steun onze boeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 16:23

Citaat:
(... en tja, het zou leuk zijn als mensen ophielden met het rare idee 'vakantie gaat per vliegtuig'. Denk eerst maar eens aan je ecologische voetafdruk.)


Ik snap deze regel niet helemaal?
Wat is je eigen ecologische afdruk en hoe ga je dat meten dan? Of gaan we dat cirkeltje weer in dat als je geen vlees eet en geen kinderen hebt dat je dan wel kunt vliegen?
Met dat CO2 paspoort bijvoorbeeld??

Zakenreizen per vliegtuig.. daar kan ook wat mee.. Hoezo de particulier?
De protesteerders stonden voor de privejets als ik het goed heb. Ik denk dat maar weinig mensen met een prive jet vliegen..

Ik hoorde laatst ook iemand over dat vliegen.. de beste man had bekant de halve wereld al gezien én woont tegenwoordig op Ibiza.. Zoon studeert in NL.. die vliegt met enige regelmaat heen en weer..
Niet voor vakantie, gewoon voor de gezelligheid... maar goed, dat is wel prima?

juval

Berichten: 13209
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 16:34

Janneke2 schreef:
loriene schreef:
Met de natuur in nederland is niets mis mee.


Andermaal, mijn geduld is op.
Het Dwingelderveld heeft al veel te veel brandnetels etc etc etc vanwege te "rijke" grond, terwijl het een 'toevluchtsoord' voor planten en dieren moet zijn mbt "arme" grond.

Dus nee. ('Ben jij zot...?!')
Citaat:
Al die wetenschappers moeten ze verruilen voor mensen die veel dichter bij de natuur staan en dat zijn de boeren.

Kul.
Mijn geduld is nu eenmaal op, dus stop met die neerbuigende toon tov wetenschappers.

En boeren staan dicht bij de natuur als ze biologisch werken.

En de boswachter van het Dwingelderveld staat ook erg dicht bij de natuur, hoor.


ik begrijp dat je geduld op is, die van mij namelijk ook. Al die pessimistische doemdenkers, zuigend. Erg irritant en niet realistisch... maar goed, dat is dan weer mijn mening.

over wetenschappers: https://www.gfactueel.nl/fresco-ook-bij ... -plaatsen/

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 17:53

Exitium schreef:
Zolang de hele wereld grenzen trekt en op basis van landen en gebieden rekent rondom CO2, stikstof, etc, en er geen andere manieren zijn om de uitstoot flink te verlagen, ontkom je daar ook niet aan.


Waarom precies ontkom je daar niet aan? Sommige dingen hoeven volgens mij niet altijd ingewikkeld te zijn. Wij Nederlanders hebben een enorme landgebruikvoetafdruk, en dan gaat het alles behalve alleen maar over voedsel. Denk aan hout en papier. Op welke manier is het dan logisch om niet als land zelf mee op te draaien voor de rotzooi die het met zich meebrengt?

Dees schreef:
Wat raar. Want de vervuiling van al die export van nu blijft juist achter in ons land.
Dat, de huidige situatie, is dan niet hypocriet?


Helemaal niet raar. De vervuiling van al wat wij importeren, en dat is nogal wat, blijft achter in het land waar het werd geproduceerd. Zo simpel als maar kan zijn.

Even wat cijfers (2017)op een rijtje:
- Nederlandse voedselconsumptie vereist 3,34 miljoen hectare landbouwgrond, terwijl we zelf beschikken over 1,82 miljoen hectare.
- Nederlandse papier- en houtconsumptie vereist 4,75 miljoen hectare, terwijl we zelf beschikken over 100.000 hectare.

Dat we dus op een te grote voet leven, lijkt mij als een paal boven water te staan. Andere landen blijven dus ook net zo goed met de rotzooi zitten om voedsel, papier en hout te produceren voor ons, voor jou en mij. Aan jou zou ik dus graag dezelfde vraag willen stellen die ik hierboven aan Exitium stelde:

Op welke manier is het, bij zo'n enorme landgebruikvoetafdruk, logisch om niet als land zelf mee op te draaien voor de rotzooi die het met zich meebrengt?

Dees schreef:
Dat is zeker krom. Ik snap niet waarom daar geen NL productie ligt.
Volgens mij schiet de boerenlobby op dat front dan echt wel te kort. Waarom zijn de boeren daar dan niet minstens net zo boos over? Ik zie ze alleen maar boos over de stikstofmaatregelen....


Dan kijk je niet goed genoeg :')

Dees schreef:
Het ontbreken van biodiversiteit zal ook de boeren en hun voedselproductie gaan nekken als we niet van koers veranderen.

Onbegrijpelijk dat dit nog altijd wordt weggezet als gezeur, als iets futiels....


Zolang wij als klein volgepropt landje veel meer consumeren dan wij zelf kunnen produceren, vind ik het inderdaad deels (!) gezeur. Onbegrijpelijk dat sommige mensen dat niet lijken te kunnen of willen begrijpen.

Dees schreef:
Je kunt ook zeggen dat we gewoon 10-15 jaar op te grote voet hebben geleefd en nu de prijs daarvan gaan betalen.
Dan kun je het nu allemaal wel krom vinden... ik zie het als een bedekte zegen. Nu iedereen er last van heeft, gaan er dingen veranderen. Eindelijk.


Wie is precies 'iedereen'? Naar mijn weten hebben vooral boeren en bouwbedrijven er momenteel last van. Niet de consument (jij en ik), die vrolijk verder gaan met het leven op veel te grote voet. Tenminste, ik hoor nog geen geruchten dat onze landgebruikvoetafdruk zodanig drastisch gaat afnemen, dat wij als land straks meer kunnen produceren dan we zelf consumeren en waardoor het moreel heel goed te verantwoorden is om de voedselproductie (en daarmee gepaard gaande vervuiling) flink in te perken.

Het grote probleem (heel veel mensen op een kluitje die allemaal in meer of mindere mate een luxe Westerse levensstijl volgen) blijft mijn inziens gewoon bestaan. We gaan als land misschien zelf minder rotzooi produceren (en misschien wordt ons land een stukje mooier), maar gelukkig zijn er andere landen die dat wel op willen vangen.

https://www.vork.org/nieuws/nederland-h ... %20hectare.

Achterom schreef:
Nee, Nederland moet nu eindelijk eens stoppen met afleidingsmaneuvres en de oorzaak van het probleem aanpakken. Je weet wel, waar ze meer dan 15 jaar de tijd voor hebben gehad.


Nog maar een keer: Op welke manier is het, bij zo'n enorme landgebruikvoetafdruk, logisch om niet als land zelf mee op te draaien voor de rotzooi die het met zich meebrengt?

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 17:57

juval schreef:
ik begrijp dat je geduld op is, die van mij namelijk ook. Al die pessimistische doemdenkers, zuigend. Erg irritant en niet realistisch... maar goed, dat is dan weer mijn mening.


... ik vind er ook helemaal niets aan.
Wat zou ik graag geloven dat ze in Egypte alleen maar een gezellig feestje voor 'ons soort mensen' hielden....

Maar zuigend - ?

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 18:07

Cer schreef:
Citaat:
(... en tja, het zou leuk zijn als mensen ophielden met het rare idee 'vakantie gaat per vliegtuig'. Denk eerst maar eens aan je ecologische voetafdruk.)


Ik snap deze regel niet helemaal?

Nee?

(Ik plaag je maar even.
Mijn schoolfrikkenoog vindt een vraagteken achter een stelling altijd wat curieus.)
Citaat:
Wat is je eigen ecologische afdruk en hoe ga je dat meten dan? Of gaan we dat cirkeltje weer in dat als je geen vlees eet en geen kinderen hebt dat je dan wel kunt vliegen?
Met dat CO2 paspoort bijvoorbeeld??

Er schijnen websites voor te zijn om één en ander te berekenen.
Ik zal eerlijk bekennen dat ik dat in geen jaren heb gedaan.
"Geen kinderen hebben" vind ik van een hele andere orde dan geen vlees eten: hoe je NU leeft is één ding - 'omdat ik geen kinderen heb draag ik niet bij aan bevolkingsgroei', dat is op termijn ook wel een factor - maar ik vind het geen argument om jezelf nu 'dus' een royale voetafdruk te permitteren.
Het punt is, dat er zeer snel een fikse reductie komt.
Citaat:
Zakenreizen per vliegtuig.. daar kan ook wat mee.. Hoezo de particulier?
De protesteerders stonden voor de privejets als ik het goed heb. Ik denk dat maar weinig mensen met een prive jet vliegen..

Details....
Er werd op meerdere plekken gedomenstreerd, Klaas zat in de vertrekhal.

Feit is dat het privé vliegtuig voor Amsterdam Maastricht onnodig vervuilend is.
Citaat:
Ik hoorde laatst ook iemand over dat vliegen.. de beste man had bekant de halve wereld al gezien én woont tegenwoordig op Ibiza.. Zoon studeert in NL.. die vliegt met enige regelmaat heen en weer..
Niet voor vakantie, gewoon voor de gezelligheid... maar goed, dat is wel prima?

Wat zou Moeder Aarde er van vinden...?
Gezellig op plek X wonen en dan lekker veel vervuilen omdat je je familie wil zien - ik vind het "niets".

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 18:39

De vraag is wat die royale voetafdruk is.. is dat dat vliegreisje 1x per 2 jaar? Of is dat dagelijks vlees eten? Of is dat die dikke vervuilende auto die een trailer moet trekken, en omdat iemand in een dorp woont, ook dagelijks gebruikt wordt voor korte ritjes .. ?

Hoe bepaal je wie wat precies mag doen, om te zorgen dat Egypte boven water blijft?

Waarbij ik nog steeds niet weet wie dat Westen precies zijn/is waar eerder over gesproken werd..

Ook, en dat ligt aan mij hoor; als jij mijn leraar oid zou zijn, zou ik op zeker zakken.. ik snap het meeste van wat je schrijft gewoon niet .. veel te wollig … :o

Raineri
Berichten: 6234
Geregistreerd: 21-02-11

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 18:56

Goeie vragen!
Hier kan ik je later vanavond gedetailleerd antwoord met bronvermelding voor geven :j

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 20:01

Dees schreef:
Nee, de mensen die het afnemen moeten hun gedrag veranderen.

Jammer he?
Als we niets aan de klimaatverandering doen, staat NL over een paar decennia onder water en kunnen de kinderen van die vleeseters voortaan op een bootje op zoek naar een ander land om te mogen wonen.

Dat klinkt hard. Maar minderen in vleesconsumptie helpt ontzettend goed bij het voorkomen van het verder opwarmen van de aarde.


Had ik bovenstaande hilarische post toch bijna over het hoofd gezien _O-

En de prijs voor de slechtste bruggenbouwer (of beste poging tot polariseren, noem het zoals je wilt) van dit topic gaat naar .... *\o/*

Want als je stelt dat de kinderen van de vleeseters (meen je dit serieus? :') ) dan in het bootje op zoek mogen naar een ander land omdat zij giga hebben bijgedragen aan de opwarming van de aarde en daarmee gepaard gaande gevolgen, dan mogen de kinderen van alle fossiele brandstofgebruikers en hout- en papiergebruikers gezellig meteen mee in het bootje. Oh wacht, dan gaan we dus allemaal. Dat wordt dan een grote boot, maar hey, gezellig wordt het zeker en vast :D

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 20:27

Cer schreef:
De vraag is wat die royale voetafdruk is.. is dat dat vliegreisje 1x per 2 jaar? Of is dat dagelijks vlees eten? Of is dat die dikke vervuilende auto die een trailer moet trekken, en omdat iemand in een dorp woont, ook dagelijks gebruikt wordt voor korte ritjes .. ?

Hoe bepaal je wie wat precies mag doen, om te zorgen dat Egypte boven water blijft?

Waarbij ik nog steeds niet weet wie dat Westen precies zijn/is waar eerder over gesproken werd..

Ook, en dat ligt aan mij hoor; als jij mijn leraar oid zou zijn, zou ik op zeker zakken.. ik snap het meeste van wat je schrijft gewoon niet .. veel te wollig … :o



Egypte is niet alleen de plek waar de huidige klimaatconferentie wordt gehouden.

Al duizenden jaren heet het 'het geschenk van de Nijl' te zijn.

De woestijnen rukken op en als de Nijl droogvalt, moeten we als wereldgemeenschap 80 miljoen mensen elders onderbrengen.
(Egypte heeft weinig last van de stijgende zeespiegel.)


En hoeveel precies jij of ik moeten doen - sorry.
Je zegt dat ik wollig praat.
... maar ik denk dat het gewoon de verkeerde vraag is.
De kwestie is dat de rijke, geïndustrialiseerde landen
Veel Te Weinig Doen,
of zo je wilt:
Veel Te Weinig Nalaten.

Het criterium is dat de aarde niet harder dan anderhalve graad zou opwarmen - het accoord van Parijs heeft het over 'minder dan twee graden'.
... nou, daar zijn we nog lang niet. Daar dreigen we ruim overheen te gaan.

(Soebatten zo van 'ik wil blijven vliegen, zal ik dan de auto wegdoen...?' - Er zijn mensen die zich met die rekensommetjes bezig houden. Ik vlieg niet en de auto is de deur uit.)

Raineri
Berichten: 6234
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 20:34

Cer schreef:
Citaat:
(... en tja, het zou leuk zijn als mensen ophielden met het rare idee 'vakantie gaat per vliegtuig'. Denk eerst maar eens aan je ecologische voetafdruk.)


Ik snap deze regel niet helemaal?
Wat is je eigen ecologische afdruk en hoe ga je dat meten dan? Of gaan we dat cirkeltje weer in dat als je geen vlees eet en geen kinderen hebt dat je dan wel kunt vliegen?
Met dat CO2 paspoort bijvoorbeeld??

Zakenreizen per vliegtuig.. daar kan ook wat mee.. Hoezo de particulier?
De protesteerders stonden voor de privejets als ik het goed heb. Ik denk dat maar weinig mensen met een prive jet vliegen..

Ik hoorde laatst ook iemand over dat vliegen.. de beste man had bekant de halve wereld al gezien én woont tegenwoordig op Ibiza.. Zoon studeert in NL.. die vliegt met enige regelmaat heen en weer..
Niet voor vakantie, gewoon voor de gezelligheid... maar goed, dat is wel prima?


Warning, geschreven vanaf telefoon. Heb een aantal bronnen toegevoegd maar moest snel typen en de trein weer uit :+

Je ecologische voetafdruk is de klimpaatimpact die je maakt. Dit is een extreem breed begrip. Wij leven in een systeem waarbij er een balans is in broeikasgassen. Dit zijn oa: CO2, CH4, etc. Deze gassen zijn onderdeel van een cyclus op aarde. Er wordt soms wat uitgestoten en soms wat opgenomen. Dit is onderdeel van het leven op aarde. Wanneer deze balans verschuift heeft dit impact op de leefomgeving van de aarde: het klimaat. Wanneer deze balans op korte tijd snel veranderd, veranderd het klimaat mee in korte duur. Probleem is het verlies van biodiversiteit. Het gevolg hiervan is de massa extinctie. Das niet chill. Is het enkel broeikasgassen? Nee. Het gaat ook over Watergebruik, landgebruik en gebruik van natuurlijke grondstoffen. Er is een bepaald gedeelte wat we kunnen gebruiken zonder het evenwicht van de aarde verstoren. Dus zonder dat de aarde uitgeput. Stel, wij hebben een weiland van 1 ha. Wij zijn met 10 mensen en hebben allemaal 0,05 ha nodig om te leven en dit gebied heeft 0,5 ha nodig om de omgeving te kunnen blijven voorzien zonder dat de biodiversiteit wordt aangetast. Dit weiland biedt dus nog voldoende stoffen aan planten aan dieren en niets sterft af. Als die mensen meer land gebruiken dan kom je in de problemen.

Hoe ga je dit meten op het niveau van een individu?
Ha, das een leuk verhaal. Mijn antwoord is gebaseerd op de kaders van het Greenhouse Gas Protocol. Ik kan een rapport invoegen van 400 pagina’s maar das flauw. Het voorbeeld wat je noemt is heel makkelijk dus kan me het er makkelijk vanaf brengen wel. We weten best goed wat een vliegtuig uitstoot als hij heen en weer vliegt. We weten immers ook precies hoeveel kerosine erin moet als hij heen en weer vliegt. Als je het correct wilt doen neem je ook de klimaatimpact van de productie en afvoeren van het vliegtuig mee. Jij bent immers verantwoordelijk voor een gedeelte hiervan. Dit is gebaseerd op het principe vraag en aanbod. Als wij met z’n alle niet vliegen, had dat vliegtuig niet hoeven bestaan. Dit beantwoord tevens de vraag die je een paar pagina’s eerder stelde. Je gaf een mooi staatje met de meest vervuilende landen. Maar vergeet niet dat in die landen de producten worden gemaakt die wij hier afnemen.
Dit heeft te maken met de categorisatie van klimaatimpact. Het GHG protocol stelt dat wij verantwoordelijk zijn (indirect) voor die impact. Als wij die producten niet kopen, had China dat gedeelte van die impact niet gehad. Alles is een keten, en vinger wijzen is zinloos.

Mobiliteit is vrij eenvoudig om de klimaatimpact van te berekenen. Producten zijn een stuk lastiger. Er is een gebrek data (transparantie)


Cer schreef:
De vraag is wat die royale voetafdruk is.. is dat dat vliegreisje 1x per 2 jaar? Of is dat dagelijks vlees eten? Of is dat die dikke vervuilende auto die een trailer moet trekken, en omdat iemand in een dorp woont, ook dagelijks gebruikt wordt voor korte ritjes .. ?

Hoe bepaal je wie wat precies mag doen, om te zorgen dat Egypte boven water blijft?

Waarbij ik nog steeds niet weet wie dat Westen precies zijn/is waar eerder over gesproken werd..

Ook, en dat ligt aan mij hoor; als jij mijn leraar oid zou zijn, zou ik op zeker zakken.. ik snap het meeste van wat je schrijft gewoon niet .. veel te wollig … :o


Die royale voetafdruk relatief gezien is een voetafdruk die de norm overschrijft. De norm is de hoeveelheid die iedereen mag hebben zonder dat de aarde geschaad wordt. Exacte getal weet ik niet uit m’n hoofd. Kan even geen goede bron vinden die niet à la televaag is.


alle activiteiten die je noemt zijn grofweg norm overschrijdend. Behalve die laatste, daar zal het erom spannen of het kan of niet


Hoe weten we hoeveel iedereen mag wat doen?

Klimaatmodellen. We kunnen goed simuleren wat het effect zal zijn als de samenstelling van het systeem zal veranderen en wat het impact zal zijn. Wereldwijd wordt alles nauwkeurig gemeten. Niet te verwarren met weerstations
Een website waarin je die simulaties kunt bekijken is climatereanalyzer.org

Het westen kun je indelen volgens vele parameters maar beste is om aan te houden: overwegend lineaire cultuur en diensteneconomie. Zo deel ik hem in althans.

Niet alles beantwoord maar ik moet NU de trein uit :')

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 20:38

Achterom schreef:
Nee, Brussel stopt met de voordelen die Nederland jarenlang heeft gehad (we mogen hier immers veel meer bemesten dan in andere landen is toegestaan), omdat Nederland geen vooruitgang laat zien.


Fout, wij mogen helemaal niet veel meer bemesten. Wij mogen/mochten, onder voorwaarden, meer stikstof uit dierlijke mest gebruiken. Straks mag dat niet meer, maar we mogen wel meer kunstmest aankopen (en dierlijke mest afvoeren), zoals in niet-derogatielanden. Ik vind het stom, zowel voor onze portemonnee als voor het klimaat. Toch schijnen er hele volkstammen in Nederland te zijn die stonden te juichen bij afschaffen derogatie....
Laatst bijgewerkt door Tiepfoudt op 07-11-22 20:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 20:39

Dus als Duitsland en Frankrijk en België onze producten niet kopen, hebben wij de co2 uitstoot niet .. dat is wat t is dan toch?

Janneke: fijn dat je niet vliegt.. nooit gedaan ook? Nooit een auto gehad? +:)+ goed hoor, kunnen er veel een voorbeeld aan nemen :j

Nb: dat kunstmest verhaal snap ik al helemaal niet ..

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 20:43

Janneke2 schreef:
Egypte is niet alleen de plek waar de huidige klimaatconferentie wordt gehouden.

Geen idee, jij brengt Egypte steeds op?

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 20:47

Dees schreef:
Nee, de mensen die het afnemen moeten hun gedrag veranderen.

Jammer he?
Als we niets aan de klimaatverandering doen, staat NL over een paar decennia onder water en kunnen de kinderen van die vleeseters voortaan op een bootje op zoek naar een ander land om te mogen wonen.

Dat klinkt hard. Maar minderen in vleesconsumptie helpt ontzettend goed bij het voorkomen van het verder opwarmen van de aarde.



Waar haal je zulke rare dingen weg vraag ik me af.
Nederland onder water? Wat een onzin zeg :D
Tuurlijk,minderen vleesconsumtie voor het voorkomen van de opwarming?
En dan moet ons kleine landje maar het goede voorbeeld geven?
Wauw! Dat zal een groot verschil maken.

Raineri
Berichten: 6234
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 21:02

loriene schreef:
Dees schreef:
Nee, de mensen die het afnemen moeten hun gedrag veranderen.

Jammer he?
Als we niets aan de klimaatverandering doen, staat NL over een paar decennia onder water en kunnen de kinderen van die vleeseters voortaan op een bootje op zoek naar een ander land om te mogen wonen.

Dat klinkt hard. Maar minderen in vleesconsumptie helpt ontzettend goed bij het voorkomen van het verder opwarmen van de aarde.



Waar haal je zulke rare dingen weg vraag ik me af.
Nederland onder water? Wat een onzin zeg :D
Tuurlijk,minderen vleesconsumtie voor het voorkomen van de opwarming?
En dan moet ons kleine landje maar het goede voorbeeld geven?
Wauw! Dat zal een groot verschil maken.


Antwoord op deze statements staat in m’n post hierboven. Hier is tamelijk wat peer reviewed wetenschappelijke onderzoeken over bekend.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 21:18

Tiepfoudt schreef:
Achterom schreef:
Nee, Brussel stopt met de voordelen die Nederland jarenlang heeft gehad (we mogen hier immers veel meer bemesten dan in andere landen is toegestaan), omdat Nederland geen vooruitgang laat zien.


Fout, wij mogen helemaal niet veel meer bemesten. Wij mogen/mochten, onder voorwaarden, meer stikstof uit dierlijke mest gebruiken. Straks mag dat niet meer, maar we mogen wel meer kunstmest aankopen (en dierlijke mest afvoeren), zoals in niet-derogatielanden. Ik vind het stom, zowel voor onze portemonnee als voor het klimaat. Toch schijnen er hele volkstammen in Nederland te zijn die stonden te juichen bij afschaffen derogatie....

Wat je schrijft klopt, ik was niet volledig. Het ging inderdaad over meer dierlijke onbewerkte mest.
En ja, veel boeren zullen op korte termijn daardoor overstappen op kunstmest, omdat alternatieven zoals compost, nog onvoldoende beschikbaar zijn.
De beperking van de hoeveelheid dierlijke mest komt voort uit de behoefte om onze waterkwaliteit te beschermen.

Even het cirkeltje rond maken: minder dierlijke mest op het land betekent meer dierlijke mest afvoeren. Dat beïnvloedt de business case van een veehouderij negatief, want mest afvoeren is duur. Dus dat betekent uiteindelijk minder veehouderij in Nederland.
En ook nog eens schoner water, want minder dierlijke mest. Minder maisteelt.
En wellicht ook nog dat er serieuzer werk gemaakt wordt van alternatieven voor kunstmest zoals bewerkte mest en compost. Zeker gezien het feit dat met de huidige gasprijzen kunstmest duurder en minder makkelijk beschikbaar wordt.

Heel eerlijk? Ik zie alleen maar voordelen.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 21:50

Achterom schreef:
Wat je schrijft klopt, ik was niet volledig. Het ging inderdaad over meer dierlijke onbewerkte mest.
En ja, veel boeren zullen op korte termijn daardoor overstappen op kunstmest, omdat alternatieven zoals compost, nog onvoldoende beschikbaar zijn.
De beperking van de hoeveelheid dierlijke mest komt voort uit de behoefte om onze waterkwaliteit te beschermen.


Klopt, daarom vind ik het nog steeds raar om derogatie af te schaffen:

Citaat:
In Nederland mogen bepaalde agrarische bedrijven meer dierlijke mest op hun land gebruiken dan de Europese Nitraatrichtlijn voorschrijft. Zij moeten hiervoor wel aan bepaalde voorwaarden voldoen. Deze verruiming heet derogatie. Het RIVM en Wageningen Economic Research meten elk jaar de gevolgen van de derogatie voor de waterkwaliteit op driehonderd bedrijven die van derogatie gebruik maken. Uit de analyse blijkt dat de derogatie geen negatieve effecten heeft op de waterkwaliteit vanaf 2006, het jaar waarin de derogatie inging. Wel stegen de nitraatconcentraties de afgelopen jaren. Dat komt waarschijnlijk door de droogte in 2018 in heel Nederland en regionaal in 2019 en 2020, en het effect hiervan in de jaren erna. Vooral in de Zandregio steeg de nitraatconcentratie. Droogte kan er op verschillende manieren voor zorgen dat de nitraatconcentratie in het grondwater stijgt, onder andere doordat er dan minder stikstof wordt afgebroken.

Bedrijfsvoering
In 2020 hebben derogatiebedrijven gemiddeld 236 kilogram stikstof uit dierlijke mest per hectare gebruikt. Een derogatiebedrijf mag 230 of 250 kilogram stikstof per hectare uit mest van graasdieren gebruiken, afhankelijk van de bodemsoort en regio. Door verbeteringen in de bedrijfsvoering en door aanpassingen in wetgeving wordt dierlijke mest efficiënter gebruikt om gewassen te laten groeien. Het ‘stikstofbodemoverschot’ is daardoor van 2006 tot en met 2017 gedaald. Dit betekent dat er minder stikstof in de bodem overblijft dat als nitraat met regenwater wegzakt naar diepere lagen in de bodem, en uiteindelijk het grondwater bereikt.


https://www.rivm.nl/publicaties/landbou ... gatie-in-6

Achterom schreef:
Even het cirkeltje rond maken: minder dierlijke mest op het land betekent meer dierlijke mest afvoeren. Dat beïnvloedt de business case van een veehouderij negatief, want mest afvoeren is duur. Dus dat betekent uiteindelijk minder veehouderij in Nederland.
En ook nog eens schoner water, want minder dierlijke mest. Minder maisteelt.
En wellicht ook nog dat er serieuzer werk gemaakt wordt van alternatieven voor kunstmest zoals bewerkte mest en compost. Zeker gezien het feit dat met de huidige gasprijzen kunstmest duurder en minder makkelijk beschikbaar wordt.

Heel eerlijk? Ik zie alleen maar voordelen.


Als ik deze makkelijke redenering even door mag trekken naar de massale menshouderij in Nederland en daarmee gepaard gaande vervuiling van oppervlaktewater door o.a. medicijnresten, ook een serieus probleem: minder mensen betekent schoner water.

En heel eerlijk, ik zie nog meer voordelen dan wanneer we alleen de veestapel inkrimpen :D

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 21:51

loriene schreef:
Dees schreef:
Nee, de mensen die het afnemen moeten hun gedrag veranderen.

Jammer he?
Als we niets aan de klimaatverandering doen, staat NL over een paar decennia onder water en kunnen de kinderen van die vleeseters voortaan op een bootje op zoek naar een ander land om te mogen wonen.

Dat klinkt hard. Maar minderen in vleesconsumptie helpt ontzettend goed bij het voorkomen van het verder opwarmen van de aarde.



Waar haal je zulke rare dingen weg vraag ik me af.
Nederland onder water? Wat een onzin zeg :D
Tuurlijk,minderen vleesconsumtie voor het voorkomen van de opwarming?
En dan moet ons kleine landje maar het goede voorbeeld geven?
Wauw! Dat zal een groot verschil maken.


Antwoord op deze statements staat in m’n post hierboven. Hier is tamelijk wat peer reviewed wetenschappelijke onderzoeken over bekend.[/quote]


Maar de wetenschap kan niet in de toekomst zien.
De wetenschap is toch niet zaligmakend en hebben het ook niet altijd bij het rechte eind.
Daarom kun je veel in de natuur gewoon beter overlaten aan de mensen in het veld ipv mensen achter een bureau.

Raineri
Berichten: 6234
Geregistreerd: 21-02-11

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 22:07

Jawel, klimaatmodellen kunnen best goed voorspellen wat er in bepaalde scenario’s gebeurd.
Heb je überhaupt wel enig idee wat een klimaatwetenschapper doet of wat het inhoudt? Krijg de indruk dat je een vooroordeel hebt zonder je er echt in hebt verdiept op basis van je uitspraken

Dees

Berichten: 18912
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 01:17

Voor de klimaatontkenners en anderen die niet willen geloven dat NL onder water kan komen te staan wanneer de klimaatverandering niet gestopt wordt:

Bekijk 3Doc, aflevering 1: De klimaatverkenner op https://www.npostart.nl/VPWON_1340941

Wil je echt bijdragen om te voorkomen dat je kinderen en kleinkinderen moeten vluchten voor zout water.... hier is wat je daar vandaag al aan kunt doen:
https://www.wwf.nl/wat-we-doen/focus/kl ... plossingen

Terug naar de boeren: dit is dus (ook) waarom die veestapel moet krimpen. Hoog tijd om.van verdienmodel te veranderen.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 07:44

Je kunt veel dingen doen om je voetstap te verkleinen.. een auto rijden met weinig uitstoot bijvoorbeeld, en dan weinig kms rijden. (Of heel geen auto rijden, nog beter :j )

Ik zie hier trouwens nu weinig klimaat ontkenners (kan je klimaat ontkennen ? )

Raineri
Berichten: 6234
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 08:44

loriene schreef:
Maar de wetenschap kan niet in de toekomst zien.
De wetenschap is toch niet zaligmakend en hebben het ook niet altijd bij het rechte eind.
Daarom kun je veel in de natuur gewoon beter overlaten aan de mensen in het veld ipv mensen achter een bureau.


Bokt be like:

Bureauwerk

Afbeelding

Afbeelding

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 08:52

Janneke2 schreef:
Wat zou Moeder Aarde er van vinden...?
Gezellig op plek X wonen en dan lekker veel vervuilen omdat je je familie wil zien - ik vind het "niets".

Je mist mijn punt compleet...
het ging er bij dat voorbeeld om dat jij je enorm focussed op mensen die op vakantie gaan ["het 'rare' idee 'vakantie gaat per vliegtuig'). Nog even daargelaten hoe ontzettend denigrerend het klinkt.

Maar dat het vliegtuig voor nog veel meer zaken wordt gebruikt dan alleen 'op vakantie gaan' (het eerder genoemde familie bezoek bijvoorbeeld). Maar ergens zitten de vakantiegangers je heel erg dwars. Ik snap dat wijzen gewoon niet zo. Het probleem is complexer dan dat. Als iedereen nou eens die dikke SUVs weg zou doen, dan heb je ook al heel wat gewonnen. Het rare idee dat je zo'n auto nodig hebt.. waar komt dat vandaan?

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 10:08

Cer schreef:
Het rare idee dat je zo'n auto nodig hebt.. waar komt dat vandaan?

... het was al off topic.

En in zoveel 'communicatie als misverstand' heb ik geen zin.
(En ja, als gezegd ;) ik heb geen auto nodig. Raar, hè?)

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 10:12

Janneke2 schreef:
Cer schreef:
Het rare idee dat je zo'n auto nodig hebt.. waar komt dat vandaan?

... het was al off topic.

En in zoveel 'communicatie als misverstand' heb ik geen zin.
(En ja, als gezegd ;) ik heb geen auto nodig. Raar, hè?)


Ik heb er ook geen geduld meer voor, mensen die zich zo slecht uitdrukken.. :)
Ik heb dan niet het idee dat iemand een dialoog wil aangaan. Maar dat iemand slechts zelf wil ventileren..
Maar, ook dat is iemands goed recht.. :j