De Notre-Dame staat in brand

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Escamilla

Berichten: 680
Geregistreerd: 10-03-15

Re: De Notre-Dame staat in brand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 23:09

Volgens het AD zijn ze nu vooral bezig met het "afkoelen" van de Notre Dame en de evacuatie van zoveel mogelijk kunststukken.. Ook is er al twee derde van het dak in vlammen op gegaan..

candalisa

Berichten: 3472
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 23:11

Maar ook al kan het herbouwd worden wordt het nooit meer hetzelfde want het is niet “echt”
Als je een huis verliest door brand of andere schade en een nieuw huis neerzet is het niet meer hetzelfde... het zijn niet meer de vloeren waarop je als kind gelopen heb of waar ooit je overgroot oma gelopen heeft ... en noem mij dan maar overgevoelig maar er is al zo weinig over van onze geschiedenis ..

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 23:12

xxSaschaa schreef:
Volgens het AD zijn ze nu vooral bezig met het "afkoelen" van de Notre Dame en de evacuatie van zoveel mogelijk kunststukken.. Ook is er al twee derde van het dak in vlammen op gegaan..


Het AD loopt een beetje achter. Het dak is totaal verdwenen, alleen de buitenmuren en de klokkentorens staan nog. De brandweer heeft zojuist aangegeven dat ze goede hoop hebben dat ze deze kunnen behouden.

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 23:12

Haarbal schreef:
lizy29 schreef:
Als ik zo de foto's bestudeer lijkt het wel alsof de brandende dakspanten nog op de gewelven liggen. Dat biedt enige hoop voor de historie die lager ligt.

Zou dat niet de steiger zijn die je ziet?

Ik zie het ook, de balken lijken nog redelijk hoog te liggen, en laten we hopen dat het nog ligt op de gewelven, al zal de hitte in de kerk zelf niet te houden zijn.

Ik heb wel geluid via France24, maar zij hebben zelfs de mensen in de toren niet eens gemeld. Maar wetende hoe zwaar de grootste klok is, en de logica dat er mensen rondlopen en inspecteren blijkbaar lijkt me dat de meest logische verklaring. Ik ben verder geen historica of bouwkundige, maar ben gewoon meer dan gemiddeld geïnteresseerd in de bouwkunde van oude gebouwen :)

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 23:12

Haarbal schreef:
lizy29 schreef:
Als ik zo de foto's bestudeer lijkt het wel alsof de brandende dakspanten nog op de gewelven liggen. Dat biedt enige hoop voor de historie die lager ligt.


Zou dat niet de steiger zijn die je ziet?


De steiger staat zo te zien nog weliswaar flink deel gesmolten. Met name rechts op de foto zie je de vlammen in een bolle vorm die niet logisch is voor verbrande dakspanten. Bovendien is het begin van die vlammen te hoog om op de grond te liggen.
Weet het niet zeker natuurlijk maar het lijkt er wel op dat de brandende resten van de spanten op het gewelf liggen.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Re: De Notre-Dame staat in brand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 23:15

Er staan nu mensen met zaklampen bovenop een van de klokkentorens.

Avalanche

Berichten: 16103
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 23:16

Haarbal schreef:
Er staan nu mensen met zaklampen bovenop een van de klokkentorens.

Pfff echt super stoer, ik zou het niet durven.......

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 23:17

Ik zie het ook, bewegend lichtpuntje, hopelijk is alles in orde daar boven

Escamilla

Berichten: 680
Geregistreerd: 10-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 23:18


Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 23:19

Ik moet eigenlijk aan het werk maar ik ben een beetje afgeleid ;( Ga denk ik de livestream en Bokt maar even afsluiten en me proberen te focussen. Ik hoop dat het morgen bij daglicht allemaal toch mee valt maar ik heb er een hard hoofd in...

Jolien87

Berichten: 17477
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 23:20


lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 23:23

Haarbal schreef:
Ik moet eigenlijk aan het werk maar ik ben een beetje afgeleid ;( Ga denk ik de livestream en Bokt maar even afsluiten en me proberen te focussen. Ik hoop dat het morgen bij daglicht allemaal toch mee valt maar ik heb er een hard hoofd in...


Ik probeer al 1,5 uur naar bed te gaan maar het lukt nog niet zo best.

Ashleytjuhh

Berichten: 6668
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 23:23

ik las net dat de Maria klok hier in Nederland is gemaakt en ze zeggen het volgende.

Als de klokken geleidelijk opwarmen, zoals bij deze brand waarschijnlijk het geval is, dan kunnen ze heel wat hebben. Een paar honderd graden is dan geen probleem. Het gevaar komt dan pas als er geblust gaat worden.” Als de klokken te snel afkoelen door het bluswater kan het misgaan. ,, Als de klokken door de brandweer worden natgespoten en te snel afkoelen, dan gaan ze onverbiddelijk scheuren. Dan is er niks meer aan te doen. Als ze dus de torens gaan blussen of natmaken ter bescherming, kunnen ze de klokken flink beschadigen.

ik ga er vanuit dat de beste brandweermannen/vrouwen goed weten wat ze doen toch! helemaal omdat ze vorige week nog een oefening hebben gehad daar.

Oehlala
Berichten: 4315
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 23:26

als die klokken in houten stellages hangen moeten ze die wel nat houden want als dat vlam vat en die klokken komen naar beneden zijn de torens verloren. dus liever een kapotte klok dan de hele toren denk ik. redden wat er te redden valt.

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 23:27

Ze hielden/houden de torens wel nat maar lager dan waar de klokken hangen. Ongetwijfeld om de klokken te ontzien. Al zullen ze echt wel gewoon gaan blussen als dat de enige manier zou zijn om de torens te redden. Dan is een gescheurde klok toch van ondergeschikt belang.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 23:27

Ashleytjuhh schreef:
ik las net dat de Maria klok hier in Nederland is gemaakt en ze zeggen het volgende.

Als de klokken geleidelijk opwarmen, zoals bij deze brand waarschijnlijk het geval is, dan kunnen ze heel wat hebben. Een paar honderd graden is dan geen probleem. Het gevaar komt dan pas als er geblust gaat worden.” Als de klokken te snel afkoelen door het bluswater kan het misgaan. ,, Als de klokken door de brandweer worden natgespoten en te snel afkoelen, dan gaan ze onverbiddelijk scheuren. Dan is er niks meer aan te doen. Als ze dus de torens gaan blussen of natmaken ter bescherming, kunnen ze de klokken flink beschadigen.

ik ga er vanuit dat de beste brandweermannen/vrouwen goed weten wat ze doen toch! helemaal omdat ze vorige week nog een oefening hebben gehad daar.


Ik zou niet zozeer bang zijn voor smelten van de klokken, eerder voor verzwakken van het ophangsysteem door hitte/brandschade. Want als die kilo's naar beneden komen ben je niet blij!

Ze zijn nu 'rouwfoto's' aan het tonen op CNN, Notre Dame tussen de bloesems enzo, dus tijd voor mij om af te sluiten...

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 23:28

Klopt, de Maria-klok is gemaakt bij de Koninklijke Eijsbouts. Ze zijn één van de weinigen die nog zo'n grote klok kunnen maken.
Als ze zo recent nog een oefening hebben gehad, dan snap ik heel goed dat ze de klokken steeds weer inspecteren. Gelukkig kunnen ze blijven hangen en lijken ze gered te zijn.

Ashleytjuhh

Berichten: 6668
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 23:31

lizy29 schreef:
Ze hielden/houden de torens wel nat maar lager dan waar de klokken hangen. Ongetwijfeld om de klokken te ontzien. Al zullen ze echt wel gewoon gaan blussen als dat de enige manier zou zijn om de torens te redden. Dan is een gescheurde klok toch van ondergeschikt belang.



inderdaad net wat ik ook dacht! al zullen ze die nu niet nat maken. een gescheurde klok kan ook bij de ophanging scheuren en naar benden komen!

maar zoals ik al aangaf de beste mensen daar die met man en macht bezig zijn zullen weten wat ze doen! :j

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: De Notre-Dame staat in brand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 23:46

Ik hoorde het na mijn concert vanavond... vind het echt heel erg! Ik had iets speciaals met de Notre Dame. Het was een beetje de plek waar mijn liefde voor Frankrijk begon en ik had er echt een zwak voor. :(

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 23:48

Net toespraak van de president, ze gaan toch alles op alles zetten om alles te herstellen maar verwacht daar wel 10, 20, 30 jaar voor nodig te hebben.

Wat eerder ook iemand die zei dat het grootste probleem vooral gaat zijn om de juiste mensen bij elkaar te krijgen, de mensen die de ambachten nog beheersen.

Wat dat betreft ben ik niet zo bang voor een Disney park dat slechts een aftreksel is van wat het ooit was.

pien_2010

Berichten: 43485
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: De Notre-Dame staat in brand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 23:51

Je kunt veel van de Fransen zeggen, maar ze gaan vaak goed om met kunst en hun erfgoed.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110740
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 23:54

Gelukkig is de structuur gered!

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 23:54

palousa_boy schreef:
Net toespraak van de president, ze gaan toch alles op alles zetten om alles te herstellen maar verwacht daar wel 10, 20, 30 jaar voor nodig te hebben.

Wat eerder ook iemand die zei dat het grootste probleem vooral gaat zijn om de juiste mensen bij elkaar te krijgen, de mensen die de ambachten nog beheersen.

Wat dat betreft ben ik niet zo bang voor een Disney park dat slechts een aftreksel is van wat het ooit was.


Het Disneypark gaat niet om nepheid he, het gaat om het ontbreken van patina. Patina is de slijtage, de ouderdom in stenen en balken. Maar dat hoef ik jou als bewoner van een oude Franse boerderij (als ik het goed heb) niet uit te leggen denk ik. Nieuw terug restaureren is soms gewoon te netjes en te goed gerestaureerd, daar mist dan 850 jaar vuil en slijtage. Dat doorleefde is dan weg. Ik heb eens een mooi voorbeeld gezien van opnieuw gevoegde en geschilderde oude geveltjes in Amsterdam, volgens mij was dat in het blad van de Rijksdienst Erfgoed, maar weet het niet zeker. Die helemaal nieuw gevoegde en geverfde gevels zagen er wel spic en span uit, maar misten toch ziel. Ik maak me dus niet zo druk om de ambachtslieden, want ze zullen de top aantrekken, maar die sfeer gaat lastig terug te krijgen zijn, ook met veel liefde, aandacht en moeite.

(edit: verdorie, ik zou aan mijn werk :P toch er weer ingetrapt! :P )

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: De Notre-Dame staat in brand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 00:09

In dit geval kun je er ook niet omheen en zal het een onderdeel van de geschiedenis worden.
Naar wat ik heb begrepen is het gebouw al vele malen gerenoveerd en verbouwd. Dit zal niet zo ingrijpend geweest zijn als dat nu nodig is maar toch.

Als het idd zo is dat de gewelven geheel of voor het grootste deel behouden zijn gebleven zal dat bijvoorbeeld al een groot deel direct zicht op het dak ontnemen vanaf de onderkant. Als daar dan geen hout van een eeuw oud voor gebruikt is, is dat dan minder?

Het moet alleen geen Sagrada familia (in Barcelona) gaan worden want in mijn ogen is dat gewoon een puinhoop

Anoniem

Re: De Notre-Dame staat in brand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 00:25

Zouden ze 'm wellicht kunnen 3D printen? Tegenwoordig is het geloof ik mogelijk om gebouwen 3D te printen.