Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19227
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:30

Chubby schreef:
Giolli schreef:
En hoe ga je dat ruimte probleem dan oplossen, of heb je daar dan geen oplossing voor.


Volgens mij kost dat netto niet veel meer ruimte dan de huidige veehouderij waar grasfalt nodig is om mest kwijt te kunnen en voer op te verbouwen.


https://www.pigbusiness.nl/artikel/8309 ... jk-lastig/

Het gaat gewoon niet met de huidige consument.
Het biologisch voer is te duur en het verdienmodel te laag. Er moeten meer mensen zijn die biologisch eten, wil je hier aan kunnen verdienen.

Het land dat verbouwd moet worden is alsnog nodig hoor, dus het is dubbel op dan.
Laatst bijgewerkt door Giolli op 15-05-19 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43434
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:30

quera schreef:
Chubby schreef:
3 weken niet kunnen bewegen. Terwijl je graag voor je nest biggen zou willen zorgen. Stel het jezelf eens voor.

En er ook veel meer biggen dood gaan omdat mams er op gaat liggen.

Dat is omdat we zo'n enorm onnatuurlijke, doorgefokte dieren hebben rondlopen.

Hier in de buurt zit een klooster dat varkens fokt en de dieren op een zo natuurlijk mogelijke manier houdt. Livar; limburgs varken.. een ras dat niet zo enorm groot en zwaar wordt, en dat prima voor de biggetjes kan zorgen. Die dieren lopen gewoon los, buiten, met krulstaartjes.. De moederdieren met jonge biggen lopen in een paddock. Zo kan het ook, als je dan perse vlees wil eten..

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19227
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:32

Dat klopt Annemiek, zo kan het inderdaad ook. Alleen zolang er nog de gigantische vraag naar varkensvlees is kan het dus niet.
Je moet echt bij de consument zijn hoor.

ruitje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:32

Chubby schreef:
Dat gebeurt wel, maar wmb nog niet genoeg.

Ik wist ff niet hoe ik het moest omschrijven Ruitje :D


Haha, is ook niet erg.

Ik kan het ergens ook wel ' mooi ' vinden als mensen zichzelf of de mensheid gelijk kunnen stellen aan dieren. Ik kan dat gewoon niet.

Is voor mij een beetje vergelijkbaar in mensen die geloven in God.

Ik vind mensen met dat soort principes die zo leven echt knap. Ook veganisten.

Maar ik denk gewoon niet zo :) . En ik vind dat we de ruimte moeten krijgen om allemaal anders te mogen denken.

Sinds een jaar of 5 eet ik ook 2 x per week geen vlees. En niet omdat ik dus zo in die idealen geloof, maar gewoon omdat ik denk nou dat kan ook best zo.

Hmmm, wat ik hier mee wil zeggen weet ik niet. Misschien juist dat een open dialoog, zonder activisme, bij mij meer doet in een veranderproces?

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:32

Giolli schreef:
Het gaat gewoon niet met de huidige consument.


De spijker op de kop

Palmera

Berichten: 9467
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:32

ruitje schreef:
:') koud hart.

Ik ben inderdaad vreselijk voor dieren :+ .

Palmera, dat is precies mijn punt. Je kan mensen niet vergelijken met dieren, want ik ben daar inderdaad niet voor gefokt.

Ik zie het precies zoals je het zegt: dat dier word gefokt als mijn eten. En ja, dat mag onder betere omstandigheden als dat kan.

Maar het blijft een dier wat uiteindelijk mijn eten word, niet te vergelijken met mensen.

Ik probeer dit stuk echt respectvol te brengen, maar ik probeer te laten zien dat je ook anders naar dieren kunt kijken.

Iets wat volgens mij niet snel gebeurd, want je bent al snel een koud mens/geen dierenliefhebber als je zo denkt.

Terwijl ik denk, als je naar het koopgedrag van de consument kijkt, er meer mensen zijn die zo denken :)

Ik zie het als andere levende wezens. Die ook respect verdienen.
En niet per definitie slecht behandelt mogen worden alleen omdat ze geen kogels hanteren. ;)

fransje23

Berichten: 15409
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:32

Giolli schreef:
En hoe ga je dat ruimte probleem dan oplossen, of heb je daar dan geen oplossing voor.


Misschien moet je dingen omdraaien, minder dieren op meer oppervlakte en daardoor een hogere prijs.Ruimte is er misschien wel veel boeren staken zonder opvolgers etc. Het vraagt wat omdenken maar is niet bij voorbaat onmogelijk.

Wordt vlees duurder maar dat lijkt mij niet het grootste probleem.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37298
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:34

En er is ook een tussenweg wat hier in de buurt is. Wel vrije uitloop niet biologisch. Wel zo min mogelijk medicatie uiteraard maar geen keurmerk vragen waardoor gangbaar boer gegeven kan worden.

Livar is mjammie

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19227
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:35

fransje23 schreef:
Giolli schreef:
En hoe ga je dat ruimte probleem dan oplossen, of heb je daar dan geen oplossing voor.


Misschien moet je dingen omdraaien, minder dieren op meer oppervlakte en daardoor een hogere prijs.Ruimte is er misschien wel veel boeren staken zonder opvolgers etc. Het vraagt wat omdenken maar is niet bij voorbaat onmogelijk.

Wordt vlees duurder maar dat lijkt mij niet het grootste probleem.



Dat kán niet, want er is te veel vraag naar varkensvlees. Zolang mensen varken op hun bord willen kun je niet minder varkens gaan houden. Vraag-aanbod.

fransje23

Berichten: 15409
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:35

Giolli schreef:
Dat klopt Annemiek, zo kan het inderdaad ook. Alleen zolang er nog de gigantische vraag naar varkensvlees is kan het dus niet.
Je moet echt bij de consument zijn hoor.


En niet te vergeten de grote retailers! Die bepalen wat er in de supermarkt komt.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19227
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:35

fransje23 schreef:
Giolli schreef:
Dat klopt Annemiek, zo kan het inderdaad ook. Alleen zolang er nog de gigantische vraag naar varkensvlees is kan het dus niet.
Je moet echt bij de consument zijn hoor.


En niet te vergeten de grote retailers! Die bepalen wat er in de supermarkt komt.


En de prijs. :')

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:36

Zou dat prima willen kopen. Maar ik kan niets in de omgeving kopen.

Soms koop ik van koopeenkoe.nl ( wij eten niet zoveel varkensvlees want alleen ik lust het).

fransje23

Berichten: 15409
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:37

Giolli schreef:
Dat kán niet, want er is te veel vraag naar varkensvlees. Zolang mensen varken op hun bord willen kun je niet minder varkens gaan houden. Vraag-aanbod.


Ja, dat kan wel maar mensen zijn in Nederland zo verwend geraakt dat alles er jaarrond in te grote hoeveelheden is dat ze wel gaan klagen.

imaudy
Berichten: 5081
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:37

Als een varken plezier heeft draait ie met zijn staartje...zo cute

fransje23

Berichten: 15409
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:38

Giolli schreef:
fransje23 schreef:
En niet te vergeten de grote retailers! Die bepalen wat er in de supermarkt komt.


En de prijs. :')


Ja, eigenlijk hebben die de grootste vinger in de pap -O-

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:39

ruitje schreef:
Sinds een jaar of 5 eet ik ook 2 x per week geen vlees. En niet omdat ik dus zo in die idealen geloof, maar gewoon omdat ik denk nou dat kan ook best zo.

Hmmm, wat ik hier mee wil zeggen weet ik niet. Misschien juist dat een open dialoog, zonder activisme, bij mij meer doet in een veranderproces?


Wat je motivatie ook is om minder vlees te eten, er hoeven toch minder dieren voor gefokt, gemest en gedood te worden ;)

Ik eet ook vlees, maar bewust. Ik denk dat wij mensen omnivoren zijn, mijn kinderen lusten niet zo graag vervangende groenten/paddestoelen/etc en ik denk dat fabriekseten (vlees vervangers) niet gezond zijn. Maar ik vind dat we daarbij een verantwoordelijkheid hebben naar die dieren om er góed voor te zorgen. En mijn normen bij dat goed liggen dan blijkbaar anders dan bij het gros van de consumenten.

Overigens voel ik die verantwoordelijkheid ook naar de landbouw. Dus ook groenten, fruit, zuivel, rijst, pasta eten we van eigen landje of van de lokale bioboer.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19227
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:40

fransje23 schreef:
Giolli schreef:
Dat kán niet, want er is te veel vraag naar varkensvlees. Zolang mensen varken op hun bord willen kun je niet minder varkens gaan houden. Vraag-aanbod.


Ja, dat kan wel maar mensen zijn in Nederland zo verwend geraakt dat alles er jaarrond in te grote hoeveelheden is dat ze wel gaan klagen.


Ja dat zeg ik toch. Je moet bij de consument zijn en niet bij de boer, regering of welke wet dan ook.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19227
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:40

imaudy schreef:
Als een varken plezier heeft draait ie met zijn staartje...zo cute


Die hebben ze niet bij ons hoor. :))

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:41

Giolli schreef:
Dat kán niet, want er is te veel vraag naar varkensvlees. Zolang mensen varken op hun bord willen kun je niet minder varkens gaan houden. Vraag-aanbod.


Dat kan wel. Maar dan kun je minder exporteren.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:42

Ik heb een boer gevonden in de omgeving *\o/*
Voor koe.

8nnemiek

Berichten: 43434
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:43

Giolli schreef:
fransje23 schreef:
Misschien moet je dingen omdraaien, minder dieren op meer oppervlakte en daardoor een hogere prijs.Ruimte is er misschien wel veel boeren staken zonder opvolgers etc. Het vraagt wat omdenken maar is niet bij voorbaat onmogelijk.

Wordt vlees duurder maar dat lijkt mij niet het grootste probleem.



Dat kán niet, want er is te veel vraag naar varkensvlees. Zolang mensen varken op hun bord willen kun je niet minder varkens gaan houden. Vraag-aanbod.

Dat heeft tijd nodig, maar kan zeker.

Persoonlijk denk ik dat vlees in de toekomst weer echt een luxeproduct zal worden.
Het aanbod aan vleesvervangers stijgt enorm hard, de ontwikkelingen in kweekvlees gaan rap, en de grondstoffen van die producten kosten maar een fractie van de kosten die er in het fokken en verwerken van dieren gaan zitten.
Over 10/20/50 jaar zul je zien dat de vleesvervangers en het kweekvlees in overvloed aanwezig is, aan een tiende van de prijs van echt vlees, en exact hetzelfde qua smaak en voedingswaarde.
Dat is een vrij logische ontwikkeling; mensen voeden met producten waar vraag naar is op een zo efficiënt en goedkoop mogelijke manier. Dan kom je vanzelf bij kweekvlees en namaak vlees uit. Maar dat zal niet van de een op de andere dag gebeuren.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19227
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:45

Nou, dat is toch juist mooi Annemiek? Ik ben voor hoor. :j

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:49

Ja hier ook soms vleesvervangers. En sommige zijn best lekker :D

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 10:32

Chubby schreef:
Overigens voel ik die verantwoordelijkheid ook naar de landbouw. Dus ook groenten, fruit, zuivel, rijst, pasta eten we van eigen landje of van de lokale bioboer.

Rijst en pasta van je eigen landje ja? :D

dakplaat
Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 10:33

Chubby schreef:
Nou, om eerlijk te zijn. Iemand die biggen onverdoofd kan castreren vind ik persoonlijk ook best een beetje spannend.


Om hier nog even op terug te komen: onverdoofd castreren mag al jaren niet meer dus dat was ook niet van toepassing, en het was een onderdeel van de opleiding.
Ik vind het een beetje sneu van Imaudy om een bericht van 2010 erbij te halen (ja ik heb het zelf ook maar even opgezocht, er staat zelfs bij dat ik er moeite mee had) maar zo'n spannend persoon ben ik dus niet :+