steun onze boeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 18:13

Je had pas ook een reeks 'de uitgeputte bodem' .. kan 'm alleen niet fatsoenlijk vinden en had die nog niet bekeken. Misschien ook boeiend.

Kinke

Berichten: 20535
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 18:15

ruitje schreef:
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2021/ ... hapsdieren

Hypocriet weer, Gerda mag op 6 hoog gewoon 12 honden hebben en een konijn in een vissenkom houden want de nieuwe wet gaat niet gelden voor gezelschapsdieren. :')

Voor mezelf is het enige 'voordeel' dat het er dus op lijkt dat paarden ook niet meegenomen gaan worden. Zou mij niet heel veel uitmaken, aanpassen doen we toch wel, maar maakt het wel makkelijker als dat op eigen tempo mag :)


goh....mijn glazen bol doet het best goed -O-

Anoniem

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 18:17

Was inderdaad te verwachten..

Loretta
Berichten: 8773
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 11:45

ruitje schreef:
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2021/ ... hapsdieren

Hypocriet weer, Gerda mag op 6 hoog gewoon 12 honden hebben en een konijn in een vissenkom houden want de nieuwe wet gaat niet gelden voor gezelschapsdieren. :')

Voor mezelf is het enige 'voordeel' dat het er dus op lijkt dat paarden ook niet meegenomen gaan worden. Zou mij niet heel veel uitmaken, aanpassen doen we toch wel, maar maakt het wel makkelijker als dat op eigen tempo mag :)


waar kan ik dat precies vinden over paarden? Het lastige aan paarden is dat ze een beetje tussen landbouw en gezelschapsdieren in staan.

ruitje

Berichten: 12320
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 07:09


Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 07:30

Hoe ongemakkelijk ook, als het dierenwelzijn verbetert gaat dat eigenlijk altijd ten koste van het milieu/klimaatbelasting. Runderen voor rundvlees leveren ook de beste groei (dus de minste dagen onderhoud) en het minste methaan als ze vrijwel alleen maar graan krijgen in plaats van gras. Ze zitten dan wel vol met penszweren, maar toch presteren ze beter op het gebied van milieubelasting.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 07:30

Ik vind het sowieso een lastig verhaal... want in dat rapport gaat het over CO2, en het 'probleem' met boeren is 'andere emissies':
De broeikasgas-uitstoot van de Nederlandse landbouw heeft echter een totaal ander karakter, en bestaat voor slechts 28% uit CO2 (waarbij de glastuinbouw circa 75% voor haar rekening neemt vanwege het hoge aardgasverbruik) en voor bijna driekwart uit andere emissies. Die andere emissies zijn onlosmakelijk verbonden met dieren, mest en bodemprocessen. Het gaat met name om ongeveer 49% methaan (vooral uit de voervertering van dieren en uit mest) en zo’n 23% lachgas (vooral uit bemesting van de grond met dierlijke mest en kunstmest en uitwerpselen op grasland
https://www.klimaatplein.com/broeikasga ... iek-in-is/

Dus ik ben af en toe kwijt waar het nu om gaat. Wat de grote industrieen met CO2 doen, lijkt niet zo heel veel uit te maken? Het lijkt vnl te blijven gaan om wat boeren doen... toch?
(en in veel grafieken is er geen onderscheid tussen landbouw en industrie, voor zo snel ik het kon vinden).

Vwb klimaat vind ik het ook lastig.. ik zag van de week een instagram post van een anti-boer-BN-er die Greta Thunberg reposte, om vlak daarna aan te geven dat ze ivm verhuizing naar Ibiza nu regelmatig tussen NL en Ibiza heen en weer zouden vliegen want gezellig.. :') (maar goed dit terzijde)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 08:11

Ik vind dat stuk over de plofkip wel wat negatief. Tot nu toe gaan die aanvragen hier juist heel soepel. Hopelijk blijft dat zo :)

Nadeel is inderdaad dat in de landbouw weinig CO2 wordt uitgestoten. Het is lastig om te vergelijken 1 op 1. Ik dacht wel, als die omwonende toch willen meten bij Tata, neem dan dit hele aspect ook maar mee aan uitstoot :+

ruitje

Berichten: 12320
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 08:38


Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 08:48

ruitje schreef:
https://nos.nl/artikel/2396688-vergevor ... ofuitstoot

Wat vinden we van deze plannen? Ik vind het echt te spannend en hoop dat het onze deur voorbij gaat.... Hier kan je als ondernemer niets aan doen behalve afwachten en zien welk gebied ze aanwijzen vrees ik...

Ratten zijn het. Iets anders kun je er niet van maken...

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 09:21


misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 09:22

Maak je geen illusies. In Zeewolde zijn alweer 2 gezonde bedrijven, samen bijna 100 ha, de pineut. Gesprekken zijn al gaande.
Bovendien zijn er zeer vergevorderde plannen voor een datacenter in Zeewolde, groot 160 ha De beste landbouwgrond van Nederland. En een in Almere. Deze datacenters slorpen zo ongeveer alle windenergie op die het nieuwe Windpark Zeewolde en de al bestaande parken opleveren.
Honderden km. kabels zijn inmiddels gelegd. Alle bermen omgeploegd.
Dus onze boeren worden zo stelselmatig de nek omgedraaid,

Lindor92
Berichten: 7001
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 09:37

Ze zijn daar helemaal gek geworden bij de overheid.

irmaz

Berichten: 4779
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 09:40

misterA schreef:
Maak je geen illusies. In Zeewolde zijn alweer 2 gezonde bedrijven, samen bijna 100 ha, de pineut. Gesprekken zijn al gaande.
Bovendien zijn er zeer vergevorderde plannen voor een datacenter in Zeewolde, groot 160 ha De beste landbouwgrond van Nederland. En een in Almere. Deze datacenters slorpen zo ongeveer alle windenergie op die het nieuwe Windpark Zeewolde en de al bestaande parken opleveren.
Honderden km. kabels zijn inmiddels gelegd. Alle bermen omgeploegd.
Dus onze boeren worden zo stelselmatig de nek omgedraaid,

Tja het ziet er naar uit dat Nederland verkwanseld wordt tussen het kapitaal van de grote bedrijven en de roeptoeters van de natuur die voor het excuus zorgen. Gewoon met z'n allen VVD en CDA blijven stemmen dan komt het vast goed Y;(

Kinke

Berichten: 20535
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 10:07

het is toch bijzonder...stikstof verminderen door meer huizen en wegen te bouwen

Dagahra

Berichten: 884
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 10:13

ruitje schreef:
https://nos.nl/artikel/2396688-vergevor ... ofuitstoot

Wat vinden we van deze plannen? Ik vind het echt te spannend en hoop dat het onze deur voorbij gaat.... Hier kan je als ondernemer niets aan doen behalve afwachten en zien welk gebied ze aanwijzen vrees ik...

Ze zijn helemaal van de pot gerukt daar in Den-Haag. Ben er helemaal klaar mee merk ik.

Hoop enorm dat ze niet bij ons aankloppen. Wonen vlakbij een natuurgebied.

Maar het klopt van geen kant. Meer huizen en wegen is alleen maar meer steen. En wat denk je wat al die mensen en auto's uitstoten? Meeste achtertuinen liggen vol met stenen. Dus nog minder ruimte voor het water.

Loretta
Berichten: 8773
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 11:26

Eirikur schreef:
De provincie Noord-Holland is alvast een voorschotje aan het nemen en mind you: niet alleen boeren lijden hieronder, het heeft ook rechtstreeks effect op de paardensport.
Zie: [LN] Prov. NH dreigt ruitersport Zuid-Kennemerland te verdrukken


Zelfde provincie waar de Formule 1 gereden wordt. En waar Tata Steel zijn vieze troep mag uitstoten. Dit hele zaakje stinkt letterlijk en figuurlijk.

Kinke

Berichten: 20535
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 11:54

zaakje stinkt al jarenlang. Maar wordt meestal afgedaan met 'boeren moeten niet zo in de slachtofferrol kruipen'

ruitje

Berichten: 12320
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 18:32

Wat ik naar vind, is dat in dit heel veel pagina's tellende topic een groot deel van de tendens bij een aantal bokkers was: Boeren zeuren, boeren kruipen in de slachtofferrol en willen niet veranderen.

Als je maar veranderd: hoef je je toch geen zorgen te maken. Waarom zou je niet investeren in je bedrijf? Nee joh, jullie hebben angsten die nergens op gebaseerd zijn....

En nu mag je gewoon afwachten of jouw bedrijf bij die gedwongen opkoop hoort.

Nee hoor, lekker meewerken met alle nieuwe richtlijnen, je bedrijf vernieuwen en vertrouwen hebben in de politiek :+



Askja schreef:
Het zou mooi zijn als de Nederlandse agrarische sector zich ontwikkelt tot een compacte, innovatieve, duurzame sector waarbinnen voldoende ruimte is voor variatie zonder dat natuur en milieu zwaar overbelast worden. Maar daarvoor is het onvermijdelijk dat een aantal bedrijven verdwijnt, liefst via natuurlijk verloop, of anders via warme sanering. Agrarisch ondernemers die geen zin hebben in alle inperkingen en veranderingen, die dat ervaren als een frustrerende beknotting van hun vrijheid als ondernemer, die hoe dan ook willen uitbreiden en daar ook de financiële middelen voor hebben, kunnen m.i. inderdaad beter vertrekken naar het buitenland. Voor hen is Nederland in verschillende opzichten te klein. Dan is het m.i. positief dat het aantal boeren met emigratieplannen toeneemt.

Dat is heel wat anders dan zeggen dat boeren ongewenst zijn en moeten verdwijnen.
Maar als mensen dat er per se in willen lezen, so be it.


Blussem schreef:
Sorry dat ik het zeg maar als je continu door de eu/wetgeving beschermd moet worden tegen concurrentie dan klopt je bedrijfsvoering niet.

Als er te veel boeren zijn en daardoor elkaar dood concurreren dan zijn er simpel gezegd te veel boeren.

Wanneer in dorp te veel fietsenwinkel zijn dan zorgt de politiek er toch ook nog voor dat al die winkels open kunnen blijven.

Boeren moeten zich niet richten op kwantiteit maar zich onderscheiden in kwaliteit. Die kant op probeert de politiek de boeren op te sturen en hoeven er ook geen boeren er mee te stoppen.


Janneke2 schreef:
Kinke schreef:
en dan komt het onteigeningsverhaal nu dus ook weer in beeld. Dat is natuurlijk gewoon stelen, maar dat klinkt niet zo netjes.


?

Onteigening is een onderdeel van de rechtsstaat.
Er moet ook een gedegen rechtsgrond zijn. Bijvoorbeeld deze grond is nodig voor iets anders: dijkverzwaring, een nieuwe weg, noem maar op.
Iets totaal anders dan stelen.
Er hoort een onafhankelijke taxatie en uitkoop bij.

Ik snap dat mensen wier huis en/ of bedrijf wordt onteigend balen als een stekker, maar het is geen diefstal.
Wel een hele nare streep door je werk en je toekomst.


goeroe schreef:
Janneke2 schreef:
Maar dan.

"Het kabinet heeft onder andere bevestigd dat er geen generieke krimp van de sector zal plaatsvinden, en ook geen gedwongen opkoop van bedrijven."

Heel erg fijn, deze toezegging.
Ik snap dat het zenuwslopend is, allemaal.
Maar het is geen onderhandelingsresultaat...!
(Maar een vergadertruc.)
Heeft de sector geen goede onderhandelaars...?

Nou, dat dacht ik eerlijk gezegd ook Janneke. Naar mijn idee heeft de overheid voldoende bewezen helemaal geen gedwongen opkoop nodig te hebben om het boeren dusdanig onaantrekkelijk te maken dat mensen 'vrijwillig' stoppen. Ik wil niet heel cynisch doen, maar in zo'n wereld kun je misschien maar beter gedwongen worden. : Dit onderhandelingsresultaat komt niet voort uit visie, maar uit angst. Jammer! Ik gun de boeren echt dat ze het veel beter gaan doen dan dit. Hoop nog steeds op een reactie van Tiepfoudt op mijn eerdere post over hoe je het naar mijn idee ook zo kunnen doen. Als ik de berichten nu lees denk ik dat de boeren weinig te verliezen hebben. Probeer het nou toch gewoon.

juval

Berichten: 13213
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 18:37

ruitje schreef:
https://nos.nl/artikel/2396688-vergevor ... ofuitstoot

Wat vinden we van deze plannen? Ik vind het echt te spannend en hoop dat het onze deur voorbij gaat.... Hier kan je als ondernemer niets aan doen behalve afwachten en zien welk gebied ze aanwijzen vrees ik...


Het is zeker eng, onzekerheid is killing. Ze noemen het vrijwillig, maar er is natuurlijk helemaal niets vrijwilligs aan als je je familiebedrijf kwijtraakt. :(
op ongeveer 4 km van ons zit een N2000 gebied, dus ik denk dat we redelijk 'veilig' zitten, maar het blijft natuurlijk afwachten. We raken sowieso al 20% van ons land kwijt omdat er zo nodig bos moet worden aangeplant op ons vruchtbare grasland (pacht van sbb opgezegd :( )

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 11:26

Er is een rapport van de IPCC waaruit blijkt dat de koe helemaal niet zo vervuilend is.
De modellen van de overheid blijken weer eens niet te kloppen. :(:)

Maar ja, het is amper ergens te vinden in het nieuws want dat komts natuurlijk niet uit. Wel dat de landsadvocaat gedwongen vergunningen wil intrekken. De schoften..

ruitje

Berichten: 12320
Geregistreerd: 29-06-03

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 11:40

Heb je een link?

Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 11:58


Dagahra

Berichten: 884
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 12:22

Sunnda schreef:
Er is een rapport van de IPCC waaruit blijkt dat de koe helemaal niet zo vervuilend is.
De modellen van de overheid blijken weer eens niet te kloppen. :(:)

Maar ja, het is amper ergens te vinden in het nieuws want dat komts natuurlijk niet uit. Wel dat de landsadvocaat gedwongen vergunningen wil intrekken. De schoften..

Het staat ook groot in de telegraaf :D

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 12:30