steun onze boeren

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
juval

Berichten: 13311
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 11:50

het voelt wel als een verwijt fransje

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 11:54

Wat ik mij afvraag, is of de mensen die onteigenen gerechtvaardigd vinden (politici en een aantal hier), zo stoer zijn om zélf naar de betreffende boeren te stappen om ze te vertellen dat ze mogen opsodemieteren. Bedankt voor de moeite, je kunt gaan. Nee, gelukkig zijn daar andere mensen voor die het smerige werk mogen opknappen.

Waar het nu op lijkt, is dat boeren onteigend gaan worden op basis van een model die 70% onzekerheid met zich meebrengt. Velen hier gaan er voor het gemak van uit dat dat het "gewenste" resultaat gaat hebben.

Er zijn boeren bij wie ik mijn hart vasthoud als het zover mocht komen dat zij onteigend gaat worden. Het water staat ze al aan de lippen. Het zijn verdorie wel mensen waar je het over hebt, geen nummer in een systeem. Ik vind dat er echt veel te makkelijk gedacht wordt over de gevolgen van onteigenen. "Ja, vervelend maar het gebeurt wel vaker." Een dakpan heeft nog meer inlevingsvermogen :(

https://www.pigbusiness.nl/artikel/2231 ... t-rechter/

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 12:07

juval schreef:
Fransje, dat is de Nederlandse handelsgeest. daar zijn we nu eenmaal goed in. Wij hebben hier de beste boeren van de wereld met de meest innovatieve en efficiente manieren om voedsel te produceren. Ons land is vruchtbaar en geschikt voor dit soort agrarische industrie. IN heel veel landen in de wereld zijn de omstandigheden veel minder geschikt. Waarom zouden we niet mogen exporteren wat we kunnen?

Ik ben het er wel mee eens dat het gesleep met levende dieren zoveel mogelijk beperkt moet worden. Dat is niet nodig.


Of het op de langere termijn efficiënt is, is natuurlijk de vraag, gezien alle problemen waar we tegenaan lopen.

fransje23

Berichten: 15438
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 12:18

juval schreef:
het voelt wel als een verwijt fransje


Maar dat is het dus niet :)

Overigens merk ik eenzelfde soort kwetsbaarheid op mijn werk. Als er geen internet is kunnen we alleen opruimen en koffie drinken. Groot verschil is dat alleen er daar dan geen doden vallen.

Ilse_123

Berichten: 3785
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 12:29

Nikass schreef:
juval schreef:
Fransje, dat is de Nederlandse handelsgeest. daar zijn we nu eenmaal goed in. Wij hebben hier de beste boeren van de wereld met de meest innovatieve en efficiente manieren om voedsel te produceren. Ons land is vruchtbaar en geschikt voor dit soort agrarische industrie. IN heel veel landen in de wereld zijn de omstandigheden veel minder geschikt. Waarom zouden we niet mogen exporteren wat we kunnen?

Ik ben het er wel mee eens dat het gesleep met levende dieren zoveel mogelijk beperkt moet worden. Dat is niet nodig.


Of het op de langere termijn efficiënt is, is natuurlijk de vraag, gezien alle problemen waar we tegenaan lopen.


En zo super vruchtbaar is ons land nou ook weer niet in vergelijking met andere gebieden, we hebben gewoon goede technieken. Flevoland was nog niet eens zo heel lang geleden echt niet erg geschikt om te boeren :').
Efficiënt zou zijn als we die andere gebieden ook vruchtbaarder zouden kunnen krijgen door technieken. Wordt trouwens wel al veel aan gewerkt.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 13:01

Kinke schreef:
Askja schreef:
En inderdaad, wat Janneke zegt, onteigening komt vaker voor als dat qua ruimtelijke ordening (woonwijken, uitbreiding wegennet) nodig wordt geacht. Los van het feit dat het natuurlijk heel erg naar en vervelend kan zijn om gedwongen je woonplek te moeten verlaten, wordt de onteigende partij daar overigens financieel doorgaans niet bepaald slechter van.
Onze huidige buurman is bijvoorbeeld onteigend door de gemeente Groningen en heeft daar heel goed garen bij gesponnen.


Jij denkt dat in deze situatie dit net zo zal zijn? Er goed garen bij spinnen? Ik geloof daar helemaal niks van.

De beste man had een huis met kleine caravanstalling vlakbij Groningen. Heeft daarvoor een bedrag gekregen ruim boven de waarde van het geheel. Genoeg om het huis van onze vorige buren te slopen en een moderne villa-boerderij te laten bouwen, inclusief bedrijfsloods. Kreeg daarbij ook nog een extra perceel tot zijn beschikking op een naburig industrieterrein. En hij is geen uitzondering.

Ervan uitgaande dat massale onteigening niet aan de orde is want onwenselijk en niet nodig, is het gewoon een zaak van genoeg geld vrijmaken voor die boeren die wel onteigend moeten worden.

Tiepfoudt, als je mijn post goed leest en niet direct bij het woord onteigening begint te steigeren, lees je dat wat mij betreft gedwongen onteigening alleen aan de orde is als het echt niet anders kan, namelijk als de boer in kwestie op geen enkele wijze mee wil werken aan omvorming van zijn bedrijf.

Gedwongen onteigening van boeren die grenzen aan natuurgebieden is m.i. niet nodig als deze bedrijven met overheidssteun geholpen kunnen worden met het doorvoeren van aanpassingen die nodig zijn om de uitstoot te reduceren.
Laatst bijgewerkt door Askja op 19-10-19 13:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 13:09

juval schreef:
De productie in NL is door alle regels veel duurder dan in andere landen.

Dat de productie duur is, is een feit, maar dat heeft uiteraard ook te maken met het feit dat we leven in een dichtbevolkt land waar grond beperkt beschikbaar is en ook erg duur.

Plus, wat ik hierboven al zei, die uitgebreide en constant veranderende regelgeving heeft alles te maken met de buitenproportionele omvang van de agrarische sector in ons land. Daar kan de individuele boer weinig aan doen, maar dat is wel een feit, en het gevolg van gebrek aan aan- en bijsturing door de overheid.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 13:27

Ook wanneer je vergelijkt met Duitsland. Daar zijn akkerbouw velden wel minstens 4 keer zo groot tot in vergelijk met hier. Daar kunnen we nooit tegen concurreren.

juval

Berichten: 13311
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 13:35


fransje23

Berichten: 15438
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 13:48

misterA schreef:
Met heel veel pijn en moeite werd de melkquotering in 1983 ingesteld. De groei van de veestapel en daarmee de melkproductie was niet meer beheersbaar. Indirect gevolg dat met name de wat kleinere melkveebedrijven stopten. Ze hadden na die 8% productiebeperking en de daarop volgende verdere beperkingen geen toekomst meer. De boeren die door wilden, een opvolger hadden, gingen investeren. Ondanks dat de melkprijzen laag bleven. Het grote voordeel was wel dat zowel de groei van de veestapel als die van de melkproductie achter de rug was. Helaas, de E.U. schafte de productierechten weer af en dan kan je op je klompen aanvoelen wat er gaat gebeuren. Allerlei overhaast en slecht doordachte wetgeving vanuit Brussel was het gevolg. Te veel grote veranderingen in te korte tijd. Boeren die veel geinvesteerd hadden in melkproductierechten waren een groot deel van hun vermogen kwijt en konden weer opnieuw beginnen met fosfaatrechten. En deze problematiek geldt ook voor meerdere sectoren. Ook de suikerquota werden afgeschaft met als gevolg een productietoename en een veel lagere prijs. Wetten vanuit Brussel. Een incompetente en niet oplettende overheid die tekent bij het kruisje. De boeren zitten met de gebakken peren. Daar gaat het over. Gisteren linksom, vandaag weer rechtsom. Ze passen zich voortdurend aan. En ook nu redden ze zich. Het zijn de beste ondernemers die er zijn maar wel graag met een stabiele wetgeving en een betrouwbare overheid.


Het melkquotum werd ooit ingesteld omdat de EU tot die tijd garantieprijzen hadden voor je melk. Een boer minimaal bedrag x per kg melk ongeacht of er markt voor was of niet.
Gevolg boterberg en melkplas, producten die werden gedumpt in Afrika.
Idem met suikerbieten, Europese suiker werd gedumpt op de wereldmarkt tegen een bizar lage prijs. Gevolg voor enorme armoede in andere landen want die raakten hun suiker niet kwijt.
Alles om te voorkomen dat er ooit nog hongersnood zou komen in Europa. Maar een onhoudbare situatie.

Het melkquotum leek een vloek maar werd een zegen. Doordat er een beperking zat op de hoeveelheid melk bleef de melkprijs redelijk stabiel en er hoefde niets meer gedumpt op de internationale markt. De productie per koe nam overigens ook na 1983 nog sterk toe door fokkerij en goed management.
Door een toenemende vraag vanuit de wereldmarkt is besloten dat er weer meer geproduceerd mocht worden er was weer voldoende afzetruimte en is het quotum geleidelijk afgeschaft.

Grote fout die m.i. gemaakt is,is het fosfaatrechtenstelsel niet meteen aan te laten sluiten op de afschaffing van het melkquotum.
Iedereen wist dat het eraan zat te komen maar er is te lang onduidelijkheid over geweest en heeft te lang geduurd.

Er kan heel negatief gedaan worden over de EU maar de vraag is waar de agrarische sector zou zijn geweest zonder de enorme hoeveelheden geld die er van eerst de EEG en later de EU zijn ingepompt. Zonder de jarenlange interventieprijzen en marktbescherming. Dat heeft een basis gelegd onder de huidige bedrijven, gezorgd voor kennis en technologie. Mede daardoor zijn we in Nederland zo goed in produceren.

Prachtig filmpje over het invoeren van het melkquotum
https://youtu.be/CpSJSrV-uXI

fransje23

Berichten: 15438
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 13:54

De agrarische sector is heel goed in heel veel produceren maar heel veel van iets zorgt ook dat de prijs daalt. Dan kun je nog meer gaan produceren om door schaalvergroting de kostprijs te drukken maar dat doet de verkoopprijs niet stijgen.

De term economische term varkenscyclus heet niet voor niets zo :)

fransje23

Berichten: 15438
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 14:07

juval schreef:
@fransje, als melkveehoudster heb ik niet zo veel verstand van varkens, ik begrijp wat je bedoelt qua huisvesting.
Hier niet ver vandaan zit dit bedrijf: https://www.boerderijeducatierivierenla ... buren-gld/
daar lopen de varkens lekker buiten! echt superleuk om te zien. Zou meer moeten gebeuren. maar begrijp wel dat de vraag naar dit soort vlees in Nederland helaas niet groot is. Consumenten willen niet meer betalen voor hun vlees.


Ben bekend met biologische varkenshouderij :j

Momenteel, nou ja dit voorjaar, is de vraag naar biologische producten groter dan het aanbod waardoor er wordt geïmporteerd van landen buiten de EU.

misterA
Berichten: 3124
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 15:37

fransje23 schreef:
De agrarische sector is heel goed in heel veel produceren maar heel veel van iets zorgt ook dat de prijs daalt. Dan kun je nog meer gaan produceren om door schaalvergroting de kostprijs te drukken maar dat doet de verkoopprijs niet stijgen.

De term economische term varkenscyclus heet niet voor niets zo :)

Je omschrijft het begin en het afschaffen van het melkquotum nog beter dan ik dat doe. Ik ben het met je eens dat na de afschaffing direct een andere beperking had moeten komen. De sky was weer de limit, en niet de technologie, of nog beter, de bijbehorende grond. Een groei van 300 naar 1000 koeien bijv. Dat moet hartstikke fout gaan, zowel voor de prijs als voor het milieu.,
Helaas zijn boeren niet erg goed in de vermarkting van hun producten. Ondanks heel veel innovatie in nieuwe producten en vinden van nieuwe afzetmarkten. Een flesje water of een pak melk bij de supers. Amper een prijsverschil. Wat doen we niet goed?
Er zijn heel veel initiatieven, streekproducten bijv. Maar hoe werk je de melk van 100 koeien (per bedrijf) weg via stukjes kaas , een flesje yoghurt of wat karnemelk?

Electra63

Berichten: 17901
Geregistreerd: 11-11-08

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 17:40

Onteigenen klinkt vreselijk.
Maar ik ken verschillende mensen die met hun huis/grond/kassen/bedrijven plaats moesten maken voor een rijksweg (A4) of uitbreiding metronet en die zijn er financieel heel goed uitgesprongen.
Maar dat je daar niet altijd blij van wordt, kan ik goed begrijpen.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 17:43

Het bedrijf van mijn vader, in vijfhuizen, ligt die laatste baan voor Schiphol overheen, weet even zo gauw niet meer hoe die heet

Janneke2

Berichten: 22925
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 18:35

Tiepfoudt schreef:
Wat ik mij afvraag, is of de mensen die onteigenen gerechtvaardigd vinden (politici en een aantal hier), zo stoer zijn om zélf naar de betreffende boeren te stappen om ze te vertellen dat ze mogen opsodemieteren.

Ja.

Niet omdat ik zo stoer ben, maar omdat het geen kwestie is van 'je mag opsodemieteren'.

Dat er in heel Nederland, ook maar nadrukkelijk niet alleen in de agrarische sector aanpassingen nodig zijn, dat is zo.
Volgende vraag: welke aanpassingen...?
Veel boeren willen graag biologisch boeren, maar de 5 jaar 'tussen wal en schip' vormt vaak de belemmering.
Nu, de VVD heeft te kennen gegeven dat men de geldbuidel gaat trekken.
Prima, dan kan er overbrugd worden.

Ziet iemand dit niet zitten en zit iemand dicht bij een natuurgebied, dan is uitkoop een mogelijkheid.
Of een 'jeu de boer' beginnen, een paardenbedrijf, etc etc.

Rechtsgrond voor onteigening is nog weer een stap verder.

En nee, ik denk niet makkelijk over bedrijfsbeïndiging.
Boer zijn is iets wat je bent, "al honderd generaties lang".

Janneke2

Berichten: 22925
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 20:39

Op 19 juni 2018 opende dagblad Trouw "landbouw is dringend toe aan een andere koers".
Zie ook: http://www.trouw.nl/destaatvandeboer

Zo blijkt uit een uitgebreide enquête dat zo'n 80 procent wil overstappen naar 'natuurvriendelijke methoden' zowel om maatschappelijke en economische redenen maar ook 'gewoon als boer'.
De beroepsgroep is trots op het vak, maar van politiek tot pers tot aan de eigen organisaties (!) voelt men zich doorgaans slecht gehoord en begrepen.
85% van de ondervraagden vindt dat het crisis is in het buitengebied.
En zo'n 75% is bereid tot samenwerking met 'kritische groene organisaties'.

Ik ben een trots trouwlezer en ik vind deze insteek zinnig.
Ik hoor tot diegenen die hopen dat minister Schouten deze zomer met een gedegen lange termijn visie komt.

Want van het gezigzag word je niet vrolijk - denk bijvoorbeeld aan het afschaffen van de melkquota, velen kochten extra dieren, de overbuurman bouwde 4 grote hallen - en ivm de fosfaatrechten moesten er weer dieren weg.

fransje23

Berichten: 15438
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 08:21


fransje23

Berichten: 15438
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 21:24


Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 21:52

Iedereen zondag met Lubach gekeken? ;)

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 21:57

Ja, een heel goed en verhelderend stuk, ik hoop dat veel mensen het gezien hebben :j

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 22:23

Thierry houdt van producten _O- _O-



Goed stuk!

fransje23

Berichten: 15438
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 22:52

Tja en dat is de treurige waarheid.,Degene die verantwoordelijk zijn blijven om de hete brij heen draaien. Er had gewoon al in 2012 of 2013 een duidelijk en beter beleid moeten zijn dan had iedereen nu geweten waar ze aan toe waren. Maar ja Bleker vond natuur onzin dus kon best een beetje geschoven.

Aan dat falen is Groen Links of de PvdD echt niet schuldig.

mysa

Berichten: 10554
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 22:57

PvdD bestond denk ik nog niet eens.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 23:10

Die opmerking was ook treffend en pijnlijk tegelijkertijd :=
"Daar heb ik geen tijd voor, dan moet ik me erin verdiepen"
"Ja, in 2012 had hij er ook al geen tijd voor" :o