steun onze boeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 19:26

8nnemiek schreef:
Helaas, de meest voorkomende windrichting in Nl is westenwind, zuidwest ook regelmatig. Dus het blaast lekker het land in en richting Duitsland :+
Gelukkig hebben we daardoor in Nl meestal niet heel veel last van de rommel uit het Ruhrgebied.


Het enige moment waarop je op ademniveau last hebt van ammoniak uitstoot, is wanneer je aan het uitmesten bent en een flink natte plek tegenkomt... :Y)

Dit geldt zeer waarschijnlijk ook voor al het andere. Waar jij op doelt, heet fijnstof. Daar kan je op ademniveau flink last van hebben.

Tevens is een lagedrukgebied niet iets dat per 3 km verschilt, het drukniveau zal iets verschillen, maar zouden we op zeer kleine oppervlakken grote verschillen hebben tussen hoog en laag, zouden we nog veel slechter weer hebben hier :Y)

Stikstofdioxide wordt in Nederland overigens voornamelijk door het verkeer geproduceerd (tsjah, hoeveel zware industrie hebben we hier?). Geen wonder dat het overal in het land is... En helemaal in de randstad... :+
Het plaatje dat jij plaatst hierover is helemaal niet zo schokkend, het jaargemiddelde mag 40microgram/m3 zijn.

Vermoed dat mijn plaatje gaat om een cumulatief getal.

Wat betreft de stagnatie in de reductie van ammoniakuitstoot denk ik dat dit mede te wijten is aan de verlangens van de klant om dieren in de wei te zien :Y) Ook bij 25+ graden, zonder hierbij te denken aan het welzijn van de dieren :+

fransje23

Berichten: 15425
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 19:50

Denk dat alle reductie vooral stagneert omdat mensen, niet specifiek boeren, alles willen en weinig willen inleveren. Liever vinden we dat iemand anders zich dan maar moet aanpassen .
Grootste dooddoener, vind ik altijd, als ik het niet doe doet iemand anders het wel.

Willen we echt iets veranderen en voorkomen dat er nog veel meer dieren en planten uitsterven en dat geldt voor iedereen.

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 19:56

fransje23 schreef:
Denk dat alle reductie vooral stagneert omdat mensen, niet specifiek boeren, alles willen en weinig willen inleveren. Liever vinden we dat iemand anders zich dan maar moet aanpassen .
Grootste dooddoener, vind ik altijd, als ik het niet doe doet iemand anders het wel.

Willen we echt iets veranderen en voorkomen dat er nog veel meer dieren en planten uitsterven en dat geldt voor iedereen.


En dat is dus mijn grootste bezwaar tegen deze hetze tegen de boeren van de overheid en milieuactivisten...

Want juist de boeren zien al tientallen jaren in dat die ammoniak uitstoot negatief is voor hunzelf en zijn hier actief mee aan de slag gegaan!

Dat zij nog steeds de groep zijn die het meeste ammoniak uitstoten, zal wel... Maar moet je de meest progressieve groep daarin aanpakken? En andere vormen van slechte stikstofuitstoot laten groeien daarmee? Met name vormen van stikstofuitstoot waar ook veel fijnstof mee gepaard gaat.

Ik begrijp bijvoorbeeld nog altijd niet waarom auto's boven de 25 jaar geen belasting meer hoeven te betalen (of loop ik nu achter?), terwijl ik de airco van mijn veel schonere auto meteen op intern moet zetten om die verschrikkelijke lucht van slechte verbranding niet in mijn auto te krijgen.
Want laten we eerlijk zijn, auto's van 1994 zijn over het algemeen beslist niet van het type oldtimer die goed gereviseerd en onderhouden worden... :roll:

fransje23

Berichten: 15425
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 20:10

Janine1990 schreef:
En dat is dus mijn grootste bezwaar tegen deze hetze tegen de boeren van de overheid en milieuactivisten...

Want juist de boeren zien al tientallen jaren in dat die ammoniak uitstoot negatief is voor hunzelf en zijn hier actief mee aan de slag gegaan!

Dat zij nog steeds de groep zijn die het meeste ammoniak uitstoten, zal wel... Maar moet je de meest progressieve groep daarin aanpakken? En andere vormen van slechte stikstofuitstoot laten groeien daarmee? Met name vormen van stikstofuitstoot waar ook veel fijnstof mee gepaard gaat.

Ik begrijp bijvoorbeeld nog altijd niet waarom auto's boven de 25 jaar geen belasting meer hoeven te betalen (of loop ik nu achter?), terwijl ik de airco van mijn veel schonere auto meteen op intern moet zetten om die verschrikkelijke lucht van slechte verbranding niet in mijn auto te krijgen.
Want laten we eerlijk zijn, auto's van 1994 zijn over het algemeen beslist niet van het type oldtimer die goed gereviseerd en onderhouden worden... :roll:


Nou ik weet niet of de sector zonder regelgeving op dit gebied dat zelf zou hebben gedaan.
Een aantal boeren miss hoen wel maar iedereen?

Motorrijtuigenbelasting tegen kwarttarief is voor auto's van 40 jaar en ouder.

Een auto van 1994 moet gewoon apk gekeurd inclusief uitlaatgasmeting.

Electra63

Berichten: 17892
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 20:28

Janine1990 schreef:
fransje23 schreef:
Denk dat alle reductie vooral stagneert omdat mensen, niet specifiek boeren, alles willen en weinig willen inleveren. Liever vinden we dat iemand anders zich dan maar moet aanpassen .
Grootste dooddoener, vind ik altijd, als ik het niet doe doet iemand anders het wel.

Willen we echt iets veranderen en voorkomen dat er nog veel meer dieren en planten uitsterven en dat geldt voor iedereen.


En dat is dus mijn grootste bezwaar tegen deze hetze tegen de boeren van de overheid en milieuactivisten...

Want juist de boeren zien al tientallen jaren in dat die ammoniak uitstoot negatief is voor hunzelf en zijn hier actief mee aan de slag gegaan!

Dat zij nog steeds de groep zijn die het meeste ammoniak uitstoten, zal wel... Maar moet je de meest progressieve groep daarin aanpakken? En andere vormen van slechte stikstofuitstoot laten groeien daarmee? Met name vormen van stikstofuitstoot waar ook veel fijnstof mee gepaard gaat.

Ik begrijp bijvoorbeeld nog altijd niet waarom auto's boven de 25 jaar geen belasting meer hoeven te betalen (of loop ik nu achter?), terwijl ik de airco van mijn veel schonere auto meteen op intern moet zetten om die verschrikkelijke lucht van slechte verbranding niet in mijn auto te krijgen.
Want laten we eerlijk zijn, auto's van 1994 zijn over het algemeen beslist niet van het type oldtimer die goed gereviseerd en onderhouden worden... :roll:


Ik vind het geen hetze tegen de boeren. Dat wekt de suggestie dat deze maatregelen worden genomen om de boer te pesten.

Wat oude auto's betreft: in Rotterdam mogen deze het centrum niet in vanwege het milieu.
Ook daar werd tegen geprotesteerd.

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 20:39

fransje23 schreef:
Nou ik weet niet of de sector zonder regelgeving op dit gebied dat zelf zou hebben gedaan.
Een aantal boeren miss hoen wel maar iedereen?

Motorrijtuigenbelasting tegen kwarttarief is voor auto's van 40 jaar en ouder.

Een auto van 1994 moet gewoon apk gekeurd inclusief uitlaatgasmeting.


Zure grond = slechter voer = minder melk...

Wat denk je dat deze wetenschap doet? ;)

Die APK doet niets af aan motoren die af zijn en daardoor verkeerd verbranden.

Bij dieselmotoren wordt de uitstoot roet gemeten + overige.
Bij benzinemotoren wordt de lambdawaarde gemeten, een waarde die deverhouding tussen verschillende gassen/uitlaatstoffen meet.
De CO2 gaat enkel om de aanwezigheid van lood en CO, wat al tientallen jaren bekend giftig is en zeer weinig te maken heeft. De overige uitstoot is een meting die niet aan eisen vast zit.
Lood vinden ze uiteraard niet, bij slechte verbranding wel CO. Het probleem daarvan kennen we allemaal en zal voornamelijk ter bescherming van mensen zijn.

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 20:42

Electra63 schreef:
Ik vind het geen hetze tegen de boeren. Dat wekt de suggestie dat deze maatregelen worden genomen om de boer te pesten.

Wat oude auto's betreft: in Rotterdam mogen deze het centrum niet in vanwege het milieu.
Ook daar werd tegen geprotesteerd.


Vind ik opzich logisch, dat protest... Zou ik ook bezwaar tegen hebben als ik een oude auto heb.
Met name de échte oldtimers die mensen voor de heb hebben, zijn doorgaans goed gereviseerd.

Maar volgens mij is de beste oplossing niet het verbieden, maar het belasten van die auto's. Het is toch van de zotte dat zuinigere en moderne auto's meer wegenbelasting moeten betalen dan die oude krotten die de lucht bevuilen?

Oké, noemt het dan een milieubelasting. Heeft het kabinet weer een mooi potje erbij met bestemming milieu. win-win...

fransje23

Berichten: 15425
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 21:13

Janine1990 schreef:
fransje23 schreef:
Nou ik weet niet of de sector zonder regelgeving op dit gebied dat zelf zou hebben gedaan.
Een aantal boeren miss hoen wel maar iedereen?

Motorrijtuigenbelasting tegen kwarttarief is voor auto's van 40 jaar en ouder.

Een auto van 1994 moet gewoon apk gekeurd inclusief uitlaatgasmeting.


Zure grond = slechter voer = minder melk...

Wat denk je dat deze wetenschap doet? ;)

Die APK doet niets af aan motoren die af zijn en daardoor verkeerd verbranden.

Bij dieselmotoren wordt de uitstoot roet gemeten + overige.
Bij benzinemotoren wordt de lambdawaarde gemeten, een waarde die deverhouding tussen verschillende gassen/uitlaatstoffen meet.
De CO2 gaat enkel om de aanwezigheid van lood en CO, wat al tientallen jaren bekend giftig is en zeer weinig te maken heeft. De overige uitstoot is een meting die niet aan eisen vast zit.
Lood vinden ze uiteraard niet, bij slechte verbranding wel CO. Het probleem daarvan kennen we allemaal en zal voornamelijk ter bescherming van mensen zijn.


Ze meten de gassen die aangeven hoe goed of slecht de verbranding is.
Benzine is toch al jaren loodvrij? Dan ga je het ook niet vinden, dat is waar :j

fransje23

Berichten: 15425
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 21:16

Lijkt mij raadzaam dat je je wat verdiept in wegenbelasting en de vrijstellingen, en lagere bijtellingen, die er zijn en waren voor zuinigere auto's.
Waarom denk je dat het technisch ineens zo een vlucht nam bij autofabrikanten?

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 21:22

fransje23 schreef:
Ze meten de gassen die aangeven hoe goed of slecht de verbranding is.
Benzine is toch al jaren loodvrij? Dan ga je het ook niet vinden, dat is waar :j



fransje23 schreef:
Lijkt mij raadzaam dat je je wat verdiept in wegenbelasting en de vrijstellingen, en lagere bijtellingen, die er zijn en waren voor zuinigere auto's.
Waarom denk je dat het technisch ineens zo een vlucht nam bij autofabrikanten?


Wat draagt het belasten van nieuwe auto's met bijtelling bij aan de afname van oudere auto's die sneller gebreken hebben en daardoor meer uitstoten? Ik zie de handel in 25+ auto's dan eerder toe dan afnemen. Elasticiteit...

Je dacht dat ik er niets van wist? Ik denk er eerder op vooruit. Wil je goed zijn voor het milieu? Dan beloon je de keuze voor een schone auto en belast je de keuze voor een 'vieze' auto. In plaats van vice versa...

Waar ik op doel is dat er geen eisen zijn aan de CO2 uitstoot, hooguit aan CO, ofwel de reukloze moordenaar. Dus die emissietest is een wassen neus als het gaat om nieuwe versus oude auto's.

fransje23

Berichten: 15425
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 21:33

Janine1990 schreef:
fransje23 schreef:
Lijkt mij raadzaam dat je je wat verdiept in wegenbelasting en de vrijstellingen, en lagere bijtellingen, die er zijn en waren voor zuinigere auto's.
Waarom denk je dat het technisch ineens zo een vlucht nam bij autofabrikanten?


Wat draagt het belasten van nieuwe auto's met bijtelling bij aan de afname van oudere auto's die sneller gebreken hebben en daardoor meer uitstoten? Ik zie de handel in 25+ auto's dan eerder toe dan afnemen. Elasticiteit...

Je dacht dat ik er niets van wist? Ik denk er eerder op vooruit. Wil je goed zijn voor het milieu? Dan beloon je de keuze voor een schone auto en belast je de keuze voor een 'vieze' auto. In plaats van vice versa...


Als je niet weet wat een bijtelling is, kun je het ook vragen ipv een aanname doen.
De verkoop van energiezuinige auto's is wel degelijk gepromoot.

Janine1990 schreef:
Waar ik op doel is dat er geen eisen zijn aan de CO2 uitstoot, hooguit aan CO, ofwel de reukloze moordenaar. Dus die emissietest is een wassen neus als het gaat om nieuwe versus oude auto's.

Viergasmeting?

Niet alleen de boeren krijgen de maken met veranderde regels maar sommige mensen willen dat maar niet geloven..
Eerder in dit topic waren er ook al voorbeelden.
Daarbij zijn boeren best goed georganiseerd, ze hebben een lobby en grote coöperatie zoals Friesland Campina hebben wel degelijk invloed.

fransje23

Berichten: 15425
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 21:36

Het preekwoord "als de boeren niet meer klagen en de pastoors niet meer vragen, dan nadert het einde der dagen (=sommige mensen veranderen nooit)" bestaat niet voor niets :D

Pastoors sterven natuurlijk wel een beetje uit :=

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 21:42

fransje23 schreef:
Janine1990 schreef:
Wat draagt het belasten van nieuwe auto's met bijtelling bij aan de afname van oudere auto's die sneller gebreken hebben en daardoor meer uitstoten? Ik zie de handel in 25+ auto's dan eerder toe dan afnemen. Elasticiteit...

Je dacht dat ik er niets van wist? Ik denk er eerder op vooruit. Wil je goed zijn voor het milieu? Dan beloon je de keuze voor een schone auto en belast je de keuze voor een 'vieze' auto. In plaats van vice versa...


Als je niet weet wat een bijtelling is, kun je het ook vragen ipv een aanname doen.
De verkoop van energiezuinige auto's is wel degelijk gepromoot.

Janine1990 schreef:
Waar ik op doel is dat er geen eisen zijn aan de CO2 uitstoot, hooguit aan CO, ofwel de reukloze moordenaar. Dus die emissietest is een wassen neus als het gaat om nieuwe versus oude auto's.

Viergasmeting?

Niet alleen de boeren krijgen de maken met veranderde regels maar sommige mensen willen dat maar niet geloven..
Eerder in dit topic waren er ook al voorbeelden.
Daarbij zijn boeren best goed georganiseerd, ze hebben een lobby en grote coöperatie zoals Friesland Campina hebben wel degelijk invloed.


Ik denk niet dat je het grote plaatje ziet. Er is een wezenlijk verschil tussen werkelijke kosten en een imago voor de consument.

Begrijp ook totaal niet waarom je Friesland Campina hier nu bij haalt? Het ging toch over auto's? En kromme regels die veel slimmer kunnen worden aangepakt? (en misschien daarmee waarom boeren terecht of onterecht aangepakt worden, al is het op dit moment slechts een poging tot imagoschade)

Sowieso wordt het een beetje een vage discussie zo (4gas = emissie), dus ik laat het hier maar even bij.

Electra63

Berichten: 17892
Geregistreerd: 11-11-08

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 22:03

Ik kan me goed vinden in de berichten van Fransje23 !

fransje23

Berichten: 15425
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 22:31

Ik wilde weer on topic gaan ipv over auto's praten ;)

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 09:09

fransje23 schreef:
Willen we echt iets veranderen en voorkomen dat er nog veel meer dieren en planten uitsterven en dat geldt voor iedereen.


Ik vind dit altijd een lastige uitspraak... want dat gaat m gewoon niet worden.. niet wereldwijd.

Dus omdat 'iedereen' dat moet doen, maar niet 'iedereen' dat ook echt doet, zijn er een paar de sjaak.. want het moet toch, dus dan die maar en de rest, ja die doen niet leuk mee dus die dan niet....

Wat ik overigens ook best schokkend vond (en naar aanleiding daarvan heb ik mn twittertijdlijn weer eens lekker zitten schonen) is dat best nogal wat mensen (vnl self claimed veganisten met een goede portemonee) de boeren gewoon compleet weg (!) willen hebben. Die praten werkelijk over álle boeren alsof het de grootste criminelen zijn.. Ik vond dat echt wel een ding -O-

De argumenten over de demonstraties waren ook al zo bizar.. Naar mijn idee protesteren er in NL altijd wel groeperingen ergens over (en dan met of zonder vergunning, en vaak met VEEL meer schade) maar dat mensen dan zo moeilijk doen over een keer een paar km file op een snelweg... (was t een keer geen regen of sneeuw) sjees, alsof de wereld verging.. ik vond dat best beangstigend..

Ik heb er verder geen mening over maar gewoon, alles bij elkaar, hoe we tegenwoordig met elkaar omgaan en zo fijn van achter een bureautje kunnen vingerwijzen en voor anderen bepalen wat ze moeten doen.. echt naar. :\ .. Ben blij dat ik voor mijn generatie na mij (die is er nl niet) me daar niet druk over hoef te maken.. wat voor toekomst is er eigenlijk op verschillende vlakken, qua milieu maar ook qua mensheid.. brr...

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 09:47

Voor diegenen die de cijfers van het RIVM in twijfel trekken, onderzoek door Wageningen Environmental Research bevestigt de stikstofberekeningen van het RIVM en stelt bovendien dat de door de Commissie-Remkes aangedragen maatregelen absoluut niet ver genoeg gaan om voldoende effect te sorteren.

De noodzakelijke maatregelen zullen zeker niet alleen de agrarische sector moeten betreffen, ook vervoer en industrie, die nu te veel buiten schot vallen - zie het nationaal economisch paradepaardje Schiphol dat maar door mag groeien - moeten aangepakt worden. De pijn moet gelijkelijk verdeeld worden, waarbij de kracht van een bepaalde lobby of de economische belangen niet leidend zouden moeten zijn.

Het gaat hierbij overigens niet zozeer om het gelijke monniken, gelijke kappen-principe, maar vooral om het feit dat het anders gewoonweg niet lukt om in een overvol, overbelast land als Nederland het beetje natuur dat we nog hebben, te redden en zo te zorgen dat het ook voor de generaties na ons een beetje leefbaar blijft hier.

Het is jammer en eigenlijk gewoon tragisch dat we nu feitelijk zitten met de erfenis van decennia lang laks en zwalkend overheidsbeleid waar voornamelijk CDA en VVD zich als regeringspartijen schuldig aan hebben gemaakt.

Over het onderzoek van Environmental Research Wageningen:
https://www.volkskrant.nl/cs-bc8f3c84

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 10:11

Ik denk dat in dat artikel ook wel staat wat de boeren zo stoort..

Wat ik niet snap is dat er natuurgebieden zijn bedacht naast boerenbedrijven (die daar al stonden denk, en daar vergunning voor hadden? want je mag toch niet zomaar ergens een boerderij beginnen?)

Dus wat ik daaraan ook niet snap is dat die natuur er eerst (misschien) wel was, daarna weg is geindustrialiseerd (omdat dingen soms zo gaan met een groeiende bevolking, met instemming van de overheid ook denk), toen zijn er ook bedrijven gevestigd die een bijdrage hebben geleverd aan de economie (althans, dat denk ik.. een bedrijf draagt vaak meer bij aan de economie dan een heide of een sloot...?)
En dan gaan we binnen nederland (volgens mij een land wat moet leven van handel, als ik op heb gelet bij geschiedenis?) bedrijven wegsaneren voor ingestelde natuurgebieden die wellicht daar heel niet hadden gepast als er van tevoren over nagedacht was?

Althans, zo komt het nu op mij over. Maar ik vind het moeilijke materie..

Buiten dat het blijkbaar helemaal niet gaat over bijv vlees en zielige beestjes en biodingen enzo.. Zoals vanuit de anti-vlees beweging komt, want dan had er ook nooit een handelsverdrag met Zuid Amerika aangegaan mogen worden...

Het gaat dus over het stoppen van (familie-)bedrijven mét werknemers omdat we wel willen blijven vliegen en autorijden (en omdat zo'n PNatuurgebied-toestand misschien niet naast Schiphol ligt ..(pakt kaart erbij.. hm, ... )

Oh en een vraag aan de kenners. Ik lees steeds iets in al die documentatie over de belasting op het milieu door (geintroduceerde) ganzen... Wat is daar het verhaal achter?

julius_juut

Berichten: 3108
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 10:31

Cer schreef:
Wat ik niet snap is dat er natuurgebieden zijn bedacht naast boerenbedrijven (die daar al stonden denk, en daar vergunning voor hadden? want je mag toch niet zomaar ergens een boerderij beginnen?)


Ik denk niet dat er grond is in Nederland wat niet aan boerenland grenst. Je hebt bebouwing, boerenland, en stukjes staatsbosbeheer/natuurmonumenten grond. Meer is er niet in de aanbieding, dus dan kan je niet anders dan naast een boerenbedrijf.

fransje23

Berichten: 15425
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 10:40

Cer schreef:
Wat ik niet snap is dat er natuurgebieden zijn bedacht naast boerenbedrijven (die daar al stonden denk, en daar vergunning voor hadden? want je mag toch niet zomaar ergens een boerderij beginnen?)


De natuurgebieden waren er al maar waren in de expansiedrift vanaf de jaren 60 minder van belang tot bleek dat ze totaal verdwenen.
Intensieve veehouderij op arme zandgrond leek ooit een goed idee. Boeren een goed inkomen en voldoende vlees. Tja en dat het bij stikstofgevoelige heide ligt daar is toen niet over nagedacht.

Met de kennis van nu waren er een heleboel zaken vast anders gegaan.
Maar gedane zaken nemen geen keer.

fransje23

Berichten: 15425
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 10:47

Overigens verdwijnen er ook heel veel kleine familiebedrijven, met personeel, omdat veel mensen online bestellen of alles bij de supermarkt halen.
Dat ondernemingen, en beroepen, verdwijnen is iets wat er bij hoort.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 10:52

Nou ja dat is inderdaad natuurlijk ook wat ermee te maken heeft... het is hier gewoon krap..

Dus eerst kan iemand prima ergens zn bedrijf beginnen en uitbreiden inclusief vergunningen en alles.. En dan wordt er, in een vrij krap gebied, in redelijk korte tijd (want ik denk zelf dat de gebieden zoals die daar ontwikkeld zijn, ook niet overnacht zo ontwikkeld zijn) ineens gezegd: "Ja maar NU is het vijf over 12 en het milieu moet gered en dat moet DAAR (want midden in amsterdam gaat natuurlijk niet..) dus ja sorry maar zoek het maar uit met je inkomen en je werknemers en je bedrijf.. U bent af, u kunt gaan"..

Let wel, ik zeg niet dat er niet iets zou kunnen veranderen, maar ik vind wel dat mensen redeijk makkelijk denken over hoe dat op te lossen.

Citaat:
Tja en dat het bij stikstofgevoelige heide ligt daar is toen niet over nagedacht.

Dus dan hoop ik maar dat ze er nu wel over nadenken ... :j
maar ik kan me heel goed voorstellen dat het oneerlijk lijkt..

"Ja het ligt aan jullie, ja er zijn ook anderen die wat moeten doen maar die doen het niet en JIJ doet het ook dus JIJ stopt maar gewoon... "

En dat het erbij hoort, dat zal, maar je zal het maar zijn .. :j

NB, ik vraag me af of het anders voelt als je onderneming minder omzet vanwege consumenten (online kopen) of vanwege almaar veranderende regels waarbij het gevoel leeft dat er met meerdere maten gemeten wordt.

Online kopen treft iedereen in die dezelfde handel.
Dit treft inderdaad iedereen als in 'boeren', maar niet iederen op wie het onderwerp betrekking heeft.. zoiets denk.. ?

Diertjec

Berichten: 4628
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 11:11

Askja schreef:
Voor diegenen die de cijfers van het RIVM in twijfel trekken, onderzoek door Wageningen Environmental Research bevestigt de stikstofberekeningen van het RIVM en stelt bovendien dat de door de Commissie-Remkes aangedragen maatregelen absoluut niet ver genoeg gaan om voldoende effect te sorteren.

De noodzakelijke maatregelen zullen zeker niet alleen de agrarische sector moeten betreffen, ook vervoer en industrie, die nu te veel buiten schot vallen - zie het nationaal economisch paradepaardje Schiphol dat maar door mag groeien - moeten aangepakt worden. De pijn moet gelijkelijk verdeeld worden, waarbij de kracht van een bepaalde lobby of de economische belangen niet leidend zouden moeten zijn.

Het gaat hierbij overigens niet zozeer om het gelijke monniken, gelijke kappen-principe, maar vooral om het feit dat het anders gewoonweg niet lukt om in een overvol, overbelast land als Nederland het beetje natuur dat we nog hebben, te redden en zo te zorgen dat het ook voor de generaties na ons een beetje leefbaar blijft hier.

Het is jammer en eigenlijk gewoon tragisch dat we nu feitelijk zitten met de erfenis van decennia lang laks en zwalkend overheidsbeleid waar voornamelijk CDA en VVD zich als regeringspartijen schuldig aan hebben gemaakt.

Over het onderzoek van Environmental Research Wageningen:
https://www.volkskrant.nl/cs-bc8f3c84

Echt, ik mis in alle onderzoeken en dingen nog steeds het stukje wat een boerenbedrijf nou ook weer gebruikt aan stikstof om z'n gewassen te laten groeien. Dat wordt nergens meegenomen of becijferd

fransje23

Berichten: 15425
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 12:14

Dat is toch berekend in de gebruiksnormen?

tienus63

Berichten: 12152
Geregistreerd: 09-08-05

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 13:15