De waarheid over Afrikaanse weeshuizen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

De waarheid over Afrikaanse weeshuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 14:54

Vandaag las ik dit op internet:
https://diwmotz.nl/de-keiharde-waarheid ... H8qy5o6TyY

En eigenlijk ben ik er nog steeds een beetje ondersteboven van. Misschien om dat ik gewoon heel naïef ben en niet kan/wil geloven dat mensen hier echt toe in staat zijn. Maar misschien nog wel meer, omdat ik dus een dergelijk weeskindje uit een tehuis sponsor vanaf thuis, door maandelijks geld te storten...

Ben dus nogal geschrokken van bovenstaande, helemaal omdat in de reacties op Facebook de stichting die ik sponsor ook wordt genoemd. Nu is natuurlijk niet alles waar wat je leest op internet, maar uiteraard wil ik absoluut niet meewerken aan praktijken zoals genoemd in bovenstaande link. Zit nu nog flabbergasted te zijn en twijfel wat te doen. Ik wil gewoon graag een goed doel sponsoren waarvan ik dan ook weet dat het absoluut nut heeft. In eerste instantie dacht ik dus goed te zitten, en nu dit. Toch walgelijk dat je niet gewoon een goed doel kunt steunen zonder je over dergelijke dingen zorgen te maken, waar je geld heen gaat?

Iemand met (persoonlijke) ervaringen misschien?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:56

Ik dacht dat dat toch wel algemeen bekend was :o
Jep, ‘weeskinderen’ zijn geldbronnen.
Vrijwilligerswerk moet je ook echt nooit doen in een weeshuis :n. Die kids worden er niet beter van. Als ze al wees zijn, krijgen ze zo mogelijk nog een groter trauma doordat ze elke keer na een paar maanden met iemand anders een band moeten opbouwen.

Maar er zijn wel goede doelen waarbij je wel echt de kinderen sponsort :j

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:59

Een mensenleven is vaak enkel iets waard als het ( veel ) geld opbrengt helaas.

Vorige week een aflevering gezien van '' Trafiek Axel '' op Vier ( belgische tv ) over adoptie / verkoop van Indiase kinderen.
Al even schokkend.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 15:02

verootjoo schreef:
Vrijwilligerswerk moet je ook echt nooit doen in een weeshuis :n. Die kids worden er niet beter van. Als ze al wees zijn, krijgen ze zo mogelijk nog een groter trauma doordat ze elke keer na een paar maanden met iemand anders een band moeten opbouwen.

Om eerlijk te zijn, nooit bij stilgestaan dat kinderen een geldbron zijn. Dacht eerlijk gezegd dat ze alleen maar geld kosten (die van mij althans wel :') )
Maar zoals ik al aangaf, misschien ben ik te naïef. Ik heb wel vrijwilligerswerk gedaan in Afrika, maar dat was het bouwen van huizen/scholen/toiletten etc, dus had niets met weeshuizen te maken. Ben er verder dus nooit mee in aanmerking gekomen.
De organisatie die ik sponsor heb ik via via doorgekregen, van goede bekenden die er ook regelmatig zijn geweest en er wel over te spreken waren. Dus dan verwacht ik dat het wel betrouwbaar is.

Mocht je nog tips hebben met goede doelen die sowieso netjes werken dan graag!

Foaly

Re: De waarheid over Afrikaanse weeshuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 15:17

Voluntourisme, breek me de bek niet open := Idd, blanke rijke westerlingen die wel even voor 1/2/3 maanden 'met kinderen willen werken' (en daarbij even voor het gemak vergeten dat je daar in NL niet voor niets een pakket diploma's voor nodig hebt). Niemand die er beter van wordt, alleen de portemonnee van de 'organisatie' en het ego van de westerling in kwestie. Oh ja, en het staat zo leuk op Instagram/FB. Dat ook.

Goed dat dit nog eens onder de aandacht komt, of het veel nut heeft betwijfel ik alleen een beetje. Maar goed. Elke westerling die geen zielige kindjes gaat redden is er één :+

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 15:18

Tja voor mij al bekend. Ook een reden waarom ik niet aan adoptie doe. Op Netflix staat documentaire the traffickers. Waren meerder afleveringen aan dit soort praktijken gewijd. Kwam voor mij ook schrikbarend veel Nederlandse onderdelen in voor die dit soort praktijken in stand hielden.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 15:22

Edit: het zijn niet alleen Afrikaanse weeshuizen hè? Zoals in de thread staat, in Azië (mn India) kunnen ze er ook wat van :=

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 15:23

speedfiets_2 schreef:
Tja voor mij al bekend. Ook een reden waarom ik niet aan adoptie doe. Op Netflix staat documentaire the traffickers. Waren meerder afleveringen aan dit soort praktijken gewijd. Kwam voor mij ook schrikbarend veel Nederlandse onderdelen in voor die dit soort praktijken in stand hielden.

Ik voel mij echt heel dom nu. Ben d'r ook zo een die graag 'goed doet'. Ik ga vanavond de docu die je noemt eens opzoeken.

De dame van Twitter is overigens volgens mij wel druk bezig om d'r echt een zaak van te maken, laten we hopen dat het iets gaat uithalen...

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 15:26

Een paar jaar geleden in een weeshuis geweest, maar wij moesten daar spullen ophalen. Dit weeshuis gaat dus echt wel op zoek naar familie van de baby die ze via de politie binnen krijgen. Hierbij helpt de politie en de gemeenschap. Wanneer familie is gevonden, wordt er gekeken of die de baby kunnen opnemen. Kan dit echt niet, dan kan de baby eerst even blijven. Na een jaar wordt de situatie weer opnieuw bekeken. Er zijn wel vrijwilligers, maar het is daar zeker niet zo dat je maar even kunt komen helpen.

Er zullen zeker slechte “wees”huizen zijn, maar nu wordt wel echt alles over een kam geschoren.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 15:33

Overal waar geld te verdienen valt, zijn mensen met donkere gedachten; ook als dat een ander zijn of haar directe ongeluk betekent.

Kindjes worden als 'wees'kinderen gebruikt en misbruikt, wilde dieren worden in parken vertroeteld, zodat ze later kunnen worden afgeschoten door rijke buitenlandse jagers.
Tien euro is daar gewoon heel veel geld wat niet makkelijk met andere dingen wordt verdiend.

Het jammere is dat er ook zeker mensen zijn die ook het goede in zich hebben en die anderen mensen willen helpen met de beste bedoelingen, maar die donkere kant blijft aanwezig.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 15:35

Ik wist dit ook niet en ben hier ook erg van geschrokken. Ik vind het echt zo ziek dat je kinderen op die manier kunt gebruiken. Ik werd echt zo verdrietig toen ik die posts had gelezen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 15:36

Idd heel triest.

Maar TS laat je niet ontmoedigen. Er zijn echt wel plekken die wel oprecht goede dingen doen, ook weeshuizen. Dus als je wat wil bijdragen kan dat zeker wel, maar je moet goed zoeken en écht heel kritisch zijn.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 15:38

Een aantal jaar geleden heb ik hierover gelezen. Daarna ook een fb Friend gehad die na haar Reis naar Afrika dier aandacht aan weide.

Er bestaan wel degelijk goede initiatieven maar zeker weten doe je het nooit tenzij je er langs gaat om zelf mee te werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 15:43

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 15:48

Zoiets heb ik ook weleens gelezen. De "zogenaamde Weeshuizen" is een paradijs voor Pedofielen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 21:17

Nymeria: Water for Life is een stichting waar het er netjes aan toe gaat en waar elke euro direct naar de projecten gaat. Er is geen strijkstok omdat de Nederlandse waterbedrijven de overheadkosten voor hun rekening nemen. Het is een betrouwbare stichting en ze doen hele goede dingen. www.waterforlife.nl

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 13:43

Ik heb ook een tijdje gedoneerd aan zo'n weeshuis, volgens mij die waar ze over schrijft. In elk geval eentje die op de lijst staat om gesloten te worden. Ik wist wel dat het vrijwilligerswerk in weeshuizen heel slecht is maar nooit bedacht dat een weeshuis zelf de kinderen ijskoud misbruikt voor geld. Of nou ja, niet degene waar ik aan doneerde. Donatie wel stopgezet omdat ik wat twijfels kreeg bij sommige verhalen die ze op Facebook plaatsten, maar dit had ik er niet achter gezocht.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 15:13

Weet iemand of die lijst in te zien is?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 15:20

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 15:21

Suus, Heb in de jaren 70(jawel) meegemaakt dat de oudste van mijn moeders zus op de grote scheepvaart zat en dat ze na het bunkeren ook nog levensmiddelen innamen. Op de grote zakken rijst stond Unicef. }>
Heel veel zaken blijven discutabel en zijn al heel lang gaande. Altijd met heel kritische ogen bekijken. Hou het anders dichter bij huis en steek energie in vrijwilligerswerk.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 15:33

Lithya schreef:
Een paar jaar geleden in een weeshuis geweest, maar wij moesten daar spullen ophalen. Dit weeshuis gaat dus echt wel op zoek naar familie van de baby die ze via de politie binnen krijgen. Hierbij helpt de politie en de gemeenschap. Wanneer familie is gevonden, wordt er gekeken of die de baby kunnen opnemen. Kan dit echt niet, dan kan de baby eerst even blijven. Na een jaar wordt de situatie weer opnieuw bekeken. Er zijn wel vrijwilligers, maar het is daar zeker niet zo dat je maar even kunt komen helpen.

Er zullen zeker slechte “wees”huizen zijn, maar nu wordt wel echt alles over een kam geschoren.

Tja, dat 'alles over een kam scheren' is in deze situatie denk ik juist wel gepast. Als je het bovenstaande artikel leest: 70 weeshuizen die open mogen blijven en bijna 600(!) die dicht moeten. Dat jij toevallig een weeshuis bent tegengekomen dat wel legit is, is natuurlijk fijn. Maar de kans is nu eenmaal een stuk groter dat ze de boel lopen te flessen, helaas.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:27

Foaly schreef:
Tja, dat 'alles over een kam scheren' is in deze situatie denk ik juist wel gepast. Als je het bovenstaande artikel leest: 70 weeshuizen die open mogen blijven en bijna 600(!) die dicht moeten. Dat jij toevallig een weeshuis bent tegengekomen dat wel legit is, is natuurlijk fijn. Maar de kans is nu eenmaal een stuk groter dat ze de boel lopen te flessen, helaas.

Normaal mag je niet over een kam scheren, maar nu is het gepast? Het weeshuis waar ik geweest ben staat gelukkig niet op de lijst. Vind het wel verbazingwekkend hoeveel weeshuizen soms in kleine gebieden staan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:54

Ik heb zelf erg weinig met 'kinderen willen helpen'.
Nu ja, ver weg dan.

Naar mijn gevoel komt het doorgaans neer op:"voor het oog van de wereld geef je een kind een zak met geld" - en wat er daarna gebeurt is vaak onduidelijk.
Zijn er fatsoenlijke ouders, zullen die het geld goed besteden, maar waarom dan niet meteen geld aan de ouders gegeven....?
Ontbreken de ouders, wordt het helemaal ingewikkeld.

Mbt ontwikkelingshulp: ik ben een groot fan van oikocredit.
Dat gaat over het financieren van mensen die zelf goede ideeën, vaardigheden etc hebben, maar te weinig geld.
Verder werkt die methode hetzij dmv het ondersteunen van een dorp, gemeenschap, of een groep vrouwen.
("En reken maar" dat dat kinderen ten goede komt!)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 21:25

Nymeria schreef:
verootjoo schreef:

Om eerlijk te zijn, nooit bij stilgestaan dat kinderen een geldbron zijn. Dacht eerlijk gezegd dat ze alleen maar geld kosten (die van mij althans wel :') )
Maar zoals ik al aangaf, misschien ben ik te naïef. Ik heb wel vrijwilligerswerk gedaan in Afrika, maar dat was het bouwen van huizen/scholen/toiletten etc, dus had niets met weeshuizen te maken. Ben er verder dus nooit mee in aanmerking gekomen.
De organisatie die ik sponsor heb ik via via doorgekregen, van goede bekenden die er ook regelmatig zijn geweest en er wel over te spreken waren. Dus dan verwacht ik dat het wel betrouwbaar is.

Mocht je nog tips hebben met goede doelen die sowieso netjes werken dan graag!

Maar ook het bouwen van huizen, scholen etc... Kijk goed wat je doet. Je ziet zo vaak dat er ‘westerlingen’ wel even iets gaan bouwen, vervolgens wordt er niks onderhouden en twee jaar later is er nog niks ervan in gebruik... helaas.

Wil je mensen in Afrika (maar zal vast in Azië etc ook zo zijn) echt helpen, start daar dan zo’n project, en betaal daar locals om het werk te doen. Dan help je hele gezinnen en gaat er waarschijnlijk nog wat gebeuren met het project.
Of ga er wonen, start een bedrijf in Afrika en neem allemaal Afrikanen aan. Zo voorzie je veel mensen in hun levensbehoefte en help je echt.

Lithya schreef:

Weet niet waar dit weeshuis stond. Maar je weet dat de ‘politie’ in zulke ‘weeshuis/vrijwilligerswerk-landen’ doorgaans zo corrupt als de pest is? Die verdienen net zo hard.
Als de politie zich er ook nog mee gaat bemoeien, weet je bijna wel zeker dat het foute boel is :o

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 21:40

Bizar..

Zo diep diep triest, ook voor alle kindjes daar.