De Notre-Dame staat in brand

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:43

Hopelijk is hij nog te redden....anders is crowdfunding niet meer nodig....Gaat miljoenen kosten al dan niet miljarden om hem terug op te bouwen.

Ashleytjuhh

Berichten: 6667
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:44

De relikwieën van Christus die in de Notre-Dame werden bewaard, doornenkroon en de tuniek van Saint-Louis, zijn gered.

zie ik nu.pp het liveverslag van het ad maar weet niet hoe betrouwbaar het is

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41662
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:46

Dank voor je verheldering, Dioxide :j

Ik ben niet zo heel snel onder de indruk of aangedaan maar dit is toch wel even flink slikken zeg :\ Heel, heel, heel erg veel geschiedenis gaat hier in een paar uur verloren. Is een (alleen al historisch gezien) een groot verlies met de bijbehorende range aan emoties. Getver zeg :\

Heel, heel, heel erg zonde en wat een enorme natuurkracht komt er vrij op zo'n moment. Daar valt echt niet tegenop te blussen :\ Ik hoop dat ze in ieder geval nog een deel van het gebouw kunnen redden.

Thats_Me

Berichten: 10948
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:49

Haarbal schreef:
Thats_Me schreef:
Er is altijd een alternatief. Als straks brand meester is en het vervolgens uit is kan pas de schade opgemaakt worden. Deels consolideren wat er over is zou ook een optie zijn.

Kijk naar de Dom in Utrecht die is ook nooit herbouwd nadat een deel verwoest is. Het blijft wikken en wegen en ik geloof echt dat hier miljoenen voor vrij gemaakt gaan worden maar daar ga je het nog niet mee reden.

We zullen zien ik heb in ieder geval respect voor de keuze die gemaakt moet worden. Dr zal niet makkelijk zijn en je doet het nooit goed.



De Dom in Utrecht is een heel ander verhaal. Deze stortte in toen de kerk nog niet afgebouwd was; de kerk is dus nooit compleet geweest. Bovendien viel dit samen met de overgang naar het Protestantisme, er was dus minder vraag naar een enorme Katholieke kerk. Doordat veel mensen het katholieke geloof verlieten had de kerk minder inkomsten; er was dus ook geen geld om de Dom weer op te bouwen en af te maken. De ruines hebben er jarenlang gelegen en zijn uiteindelijk opgeruimd omdat het een "plaats voor onzedelijk gedrag"(o.a. een homo-ontmoetingsplaats) was geworden. Dus die vergelijking gaat hier denk ik niet op.


Nou, de verwoesting kwam inderdaad toen het nog in aanbouw was door natuurgeweld in 16 zoveel. Daardoor is er ook niet weer aan herbouw begonnen zoals jij aanhaalt. Naar mijn idee is het dus wel te vergelijken omdat er in beide gevallen een externe oorzaak is voor de verwoesting. De tijd, emotie, geld etc. spelen een rol hoe daarmee verder gegaan wordt. Dit zal ook een hele moeilijke afweging gaan worden gezien de omvang van de ramp.

We zijn gelukkig jaren verder en de erfgoedwereld kan veel en goed restaureren. Al hoop ik toch dat er nog wat te redden valt van de iconische buitenkant. Het doet zo'n pijn om zo'n gebouw te zien branden.

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:51

Het is gewoon moeilijk te vatten dat 850 jaar geschiedenis letterlijk in een paar uur totaal verdwenen kan zijn :oo :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:51

Hiraeth schreef:
:oo


[ [url=m/hXT2M2.jpg]Afbeelding[/url] ]


(via: https://twitter.com/GertiCaku/status/11 ... 57/photo/1)

Pfoeh.... En dan lijkt het op deze foto nog een klein gebouw, bijna surrealistisch omdat een foto maar klein is, helaas weten we dat het een immens gebouw is.

Ik zit zelf te kijken of ik meer kan vinden over brandbestrijding bij dergelijke gebouwen. Maar helaas lukt dit zo 1 2 3 niet. (En vanuit 'ik denk' praten doe ik liever niet in zo'n situatie)

Ashleytjuhh schreef:
De relikwieën van Christus die in de Notre-Dame werden bewaard, doornenkroon en de tuniek van Saint-Louis, zijn gered.

Top!


Fijn dat het met de brandweermannen ook goed gaat, 1 lichtgewonde 'maar'. Helden...

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:52

Haarbal schreef:
. Als je alles terug gaat bouwen (dat gaan ze ongetwijfeld doen) zoals het was, dan gaat er nog steeds veel historie verloren. Dan is de kans groot dat je het Disneyland-effect krijgt; alles is te perfect. Brugge staat/stond hier bvb om bekend.


Hoe weet je dat 100% zeker?

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:53

Siamsmeesje schreef:
Het is gewoon moeilijk te vatten dat 850 jaar geschiedenis letterlijk in een paar uur totaal verdwenen kan zijn :oo :x


Dit inderdaad. Ik ben rond half 8 begonnen met livestream kijken, toen sloegen de vlammen net uit het dak op 1 punt. Het is nu bijna 11 uur en de complete kathedraal is weg, op de klokkentorens en de buitenmuren na. Er wordt nog steeds geblust en je ziet mensen met zaklampjes lopen in de klokkentorens.

Het is voor mij nu ook een stuk beter te begrijpen hoe de grote stadsbranden in de middeleeuwen om zich heen konden slaan, toen er nog geblust moest worden met emmertjes...

pien_2010

Berichten: 43483
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:54

Zonet zag ik de mensen allerlei liederen zingen, ook religieuse en op de achtergrond onze grand dame vreselijk in de hens. Ik vond dat zo ontroerend, zo emotioneel.

Thats_Me

Berichten: 10948
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:55


Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:57

Nabster schreef:
Haarbal schreef:
. Als je alles terug gaat bouwen (dat gaan ze ongetwijfeld doen) zoals het was, dan gaat er nog steeds veel historie verloren. Dan is de kans groot dat je het Disneyland-effect krijgt; alles is te perfect. Brugge staat/stond hier bvb om bekend.


Hoe weet je dat 100% zeker?


Natuurlijk weet ik dat niet 100% zeker, maar ik denk dat de stad Parijs alles op alles gaat zetten om hun icoon terug te krijgen. Bovendien was de kerk nog in actieve dienst dus zal Rome zich er ook wel in mengen. De kerk ligt in een veilige zone, waar men geld heeft (anders dan bvb die twee enorme Buddha's die door IS zijn opgeblazen en het eerder genoemde Petra) en is goed bereikbaar. En het is een wereldwijd icoon. Deze kerk ligt in het oog van de Westerse wereld en zit in ons collectieve geheugen als speciale plek.Dus er zijn heel veel 'plussen' voor reconstructie/herbouw die andere locaties niet hebben. 100% zeker weet ik alleen dat ik op een bepaald moment dood zal gaan, verder weet ik niks 100% zeker.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:58

Afbeelding

Geen woorden. |( |( |(

Ashleytjuhh

Berichten: 6667
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:58

ik zag net dat main constructie gered is voor zo ver ze zeiden. gelukkig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 23:00

Is het blussen niet het nathouden van de klokken? Om ervoor te zorgen dat deze nog behouden kunnen worden?
Ik heb de livestream er niet bij, dus ik kan niet zien waar ze blussen, maar kan me voorstellen dat 'gecontroleerd laten uitbranden' al een uitdaging is. Laat staan blussen.

Escamilla

Berichten: 680
Geregistreerd: 10-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 23:00

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 23:01

xxSaschaa schreef:
[ [url=m/VUS9ae.png]Afbeelding[/url] ]

Getsie...

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 23:01

Haarbal schreef:
Siamsmeesje schreef:
Het is gewoon moeilijk te vatten dat 850 jaar geschiedenis letterlijk in een paar uur totaal verdwenen kan zijn :oo :x


Dit inderdaad. Ik ben rond half 8 begonnen met livestream kijken, toen sloegen de vlammen net uit het dak op 1 punt. Het is nu bijna 11 uur en de complete kathedraal is weg, op de klokkentorens en de buitenmuren na. Er wordt nog steeds geblust en je ziet mensen met zaklampjes lopen in de klokkentorens.

Het is voor mij nu ook een stuk beter te begrijpen hoe de grote stadsbranden in de middeleeuwen om zich heen konden slaan, toen er nog geblust moest worden met emmertjes...

Inderdaad, dat is iets wat we ons nu ineens maar al te goed kunnen voorstellen. Lezen/horen erover is echt nooit hetzelfde als het zien. Ik volg nu ook al sinds hals 8, en ik blijf me verbazen erover.
Ik hoop alleen dat ze de klokken kunnen laten hangen, want als die omlaag komen dan zijn de torens inderdaad niet meer te redden.

pjotrg

Berichten: 1159
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 23:01

Het overgrote deel van de kerkgebouwen in Frankrijk zijn eigendom van de overheid!

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 23:02

@Bubblewrap, o.a. op de klokkentorens en het middenschip zijn ze nog aan het blussen. Ik hoop dat ze iets van een blusboot op de Seine hebben kunnen neerleggen, maar vanaf die kant heb ik nog geen beelden gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 23:03

Haarbal schreef:
@Bubblewrap, o.a. op de klokkentorens en het middenschip zijn ze nog aan het blussen. Ik hoop dat ze iets van een blusboot op de Seine hebben kunnen neerleggen, maar vanaf die kant heb ik nog geen beelden gezien.

Bedankt voor de info.

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 23:04

Als ik zo de foto's bestudeer lijkt het wel alsof de brandende dakspanten nog op de gewelven liggen. Dat biedt enige hoop voor de historie die lager ligt.

Ashleytjuhh

Berichten: 6667
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 23:04

gelukkig zijn ze optimistisch met het redden van de rest!

oef die brandweerman die gewond os geraakt.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 23:05

@Siamsmeesje ik was er inderdaad heel bang voor dat de klokken naar beneden zouden komen, want dan kan je de torens afschrijven inderdaad. Maar ik denk dat het zo'n vaart niet zal lopen met de hangconstructie daar, want anders lieten ze geen mensen de torens in. Then again, ik kan momenteel alleen livestream kijken zonder geluid, dus wie weet... Ik kan op dit moment alleen educated guesses doen vrees ik.

@Pjotrg; geen idee wie technisch de eigenaar van het pand is, maar Rome doet ongetwijfeld een duit in het zakje.

Avalanche

Berichten: 16103
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 23:05

pjotrg schreef:
Het overgrote deel van de kerkgebouwen in Frankrijk zijn eigendom van de overheid!

In Nederland ook. De kerken van de PKN dan toch. Dat zijn de oude kerken, en vaak worden die wel gerestaureerd.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 23:06

lizy29 schreef:
Als ik zo de foto's bestudeer lijkt het wel alsof de brandende dakspanten nog op de gewelven liggen. Dat biedt enige hoop voor de historie die lager ligt.


Zou dat niet de steiger zijn die je ziet?