Nep leerlingen op school voor reality tv

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Nep leerlingen op school voor reality tv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 18:08

Shadow0

Re: Nep leerlingen op school voor reality tv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 18:31

Dit gaat veel te ver. Ik zou me zo verraden voelen als mensen onder valse vlag in de klas komen. Filmen met open vizier is tot daaraan toe. Maar dit idee is bizar.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 18:35

Ik vind het juist een mooi idee. Ik snap ook niet waar de ophef vandaan komt. Ik moet wel zeggen dat ik het artikel van nos een heel ander bericht vind geven dan rtv utrecht.

Ze wilden gewoon een documentaire maken over jongeren die vroeger niet hun middelbare school normaal hebben kunnen volgen. En nu zouden laten zien hoe ze het zouden doen. Ik snap wel dat het niet tegen iedereen is verteld.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 18:38

En dan nog vuurwerk en jongeren van verschillende scholen voor een reality reeks...

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 18:39

Tja RTL.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 18:40

Leukste school :') nou echt niet.

Verder vind ik het drama om niets. Er is niet geheim gefilmd ofzo, de leerlingen waren alleen al klaar met school thats it toch?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 18:45

Ook mijn oude school :')

Snap het probleem niet echt. Misschien had ie wat meer docenten moeten uitleggen over hoe&wat.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 18:54

De toegevoegde waarde van het vuurwerk ontgaat me.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 19:10

ierusju schreef:
Ik vind het juist een mooi idee. Ik snap ook niet waar de ophef vandaan komt. Ik moet wel zeggen dat ik het artikel van nos een heel ander bericht vind geven dan rtv utrecht.

Ze wilden gewoon een documentaire maken over jongeren die vroeger niet hun middelbare school normaal hebben kunnen volgen. En nu zouden laten zien hoe ze het zouden doen. Ik snap wel dat het niet tegen iedereen is verteld.

Ja precies, het artikel van de NOS vertelt een ander verhaal. Dan is het inderdaad logisch dat er niets verteld is, want dan gaat het doel van het programma over. De schoolleiding was ervan op de hoogte, dan is er toch niets aan de hand?

Als het inderdaad een documentaire was over hoe het gaat op een bepaalde school en daarvoor acteurs ingehuurd waren, dan begreep ik de ophef. Maar dit is een beetje overtrokken....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 19:39

Ik zou het echt vreselijk vinden. En het artikel van de NOS hinkt een beetje op twee gedachten, het ene is 'als iemand de school over zou doen, hoe zou die het dan aanpakken' en dat vind ik nog wel enigzins te begrijpen, maar de andere is dat het de bedoeling is dat die oudere leerlingen de 'echte' leerlingen ook advies geven en dat ze een 'inkijkje' moesten geven in het leven van de echte leerlingen, en dat vind ik dus echt veel en veel te ver gaan. Ik zou me als dat uitkomt ook echt onveilig voelen, de hele tijd het idee hebben dat je voor de gek gehouden wordt. Ik moet er echt niet aan denken dat ik probeer om oprecht contact te maken met bv een nieuwe leerling, en dat ik dan ineens alleen maar accessoire in een tv-programma blijk te zijn.

En het is dus nogal een schending van de privacy, omdat de leerlingen niet vrijwillig in konden stemmen met de situatie. Er werd gedaan alsof het een gewone documentaire was, maar het is een situatie die de programmamakers uitlokken. Voor mij zou dat bijvoorbeeld echt het verschil maken of ik wel of niet mijn toestemming zou geven aan het filmen, en die keuze hebben de leerlingen niet gehad.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 19:43

Heb daar ook gezeten, weet eigk niet wat ik er van vind

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 19:51

Shadow0 schreef:
Ik zou het echt vreselijk vinden. En het artikel van de NOS hinkt een beetje op twee gedachten, het ene is 'als iemand de school over zou doen, hoe zou die het dan aanpakken' en dat vind ik nog wel enigzins te begrijpen, maar de andere is dat het de bedoeling is dat die oudere leerlingen de 'echte' leerlingen ook advies geven en dat ze een 'inkijkje' moesten geven in het leven van de echte leerlingen, en dat vind ik dus echt veel en veel te ver gaan. Ik zou me als dat uitkomt ook echt onveilig voelen, de hele tijd het idee hebben dat je voor de gek gehouden wordt. Ik moet er echt niet aan denken dat ik probeer om oprecht contact te maken met bv een nieuwe leerling, en dat ik dan ineens alleen maar accessoire in een tv-programma blijk te zijn.

En het is dus nogal een schending van de privacy, omdat de leerlingen niet vrijwillig in konden stemmen met de situatie. Er werd gedaan alsof het een gewone documentaire was, maar het is een situatie die de programmamakers uitlokken. Voor mij zou dat bijvoorbeeld echt het verschil maken of ik wel of niet mijn toestemming zou geven aan het filmen, en die keuze hebben de leerlingen niet gehad.

De “echte” leerlingen weten toch dat ze in beeld komen, dus hoe maakt dit het dan erger? Misschien heeft een “oud-leerling” wel invloed op wat er gebeurt, maar een “echte” leerling reageert daar dan toch gewoon op wetende dat het gefilmd wordt en eventueel uitgezonden kan worden? Ik begrijp niet wat schending van privacy hiermee te maken heeft.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 20:28

Niobe schreef:
De “echte” leerlingen weten toch dat ze in beeld komen, dus hoe maakt dit het dan erger?

Omdat de context heel anders is. Aan een oprechte documentaire die vooral registreert zou ik wel mee willen werken, aan een show die onder valse vlag opnames maakt en aan het eind een grote onthulling doet nadrukkelijk niet.
Er is de leerlingen informatie onthouden die invloed zou kunnen hebben op hun beslissing om wel of niet in beeld te komen.

Citaat:
Misschien heeft een “oud-leerling” wel invloed op wat er gebeurt, maar een “echte” leerling reageert daar dan toch gewoon op wetende dat het gefilmd wordt en eventueel uitgezonden kan worden? Ik begrijp niet wat schending van privacy hiermee te maken heeft.

Omdat je geen instemming gegeven kunt hebben voor iets wat je niet verteld is. (Maar goed, ik vond Bananasplit ook al zo'n afschuwelijk programma. Het idee dat je gewoon in alle oprechtheid je best doet en dat je in een situatie gelokt wordt om voor gek gezet te worden... ik vind dat echt heel naar. Hier word je niet in een situatie gelokt om voor gek te staan, maar blijkbaar wel om emotionele spanning op te bouwen naar de 'grand reveal' en dat mensen waarvan je denkt dat het gelijkwaardige medeleerlingen zijn je ineens ongevraagd levenslessen gaan geven, getsie.)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 20:49

Shadow0 schreef:
Dit gaat veel te ver. Ik zou me zo verraden voelen als mensen onder valse vlag in de klas komen. Filmen met open vizier is tot daaraan toe. Maar dit idee is bizar.

Dit.

Ik snap ook niet hoe de schoolleiding hiermee heeft kunnen instemmen. Wat mij betreft mogen die een andere baan gaan zoeken.

Ook dat geblaat waarmee die producenten het proberen goed te maken. Kom op zeg, dit is toch puur bedoeld als (leed)vermaak voor anderen?

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 21:05

Maar welk leed dan Tiggs?

Ik zie het meer als Undercover Boss ofzo. Er wordt gezegd dat ze een nieuwe werknemer gaan filmen en krijgen op die manier een echt inzicht ikn hoe het er op de werkvloer aan toegaat. En op het einde wordt gezegd dat het de CEO van het bedrijf is en vindt iedereen het leuk.
Wat is hier zo anders aan? Behalve dat ze hier dan geen geld krijgen aan het einde van het programma

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 21:23

Ik vind Undercover Boss niet zo'n geweldig idee eigenlijk. Misschien is het wel een redelijk uitgangspunt om mensen niet voor te liegen. Ook al geeft dat minder emotioneel drama.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 23:06

Het is nu op nieuwsuur. Ik zou me verraden voelen denk ik. Ik kan niet tegen mensen die zich anders voordoen dan ze zijn. Ook in het kader van de AVG wet kun je dit niet maken om zo opnames te maken op een school.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 23:11

Ik snap de heisa niet zo goed. Het halve leven bestaat al uit fakende "acteurs" :') En natúúrlijk zijn de leerlingen zó ontdaan dat ze geen lessen meer kunnen volgen. Hou toch op.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 23:18

Idee was dat de echte leerlingen best veel van hun privé zouden delen. Als dan blijkt dat de persoon en de situatie die daarvoor gecreëerd zijn niet zijn wie je dacht dat ze waren dan zou ik me daar ook niet fijn bij voelen. Ze wilden meer openheid over dat wat jongeren bezig houdt. Erg dubieus dat je dan zelf niet open en eerlijk bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 23:49

Ik zou het oplichting vinden. We hebben het niet over toevallige gesprekken tussen gelijke leerlingen die opgenomen worden door een camera, maar door een volwassene die doet alsof hij een tiener is om dan echte tieners aan het praten te krijgen over onderwerpen die deze volwassene interessant vindt...
Die volwassen nepleerlingen liepen namelijk helemaal niet gewoon zichzelf te zijn, maar hadden een specifieke en voor de leerlingen geheime planning met dingen waar ze de leerlingen voor de camera uitspraken over wilden laten doen.
Op internet wordt het ook niet echt gewaardeerd als volwassen mannen dat soort dingen met kinderen proberen, dus waarom zouden we het wel toejuichen als er camera's bij zijn?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 00:11

SusanH schreef:
Idee was dat de echte leerlingen best veel van hun privé zouden delen. .

Dit vind ik dus het stuk 'leed' dat ik niet vind kunnen. Jongeren op een kwetsbare leeftijd dingen laten zeggen (want natuurlijk sturen de acteurs het gesprek), die vervolgens op tv komen. Sorry, ik vind het echt een walgelijk concept.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 09:58

Het waren specifiek geen acteurs zegt RTL. Maar dat klopt natuurlijk van geen kanten. Want ze speelden een rol. Idd oplichting was het woord wat ik zocht.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 11:42

Dit gaat heel veel te ver, dat had zowel de producent als de school zich moeten realiseren. Je gaat pubers uitlokken zaken te delen die ze misschien niet eens met hun familie zouden delen, met het doel dat uit te gaan zenden, zonder zelf open kaart te spelen. Zonder toestemming van die leerlingen zelf, zonder toestemming van hun ouders. Wat denk je nou zelf?

Doet denken aan die stunt van Endemol die een hele Eerste hulp heeft volgehangen met camera's die 24 uur per dag registreerden, in de gedachte dat dat mag als je het maar niet uitzendt. De privacy van anderen wijkt niet omdat een producent denkt dat er ergens geld te verdienen valt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 11:54

Daar werd in Nieuwsuur idd ook aan gerefereerd.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 11:55

Duidelijk dus.
Als een tv producent vraagt om toestemming om je te filmen en dat uit te zenden, altijd weigeren.
Omdat ze niet eerlijk en volledig kunnen zijn over het doel waarvoor de opnames gemaakt worden.
Het gevaar is te groot dat je dingen deelt die je niet wil delen en gemanipuleerd wordt om heftige televisie te maken.
Voor die producent is er geen enkel risico, die heeft hooguit geen winst, maar je eigen leven kan sterk negatief beïnvloed worden.