Man en vrouw omgebracht in natuurgebied Brunsummerheide

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blacky94

Berichten: 3506
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 19:53

Babootje schreef:
Sannens schreef:
Dat is geen reden om je beroepsgeheim te doorbreken. Als een patiënt in de spreekkamer vertelt dat hij bijvoorbeeld iemand gedood heeft en daar trauma's van heeft waarvoor hij behandeld wilt worden, mag je als arts ook niet naar de politie rennen.

Dus ik snap de keuze van Mondriaan goed. Op het moment dat Thijs weer naar binnenliep, met bloed op zijn kleding, was er een kans dat hij de moorden gepleegd had, maar er was ook een kans dat hij met iemand anders had gevochten. Je weet het immers nooit zeker en al helemaal niet met zwaar psychiatrische patiënten.

Het feit was alleen, dat hij op dat moment weer in de instelling was en dus geen direct gevaar meer vormde voor de maatschappij. Hij was immers opnieuw opgenomen. Hij werd pas een gevaar voor de maatschappij, en er was dus pas een conflict van plichten, op het moment dat hij hem weer peerde.

En conflict van plichten is wel een reden om je beroepsgeheim te doorbreken


O houd toch op! Er was al een conflict van plichten (of hoe je het ook noemen wil) toen ze m op een gesloten afdeling plaatsten. Want waarom zou je dat dan doen? Zet m dan op een open afdeling. Ze wisten heel goed dat hij een risico was. Ik hoop echt dat ze met hun 'vergissing' kunnen leven; eigenlijk nee, ik hoop eigenlijk van niet.
Misschien moet je even je beroep vergeten en denken aan je eigen vader of moeder voor wie zo iemand een risico vormt op het moment dat jij denkt aan je beroepsgeheim

En dan überhaupt geen baan meer hebben zeker? Vergeet niet dat je door het schenden van je beroepsgeheim je ook je eigen toekomst op het spel zet.
Ik keur niet goed wat er gebeurd is, maar zoals quera al aangeeft, je kan soms gewoon geen kant op.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 19:56

Dit land is knettergek met zijn wetgeving op dit gebied.
Je kan dus 3 moorden oplossen, maar dat mag wettelijk gezien niet. Totaal idioot.

Edit: post verkeerd neergezet. Aangepast.
Laatst bijgewerkt door Sunnda op 25-05-19 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa

Berichten: 10558
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 20:00

Snap beide kanten. Maar toch... Stel dat hij na zijn ontvluchting weer aan het moorden was geslagen? Dan zouden er slachtoffers vallen die voorkomen hadden kunnen worden als, op het moment dat er door de instelling vergaande vermoedens bestonden, was ingegrepen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110849
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 20:02

quera schreef:
Soms kun je door wetgeving gewoon geen kant op...


Dan zou ik de mensenlevens op dat moment boven de wet stellen.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 20:04

mysa schreef:
Snap beide kanten. Maar toch... Stel dat hij na zijn ontvluchting weer aan het moorden was geslagen? Dan zouden er slachtoffers vallen die voorkomen hadden kunnen worden als, op het moment dat er door de instelling vergaande vermoedens bestonden, was ingegrepen?

Dat is precies het probleem..
Letters op papier (de wet ) zijn hier belangrijker dan een mensenleven.
Het zou je kind zijn die vermoord wordt en je zou later lezen dat ze in de kliniek wel dachten dat hij de eerdere moorden gepleegd had maar je mag van de wet niets zeggen. :r

Sannens
Berichten: 1437
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 20:15

Babootje schreef:
Sannens schreef:
Dat is geen reden om je beroepsgeheim te doorbreken. Als een patiënt in de spreekkamer vertelt dat hij bijvoorbeeld iemand gedood heeft en daar trauma's van heeft waarvoor hij behandeld wilt worden, mag je als arts ook niet naar de politie rennen.

Dus ik snap de keuze van Mondriaan goed. Op het moment dat Thijs weer naar binnenliep, met bloed op zijn kleding, was er een kans dat hij de moorden gepleegd had, maar er was ook een kans dat hij met iemand anders had gevochten. Je weet het immers nooit zeker en al helemaal niet met zwaar psychiatrische patiënten.

Het feit was alleen, dat hij op dat moment weer in de instelling was en dus geen direct gevaar meer vormde voor de maatschappij. Hij was immers opnieuw opgenomen. Hij werd pas een gevaar voor de maatschappij, en er was dus pas een conflict van plichten, op het moment dat hij hem weer peerde.

En conflict van plichten is wel een reden om je beroepsgeheim te doorbreken


O houd toch op! Er was al een conflict van plichten (of hoe je het ook noemen wil) toen ze m op een gesloten afdeling plaatsten. Want waarom zou je dat dan doen? Zet m dan op een open afdeling. Ze wisten heel goed dat hij een risico was. Ik hoop echt dat ze met hun 'vergissing' kunnen leven; eigenlijk nee, ik hoop eigenlijk van niet.
Misschien moet je even je beroep vergeten en denken aan je eigen vader of moeder voor wie zo iemand een risico vormt op het moment dat jij denkt aan je beroepsgeheim


Wauw, je kan ook normaal een discussie voeren en hoeft niet meteen mijn vader en moeder erbij te halen. Daar heb je gewoon geen snars mee te maken of over te zeggen.

En een 'gesloten' afdeling is niet volledig gesloten. Als iemand vrijwillig is opgenomen dan moet die persoon vrijgelaten worden als die dat wilt. Dus ik snap niet wat je bedoelt met je conflict van plichten? Want dat was er gewoon niet. Ze hebben hem, in eerste instantie, vrijwillig opgenomen op de gesloten afdeling, wat ervoor zorgde dat ze geen IBS hoefden aan te vragen. Want met een IBS kunnen ze hem echt vasthouden, want zo werkt dat in Nederland. Je mag niet zomaar, voor niets, iemand vasthouden.

Dus, in welke mate is het hun 'vergissing'? Er was geen kennis over dat hij die vrouw in Den Haag had vermoord, daar is hij later pas aan gelinkt. Het was een persoon die geestelijk niet goed zat, en die zelf vertrokken is van zijn gesloten afdeling. Wie had kunnen verwachten dat hij zomaar 2 mensen zou neersteken? Ik neem aan dat hij dat nou niet echt van te voren had aangekondigd, want dat was meteen een reden geweest voor die IBS, waar ik het hierboven ook al over had.

@Sunnda en Mysa, zodra hij opnieuw vertrokken is, is hij ook gemeld bij de politie, zodat ze hem konden opsporen. Dus op dat moment was de wet inderdaad ondergeschikt. Inderdaad te laat, omdat hij al twee mensen van het leven heeft beroofd, maar zoals net ook gezegd, ik neem niet aan dat de psychiatrie dat voor die moorden al aan zag komen, anders hadden ze hem vastgehouden met een IBS.

purny

Berichten: 27579
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Man en vrouw omgebracht in natuurgebied Brunsummerheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 21:11

Ik denk dat men nu de discussie en een debat moet gaan voeren in hoever het beroepsgeheim gehandhaafd moet worden.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 21:23

Cayenne schreef:
quera schreef:
Soms kun je door wetgeving gewoon geen kant op...


Dan zou ik de mensenlevens op dat moment boven de wet stellen.

Die mensenlevens zijn er al niet meer. En zolang hij binnen zit is hij voor de maatschappij geen gevaar.
Dus nee daar riskeer ik mijn baan niet voor.

Babootje

Berichten: 26480
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Man en vrouw omgebracht in natuurgebied Brunsummerheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 21:54

Ik geloof dat je t punt mist quera...

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 21:57

Babootje schreef:
Ik geloof dat je t punt mist quera...

Ik geloof dat je de wet mist..
Hoe erg ook voor de overleden personen en hun familie. Het mag gewoon niet.

BigOne
Berichten: 38515
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 22:06

quera schreef:
Babootje schreef:
Ik geloof dat je t punt mist quera...

Ik geloof dat je de wet mist..
Hoe erg ook voor de overleden personen en hun familie. Het mag gewoon niet.

Quera heeft wel degelijk gelijk. Hij zat in de kliniek nadat hij de twee mensen had vermoord en dat gegeven was nog miet bekend. Toen het bekend werd dat twee mensen de dag ervoor waren vermoord hebben de medewerkers na zijn vlucht uit de kliniek direct de politie getipt. Wanneer hij in de kliniek was gebleven hadden ze dat ondanks vermoedens niet direct gedaan omdat hij binnen geen gevaar voor de maatschappij was.

mysa

Berichten: 10558
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 22:20

Sannens schreef:
@Sunnda en Mysa, zodra hij opnieuw vertrokken is, is hij ook gemeld bij de politie, zodat ze hem konden opsporen. Dus op dat moment was de wet inderdaad ondergeschikt. Inderdaad te laat, omdat hij al twee mensen van het leven heeft beroofd, maar zoals net ook gezegd, ik neem niet aan dat de psychiatrie dat voor die moorden al aan zag komen, anders hadden ze hem vastgehouden met een IBS.


Jawel, dat snap ik wel. Punt is wel dat de politie op dat moment naar hem op zoek moest. Voor hetzelfde geld hadden ze hem niet gevonden, of pas veel later. In welk geval er best nog meer moorden gepleegd hadden kunnen worden. Ik denk ook dat het tijd is om de wetgeving omtrent de privacy weer eens onder de loep te nemen.

Electra63

Berichten: 17908
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 23:35

quera schreef:
Babootje schreef:
Ik geloof dat je t punt mist quera...

Ik geloof dat je de wet mist..
Hoe erg ook voor de overleden personen en hun familie. Het mag gewoon niet.


Dit beroepsgeheim is er natuurlijk niet voor niets. :)*

Babootje

Berichten: 26480
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 00:02

bigone schreef:
[Hij zat in de kliniek nadat hij de twee mensen had vermoord en dat gegeven was nog miet bekend.


Hij zat in de kliniek na de eerste moord (in scheveningen) was gepleegd en dat gegeven was wel degelijk bekend. Althans, in ieder geval een sterk vermoeden ervan. Hij was er bekend. En werd op een gesloten afdeling geplaatst. Maar, he.. hij zat er uit vrije wil dus mocht hij weer gaan, ondanks het vermoeden en ondanks dat ze wisten dat hij gevaarlijk was. Maar beroepsgeheim. Het beschermen van de dader weegt zwaarder dan de eventuele slachtoffers die hij zou maken.
Dus kon hij vertrekken. Op weg naar de Brunsummer heide waar hij de volgende 2 moorden pleegde.

Ik vind inderdaad dat de wet aangepast mag worden. Dat artsen zich niet meer mogen verschuilen achter een beroepsgeheim.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 00:10

Babootje schreef:
bigone schreef:
[Hij zat in de kliniek nadat hij de twee mensen had vermoord en dat gegeven was nog miet bekend.


Hij zat in de kliniek na de eerste moord (in scheveningen) was gepleegd en dat gegeven was wel degelijk bekend. Althans, in ieder geval een sterk vermoeden ervan. Hij was er bekend. En werd op een gesloten afdeling geplaatst. Maar, he.. hij zat er uit vrije wil dus mocht hij weer gaan, ondanks het vermoeden en ondanks dat ze wisten dat hij gevaarlijk was. Maar beroepsgeheim. Het beschermen van de dader weegt zwaarder dan de eventuele slachtoffers die hij zou maken.
Dus kon hij vertrekken. Op weg naar de Brunsummer heide waar hij de volgende 2 moorden pleegde.

Ik vind inderdaad dat de wet aangepast mag worden. Dat artsen zich niet meer mogen verschuilen achter een beroepsgeheim.

Fout!
De link van de 1e moord was er toen nog niet.
Pas toen hij terug kwam na de moord op de heide hadden ze vermoedens en ging het beroepsgeheim in werking.
Toen hij toen wegliep van de kliniek hebben ze alarm geslagen.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 00:12

Iemand kan ook vrijwillig op een gesloten afdeling geplaatst worden hoor. Scheelt een IBS aanvragen. En zolang ze zich gedragen word er ook geen IBS aangevraagd want het is niet nodig.
Thijs gedroeg zich als een modelpatient las ik. Dus IBS is niet nodig.

Sannens
Berichten: 1437
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 00:14

Er was bekend dat er een moord was gepleegd in Den Haag, honderden kilometers verderop. Er was op dat moment nog geen link met hem, die kwam pas na de moorden op de Brunsummerheide. Dus waar verschuilen die artsen zich nou perse achter? 8)7

Achter een rechtstaat die zelf nog niet wist dat die eerste moord en deze jongen in Maastricht bij elkaar hoorden? Achter een eed die ze hebben gezworen? Achter de wet die met redenen gemaakt is zoals hij is?

En natuurlijk mag hij gaan als hij er uit vrije wil zit, je hebt kennelijk geen idee hoe de psychiatrie en een IBS in elkaar steken. Een psychiater moet die aanvragen bij de burgemeester en die moet toestemming verlenen en dan mag je iemand enkele dagen tegen zijn wil vasthouden, zodat je de ruimte hebt om een rechtelijke machtiging te gaan regelen, waardoor je iemand een langere periode kan gaan vasthouden. Maar zo'n RM krijg je niet zomaar, dan moet je zwaarwegende redenen hebben dat die persoon een gevaar is voor de maatschappij, of zichzelf, of goederen.

Was deze dader een gevaar op dat moment? Ja, dat heeft hij daarna bewezen door die twee mensen op de Brunsummerheide neer te steken. Was dat op dat moment bekend? Nee, anders was er meteen een IBS op geplakt.

Edit: Ik zie dat Quera precies dezelfde inhoud heeft verteld.

BigOne
Berichten: 38515
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Man en vrouw omgebracht in natuurgebied Brunsummerheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 08:57

Ik kan me de woede en verontwaardiging over de kliniek en onze wet wel voorstellen maar beseffen jullie wel dat het beroepsgeheim er is om ons allemaal te beschermen? Ja het gaat ver, misschien soms te ver, Anne Faber had misschien ook nog geleefd indien alles over de dader gedeeld was met behandelend personeel. Maar wanneer alles over onze medische gegevens op straat komt te liggen word het probleem veel groter( niet om deze moorden te goed te praten, zeker niet) want dan krijgen heel veel mensen geen werk, geen hypotheek , geen verzekeringen, soms geen kans om een normaal leven op te bouwen en heel soms gast het fout door de strenge wet. Dat kun je geen collateral damage noemen en is intriest voor de nabestaanden omdat ze misschien slachtoffer zijn geworden van het beleid dat in principe iedereen moet beschermen.

purny

Berichten: 27579
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Man en vrouw omgebracht in natuurgebied Brunsummerheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 09:42

Thijs kwam binnen lopen met een bebloed shirt... Dat zou voor mij de reden zijn om de politie te bellen en te laten uitzoeken waarom z'n shirt bebloed was.
Ik snap dat hulpverleners moeten zwijgen maar er zijn grenzen. De daders van delicten worden nog teveel beschermd

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 09:43

purny schreef:
Thijs kwam binnen lopen met een bebloed shirt... Dat zou voor mij de reden zijn om de politie te bellen en te laten uitzoeken waarom z'n shirt bebloed was.
Ik snap dat hulpverleners moeten zwijgen maar er zijn grenzen. De daders van delicten worden nog teveel beschermd

Nogmaals dit mag niet. Want Thijs was binnen en dus veilig voor de samenleving

purny

Berichten: 27579
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 09:46

quera schreef:
purny schreef:
Thijs kwam binnen lopen met een bebloed shirt... Dat zou voor mij de reden zijn om de politie te bellen en te laten uitzoeken waarom z'n shirt bebloed was.
Ik snap dat hulpverleners moeten zwijgen maar er zijn grenzen. De daders van delicten worden nog teveel beschermd

Nogmaals dit mag niet. Want Thijs was binnen en dus veilig voor de samenleving

Hij is wel buiten geweest...

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 09:50

Hij is naar buiten gegaan en toen is er direct alarm geslagen.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 09:54

Hij heeft de vrouw in den haag vermoord en is 2 dagen later naar de kliniek gegaan.
Hij is toen vrijwillig opgenomen .
Er waren geen vermoedens toen nog.

Daarna is hij weggegaan.
En kwam toen pas met een bebloed T-shirt terug. Toen waren er vermoedens. Maar toen hadden ze te maken met het beroepsgeheim. Thijs zat immers veilig binnen.
Toen hij de volgende dag het brandalarm liet afgaan en verdween hebben ze alarm geslagen.

BigOne
Berichten: 38515
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 10:00

purny schreef:
Thijs kwam binnen lopen met een bebloed shirt... Dat zou voor mij de reden zijn om de politie te bellen en te laten uitzoeken waarom z'n shirt bebloed was.
Ik snap dat hulpverleners moeten zwijgen maar er zijn grenzen. De daders van delicten worden nog teveel beschermd

Dit is wel degelijk opgevallen bij het personeel en ook zij hebben de vraag gekregen waarom ze niet direct iets gemeld hebben. Ze vertelden dat er verschillende redenen voor kunnen zijn, bloedneus, vechtpartij enz. Nadat de drama bekend werd is direct politie ingeschakeld en is er direct gehandeld. En ja na zijn vlucht uit de kliniek had hij nog meer mensen kunnen vermoorden maar dat is niet gebeurd. Ik vind dat er best kritische noten zijn te plaatsen bij de opvang van verwarde personen in het algemeen want dat is slecht op het moment door allerlei bezuinigingen en er zijn voorbeelden genoeg waarbij het misging maar dat is deze kliniek niet aan te rekenen.

Electra63

Berichten: 17908
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Man en vrouw omgebracht in natuurgebied Brunsummerheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 10:27

Bezuinigingen of personeelstekort maakt niet uit.
Het medisch beroepsgeheim staat gewoon vast.