Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TinkerTreas

Berichten: 3695
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 14:30

Ik lees overal dat bij jullie de kerkklokken maar 1x luiden. Hier hebben de meeste kerken 2 diensten per zondag, is dat bij jullie niet zo?
(Ik woon in een vrij christelijke gemeente)
Ik heb overigens geen last van de kerkklokken. Maar 5x per dag zou ik ook niet op zitten te wachten. Dus ik zou er ook niet op zitten te wachten dat er 5x per dag opgeroepen wordt voor gebed vanuit de moskee.
(Ga nu even opzoeken of er hier in de buurt überhaupt een moskee zit, geen idee eigenlijk :D )

tamary

Berichten: 29191
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 14:31

Kuggur schreef:
"Isamatisering van de samenleving" vind ik zo'n kul argument in dit soort discussies. Er wonen moslims in Nederland. En christenen, en boeddhisten, en atheïsten, en Hindoestanen etc, etc.
Vrijheid van geloof, goede zaak. En iedereen moet zich aan dd nederlandse wetgeving houden. Geluidsoverlast is geluidsoverlast, of je nu aan je kerkklokken hangt, in een luidspreker tettert, of op een gong loopt te rossen.
Oproepen tot gebed? Maak een groepsapp aan zou ik zeggen.

Helemaal gelijk met de groepsapp.

"Isamatisering van de samenleving" : Vrijheid van religie werkt 2 kanten op en dat lijkt binnen islam wel eens ernstig vergeten te worden. Jouw vrijheid van religie eindigt waar de mijne begint en andersom. M.a.w. er zijn grenzen aan die vrijheid, juist van wege het waarborgen ervan. Groepen die die vrijheden misbruiken, maar bij het voor het zeggen hebben niet ondersteunen zouden deze vrijheden eigenlijk niet mogen hebben, aangezien zij consequent aan de funderingen van die vrijheden zagen, terwijl zij zich er achter verschuilen.

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 14:31

Ik woon direct naast diezelfde moskee in Utrecht. Doet 2x per dag gebedsoproep, rond 14.00 en rond 18.00. Nog nooit last van gehad. Met ramen dicht hoor je het sowieso nauwelijks, en als ik buiten zit is het even 1 minuutje gezang op beperkt volume. Ik vind het eigenlijk ook altijd wel leuk om de oproep te horen, net of ik op vakantie ben :D

Drico

Berichten: 4493
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 14:32

Hoef ik in elk geval niet meer naar Turkije maar gewoon naar Amsterdam om een gevoel van vakantie te krijgen :')

Palmera

Berichten: 9460
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 14:37

Drico schreef:
Hoef ik in elk geval niet meer naar Turkije maar gewoon naar Amsterdam om een gevoel van vakantie te krijgen :')

En daardoor verminderd de stikstof want je gaat niet meer op vakantie, groeit de economie want je besteed geld in eigen land en wil je geen vakantie meer opnenen want je word toch om 5 uur 's ochtends je bed uit gejankt.

Ik zeg subsidiëren die luidspreker. :+

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 14:38

Als het niet te luid is vind ik het prima.
Maar ik hoor ook heel graag kerkklokken, terwijl ook een boel mensen zich daaraan ergeren.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34673
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 14:40

TinkerTreas schreef:
Ik lees overal dat bij jullie de kerkklokken maar 1x luiden. Hier hebben de meeste kerken 2 diensten per zondag, is dat bij jullie niet zo?
(Ik woon in een vrij christelijke gemeente)
Ik heb overigens geen last van de kerkklokken. Maar 5x per dag zou ik ook niet op zitten te wachten. Dus ik zou er ook niet op zitten te wachten dat er 5x per dag opgeroepen wordt voor gebed vanuit de moskee.
(Ga nu even opzoeken of er hier in de buurt überhaupt een moskee zit, geen idee eigenlijk :D )


Nou idd 1 keer per dag in Ede las ik net. Ik woon vlak bij Ede, maar hier is het echt 2 keer per dag sowieso op de zondag, en dan iedere kerk apart. En dan lopen ook niet alle ochtend en middag/avond diensten gelijk. Dus heb je een paar keer per dag verschillende kerkklokken. Ik zeg, gelijk trekken en allebei niet meer doen. Het is niet meer van deze tijd er zijn zat manieren om ook te weten hoe laat het is, een alarm te zetten op je telefoon of maak er een mooie app voor.

Urbiezira

Berichten: 2919
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 15:06

Ik heb bijna de helft van mijn leven tegenover die moskee gewoond (echt letterlijk 50m verderop) en laat ik 1 ding maar meteen even melden, gezien ik dingen lees over niet meegaan in de "Westerse" cultuur: ik ken ze niet anders dan als een zeer progressieve moskee die zich zeer bezig houdt met binding aan de buurt, en dan ook de gehele buurt. Ze gaan vaak in gesprek met buurtbewoners, en als ze overlast verwachtten vanwege bijvoorbeeld suikerfeest dan kregen wij 1) daar een briefje voor door de deur met een telefoonnummer om te bellen bij overlast en 2) konden we gezellig mee eten of kregen we eten aangeboden.

Daarnaast zijn ze altijd erg betrokken bij het maatschappelijke debat en maken ze zich júist sterk voor een goede samenwerking/samengaan van de "westerse" en "islamitische" cultuur. Precies wat integratie inhoudt dus: volledig meedoen in de Nederlandse cultuur zonder je eigen identiteit kwijt te raken.

Verder gaat het alleen om het gebed op vrijdag, dus het is niet alsof er 7 dagen per week 5x per dag een gebedsoproep gedaan wordt. In feite doen ze hetzelfde als de kerk: op de heilige rustdag 1 maal de oproep doen, net zoals de kerk dat op zondagochtend doet.

Ik vind zelf zowel de kerk als de moskee overbodig, maar snap de imam zeer zeker. Iets met gelijke kappen, gelijke monniken.

Morganlefay

Berichten: 8703
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 15:21

Woon in een oud vestingstadje. En ons stadhuis heeft een carillon wat elk uur zijn riedel geeft en apart de tijd. Kwestie van wennen. Verder 4 kerken die allemaal apart luiden bij een rouwtje en trouwtje en ook op zondag van zich laten horen. Dus een Moskee kan er ook nog wel bij.

wendyh

Berichten: 238
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 19:52

TinkerTreas schreef:
Ik lees overal dat bij jullie de kerkklokken maar 1x luiden. Hier hebben de meeste kerken 2 diensten per zondag, is dat bij jullie niet zo?
(Ik woon in een vrij christelijke gemeente)
Ik heb overigens geen last van de kerkklokken. Maar 5x per dag zou ik ook niet op zitten te wachten. Dus ik zou er ook niet op zitten te wachten dat er 5x per dag opgeroepen wordt voor gebed vanuit de moskee.
(Ga nu even opzoeken of er hier in de buurt überhaupt een moskee zit, geen idee eigenlijk :D )


Hier inderdaad maar 1x op zondag. Er staan hier 3 kerken in de buurt. Een op 50m en 2 op ongeveer 150 meter. En ik woon midden in de bible belt.

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 19:59

Palmera schreef:
Drico schreef:
Hoef ik in elk geval niet meer naar Turkije maar gewoon naar Amsterdam om een gevoel van vakantie te krijgen :')

En daardoor verminderd de stikstof want je gaat niet meer op vakantie, groeit de economie want je besteed geld in eigen land en wil je geen vakantie meer opnenen want je word toch om 5 uur 's ochtends je bed uit gejankt.

Ik zeg subsidiëren die luidspreker. :+


Zo hard lachen

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 20:08

Wij moeten maar aardig zijn, maar laat ze in de islamitische landen eens beginnen met kerkklokken toe laten..

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 20:16

Volgens mij is het oproepen tot het gebed door de Blauwe Moskee alleen voor het vrijdaggebed, dus maar één keer in de week.

Hier hoor ik de eerste kerkklokken op zondag ook al rond 8:30 uur. Vind ik asociaal vroeg. Sommige katholieke kerken luiden elke ochtend de klokken voor de ochtendmis. Daar zou ik echt horendol van worden. De kerken die dat nog doen hebben daar ook wel problemen mee met de omgeving.

Toch vind ik kerklokken minder storend dan een stem die door een luidspreker roept/zingt. Op zich vind ik het prima dat er iets te horen is, maar doe het dan onversterkt ofzo. Zo ging het tenslotte vroeger in moslimlanden ook. Of verzin iets anders, ook een soort bel misschien? Of een vlag. Dat zet je de oproep tot gebed op de vlag en dat wappert de Nederlandse wind die woorden de wereld in. Dat zou ik wel mooi vinden.
Dan laat je ook zien dat je mensen niet tot last wilt zijn en dat kweekt vast veel meer goodwill.

De Blauwe Moskee zegt dat ze het vooral willen doen om de nare gevoelens die veel mensen hebben bij de woorden 'Allahoe Akbar' weg te nemen. Eigenlijk willen ze mensen desensibiliseren wat dat betreft. Maar ik denk niet dat dat op deze manier gaat werken. Je wekt alleen maar nieuwe ergenis op rond de moskee en rond moslims, en dat is wel het laatste wat ze kunnen gebruiken denk ik.

EDIT: Typo's
Laatst bijgewerkt door LindyH op 08-10-19 21:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Shadow0

Berichten: 43513
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 20:20

Sunnda schreef:
Wij moeten maar aardig zijn, maar laat ze in de islamitische landen eens beginnen met kerkklokken toe laten..


Daar heeft het dan weer niks mee te maken.

Kidde
Berichten: 3450
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 20:23

TinkerTreas schreef:
Ik lees overal dat bij jullie de kerkklokken maar 1x luiden. Hier hebben de meeste kerken 2 diensten per zondag, is dat bij jullie niet zo?
(Ik woon in een vrij christelijke gemeente)
Ik heb overigens geen last van de kerkklokken. Maar 5x per dag zou ik ook niet op zitten te wachten. Dus ik zou er ook niet op zitten te wachten dat er 5x per dag opgeroepen wordt voor gebed vanuit de moskee.
(Ga nu even opzoeken of er hier in de buurt überhaupt een moskee zit, geen idee eigenlijk :D )


Katholieken gaan in principe maar een keer per dag :D

TinkerTreas

Berichten: 3695
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 20:35

Kidde schreef:
TinkerTreas schreef:
Ik lees overal dat bij jullie de kerkklokken maar 1x luiden. Hier hebben de meeste kerken 2 diensten per zondag, is dat bij jullie niet zo?
(Ik woon in een vrij christelijke gemeente)
Ik heb overigens geen last van de kerkklokken. Maar 5x per dag zou ik ook niet op zitten te wachten. Dus ik zou er ook niet op zitten te wachten dat er 5x per dag opgeroepen wordt voor gebed vanuit de moskee.
(Ga nu even opzoeken of er hier in de buurt überhaupt een moskee zit, geen idee eigenlijk :D )


Katholieken gaan in principe maar een keer per dag :D


Dat wist ik niet, er is hier maar 1 katholieke kerk in de buurt, haha. De rest is allemaal protestants en dan variërend in alle soorten stromingen en "zwaartes"

Janneke2

Berichten: 22773
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 20:53

Popstra schreef:
Ik hoor elke zondag morgen de kerkklokken luiden. Ik stoor me daar niet aan maar moet er niet aan denken dat je dagelijks dat islamitische gejank door luidsprekers hoort schallen!


Toen ik 30 jaar geleden in Leiden woonde was het alleen op vrijdagmiddag.
(Plat gezegd de islamitische zondagochtend.)

Gaat het echt over elke dag?

En hoezo vind jij het "gejank"?
Citaat:
Daarbij, de opmerking van de Imam dat we er maar aan moeten wennen vind ik ook vrij ongepast want ,,zij,, willen ook niet bepaald wennen aan ons westerse leven.


Pardon????

Gaat dit over Mokum Olf, waar de Joden in de 17e eeuw vrij waren om met de Torahrollen over straat de dansen op het feest van de Vreugde over de Torah?

Citaat:
Een huwelijk van 2 dezelfde geslachten gaat er nog steeds niet in bij ze om maar een voorbeeld te noemen. Ik zeg dus dikke Nee.

Stel je niet zo verschrikkelijk aan. Wil je dan ook alle Roomse kerken sluiten soms?
(Bij de meeste protestanten mag het wel.)

Enne, wat beterft homorechten....
Daar hebben homo's zelf heel hard voor geknokt en oma heeft de rellen bij de roze zaterdag in Amersfoort nog meegemaakt.
We schrijven 1982, het homohuwelijk is nog ver weg en de koningin ontslaat een medewerker die homoseksueelis, want dan is him wellicht chantabel.

Dus opzouten met die geschiedvervalsing dat homorechten zo geweldig typerend voor ons zijn.

Onze religieuze tolerantie heeft veel oudere papieren (maar gaat over zaken waar de meeste mensen geen benul van hebben).

Morganlefay

Berichten: 8703
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 22:32

Dames, gaat ie een beetje. Zo te lezen is tolerantie niet echt een deugd.

Ladyson

Berichten: 3225
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 22:50

Wat mij betreft gelijk trekken met de kerk. En mijn persoonlijke voorkeur: allebei geen geluid maken :)

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6673
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 22:51

Afgelopen zomer ben ik op vakantie geweest in Bosnië Herzegovina. In het ene dorpje werd ik wakker van de kerkklok, in het andere dorpje van de gebedsoproep. Eerlijk gezegd vond ik de gebedsoproepen echt fantastisch en heel magisch. Maar ik vond het vooral heel mooi dat er daar verschillende godsdiensten naast elkaar leven. Wat zou het mooi zijn als dat hier ook kon en dat er dus geen gedoe is over dergelijke gebedsoproepen.

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 23:00

MarlindeRooz schreef:
chanicha schreef:
Hier in Utrecht staat er een grote moskee bij de Kanaalstraat, je wil niet weten wat een decibels daar uitkomen!
Al krijg ik geld toe ga ik daar niet wonen :n

Ik heb daar dus heel dichtbij gewoond, was prima te doen. :)

Ik heb heel dichtbij de grootste moskee van Nederland gewoond. En dat "islamitische gejank" viel best wel heel erg mee. En huwelijk tussen gelijke geslachten wordt in heel veel kerken / de meeste kerken niet echt getolereerd nog hoor. Ken er genoeg die wel even zo iemand willen genezen van zijn ziekte. Het Christendom is geen haar beter.

Je mag het best verbieden, maar dan ook aub die luide klokken niet zo vroeg in de ochtend. :P



Amen ! Zeg ik als ongelovige ;)

Popstra
Berichten: 13780
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-19 09:22

Janneke2 schreef:
Popstra schreef:
Ik hoor elke zondag morgen de kerkklokken luiden. Ik stoor me daar niet aan maar moet er niet aan denken dat je dagelijks dat islamitische gejank door luidsprekers hoort schallen!


Toen ik 30 jaar geleden in Leiden woonde was het alleen op vrijdagmiddag.
(Plat gezegd de islamitische zondagochtend.)

Gaat het echt over elke dag?

En hoezo vind jij het "gejank"?
Citaat:
Daarbij, de opmerking van de Imam dat we er maar aan moeten wennen vind ik ook vrij ongepast want ,,zij,, willen ook niet bepaald wennen aan ons westerse leven.


Pardon????

Gaat dit over Mokum Olf, waar de Joden in de 17e eeuw vrij waren om met de Torahrollen over straat de dansen op het feest van de Vreugde over de Torah?

Citaat:
Een huwelijk van 2 dezelfde geslachten gaat er nog steeds niet in bij ze om maar een voorbeeld te noemen. Ik zeg dus dikke Nee.

Stel je niet zo verschrikkelijk aan. Wil je dan ook alle Roomse kerken sluiten soms?
(Bij de meeste protestanten mag het wel.)

Enne, wat beterft homorechten....
Daar hebben homo's zelf heel hard voor geknokt en oma heeft de rellen bij de roze zaterdag in Amersfoort nog meegemaakt.
We schrijven 1982, het homohuwelijk is nog ver weg en de koningin ontslaat een medewerker die homoseksueelis, want dan is him wellicht chantabel.

Dus opzouten met die geschiedvervalsing dat homorechten zo geweldig typerend voor ons zijn.

Onze religieuze tolerantie heeft veel oudere papieren (maar gaat over zaken waar de meeste mensen geen benul van hebben).
oh gaan we op die toer? :roll:
Beetje vriendelijker reageren mag ook wel. Nochtans liep dit topic vrij normaal

Art_ofLiving

Berichten: 344
Geregistreerd: 10-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 10:33

Ik zou echt geen gebedsoproepen van de moskee willen horen. Op vakantie al vaak genoeg gehad en daarmee ook wat slaapgebrek.. 05.00-5.30 (toch vaak heel vals) gezang en erna weer opnieuw beginnen.. :+

Kerkklokken vind ik minder erg maar zou ik ook niet wakker van willen worden. Wat voor mij een groot verschil is, is dat de kerk alleen een klok luidt en de moskee religieuze teksten/gebeden verkondigt. Als kerken nu bijbelteksten of gebeden gaan omroepen denk ik dat er wel een hoop weerstand komt.. Dus 1 gelijke lijn zou goed zijn imo.

Ps: die wekker zetten ipv gebedsoproep wat iemand eerder in dit topic zei is een beter idee. Of ze kunnen een app maken die push berichten stuurt oid.

BigOne
Berichten: 38312
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 10:43

Urbiezira schreef:
Ik heb bijna de helft van mijn leven tegenover die moskee gewoond (echt letterlijk 50m verderop) en laat ik 1 ding maar meteen even melden, gezien ik dingen lees over niet meegaan in de "Westerse" cultuur: ik ken ze niet anders dan als een zeer progressieve moskee die zich zeer bezig houdt met binding aan de buurt, en dan ook de gehele buurt. Ze gaan vaak in gesprek met buurtbewoners, en als ze overlast verwachtten vanwege bijvoorbeeld suikerfeest dan kregen wij 1) daar een briefje voor door de deur met een telefoonnummer om te bellen bij overlast en 2) konden we gezellig mee eten of kregen we eten aangeboden.

Daarnaast zijn ze altijd erg betrokken bij het maatschappelijke debat en maken ze zich júist sterk voor een goede samenwerking/samengaan van de "westerse" en "islamitische" cultuur. Precies wat integratie inhoudt dus: volledig meedoen in de Nederlandse cultuur zonder je eigen identiteit kwijt te raken.

Verder gaat het alleen om het gebed op vrijdag, dus het is niet alsof er 7 dagen per week 5x per dag een gebedsoproep gedaan wordt. In feite doen ze hetzelfde als de kerk: op de heilige rustdag 1 maal de oproep doen, net zoals de kerk dat op zondagochtend doet.

Ik vind zelf zowel de kerk als de moskee overbodig, maar snap de imam zeer zeker. Iets met gelijke kappen, gelijke monniken.

Zo zou het in de ideale samenleving zijn maar hier roept de imam al van te voren dat ze er maar aan moeten wennen, tja, dat komt niet goed.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 10:44

Ben ik dan de enige waarbij diverse kerkklokken ieder uur slaan en in de avond van 21.50 tot 22.00 uur?