De Notre-Dame staat in brand

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:50

Resistance schreef:
Benzz schreef:
Vreselijk!
Al vind ik het ook smakeloos dat Trump op twitter blusadvies gaat geven............



Deed ie ook al over bosbrand... wellicht hadden ze in de notre dame blaadjes moeten harken :)* Zoals de finnen dat in hun bossen doen.

Ach zo had de terreuraanslag in Frankrijk ook voorkomen kunnen worden als vuurwapens legaal waren geweest.. Want dan hadden de mensen in het publiek zichzelf kunnen verdedigen. ""If one employee or just one patron had a gun — or if one person in this room had been there with a gun, aimed at the opposite direction — the terrorists would have fled or been shot, and it would have been a whole different story," -Trump
https://www.latimes.com/world/europe/la ... story.html


Die man kan beter gewoon zwijgen.
Laatst bijgewerkt door DezeNaam op 15-04-19 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Sani

Berichten: 27359
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:50

Op de beelden vind ik het nu net een brandende kom lijken.
Je ziet dat binnen in de kerk de vlammen nog hoog reiken en dat het een enorm verlicht vlak is nu het donkerder wordt..

soesita

Berichten: 5183
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:50

Het is maar een gebouw... Maar wat voor één. De Notre Dame hoort gewoon bij Parijs en zonder dit gebouw ontbreekt er een stuk Parijs voor mij. Ik word er stil van...

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:51

Gimme_Joy schreef:
Sorry Dioxide ik ben het absoluut met je oneens. Dat is voor iedereen anders toch?

En dan probeer je rekening te houden met het verdriet van mensen, is mij geleerd.

Dat mag, net als dat het mag ik me niet kan vinden in het overgevoelige special snowflake/slachtoffer gedrag van mensen tegenwoordig en dat ook mag uiten. Ik scheld op niemand: ik uit mijn begrip voor het architectonische en historische verlies en onbegrip voor de hysterie en het "op de teentjes getrapt zijn".

Als er een iconische moskee of bhoeddistische tempel of half Petra in de hens staat, gaat 3/4 hier dan ook huilen? Petra is afgelopen winter getroffen door een zondvloed, ook een historisch belangrijke UNESCO site. Hoor je niemand.

Nogmaals: zonde van het iconische gebouw, de relikwieën, etc. Heel pijnlijk voor de Christelijke gemeenschap dat dit net in de week voor Pasen gebeurt, maar laten we wel wezen; gelukkig geen menselijke slachtoffers.
Laatst bijgewerkt door Dioxide op 15-04-19 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

hokke

Berichten: 384
Geregistreerd: 02-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:51

Afbeelding.

Mooi plaatje bij de brandweer post, zag deze net op de livestream
Laatst bijgewerkt door hokke op 15-04-19 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Re: De Notre-Dame staat in brand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:52

mensen speculeren ook over dat er dus bij t renoveren brand is ontstaan

Urbiezira

Berichten: 2919
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:53

Vind het persoonlijk altijd zo'n dooddoener als mensen zeggen "ja kom op nou, is wel erg maar je hoeft niet [vul in een uitdrukking van een emotie]". Snap dat het voor sommige mensen moeilijk te geloven is dat dit je zo veel kan doen, ook vanaf een afstand, maar vind het altijd enigszins ongepast om dat te melden. Laat mensen gewoon uiten hoe ze zich voelen, lijkt me niet ingewikkeld.

Edit: Dioxide, dat heeft IMO niks te maken met snowflake gedrag, maar met verbondenheid en empathie. Ik heb niet gehuild om Petra 1) omdat ik dat niet wist, en 2) omdat ik me daarmee niet op dezelfde manier verbonden voel. Dat is niet mijn tweede thuis, het thuis van de helft van mijn (Katholieke!) familie, de plek waar ik als kunst en muziekliefhebber veel vanaf weet. Maar ik voel mij totaal niet geroepen om tegen anderen te zeggen dat ze zich niet als snowflake moeten gedragen als zij wel verdrietig zijn om Petra.
Laatst bijgewerkt door Urbiezira op 15-04-19 21:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110807
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:53

Ik vind de Notre Dame iconischer voor Parijs als de Eiffeltoren.
Die laatste vind ik meer een stalen toren, maar de Notre Dame is meer een gebouw met een ziel.
Heel zonde. Hopelijk valt er nog het één en ander te redden naast alle kunst en relikwieën. b

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:55

Alles heeft te maken met standplaatsgebondenheid. De emotionele waarde van de Notre Dame is voor mij (ons westerlingen?) Vele malen hoger dan een moskee in het Midden-Oosten.

En uiteraard mag je het met elkaar oneens zijn, dat is ook wat ik zeg, maar dan hoeft men niet gelijk nog een diepere wond te kerven dan die er al is. Dat vind ik repsectloos.

wendy1987

Berichten: 6969
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:55

Ik zit het de hele avond al te volgen. Verschrikkelijk.

Vind het ook echt raar dat t mij zoveel doet.. maar toch doet t wel iets. Zo'n mooi gebouw. En Parijs is ook gewoon echt een stad waar ik graag kom door de mooie gebouwen vooral en de sfeer.
Heel naar dit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:57

Ik hoorde hier in het topic voorbij komen dat een deel is ingestort. Hopelijk geen brandweermannen op die locatie... Real heroes don't wear capes. Maar soms nemen deze helden wel erg grote risico's.


Zullen we elkaars mening in waarde laten? Een discussie over de emotionele waarde van een historisch pand is op dit moment niet het belangrijkste, juist omdat het voor iedereen anders is. Ik kijk redelijk nuchter naar de brand, heb geen affiniteit met de Notre Dame, maar als anderen dat wel hebben? Prima toch.

lies_sparkle

Berichten: 6135
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:57

Ik word er ook zo verdrietig van.
Toen ik ziek was ben ik er een paar keer in geweest en heb ook vaak steun gehad daar van mensen van de kerk.
Dat dit nu wegvalt is echt verschrikkelijk.

Hiraeth

Berichten: 3228
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:58

Het klinkt misschien heel lomp, maar de Notre-Dame die afbrand heeft voor ons in Europa een grotere 'nieuwswaarde' dan de tientallen gebouwen en stukken werelderfgoed die door de jaren heen in verschillende werelddelen zijn verwoest. Je ziet het alleen al in dit topic: mensen kennen het en hebben gelijk een gevoel er bij.

Dat daar dus een een soort rouwproces aan verbonden is, is volkomen terecht. Geef mensen dus ook de kans om dat rustig te doen, in plaats van gelijk iemand te bestempelen als een 'special snowflake'.

Palmera

Berichten: 9487
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:58

Ik ben zwaar ongelovig. Maar ik hou van geschiedenis. En geef er maar een draai aan, maar een oude kerk als deze ís geschiedenis! Kijk naar de bouwmaterialen, het glas-in-lood, de mozaiëken, het dak, alles is geschiedenis.
En dat komt, hoe ze ook hun best doen, nooit meer terug.

Een ander is wel gelovig. Die ziet het verlies van een schitterend godshuis. Met de bewaard gebleven details.

Weer een ander is smakeloos. En ziet flauwe grappen om zich vooral niet te vervelen. Eens kijken hoe die personen reageren als bv de kantine van hun voetbalclub in de fik staat. ;)

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:00

Hiraeth schreef:
Het klinkt misschien heel lomp, maar de Notre-Dame die afbrand heeft voor ons in Europa een grotere 'nieuwswaarde' dan de tientallen gebouwen en stukken werelderfgoed die door de jaren heen in verschillende werelddelen zijn verwoest. Je ziet het alleen al in dit topic: mensen kennen het en hebben gelijk een gevoel er bij.

Dat daar dus een een soort rouwproces aan verbonden is, is volkomen terecht. Geef mensen dus ook de kans om dat rustig te doen, in plaats van gelijk iemand te bestempelen als een 'special snowflake'.



inderdaad dat eerste. maar dan heb ik dat niet. ik vind het net zo erg als andere belangrijke dingen. heb niet zo zeer speciaal iets met de Notre Dame meer dan dat ik met andere stukken heb. voor mij is alles wat verwoest word met waarde van die lijst bijv echt drama. dan vind ik dit niet ‘erger’ omdat t dichtbij js :

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37321
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:00

Of hun eigen huis waar de buren dat "lollige" grappen oven gaan maken -O-

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:02

Tsja, het kijken naar dit soort kunstwerken is mijn beroep, dus voor mij is het wel even emotioneel om 850 jaar in vlammen op te zien gaan. Bovendien kan je wel herbouwen, maar 850 jaar voeten over stenen vloeren, 850 jaar roet en rook van kaarsverlichting, 850 jaar muurschilderingen, fresco's, verbeteringen. aanpassingen, leven en dood krijg je niet zo maar weer terug gerestaureerd... Dus ja, ik kan er om janken, het doet mij echt wat. En ik vind grappen maken terwijl er nog wordt gevochten om zo veel mogelijk te redden echt ongepast. Maakt dat mij dan een special snowflake? Ik ben van mening dat het mij een mens maakt met hart voor mijn vak, maar als jij me een special snowflake wil vinden doe je maar vooral je best. Maar dan vind ik jou oppervlakkig ;)

Jolien87

Berichten: 17508
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:04

Ik denk dat alleen al de geest die in dit bouwwerk zat, een boel lading aan deze ramp geeft.
En vergeet niet dat veel mensen wel 'iets' met de Notre Dame hebben. Dat lees je ook terug in dit topic.

Sani

Berichten: 27359
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Hengelo

Re: De Notre-Dame staat in brand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:05

Getver, ik hoor net op de livestream dat er mensen op de intacte torens staan/zijn met zaklampen om schades op te nemen en oorzaken te zoeken. Daar moet je toch niet aan denken. Heel dapper van hun, maar lijkt mij doodeng!

Popstra
Berichten: 13842
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:05

Vreselijk zonde zeg!! :(

mysa

Berichten: 10537
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:06

Haarbal schreef:
Tsja, het kijken naar dit soort kunstwerken is mijn beroep, dus voor mij is het wel even emotioneel om 850 jaar in vlammen op te zien gaan. Bovendien kan je wel herbouwen, maar 850 jaar voeten over stenen vloeren, 850 jaar roet en rook van kaarsverlichting, 850 jaar muurschilderingen, fresco's, verbeteringen. aanpassingen, leven en dood krijg je niet zo maar weer terug gerestaureerd... Dus ja, ik kan er om janken, het doet mij echt wat. En ik vind grappen maken terwijl er nog wordt gevochten om zo veel mogelijk te redden echt ongepast. Maakt dat mij dan een special snowflake? Ik ben van mening dat het mij een mens maakt met hart voor mijn vak, maar als jij me een special snowflake wil vinden doe je maar vooral je best. Maar dan vind ik jou oppervlakkig ;)


Ja maar jou bedoelde Dioxide (welk soort dioxide, trouwens?) niet. ;) En mij ook niet, want ik ben, zij het niet professioneel, ook doordrongen van historisch besef. ;)

Jolien87

Berichten: 17508
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:07

Sani schreef:
Getver, ik hoor net op de livestream dat er mensen op de intacte torens staan/zijn met zaklampen om schades op te nemen en oorzaken te zoeken. Daar moet je toch niet aan denken. Heel dapper van hun, maar lijkt mij doodeng!


Ohjee, dat is ook niet zonder risico.
Ik vraag me dan meteen af: moet je dat nu wel al willen onderzoeken? Is dit het juiste moment om op een brandend gebouw te lopen?

Briiet

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: MAKKUM FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:07

Afschuwelijk gewoon, zo'n prachtig gebouw met zoveel historie.

Tallie1979
Berichten: 22775
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:08

De opmerking van Dioxide is gewoon bot. Kan ze waarschijnlijk niks aan doen, sommige mensen hebben gewoon gebrek aan empathie. Maakt haar uiteindelijk ook heel speciaal.

Dus ik zal dat maar met een pak zout nemen en verdere opmerkingen maar negeren. :)

Het zal morgen een in en in trieste aanblik geven. Ik had graag van de zomer weer een bezoek gebracht. Een momentje van bezinning en hoe druk het er ook was, altijd even een moment van stilte.
Laatst bijgewerkt door Tallie1979 op 15-04-19 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:08

Het lijkt mij vooral erg voor de mensen die er wonen. Na een tijd word je het vast gewoon dat dat gebouw er staat, maar van de een op de andere dag is het plots weg... En dan realiseer je je vaak pas hoe waardevol dat gebouw was, ook al kwam je er gewoon dagelijks langs.
Of de mensen die er wel een connectie mee hadden, er tot rust konden komen,... En dan plots is het weg. Lijkt me raar voor hun, plots letterlijk en figuurlijk een grote leegte.

Maar het is dus nog niet duidelijk hoe de brand is kunnen ontstaan? Op zich is het natuurlijk wel raar... Het gebouw is dus blijkbaar wel enorm brandbaar, maar nu plots na zoveel jaren gaat het ineens in vlammen op...?