Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
ierusju schreef:Ik vind het juist een mooi idee. Ik snap ook niet waar de ophef vandaan komt. Ik moet wel zeggen dat ik het artikel van nos een heel ander bericht vind geven dan rtv utrecht.
Ze wilden gewoon een documentaire maken over jongeren die vroeger niet hun middelbare school normaal hebben kunnen volgen. En nu zouden laten zien hoe ze het zouden doen. Ik snap wel dat het niet tegen iedereen is verteld.
Shadow0 schreef:Ik zou het echt vreselijk vinden. En het artikel van de NOS hinkt een beetje op twee gedachten, het ene is 'als iemand de school over zou doen, hoe zou die het dan aanpakken' en dat vind ik nog wel enigzins te begrijpen, maar de andere is dat het de bedoeling is dat die oudere leerlingen de 'echte' leerlingen ook advies geven en dat ze een 'inkijkje' moesten geven in het leven van de echte leerlingen, en dat vind ik dus echt veel en veel te ver gaan. Ik zou me als dat uitkomt ook echt onveilig voelen, de hele tijd het idee hebben dat je voor de gek gehouden wordt. Ik moet er echt niet aan denken dat ik probeer om oprecht contact te maken met bv een nieuwe leerling, en dat ik dan ineens alleen maar accessoire in een tv-programma blijk te zijn.
En het is dus nogal een schending van de privacy, omdat de leerlingen niet vrijwillig in konden stemmen met de situatie. Er werd gedaan alsof het een gewone documentaire was, maar het is een situatie die de programmamakers uitlokken. Voor mij zou dat bijvoorbeeld echt het verschil maken of ik wel of niet mijn toestemming zou geven aan het filmen, en die keuze hebben de leerlingen niet gehad.
Niobe schreef:De “echte” leerlingen weten toch dat ze in beeld komen, dus hoe maakt dit het dan erger?
Citaat:Misschien heeft een “oud-leerling” wel invloed op wat er gebeurt, maar een “echte” leerling reageert daar dan toch gewoon op wetende dat het gefilmd wordt en eventueel uitgezonden kan worden? Ik begrijp niet wat schending van privacy hiermee te maken heeft.
Shadow0 schreef:Dit gaat veel te ver. Ik zou me zo verraden voelen als mensen onder valse vlag in de klas komen. Filmen met open vizier is tot daaraan toe. Maar dit idee is bizar.
SusanH schreef:Idee was dat de echte leerlingen best veel van hun privé zouden delen. .