Uitgestelde koffie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fohadie

Uitgestelde koffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 17:35

Via de zoekmachine kon ik geen topic hierover vinden. Ik las onderstaande tekst op Facebook:

In een klein café komen een paar mensen binnen die vijf koffie bestellen; twee voor henzelf en drie uitgesteld. Ze betalen en lopen naar hun tafel en ik vraag mijn vriend, “Wat betekent dat, “uitgestelde koffie?”. Het antwoord is, “Wacht maar, dat merk je zodadelijk wel”.
Na dat antwoord van mijn vriend kijken we nog wat langer naar wie er binnenkomen en hoe ze bestellen.

En zo komen er nog wat meer mensen binnen. Twee meisjes bestellen ieder een koffie, betalen en gaan weer weg. De volgende order wordt gedaan door drie advocaten. Zij bestellen zeven koffie, drie voor hen en vier uitgesteld. Ik ben nog steeds niet veel wijzer en vraag mij nog steeds af wat die uitgestelde koffies te betekenen hebben. Ondertussen geniet ik van de zon en het prachtige uitzicht op het plein voor het café. Plotseling stapt er een man binnen die er uitziet als een zwerver. Hij loopt naar de bar en vraagt vriendelijk, “ Is er nog een uitgestelde koffie?”

Natuurlijk is het verhaal wat opgeleukt, maar denk dat iedereen de strekking wel snapt. Ik wist niet eens dat dit in Nederland (en een klein gedeelte Belgie) bestond. En ook op best veel plaatsen! Natuurlijk zullen de doemdenkers denken dat de horeca er rijk door wordt, want hoe vaak zal er een extra koffie afgerekend worden, tegen hoe vaak wordt er een gratis koffie weggegeven, toch wordt ik hier gelukkig van en je bepaald nog altijd zelf of je hier aan meedoet.

Als je weinig te besteden hebt (echt weinig/bijna niets) is het toch fijn dat je wat warms kan krijgen. (niet overal zijn er supermarkten met gratis koffie in de buurt, en vaak zit de bedrijfsleider ook niet te wachten op "zwervers" die alleen koffie komen bietsen.)

Wie kent dit fenomeen al? En wie doet er aan mee?

Anoniem

Re: Uitgestelde koffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 17:39

Ik doe er aan mee :j Lewis in Utrecht doet ook aan uitgestelde koffie en eigenlijk altijd bestel ik er eentje bij voor iemand die het nodig heeft :)

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 17:40

Wat een mooi initiatief. Ik kende het niet, maar ik vind het een mooie manier om de wereld weer een stukje mooier te maken :j

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 17:40

Ik ken dit fenomeen echt niet, dus heb zonet weer wat geleerd ! :D

Ik vraag mij af waar in Belgie dit soort warme actie al ingeburgerd is ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 17:41

Leuk he? Ik kom het af en toe tegen en doe het dan ook.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 17:42

Ik wist niet dat het in nl ook gedaan werd, ben er een paar jaar terug voor het eerst mee in aanraking gekomen in Praag. Daar was het echt voor de (vele) zwervers

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 17:42

Krijg hier spontaan een warm gevoel van!
Die ga ik onthouden!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 17:44

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 17:46

Brainless schreef:
http://www.uitgesteldekoffie.nl/
Hier kun je de deelnemende plaatsen vinden.

Hij is alleen nog niet compleet, zijn er ook veel die het doen die niet op de site staan :) Lewis in Utrecht bijvoorbeeld. Neemt niet weg dat die site wel heel erg fijn is +:)+

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 17:46

Had de link ook net gezien !
Spijtig niks hier in de buurt.

Maar na wat opzoekwerk zag ik dat ze hier in brussel ook al de uitgestelde friet hebben ! _/-\o_ :D

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 17:50

Ik heb het onlangs ook voorbij zien komen op fb.
Nooit gedacht dat het in Nederland ook al op zoveel plaatsen kon.

Zie dat er in Sneek ook 1 zit.
Mocht ik een keer een bakkie gaan doen in Sneek ga ik daar heen. :j

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 17:56

Nog nooit van gehoord maar wat een mooi initiatief!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 20:43

Ik heb daar jaren geleden al van gehoord, maar nooit ergens gezien dat het kon. Volgens mij is het helaas wegens gebrek aan succes ook alweer stopgezet in sommige steden.
Dit artikel is al uit 2013:
https://www.slowdowncoffee.nl/uitgestelde-koffie/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 20:46

Ik word hier blij van! Wat een mooi initiatief, ik heb de website gelijk opgeslagen.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 20:51

wat een mooi iets! had er nog nooit van gehoord

ik vraag me alleen af als wij het al niet weten dat het er is, hoe weten de mensen die het nodig hebben dan?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 20:53

Zeker een mooi initiatief.
Weinig in het noorden. Maar ik heb ook de site opgeslagen net als Tarico.
Mocht ik een keer ergens zijn doe ik mee.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 20:53

Wat een mooi initiatief! Denk niet dat dat hier in de omgeving gedaan wordt, geen zwerver te vinden hier :+ maar vind het voor in de steden zeker een mooi idee!

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 23:44

Ashleytjuhh schreef:
wat een mooi iets! had er nog nooit van gehoord

ik vraag me alleen af als wij het al niet weten dat het er is, hoe weten de mensen die het nodig hebben dan?

Dit vraag ik me ook af?
Zou zelfs speciaal koffie gaan drinken om een uitgestelde koffie er ik te nemen, maar Wil eigenlijk wel weten dat iemand hem effectief komt halen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 00:08

k denk dat mensen die het nodig hebben véél beter weten waar ze wat kunnen halen dan wij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 07:15

Brainless schreef:
http://www.uitgesteldekoffie.nl/
Hier kun je de deelnemende plaatsen vinden.

Deze pagina is al jaren niet meer bijgewerkt volgens mij. Alle facebook- en twitteracounts die er op staan zijn al jaren niet meer actief, op de Facebook-pagina van de site zelf is sinds 2015 niets meer gebeurd.

Heeft iemand dit onlangs nog ergens gezien in een koffietentje? Want ik had de indruk dat dit project al lang is gestopt.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 10:53

Dat zou wel jammer zijn als dit is gestopt. Facebook deelt vaak oude berichten helaas. Misschien dat het via dat bericht nieuw leven ingeblazen wordt?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 10:56

Ik dacht eerst wat doet koffie of dit subforum. Maar het is duidelijk. Wat mooi.

Ga ik ook aan meedoen :)

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 11:04

Bij Pluk! in Den Haag kun je ook uitgestelde koffie bestellen/krijgen. Daar weet ik in ieder geval zeker dat die kopjes koffie ook echt bij de mensen terecht komen en het geld niet in de kas verdwijnt. Het is een kinderboerderij/pluktuin/groentetuin/horecagelegenheid waar mensen werken met afstand tot de arbeidsmarkt (met een psychiatrische achtergrond). Er komen naast jonge gezinnen ook veel cliënten van de kliniek in de buurt.

Het wordt keurig bijgehouden met een klein bordje en een krijtje :j

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 19:51

Nog nooit van gehoord :o Wel een mooi initiatief zeg, ik ga eens kijken of dat hier in de buurt ook ergens kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 20:04

Lewis in Utrecht is ook nog actief :j