de korte lontjes van tegenwoordig

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vanitas
Berichten: 207
Geregistreerd: 14-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 12:17

IsabelleN schreef:
Waren gisteren uit eten, prachtig groot terras aan het water.
Diverse kleine peuters raceten rond zodat de serveersters bijna over de kop sloegen met hun zware dienbladen. Ze renden tussen de tafels door met hun snotkokers.
Wat deden de ouders: niks! Zaten op hun telefoon of met hun neus in een wijnglas. Toen een serveerster vroeg of het kind niet steeds op de trap kon gaan zitten kreeg ze een grote bek van zo'n vader! Dus idd: we klagen over de jeugd, maar de opvoeders zijn de oorzaak.
(Wij hebben onze 4 kids destijds gewoon geleerd op hun stoel te blijven zitten....)

En dit is nou precies wat er mis gaat in de wereld. Kennelijk is heel de wereld een speeltuin. Ik liep afgelopen week in de supermarkt toen ik een moeder hoorde zeggen "ga maar spelen" dat is toch wat anders dan "bij mij blijven anders mag je niet meer mee" wat ik van mijn moeder te horen kreeg!

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: de korte lontjes van tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-19 12:40

Van die voorbeelden gaan mijn handen jeuken O:)

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 12:44

Opvoeden? Dat doen de meeste niet meer.

Met storm en vlinder in gesprek gaan op een pedagogisch verantwoorde manier en met voldoende ruimte voor beide partijen om hun emoties te uiten. Waarbij de gevoelens van het storm en vlinder vooral niet gekwetst mogen worden en een nee alleen mag in geval van een begeleidend schrijven van 4 kantjes over het waarom

Zo, even een klaagmomentje aan alle mensen met kinderen die mijn terrasweekend beinvloed hebben met hun geschreeuw en gekrijs. *\o/*

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Re: de korte lontjes van tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 13:20

Tegenwoordig voelt het inderdaad aan (in ieder geval in Nederland) alsof de wereld 1 groot speelparadijs is waar alles mag en alles kan en waar nee een vies woord is. En waar ouders doen alsof het niet hun kind is wanneer het zich misdraagt.

Forcalquier

Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 13:28

Ik ben het eens met: Nederland is overbevolkt.

Momenteel verblijven wij in ons huis in Tsjechië. Het land waar NL 2,5 x in past qua oppervlakte met de helft aan inwoners. Een aantal vrienden hier hebben zelf in NL gewoond maar ook volstrekt onbekende gesproken met een verleden in NL.
Allemaal zeggen ze hetzelfde:
De Nederlanders zijn wel aardig maar kijken (bijna) allemaal chagrijnig, zijn enorm gestresst en moeten heel veel. Ze wonen bijna allemaal dicht op elkaar, er is veel omgevings herrie maar ook tv,radio en winkels zijn enorm schreeuwerig. Er zijn te veel regeltjes en nieuwsberichten zijn opdringerig.

De mensen hier verdienen een stuk minder maar zijn gastvrij. Ultieme stilte vind je hier in elk dorp en zelfs op de wegen kun je stilstaan zonder voor je leven te vrezen. De wegen naar de steden zijn drukker maar het staat haast nooit stil.
Stoplichten zie je hier, met uitzondering van de steden, bijna nergens.

Het "probleem" zit 'm dus in drukte, zowel hier als in NL. Het verschil met NL is alleen dat het inmiddels op een immens grote stad begint te lijken waarvoor de natuur het onderspit moet delven.

pien_2010

Berichten: 43316
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 13:44

Zoals vorige schrijfster wonen wij ook in een heel dun bevolkt gebied.

We zoenen elkaar als we elkaar ontmoeten, in winkels, restaurants of andere plekken zoals bij de kassa en maken een klein praatje. Iedereen vindt het heel erg normaal dat er dan eventjes gewacht moet worden. Geen enkel probleem is dat. Hier hebben de mensen tijd voor elkaar.

Vorige week kwam een vriend van ons gehaast de winkel binnen. Liep op me af, gaf 3!! klinkende kussen (hier ben ik inmiddels gewend aan 2 kussen) en liep gelijk door. Het was bijna agressief zo snel en gehaast ging dat met de buik vooruit }> . Ik schrok me rot en vond het echt onbeleefd, en realiseerde me toen, dat ik hier al aardig geïntegreerd ben zo na 7 jaar en hij woont hier pas en heeft nog steeds haast en is nog 100% Nederlander.

Ooit in Nl diezelfde situatie meegemaakt. Ik stond rustig te wachten bij de kassa en had het eigenlijk niet eens door, zo gewend ben ik het. Word ik vinnig op mijn schouders getikt door iemand die behoorde bij een groepje bejaarden. Of ik niet de mevrouw voor me eens een zetje kon geven om op te schieten. Ik schrok er gewoon van want ik stond lekker te chillen op mijn plekje. Dus ik stomverbaasd, zie de leeftijd van de mensen en maakte de opmerking: "ik hoef niet meer naar mijn werk en volgens mij jullie ook niet. Dus ik sta hier prima en ik vind het gezellig dat de kassière en haar bekende eventjes een praatje maken". Die lui achter mij ontploften helemaal. Wat ik wel niet dacht en zij konden net zo goed activiteiten hebben die belangrijk zijn als mensen met een baan. :Y) Ik moest er zo om lachen zei: "sorry, maar ik ga hier echt niet in mee, daarvoor is het leven veels te gezellig". Bij het afrekenen kreeg ik een stiekem knipoogje van de kassière die blijkbaar het allemaal had meegekregen.

Het begint na Orléans als we terug rijden naar Nl. De flitslichten op l'autoroute, het getoeter. Bij Parijs is het al wat agressiever . Antwerpen is nog erger , maar Nederland kent er ook wat van.

Toch vind ik over het algemeen de mensen in Nederland in de winkels, in het verkeer heel vriendelijk. Maar de stress is voelbaar aanwezig.
Als ik een week in Nederland ben dan vertrek ik doodmoe weer naar huis.
Ik ben doodmoe van overal al dat licht (hier is het pikke donker), overal geluid cq lawaai, hier is het de hele dag doodstil. Overal die volgepakte wegen (hier niet), overal zijn mensen en ik moet opletten dat ik niet onder een fiets looop, want ik ben het totaal ontwend dat iedereen fietst in een grote stad of buiten. Nergens kun je meer wandelen zonder iemand tegen te komen. Als we hier iemand tegen komen staan de paarden stokstijf stil van schrik := , is nu 3x gebeurd in 7 jaar want meestal kun je hier uren buiten rijden, lopen, fietsen zonder iemand tegen te komen als je de grotere wegen mijdt.

Zoals van de week met een etentje met vrienden, liggen we later allemaal naar de lucht te kijken naar de strakke sterrenhemel. Zo gezellig. Het was 00.30 uur en we zagen vallende sterren etc. Gelijk goed voor nieuwe woorden in het Frans.
In Nederland, het kan echt niet anders, is er altijd bewolking of luchtvervuiling in de lucht. De kwaliteit van de lucht is echt slecht, maar dat merk je pas als de lucht schoon is waar je in leeft. Uiteraard wordt daar niet over gesproken of zo min mogelijk. Ook daar worden mensen moe en geïrriteerd van.

Prinslover

Berichten: 4644
Geregistreerd: 20-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 13:57

Fijn toch wel om te lezen dat meer mensen dit herkennen. Wat een rare maatschappij leven we in. Steeds vaker gebeuren er situaties waarin je dat hedendaags meemaakt. Waar het precies door komt weet ik niet, maar m.i. door alle dingen die hier zijn genoemd al. Ik vind het wel echt vreselijk jammer dat het zo 'achteruit' gaat, want waar gaat het heen? En vooral, wat doe je eraan, want het lijkt er niet op dat het tij gaat keren. -O-

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 14:01

De rust op de wegen in sommige landen, heerlijk :D ! Geen getoeter, weinig file's doordat er minder auto's op de weg zijn, en een stuk minder stoplichten.

Trouwens niet alleen in de minder rijke landen. In Kopenhagen was ook alles gewoon relaxt.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 14:11

elnienjo schreef:
IsabelleN schreef:
Waren gisteren uit eten, prachtig groot terras aan het water.
Diverse kleine peuters raceten rond zodat de serveersters bijna over de kop sloegen met hun zware dienbladen. Ze renden tussen de tafels door met hun snotkokers.
Wat deden de ouders: niks! Zaten op hun telefoon of met hun neus in een wijnglas. Toen een serveerster vroeg of het kind niet steeds op de trap kon gaan zitten kreeg ze een grote bek van zo'n vader! Dus idd: we klagen over de jeugd, maar de opvoeders zijn de oorzaak.
(Wij hebben onze 4 kids destijds gewoon geleerd op hun stoel te blijven zitten....)

Als serveerster heb ik er een keer eentje pootje gelapt, toen werden ze wel aan tafel geroepen en moesten ze eindelijk blijven zitten van hun ouders. Maar goed, dat is 30 jaar geleden. De huidige generatie 'opvoeders' zou wellicht de serveerster laten ontslaan omdat 'Vlindertje' of 'Stormpje' gevallen was.



OMG...veeg me op :') _/-\o_ Ik snap helemaal wat je bedoeld.

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 14:15

Rust en ruimte doet mensen kennelijk goed. Dat merk ik in mijn praktijk ook.

Blijft de zorg om de jongeren over. Heb vorig jaar wat ROC's begeleid in NL met jeugdzaken. Ik schrok me rot toen ik in die mbo klassen kwam! Verkering van Vlinder, Storm of Keet uit? "Depressie", oma overleden? Maandenlang verzuim.
DUO toeristen die alleen op de stufi uit zijn en amper verschijnen, precies wetende bij wie ze een zielig verhaal moeten ophangen. Durft een docent ze erop aan te spreken? Boze ouders op de stoep (rest van het jaar zie je ze niet).

Hier in Duitsland zijn jongeren terecht trots dat ze een beroepsopleiding volgen. Ze worden niet gepamperd maar krijgen uitstekend les. Echt.... ben wekenlang in shock geweest van het NL mbo en de generatie die daar straks vandaan komt. (Let op: er zijn natuurlijk ook WEL leuke, gemotiveerde mbo'ers die het super doen hoor, maar dat is beslist de minderheid, ik heb oprecht met ze te doen want ze lijden onder het mbo-imago.)

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 14:28

Ik denk dat dat "trots zijn dat je een beroepsopleiding doet" al om zeep wordt geholpen op de basisschool, waar ze het alleen maar hebben over havo en vwo, waardoor, wanneer je het advies vmbo krijgt het gevoel hebt dat je minderwaardig bent. Want je moet havo en vwo doen, dan moet je HBO gaan doen en het liefst ook nog naar de Universiteit.

Forcalquier

Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 14:33

pien_2010 schreef:
Zoals vorige schrijfster wonen wij ook in een heel dun bevolkt gebied.

We zoenen elkaar als we elkaar ontmoeten, in winkels, restaurants of andere plekken zoals bij de kassa en maken een klein praatje. Iedereen vindt het heel erg normaal dat er dan eventjes gewacht moet worden. Geen enkel probleem is dat. Hier hebben de mensen tijd voor elkaar.

Vorige week kwam een vriend van ons gehaast de winkel binnen. Liep op me af, gaf 3!! klinkende kussen (hier ben ik inmiddels gewend aan 2 kussen) en liep gelijk door. Het was bijna agressief zo snel en gehaast ging dat met de buik vooruit }> . Ik schrok me rot en vond het echt onbeleefd, en realiseerde me toen, dat ik hier al aardig geïntegreerd ben zo na 7 jaar en hij woont hier pas en heeft nog steeds haast en is nog 100% Nederlander.

Ooit in Nl diezelfde situatie meegemaakt. Ik stond rustig te wachten bij de kassa en had het eigenlijk niet eens door, zo gewend ben ik het. Word ik vinnig op mijn schouders getikt door iemand die behoorde bij een groepje bejaarden. Of ik niet de mevrouw voor me eens een zetje kon geven om op te schieten. Ik schrok er gewoon van want ik stond lekker te chillen op mijn plekje. Dus ik stomverbaasd, zie de leeftijd van de mensen en maakte de opmerking: "ik hoef niet meer naar mijn werk en volgens mij jullie ook niet. Dus ik sta hier prima en ik vind het gezellig dat de kassière en haar bekende eventjes een praatje maken". Die lui achter mij ontploften helemaal. Wat ik wel niet dacht en zij konden net zo goed activiteiten hebben die belangrijk zijn als mensen met een baan. :Y) Ik moest er zo om lachen zei: "sorry, maar ik ga hier echt niet in mee, daarvoor is het leven veels te gezellig". Bij het afrekenen kreeg ik een stiekem knipoogje van de kassière die blijkbaar het allemaal had meegekregen.

Het begint na Orléans als we terug rijden naar Nl. De flitslichten op l'autoroute, het getoeter. Bij Parijs is het al wat agressiever . Antwerpen is nog erger , maar Nederland kent er ook wat van.

Toch vind ik over het algemeen de mensen in Nederland in de winkels, in het verkeer heel vriendelijk. Maar de stress is voelbaar aanwezig.
Als ik een week in Nederland ben dan vertrek ik doodmoe weer naar huis.
Ik ben doodmoe van overal al dat licht (hier is het pikke donker), overal geluid cq lawaai, hier is het de hele dag doodstil. Overal die volgepakte wegen (hier niet), overal zijn mensen en ik moet opletten dat ik niet onder een fiets looop, want ik ben het totaal ontwend dat iedereen fietst in een grote stad of buiten. Nergens kun je meer wandelen zonder iemand tegen te komen. Als we hier iemand tegen komen staan de paarden stokstijf stil van schrik := , is nu 3x gebeurd in 7 jaar want meestal kun je hier uren buiten rijden, lopen, fietsen zonder iemand tegen te komen als je de grotere wegen mijdt.

Zoals van de week met een etentje met vrienden, liggen we later allemaal naar de lucht te kijken naar de strakke sterrenhemel. Zo gezellig. Het was 00.30 uur en we zagen vallende sterren etc. Gelijk goed voor nieuwe woorden in het Frans.
In Nederland, het kan echt niet anders, is er altijd bewolking of luchtvervuiling in de lucht. De kwaliteit van de lucht is echt slecht, maar dat merk je pas als de lucht schoon is waar je in leeft. Uiteraard wordt daar niet over gesproken of zo min mogelijk. Ook daar worden mensen moe en geïrriteerd van.



Heel erg herkenbaar, vooral het stuk over sterren kijken. Wij zitten hier elke avond naar boven te staren....geen behoefte aan televisie.
Ook hier is het, op de waakhonden na, echt muisstil...iets wat ik in het verleden niet eerder had meegemaakt.
Wij wonen hier helaas nog niet permanent i.v.m. samengesteld gezin. Ik kan niet wachten tot de jaren voorbij zijn en ik definitief mijn paardjes ophaal vanuit Nederland.
Elke terugkomst in NL neem ik mezelf voor de leefstijl van hier aan te houden, iets wat gewoon niet lukt middenin de Randstad.
Verhuizen binnen NL is praktisch onmogelijk gezien de huizenprijzen.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 14:35

Sunnda schreef:
elnienjo schreef:
Wij kunnen ons ook niet terugtrekken. Als je iets moet (boodschappen, werken, ziekenhuis etc) zul je de altijd overdrukke weg op moeten en je tussen de massa moeten begeven.
En het merendeel van de mensen heeft niet de luxe vrijstaand in de natuur te kunnen wonen.
Overlast van buren loopt op door gillende kinderen of mensen die keihard muziek willen draaien.
Er valt niet veel meer te vluchten. Tenzij je de jackpot van de staatsloterij wint.

Wat een aanstellerij.
Ja boodschappen doen doe je met anderen, wat dacht jij dan. Een privesupermarkt? Een prive ziekenhuis.
Verder kun je in nederland prima rustig wonen en stervensgoedkoop.
Maar die locaties wil weer niemand wonen. (Noorden van het land, omgeving ommen enz.) Tja, keuzes maken heet dat.
Ook in Bulgarije, Finland, delen vab Belgie en frankrijk kun je spotgoedkoop een huis kopen en kom je bijna niemand tegen in de buurtsuper..

Alles kan, als je maar echt wilt.
Maar de meeste mensen waarderen de luxe van nederland toch wel zodanig dat ze liever hierblijven en zeuren.


Boodschappen doen kan tegenwoordig prima in je eentje op internet, en dan komt er 1 persoon dat zelf bij je voordeur brengen, zodat je niet naar een supermarkt moet waar je mogelijk andere mensen tegen kan komen :Y)

Verder is er idd nog zat rimboe op aarde waar je na 2 uur lopen nog niemand tegen bent gekomen. :)

Ik merk ook veel korte lontjes. Vooral op de weg, mijn hemel. Soms rij ik gewoon ergens de max snelheid en dan word ik alsnog idioot ingehaald door iemand die blijkbaar enorm veel haast heeft.
Pas reed ik achter een sloom ding, inhalen kon niet echt want onoverzichtelijk en spits dus kwamen auto’s aan maar die kon je niet goed zien. En later ging inhalen prima maar kwam er snel een rotonde waar dat ding toch af ging slaan dus vond ik het niet echt de moeite.
En dan nog gaan mensen je inhalen en idioot gebaren omdat je liever 5 min later op je bestemming bent dan mogelijk plat gereden :=

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 14:50

elnienjo schreef:
Wij kunnen ons ook niet terugtrekken. Als je iets moet (boodschappen, werken, ziekenhuis etc) zul je de altijd overdrukke weg op moeten en je tussen de massa moeten begeven.
En het merendeel van de mensen heeft niet de luxe vrijstaand in de natuur te kunnen wonen.
Overlast van buren loopt op door gillende kinderen of mensen die keihard muziek willen draaien.
Er valt niet veel meer te vluchten. Tenzij je de jackpot van de staatsloterij wint.


Het kán wel, alleen niet in de randstad.
Ik woon prachtig in de polder. Naast mijn huis 3km akker en zelf een bostuin van zo'n 1500m2, en dat alles voor de helft (misschien wel kwart) van de prijs van een gemiddelde rijtjeswoning in de randstad.

Dichtstbijzijnde supermarkt is 8km, maar de weg er naartoe is heerlijk rustig, en de supermarkt zelf ook niet overvol. Mensen knikken en zwaaien nog en zeggen vriendelijk gedag tegen elkaar zonder meteen een nare reactie terug te krijgen, of dat het aangezien wordt voor flirten.
Na mijn werkdag in de stad vind ik het héérlijk om weer terug te rijden naar "de normale wereld". ;-)

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 16:57

Maar er zijn mensen in bepaalde situaties die geen huis kunnen kopen en dan word het toch best lastig.

Ik moet het doen met een een huurwoning(ook nog tot een bepaald budget) en als ik verhuis en ik wil weer weg is het al snel weer 8 jaar wachten.

Vanitas
Berichten: 207
Geregistreerd: 14-05-07

Re: de korte lontjes van tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 17:00

Hier worden hele nieuwbouw wijken uit de grond gestampt waarvan alleen de grond al 500.000 moet kosten. Toch staat dat allemaal boven op elkaar, je kunt letterlijk zien wat de buren eten.

Kennelijk willen mensen het zelf; huizen in het buitengebied raken steeds minder in trek

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-19 18:28

Vanitas schreef:
Kennelijk willen mensen het zelf; huizen in het buitengebied raken steeds minder in trek


En dat is heel fijn voor mensen die graag in het buitengebied wonen vanwege rust en stilte :D

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Re: de korte lontjes van tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 18:34

Ik zal mensen die hutje mutje op elkaar willen wonen nooit snappen. Ik woon hutje mutje op elkaar en ik vind het zo verschrikkelijk, maar ik heb nou eenmaal geen keus sinds ik nog bij m'n ouders woon en het geld niet heb om op mezelf te gaan, dus ik moet er maar nog even mee dealen.

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 22:02

Matheno schreef:
elnienjo schreef:
Wij kunnen ons ook niet terugtrekken. Als je iets moet (boodschappen, werken, ziekenhuis etc) zul je de altijd overdrukke weg op moeten en je tussen de massa moeten begeven.
En het merendeel van de mensen heeft niet de luxe vrijstaand in de natuur te kunnen wonen.
Overlast van buren loopt op door gillende kinderen of mensen die keihard muziek willen draaien.
Er valt niet veel meer te vluchten. Tenzij je de jackpot van de staatsloterij wint.


Het kán wel, alleen niet in de randstad.
Ik woon prachtig in de polder. Naast mijn huis 3km akker en zelf een bostuin van zo'n 1500m2, en dat alles voor de helft (misschien wel kwart) van de prijs van een gemiddelde rijtjeswoning in de randstad.

Dichtstbijzijnde supermarkt is 8km, maar de weg er naartoe is heerlijk rustig, en de supermarkt zelf ook niet overvol. Mensen knikken en zwaaien nog en zeggen vriendelijk gedag tegen elkaar zonder meteen een nare reactie terug te krijgen, of dat het aangezien wordt voor flirten.
Na mijn werkdag in de stad vind ik het héérlijk om weer terug te rijden naar "de normale wereld". ;-)

Tja, kleine zoekopdracht: in 2010 waren er ongeveer 4 miljoen eigen woningen en 3 miljoen huurwoningen in Nederland. Dat is totaal zo’n 7 miljoen huizen/flatwoningen (zullen er nu wel meer zijn). Nederland is ongeveer 42.000 vierkante meter groot. Reken maar uit hoeveel vierkante meter dat per woning is gemiddeld. Te weinig iig om voor iedereen een ruime vrijstaande woning met weidse akkergrond en verre uitzichten eromheen maken. Er zullen mensen in drukke steden moeten wonen, of ze dat nou leuk vinden of niet.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: de korte lontjes van tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 22:28

Maar blijkbaar willen ook veel mensen in de grote steden wonen, aangezien ze veel geld neertellen voor een huis in Amsterdam := ik zou er niet dood gevonden willen worden.
Als er niet veel mensen zouden willen wonen zouden de steden ook geen grote stad zijn en de dorpen veel groter.

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Re: de korte lontjes van tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 22:45

Ja dan krijg je toch hetzelfde probleem op een andere plek? Overvolle dorpen waar ze meer en meer gaan bouwen en steden die leeglopen. Hoe je het ook wendt of keert, ergens moeten gewoon een hoop mensen bijeen wonen.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: de korte lontjes van tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 22:49

Ja dat klopt, maar wat ik wilde zeggen is dat het niet ‘moeten’ is om inde stad te wonen, maar dat veel mensen dat graag willen.
Huizen in the middle of nowhere voor zover dat mogelijk is in NL zijn altijd nog veel goedkoper dan hartje grote stad of überhaupt de randstad.

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 23:05

Het wordt wat off topic, maar ik voel me ook niet zo op m'n plek in Nederland of het deel waar ik woon. Ik woon nog wel in een rustige buurt maar het licht van de kassen, het geluid van verkeer, al dat beton/asfalt, soms de geur van een fabriek en gewoon teveel mensen. Ik hou echt van rust, ruimte, natuur en stilte. Wij denken er ook over na om of naar een rustige plek te verhuizen met dichtbij een bos, of naar een ander land. Ik vindt het ook een verademing om te gaan kamperen in het buitenland in het laagseizoen. Back to the basics, telefoon uit, geen tv en rust en genieten van de geluiden uit de natuur om je heen.

Dat terwijl ik in de stad ben opgegroeid, maar ik wil alleen maar steeds meer weg.

Forcalquier

Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 23:07

verootjoo schreef:
Ja dat klopt, maar wat ik wilde zeggen is dat het niet ‘moeten’ is om inde stad te wonen, maar dat veel mensen dat graag willen.
Huizen in the middle of nowhere voor zover dat mogelijk is in NL zijn altijd nog veel goedkoper dan hartje grote stad of überhaupt de randstad.


Soms is het wél moeten.
Wij wonen in de Randstad, omgeving Amsterdam, tegen onze zin.
Samengesteld gezin met 1 ex woonachtig in West-friesland en 1 ex in Zuid-Holland.
We hebben gewacht tot mijn dochter (zo goed als) klaar was met haar lagere school (heeft veel last van nieuwe situaties) alvorens wij wilden verhuizen.
Eenmaal zover begon de huizen gekte waardoor we nu al ruim 3 jaar bezig zijn zonder succes.
Mijn dochter gaat nu eerst haar middelbare school afmaken :')

Loretta
Berichten: 8772
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 14:04

pien_2010 schreef:
Zoals vorige schrijfster wonen wij ook in een heel dun bevolkt gebied.

We zoenen elkaar als we elkaar ontmoeten, in winkels, restaurants of andere plekken zoals bij de kassa en maken een klein praatje. Iedereen vindt het heel erg normaal dat er dan eventjes gewacht moet worden. Geen enkel probleem is dat. Hier hebben de mensen tijd voor elkaar.

Vorige week kwam een vriend van ons gehaast de winkel binnen. Liep op me af, gaf 3!! klinkende kussen (hier ben ik inmiddels gewend aan 2 kussen) en liep gelijk door. Het was bijna agressief zo snel en gehaast ging dat met de buik vooruit }> . Ik schrok me rot en vond het echt onbeleefd, en realiseerde me toen, dat ik hier al aardig geïntegreerd ben zo na 7 jaar en hij woont hier pas en heeft nog steeds haast en is nog 100% Nederlander.

Ooit in Nl diezelfde situatie meegemaakt. Ik stond rustig te wachten bij de kassa en had het eigenlijk niet eens door, zo gewend ben ik het. Word ik vinnig op mijn schouders getikt door iemand die behoorde bij een groepje bejaarden. Of ik niet de mevrouw voor me eens een zetje kon geven om op te schieten. Ik schrok er gewoon van want ik stond lekker te chillen op mijn plekje. Dus ik stomverbaasd, zie de leeftijd van de mensen en maakte de opmerking: "ik hoef niet meer naar mijn werk en volgens mij jullie ook niet. Dus ik sta hier prima en ik vind het gezellig dat de kassière en haar bekende eventjes een praatje maken". Die lui achter mij ontploften helemaal. Wat ik wel niet dacht en zij konden net zo goed activiteiten hebben die belangrijk zijn als mensen met een baan. :Y) Ik moest er zo om lachen zei: "sorry, maar ik ga hier echt niet in mee, daarvoor is het leven veels te gezellig". Bij het afrekenen kreeg ik een stiekem knipoogje van de kassière die blijkbaar het allemaal had meegekregen.

Het begint na Orléans als we terug rijden naar Nl. De flitslichten op l'autoroute, het getoeter. Bij Parijs is het al wat agressiever . Antwerpen is nog erger , maar Nederland kent er ook wat van.

Toch vind ik over het algemeen de mensen in Nederland in de winkels, in het verkeer heel vriendelijk. Maar de stress is voelbaar aanwezig.
Als ik een week in Nederland ben dan vertrek ik doodmoe weer naar huis.
Ik ben doodmoe van overal al dat licht (hier is het pikke donker), overal geluid cq lawaai, hier is het de hele dag doodstil. Overal die volgepakte wegen (hier niet), overal zijn mensen en ik moet opletten dat ik niet onder een fiets looop, want ik ben het totaal ontwend dat iedereen fietst in een grote stad of buiten. Nergens kun je meer wandelen zonder iemand tegen te komen. Als we hier iemand tegen komen staan de paarden stokstijf stil van schrik := , is nu 3x gebeurd in 7 jaar want meestal kun je hier uren buiten rijden, lopen, fietsen zonder iemand tegen te komen als je de grotere wegen mijdt.

Zoals van de week met een etentje met vrienden, liggen we later allemaal naar de lucht te kijken naar de strakke sterrenhemel. Zo gezellig. Het was 00.30 uur en we zagen vallende sterren etc. Gelijk goed voor nieuwe woorden in het Frans.
In Nederland, het kan echt niet anders, is er altijd bewolking of luchtvervuiling in de lucht. De kwaliteit van de lucht is echt slecht, maar dat merk je pas als de lucht schoon is waar je in leeft. Uiteraard wordt daar niet over gesproken of zo min mogelijk. Ook daar worden mensen moe en geïrriteerd van.


Soms denk ik weleens Nederland heeft meer weg van een grote stad dan van een land. Als ik met de trein ga krijg ik ook steeds meer het gevoel met eennuit de kluiten gewassen metro te reizen dan dat ik een treinreis aan het maken ben. Vooral de randstad. Als je de randstad bij elkaar zou trekken dan heb je 1 wereldstad met de overige provincies als buitenwijken.