Flitspaal die gsm-gebruik kan detecteren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DezeNaam

Flitspaal die gsm-gebruik kan detecteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-19 21:57

Ik kwam net een artikel tegen over een flitspaal die ze getest hebben in Wallonië. Het zou dus gaan over een flitspaal die kan zien of jij op je telefoon bezig bent achter het stuur (en of je je gordel draagt).

Nu is het niet duidelijk of dit er echt gaat komen aangezien ik na wat opzoekwerk ook artikels tegenkom van 2016 waarin dit ook zou gebeuren. Het artikel is helaas niet zo uitgebreid en het geeft ook geen duidelijkheid of het er echt gaat komen.

Maar ik schrok voornamelijk erg van de reacties op FB onder het artikel. Mensen die elkaar erin tagden en iets schreven in de trant van "*naam* Ohnee opletten nu/kijk maar uit..." of mensen die gingen klagen dat het een politiestaat werd, nog meer mensen die elkaar noemden en gingen klagen dat ze 'niks meer mogen doen'.
Aan de ene kant snap ik dat het voor sommige mensen blijkbaar een stuk privacy wegneemt, maar ik vond deze reacties bijna eng en voornamelijk egoïstisch.
Zeker als je je gaat afvragen hoeveel van deze mensen in de toekomst een verkeersongeval gaan veroorzaken, of iemand doodrijden omdat zij zo nodig op hun gsm moeten kijken achter het stuur. Want al de mensen die reageerden zitten blijkbaar op hun gsm achter het stuur, en ze schamen zich er niet eens voor om het openbaar te maken.

Nu is mijn vraag aan jullie -of dit er nu echt komt of niet-, wat zouden jullie vinden van zo'n flitspaal? Is het te controlerend van de overheid of net goed? En ook, zou het onder bepaalde omstandigheden, -zoals bijvoorbeeld een file waarin alles stilstaat- wel normaal/acceptabel moeten zijn om op je gsm te kijken?

lies_sparkle

Re: Flitspaal die gsm-gebruik kan detecteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 22:09

Heel, heel goed.
Ik zit per dag 3 uur in de auto en alle mensen die op de telefoon zitten pak je er gelijk uit, slingeren, wisselen in snelheid, inschattingsfouten, kleven, etc.
Het is gewoon levensgevaarlijk.
Dikke bekeuringen erop en korte metten maken met dit. Het is de laatste maanden echt de pan uit gerezen.
Daarnaast, ja je wordt gecheckt door een agent die je foto ziet. Doe je niks verkeerd dan ben je door 1 iemand bekeken. Net als die andere automobilisten die jou ook zien? Lijkt me echt niet te ver gaan.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 22:10

Zeker goed. Je hoort gewoon niet op je telefoon te zitten onder het rijden.
Stiekem doe ik het zelf ook weleens als het heel erg belangrijk is of bijv in de file kijken hoelang de file is en of ik dus op tijd kom op mijn werk. Zo slecht, en ik mag het ook echt niet doen van mezelf. Levensgevaarlijk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 22:12

Was het niet gewoon een 1-april grap? :+
Ik vraag me af of het echt gecontroleerd kan worden, want de bijrijder mag gewoon met de telefoon bezig zijn natuurlijk, en visueel controleren (foto/film maken) mag volgens mij niet ivm privacy.

Verder vind ik zeker dat er meer gecontroleerd mag worden op telefoongebruik achter het stuur. Levensgevaarlijk.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 22:16

Voor de telefoon vind ik zeer goed dat dit er komt. Wordt alleen wel een puntje met eventuele verwarring van bijrijder met telefoon.

Maar voor je gordel vind ik echt belachelijk, helemaal achterin vind ik een gordel een eigen keuze. :o

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-19 01:02

Volgens mij is het geen april grap, werd vandaag/gisteren namelijk gepost..xd Al klinkt het idee wel nogal vaag. :') Zeker aangezien ze al eerder gezegd hebben dit te doen maar het idee nooit echt in werking gezet is.

Maar wel een goed punt in verband met de bijrijder inderdaad... Lijkt me dat ze daar ook wel iets op zullen vinden? Of anders moeten ze heel veel gaan controleren of ze wel correct geflitst zijn.. :=
Gordel is inderdaad eigen keuze, maar het zou er wel voor kunnen zorgen dat mensen wat minder intensieve zorg nodig hebben in het ziekenhuis, zal ook wel wat geld en tijd besparen (voor de mensen die in het ziekenhuis werken al zeker).

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 01:53

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 04:06

Als het echt werkt, vind ik het een hele goede ontwikkeling!! Haast de helft van de mensen die ik onderweg tegenkom zitten onder het rijden op de telefoon. Zwalken, wisselend tempo en door onoplettendheid voorrang nemen, levensgevaarlijk! Niet alleen voor hunzelf, maar ook voor de mensen om hun heen. Van mij mogen die mensen ook wel zwaarder gestraft worden. Onder het rijden hoor je te rijden en op te letten, de telefoon hoort daar niet bij, als het belangrijk kun je altijd nog eens stoppen.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 05:21

Oh ja, laat ze hier van alsjeblieft 10000 camera's neerzetten. Als boetes het enige is wat helpt dan moet dat maar.
Ik zit in een gemiddelde week 30/50 uur op de weg en ik heb al heel veel bijna ongelukken gehad met mensen die appen of bellen achter het stuur. Je ziet inderdaad van verre al aan het gedrag van de auto dat ze afgeleid zijn maar vaak pakken ze ook een telefoon als je naast ze rijd in de file of iets dergelijks en dan ben je snel te laat. Ik heb zelfs laatst nog schade gehad door een vrachtwagen bestuurder die aan het appen was |o

Dus ja, lijkt me een heel goed idee dit.

Maar ik denk dat ze het systeem gewoon kunnen trainen in het herkennen van beelden? Dat zou ook verklaren dat het al vanaf 2016 duurt want dat duurt super lang.
Dus beelden alleen de bestuurder laten beoordelen en door software laten kijken of je ergens door afgeleid bent. Dan heb je alleen een probleem met Britten maar ook dat moet er uit te filteren zijn.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 06:02

Van mij mogen ze. Ik vind het levensgevaarlijk met die telefoons achter het stuur. Heb het al eens meegemaakt met een man in de auto en een trailer met 2 paarden erin. Ik reed en had mijn man en kinderen in de auto. Ik reed op een voorangsweg en deze man kwam uit het dorp en had moeten wachten. Maar meneer was zo druk met zijn telefoon dat hij met trailer en al overstak zonder op of om te kijken. Hierdoor moest ik dus met een snelheid van 80 km vol in de ankers. Scheelde een 10 cm andera hadden vol in de trailer geklapt. En dan begint die vent me uit te schelden want IK keek niet uit volgens hem. Gelijk oohangen die flitsers. Ben het er helemaal mee eens

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 06:56

Ik vraag mij vooral af hoe ze het verschil in gebruik gaan meten/beoordelen. Navigeer veel op telefoon, maar dan zit hij wel netjes in een houder of ligt in het vakje van dashboard. En hoe zit dat verschil in bestuurder en passagier?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 07:08

Of mensen met een engels stuur :+ ook verwarrend dan.

Maar van mij mag het, zou een hoop ongelukken en bijna ongelukken schelen. En minder racegekken op de weg. :j

Lipstick

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 07:08

Heel goed idee! Er mogen van mij flinke straffen op staan.
Ik zie zoveel tegenliggers die op hun telefoon bezig lijken te zijn. Levensgevaarlijk.. Ik snap niet hoe mensen het kunnen bedenken om het op een 100 weg te doen, als je dan tegen je tegenligger aan klapt zijn de gevolgen niet te overzien.
Het maakt sowieso niet uit welke snelheid, gewoon niet doen. Maar ik snap het niet...

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 07:16

Deze zijn er zeker weten ja. Bij ons in de buurt (Alkmaar) heeft er toen een tijdje 1 gestaan. Was ook om te testen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 07:20

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 07:20

8nnemiek schreef:
Ik vraag me af of het echt gecontroleerd kan worden, want de bijrijder mag gewoon met de telefoon bezig zijn natuurlijk, en visueel controleren (foto/film maken) mag volgens mij niet ivm privacy.

Verder vind ik zeker dat er meer gecontroleerd mag worden op telefoongebruik achter het stuur. Levensgevaarlijk.

Ik dacht dat er wel altijd een foto gemaakt werd.

Toen ik eind vorig jaar een bekeuring op de mat kreeg (te snel gereden, oeps.) stond er op internet de foto van mij in m'n auto die ze toen gemaakt hebben toen ik te hard langs reed.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 07:31

prugelpiet schreef:
8nnemiek schreef:

Ik dacht dat er wel altijd een foto gemaakt werd.

Toen ik eind vorig jaar een bekeuring op de mat kreeg (te snel gereden, oeps.) stond er op internet de foto van mij in m'n auto die ze toen gemaakt hebben toen ik te hard langs reed.

Klopt, er worden altijd foto’s gemaakt :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 07:34

Ik meen dat een aantal jaren geleden gelezen te hebben. Daar is volgens mij nog een rechtszaak over geweest en ik dacht dat de bestuurder toen gelijk kreeg ivm privacy.. En er alleen nog van achteren werd geflitst.. Maar ik kan het via google dus niet terug vinden.
Of misschien is dat inmiddels weer aangepast.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 08:25

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 08:42

Onali schreef:
alice0cullen schreef:
Maar voor je gordel vind ik echt belachelijk, helemaal achterin vind ik een gordel een eigen keuze. :o

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 3364051928

Voor als je je gordel nog steeds overbodig vind.

Nou echt he... Kan er een beetje boos om worden als iemand zegt "eigen keus"
Als mijn kind mee zou rijden met iemand wil ik gewoon dat die gordel goed omgaat. Niets niet eigen keus.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 08:44

Goed initiatief ! Zou idd veel ongelukken en bijna-ongelukken schelen.

Alleen...de wet moet eerst nog aangepast worden.
Dus heb zo'n klein vermoeden dat we deze maatregel de eerste 20 jaar in belgie niet moeten verwachten :+

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 08:45

alice0cullen schreef:
Voor de telefoon vind ik zeer goed dat dit er komt. Wordt alleen wel een puntje met eventuele verwarring van bijrijder met telefoon.

Waarom??
Ik ken iemand die ook achterin zonder gordel zat, zijn uit de bocht gevlogen en zij is zo door de voorruit heen weiland in geslingerd en dan kun je je wel indenken dat zij het niet overleefd heeft...

Gordels hebben ze niet voor niks geplaatst!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 09:08

Daarnaast is het verplicht, is er een gordel aanwezig dan moet hij om, ook achterin.

Beretto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 09:38

Maar voor je gordel vind ik echt belachelijk, helemaal achterin vind ik een gordel een eigen keuze. :o[/quote]

Wat een rare opmerking, vast nog nooit een aanrijding gezien waarbij de persoon die achterin zat tegen 't voorruit aan ligt met een gebroken nek of er doorheen is gevlogen en op de snelweg ligt.....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 09:44

Ik kan mij niet goed voorstellen hoe je 100% zeker via een foto, die schuin van voren wordt gemaakt, vanaf enige afstand, kunt zeggen dat iemand met z'n telefoon bezig is. Wat moet je dan op die foto kunnen zien? Iemand die niet naar voren op de weg kijkt? Dan kan hij ook z'n radio net even aan zetten. Of naar z'n passagier kijken tijdens het praten (moet je eens opletten hoeveel mensen dát doen trouwens)

Je moet toch echt handjes óp een telefoonscherm op de foto hebben wil het bewijs zijn, lijkt me...

Je wilt dat ook nog automatisch kunnen screenen, anders kost het veel te veel mankracht. Dus hoe ga je dat technisch in hemelsnaam voor elkaar krijgen?

Of gaan ze dan je apps/emails/posts op FB/gemaakte foto's/andere telefoonacties opvragen want daar hangt een tijdstip aan vast en dat correspondeert dan met het tijdstip van de foto? Dát lijkt me niet te kunnen/mogen ivm privacy, en terecht.