vanwege de geluidsoverlast, maar je hebt heel duidelijk geschreven dat het je gaat om 'hun' gewoontes te blokkeren omdat die niet Nederlands genoeg zijn. En dat is echt ontzettend discriminerend, en als je afkomst daarin bepalend laat zijn ook heel racistisch.


Ik ben het hier hartgrondig mee eens!

Popstra
Berichten: 13836
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-19 11:32

Jullie kunnen wel flink lopen roepen dat men discrimineert en al die onzin meer omdat men nu eenmaal niet zoals jullie denken maar feit is en blijft onze gewoontes wel degelijk om zeep geholpen worden. En dan noem ik even iets totaal anders namelijk als voorbeeld sinterklaas intocht. Ga daar verder niet over discussiëren maar het is gewoon zo dat meest de autochtone medelander want zo blijf ik ze noemen hier toch graag zijn kont tegen de krib gooit en wij langzaam aan maar aan alles toe geven. Moet je maar aan alles toe blijven geven?? Tot hoe ver kun je gaan om iedereen maar tevreden te stellen. Het gaat steeds een heel klein stapje verder namelijk. Sluipt er allemaal in en alles word gewoon...
En nee ik ga mij niet verdedigen als iemand hier weer de dooddoener moet noemen als zijnde ik zou discrimineren!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 12:46

Ik zie niet waarom “onze” gewoontes om zeep geholpen worden omdat er een moskee op vrijdag middag ook tot het gebed gaat oproepen(ook als in net als de kerk op zondagochtend)

Het een heeft gewoon niets te maken met het andere. Sinterklaas staat er, wat je daar ook van mag vinden, helemaal los van.

En het komt op mij nogal kinderachtig over ook. Omdat “wij” piet een heel klein beetje moeten aanpassen mogen jullie niet een oproep tot gebed doen op de vrijdagmiddag?? Zoiets??

Men vergeet dan voor he gemak dat de meeste moslims helemaal niet meedoen in de zwarte pieten discussie.

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 13:39

Door te zeggen dat iets een feit is, is dat nog niet zo. Door te zeggen dat 'onze' gewoontes veranderd worden is dat nog niet waar.
(Ik kan het zelf in elk geval niet bevestigen. Ik heb nog geen enkele gewoonte hoeven veranderen.)

En Popstra: als je onderscheid maakt tussen autochtone Nederlanders en niet-autochtone Nederlanders en vindt dat de autochtone meer zeggenschap zouden moeten hebben, dan is dat inderdaad discriminatie.

Popstra
Berichten: 13836
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-19 13:58

Ik zeg toch nergens dat een niet autochtone NL meer te zeggen heeft. Dat lezen jullie dan weer om weer met het vingertje te kunnen wijzen dat je zou discrimineren.

Hoe kun je nu normaal een discussie voeren zonder gelijk de stempel bekrompen, racist of rechts, denkend persoon genoemd te worden als je het niet eens bent.
Dat vind ik pas kinderachtig!

IHN
Berichten: 2334
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 13:59

Shadow, dan discrimineer ik. Ik vind nl niet specifiek dat autochtone nederlanders meer zeggenschap hebben...ik vind wel dat mensen die naar een ander land komen om zich te vestigen, of ze nu vluchteling zijn, of voor de welvaart komen, zich dienen aan te passen aan de gebruiken van dat land. Wat ze zelf doen in hun privé moeten ze helemaal zelf weten, maar zaken als moskeeen die gaan luiden, proberen onze gewoontes te veranderen: nee. Het lastige daarbij is wel dat we zelf ook aardig actief zijn geweest mensen naar nederland te halen, toen de nederlanders het vuile werk niet wilden doen...deze mensen hebben een andere cultuur, maar zijn ook gewoon autochtoon nederlander (al hebben ze dan mss een "kleurtje"en/ of andere gewoontes. Zij hebben dus wel dezelfde rechten, want geboren en getogen. Dus tja..in dat opzicht...

als je zelf naar een ander land emigreert (bijv duitsland, hoeft nog nieteens ver te zijn), wordt ook verwacht dat je je aanpast....geld dus voor elk land en voor iedereen.

Popstra
Berichten: 13836
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-19 14:02

NatasjavE schreef:
Ik zie niet waarom “onze” gewoontes om zeep geholpen worden omdat er een moskee op vrijdag middag ook tot het gebed gaat oproepen(ook als in net als de kerk op zondagochtend)

Het een heeft gewoon niets te maken met het andere. Sinterklaas staat er, wat je daar ook van mag vinden, helemaal los van.


En het komt op mij nogal kinderachtig over ook. Omdat “wij” piet een heel klein beetje moeten aanpassen mogen jullie niet een oproep tot gebed doen op de vrijdagmiddag?? Zoiets??

Men vergeet dan voor he gemak dat de meeste moslims helemaal niet meedoen in de zwarte pieten discussie.
begrijpend lezen is kennelijk ook heel lastig.

Jessix

Berichten: 16482
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 14:04

Hebben we het nu nog over de oproep tot gebed? Waarom zie je dat al aanpassen van onze gewoontes in plaats van toevoegen van gewoontes van een ander geloof? Ze vragen toch niet of de kerken de oproep willen laten horen?

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 14:08

Shadow0 schreef:
(Ik kan het zelf in elk geval niet bevestigen. Ik heb nog geen enkele gewoonte hoeven veranderen.)


Ik ook niet, dus ik vraag mij altijd af over welke gewoontes men het altijd heeft. Ik leef nog steeds hetzelfde.

Popstra
Berichten: 13836
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-19 14:14

Jessix schreef:
Hebben we het nu nog over de oproep tot gebed? Waarom zie je dat al aanpassen van onze gewoontes in plaats van toevoegen van gewoontes van een ander geloof? Ze vragen toch niet of de kerken de oproep willen laten horen?

Nee is mijn reactie op eerdere posts van dat we vooral tolerant moeten zijn. Ja dat moeten we maar tot hoe ver moet je dat dan laten gaan het tolerant zijn is mijn vraag!?
Laatst bijgewerkt door Popstra op 02-11-19 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2472
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 14:15

Popstra schreef:
Jullie kunnen wel flink lopen roepen dat men discrimineert en al die onzin meer omdat men nu eenmaal niet zoals jullie denken maar feit is en blijft onze gewoontes wel degelijk om zeep geholpen worden. En dan noem ik even iets totaal anders namelijk als voorbeeld sinterklaas intocht. Ga daar verder niet over discussiëren maar het is gewoon zo dat meest de autochtone medelander want zo blijf ik ze noemen hier toch graag zijn kont tegen de krib gooit en wij langzaam aan maar aan alles toe geven. Moet je maar aan alles toe blijven geven?? Tot hoe ver kun je gaan om iedereen maar tevreden te stellen. Het gaat steeds een heel klein stapje verder namelijk. Sluipt er allemaal in en alles word gewoon...
En nee ik ga mij niet verdedigen als iemand hier weer de dooddoener moet noemen als zijnde ik zou discrimineren!

Ten eerste: Sinterklaas heeft hier echt helemaal niets mee te maken.

Ten tweede: welke gewoonte wordt om zeep geholpen hier? Dit is een toevoeging. Er wordt niets van ons afgenomen. En veel van deze "allochtonen" zijn gewoon in Nederland geboren en getogen. Daarbij gaat jouw perspectief over de wereld gewoon niet meer op in 2019. De wereld is verandert. Get over it.

Jessix

Berichten: 16482
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 14:19

Popstra schreef:
Nee is mijn reactie op eerdere posts van dat we vooral tolerant moeten zijn. Ja dat moeten we maar tot hoe ver moet je dat dan laten gaan het tolerant zijn is mijn vraag!?

Ja dat zou vast per persoon verschillen. Ik vind namelijk helemaal niet dat ik bezig ben met tolerant zijn en jij blijkbaar wel. Maar ik ben dan ook multicultureel en vind het alleen maar leuk om in een land te wonen waar je zoveel verschillende mensen hebt.

Maar wat heb je dan allemaal al moeten laten gebeuren waar je zo'n last van hebt?

Jessix

Berichten: 16482
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 14:24

Matheno schreef:
Jessix schreef:

Zou je het dan niet erg vinden als de kerk een speaker op het dak zet en 2x per dag het Ave Maria laat horen?


Ave Maria -> katholiek. Dat hoor je op Urk niet. ;-)


Ik had ook over Urk heen gelezen, bedoelde gewoon in Nederland, waar dan ook. (en ben verder nooit in Urk geweest dus geen idee wat ze daar wel of niet hebben. :D