Filmen van slachtoffers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Filmen van slachtoffers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:36

En weer zag ik een nieuwsbericht voorbij komen..:
https://www.at5.nl/artikelen/191397/pol ... tkZg49zHVU
Korte samenvatting: mensen staan te filmen bij een reanimatie en geven de hulpdiensten weinig ruimte.
1 woord: triest -O-

Nu vind ik het zelf not done om uberhaupt een slachtoffer te filmen, en not done om hulpverleners te blokkeren. Ik denk altijd als volgt: 'stoppen en helpen, of als er al genoeg hulp is en je bent niet nodig, doorlopen'. Zo ben ik wel eens doorgelopen toen een oude mevrouw op de grond lag. Aanspreekbaar, en genoeg mensen erbij waarbij 1 al stond te posten voor de ambulance. Ze hadden genoeg mensen.

Wat zouden de beweegredenen zijn van de mensen die wel filmen? 'Kijk eens wat voor gaafs ik heb meegemaakt?!' 'kijk, politie!' 'Mooi filmpje voor later' 'oh, snel even op snapchat'? Mensen zijn kuddedieren én nieuwsgierig, zou dit de grootste reden zijn? Of zou het de kick zijn?

Het is me 1 groot raadsel... En ik zou zo graag willen dat het raadsel wordt opgelost en niemand meer staat te filmen bij incidenten en slachtoffers. (Behalve persfotografen met perskaart en eventuele programmas die het werk van de hulpdiensten filmen.)

Waarom filmen mensen? Wat denken jullie?

Bralindy

Re: Filmen van slachtoffers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:39

Bystander effect.
Door een telefoon kijken is de situatie ook minder ‘echt’. Daarbij ook groepsdruk (als er 1 filmt, filmen er meer). Sensatie op social media, dus aandacht. Er zijn heel veel redenen waarom, allen keur ik niet goed. Ga helpen of ga weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:42

Bystander effect, en inderdaad de 'beloning' in de zin van sensatie op internet zijn hele grote dingen. Zou dit door bewustwording veranderd kunnen worden denk je?

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:45

Misschien een beetje, maar bystander effect word in mijn mening gecreëerd door sociale druk die wij ervaren als mensen. Mensen zoals sociale en groepsdieren. De een is er gevoeliger voor dan de ander. Het is er dus altijd en kan niet alleen overgaan door bewustwording.

Wat alleen helpt, denk ik, om het ‘probleem’ ter plekke aan te pakken en de sociale druk benutten. Dus ter plekke mensen op aanspreken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:53

Het filmen van slachtoffers zal ik nooit begrijpen. Het blijven kijken, dat snap ik op zich wel.

Je ziet niet dagelijks hulpdiensten in actie en ik vind het persoonlijk erg interessant te zien hoe zij dingen aanpakken.

Blijft wel dat je gewoon niet in de weg gaat lopen en op het moment dat je bewust in de weg gaat lopen om je nieuwsgierigheid te bevredigen, mag er van mij best een flinke boete uitgeschreven worden. Zelfde geldt voor filmers.

Er ging laatst op Facebook een indrukwekkend Duits filmpje rond over het filmen van ongelukken.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:56

Op zich is het niet erg om te filmen, zolang je geen slachtoffers filmt en niet in de weg staat (en niet beter kunt helpen) Dergelijke filmpjes worden vaak naderhand gebruikt bij het in kaart brengen van een calamiteit.

Maar ja, de meeste mensen vergeten de dingen in mijn 1e zin... En denken alleen aan hun hits op sociale media.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:57

Ik snap het ergens wel maar mijn gezonde verstand snapt het ook niet.

Mijn hart gaat zelf ook sneller kloppen als ik iets zie gebeuren, zelfs als ik een ambulance/ politie/ brandweer met sirenes zie langs rijden (dus niet een incident in de buurt). Al zit ik binnen, toch heb ik altijd even de neiging om te kijken naar de sirenes die voorbij rijden.. :') Ik vind het gewoon heel gaaf. Met die reden ook dat ik altijd heel graag bij de politie of brandweer wou werken, echter wordt dit door enkele factoren lastig gemaakt. En daarnaast die menselijke nieuwsgierigheid natuurlijk en de drang om te willen helpen. Dusja, wat dat betreft snap ik wel waarom mensen gaan kijken. Echter snap ik absoluut niet (moraal gezien) dat mensen gaan filmen en/ of hulpverleners in de weg staan. En al helemaal niet als mensen agressief worden naar hulpverleners.

Ik bedenk me altijd wel van wat als jij daar ligt, zou jij het fijn vinden dat er een groep mensen om je heen staat te kijken hoe jij ligt te creperen? Nee. En daarom probeer ik wel door te lopen, maar het kost me wel altijd wat moeite en soms kijk ik heel stiekem van een afstandje toch wel als ik heel eerlijk ben.

Ik denk dat veel mensen filmen omdat wij (met name de jongere generatie) de neiging hebben om álles vast te leggen wat we zien en meemaken, al helemaal als we volgens ons lichaam iets "gaafs" mee maken (adrenaline). Mensen voelen de adrenaline en willen dit vastleggen.. Het besef dat dit misschien wel heel naar is voor degene die op de grond ligt is er dan niet of nauwelijks.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 11:02

Riddershow schreef:
Op zich is het niet erg om te filmen, zolang je geen slachtoffers filmt en niet in de weg staat (en niet beter kunt helpen) Dergelijke filmpjes worden vaak naderhand gebruikt bij het in kaart brengen van een calamiteit.

Maar ja, de meeste mensen vergeten de dingen in mijn 1e zin... En denken alleen aan hun hits op sociale media.

Tja, dan film je alleen de omgeving en zet je het op social media, want dat is wat mensen doen. En is er toch een auto of kenteken te zien. Ik vind dat er een absoluut verbod met hoge boetes moet komen op het filmen en verspreiden van hulpsituaties.

Joan73

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 11:05

Onze oosterburen hebben hier een ijzersterke campagne over gemaakt. LET OP: FILMPJE KAN ALS SCHOKKEND WORDEN ERVAREN, maar illustreert wel de stupiditeit en brutaliteit van mensen nu. Zo ver over de schreef gaan om maar iets spectaculairs op social media te kunnen plaatsen! Bizar en ronduit belachelijk! Nu is dit maar een campagne filmpje, maar het gebeurt dus ook in het echt, overal!

Maar in andere gevallen kunnen zo ook weer daders worden gepakt. Er ligt natuurlijk maar een dunne lijn tussen wat kan/mag (en nuttig is) en wat dus absoluut niet okee is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 11:14

Is inderdaad ook een interessante! Ik weet dat de meldkamers en diverse crisisteams bij grote incidenten ook de beelden van social media gebruiken om een beeld te krijgen van het incident. Dus op die manier help je de hulpdiensten wel :=

Maar dat staat in het niet bij bijvoorbeeld een reanimatie, valpartij etc...

Jihaa, filmpje van de oosterburen! Mooie video, in NL hebben ze ook een video gehad... Maar die sloeg bij mij niet aan. Is ook een stuk softer dan die van de buren.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 11:17

Erg dat dit gebeurd.
De nieuwsgierigheid en het kijken, snap ik.
Maar dan nog, loop door als je niet kan helpen.

Mijn buurvrouw is meteen gebroken heup door de brandweerhet huis uit getakeld.
Haar man heeft foto’s gemaakt. Die kreeg ik te zien.

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 11:22

Ooit meegemaakt.
Ernstig ongeluk voor de deur met meerdere wagens, in 1 wagen zaten 2 zwaargewonden, waarvan 1 overleden is bij het overbrengen naar ziekenhuis.
Was precies alsof ik 1 van de weinige was die het hoofd cool hield..
Ik heb op een moment letterlijk staan roepen dat ze hun k*****k gsm moesten weg doen en op zijn minst konden helpen om de weg vrij te maken voor de MUG en ambulance diensten...Konden ze dit niet moesten ze plaats maken of vertrekken.
Ben zelf continu bij de stervende persoon aanwezig geweest en kan melden dat ik mij achteraf razend voelde omwille van dit gedrag. Heeft me meer 'pijn en verdriet' gedaan dan al de rest.
Mensen die naar mij toe kwamen, om iets te doen maar zagen dat ze als verpleegkundige weinig konden doen, gaven soms tips en vertrokken weer, daar kan ik respect voor opbrengen..
Maar de mensen die stonden te filmen , fotos namen ipv handen uit de mouwen steken.... dit was zo onrespectvol en egoistisch.
Om dan nog te zwijgen van sommige reacties..
Nu ik het neerzet voel ik zelfs nog die woede en frustratie.. en ik was nog niet eens familie van de slachtoffers.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 11:28

Die van de oosterburen is inderdaad heftig.

Ik heb zelf een hekel aan mensen die alles maar moeten zien en of filmen.

Ooit heb ik zelf eens in de kreukels gelegen na een auto ongeluk. Ik voelde mij al vreselijk dat al die camera ploegen van RTV Drenthe, Kilroy enz. Daar rond liepen te filmen. Ze zorgen dan wel dat ik niet in beeld kwam. Maar het is echt niet fijn. Je voelt je een attractie uit de middeleeuwen.

Zn circus waar bijvoorbeeld kleine mensen op een podium gezet werden of mensen met een boggel op hun rug. En dat andere mensen dan betalen omdat te zien.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 11:40

toen ik nog in Nederland woonde kreeg mijn buurvrouw (1 huis ertussen) een hersenbloeding. Ze was nogal gezet en moest door de brandweer uit het raam getakeld worden..

ik lag lekker te slapen...had net nieuwe buren, en hoorde wel allemaal geroezemoes, maar dacht dat de buren afscheid aan het nemen waren van hun bezoek...na een behoorlijke tijd (halfuur, uur?) dacht ik: nou, t is nu wel mooi geweest...ik doe het raam wel dicht, maar hee...die heb ik toch helemaal niet open??

ik kijk uit het raam: zwart van het volk!! De hele wijk was zo ongeveer uitgelopen leek het...ik heb nog overwogen koffie en taart te gaan verkopen...feestje!!!

Maar goed...ik wilde slapen, dus ben mijn bed weer ingekropen...
ik snap mensen niet, hoor...

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 11:44

Ugh, kijkersfiles, filmers, sensatiezoekers... idd ga helpen en wanneer overbodig, loop door. Je zal er maar liggen, zwaargewond en allemaal pottekijkers en camera's op je toet. :r Er zou een straf op moeten staan.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 14:21

Heftig filmpje uit Duitsland!
Zelf ben ik ook altijd erg onder de indruk als er iets heftigs gebeurt en ik aanschouw dat.

Zo is er een aantal jaren geleden een keer een kindje van 1,5 jaar van vier hoog van het balkon gevallen, de flat naast waar ik destijds woonde. De traumahelicopter landde op het speelveld voor de flat. Ik wist toen nog niet wat er was gebeurd, ik had al wel een ambulance gehoord, maar een helicopter in de straat valt toch wel op.
Natuurlijk heb ik gekeken, maar eigenlijk alleen maar uit bezorgdheid.
Ik wist niet was er was gebeurd maar hoopte met heel mijn hart dat ze er op tijd bij waren.
Ik hoopte misschien een beeld te zien van een levend slachtoffer, zodat ik opgelucht kon ademhalen?
Het ging allemaal zo snel die helicopter in, dat ik er niks van kon maken.
Mijn buurman vertelde me enkele minuten later wat er gebeurd was, want hij fietste beneden. Ik heb de hele dag aan die ouders en dat jongetje gedacht. En zelfs gebeden dat hij het moest overleven terwijl ik niet in god geloof. De val van het jongetje was in de plaatselijke media ook breed uitgelicht op Facebook en wat nieuwssites, met foto’s en filmpjes van de helicopter.
Wat echter niet bekend werd gemaakt, maar hier in de straat wel duidelijk was, was dat het jongetje was overleden aan zijn verwondingen en thuis opgebaard heeft gelegen. :(
Ik ben echt nog maanden van mijn stuk geweest.
Niet uit sensatiezucht maar uit medeleven, en beseffen hoe fragiel het leven kan zijn.

Zoiets filmen zou ik dan weer niet doen. Op zo’n moment ben je emotioneel zo aangegrepen dat je toch niet eens aan je mobiel denkt?

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 22:38

Mensen zijn soms toch echt speciale wezens maar dan niet op de positieve manier... Vraag me af of je dit het 'bystander effect' kan noemen. Op een manier misschien wel, maar aan de andere kant is het bystander effect toch vaak gewoon het compleet negeren van mensen in nood. Ik vraag me echt af of deze mensen dan totaal geen schaamte kennen? Ik voel me al gegeneerd en bekeken als ik in het openbaar een foto neem van eender wat. Kan er gewoon echt met mijn hoofd niet bij dat je een slachtoffer gaat filmen..

Misschien als bewijs kan het wel handig zijn, als je bijvoorbeeld getuige bent van iets maar je je niet veilig genoeg voelt om echt in te grijpen (bij een overval of dergelijke), dan kan ik er nog inkomen. Maar dit is echt puur leedvermaak.
Al kan ik de nieuwsgierigheid zeker wel begrijpen. Ooit was er bij mij een paar straten verder een huis half verbrand (of er was een gaslek ofzo) en dan is het wel interessant om de brandweer bezig te zien. Maar ik ben wel op een erg grootte afstand blijven 'rondwandelen' en ben er ook geen uur blijven staan.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 23:00

Ik vind het walgelijk. Een reanimatie gaan filmen 8)7 . Je zou er zelf maar liggen of je moeder. En als hulpverlener doe je je uiterste best met de reanimatie, dan heb je ook geen tijd om te roepen dat je niet wilt worden gefilmd. Ik snap niet dat mensen echt geen schaamte meer kennen 8)7

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 18:45

Ik snap het ook niet, hoor. Ik heb wel ooit gevraagd aan de brandweer of ik een foto mocht maken.. Hele middag bij een gewonde man gezeten (was wel grappig.. Ze hadden geen noodnummer gebeld want ambu zou toch niet komen.. Ze hebben wel lang moeten zoeken maar konden tot vrij dichtbij komen). Enfin... Brandweerlieden stonden op de wagen dikke pret... Foto mocht maar niet voor op fb want dan zouden ze ontslagen wodden.. Heb toen dus geen foto gemaakt.. Te bang dat er toch ooit iets mee gebeurd. Maar zonder vragen vind ik sowieso schaamteloos... Geen gewonden geen hulpverleners eigenlijk gewoon niemand

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 19:09

Het stukje 'wel grappig' en 'dikke pret' ontgaat me geloof ik even.

Ik las toevallig vorige week nog een artikel (volgens mij op LINDAnieuws) over een vrouw wiens man was overleden. Zijn lichaam werd in een bodybag, op een brancard de trap af getild.
Een tijdje later was zij op bezoek bij haar buurman die haar een filmpje onder de neus schoof van het hele gebeuren. Hij dacht dat ze dat wel fijn zou vinden voor de verwerking. Daar was ze op z'n zachtst gezegd ook echt niet blij mee.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 20:15

Jolien87 schreef:

Ik las toevallig vorige week nog een artikel (volgens mij op LINDAnieuws) over een vrouw wiens man was overleden. Zijn lichaam werd in een bodybag, op een brancard de trap af getild.
Een tijdje later was zij op bezoek bij haar buurman die haar een filmpje onder de neus schoof van het hele gebeuren. Hij dacht dat ze dat wel fijn zou vinden voor de verwerking. Daar was ze op z'n zachtst gezegd ook echt niet blij mee.

Sorry Joolien.. dat snap ik.. Beetje onduidelijk.
De man was niet erg gewond.. Waren aan het klimmen en hij heeft daarbij zijn enkel verstuikt. Ik sprak zijn vriend aan of hij me helpen kon met mijn hond (die boven een afgrond hing en waar ik niet bij kon komen). Toen zei hij:kan niet.. Vriend gewond. Ik erheen en toen bleek dat hij dus niet op zijn voet kon staan dus ik zeg:als je mij ff helpt met die hond.. Die is in levensgevaar maken we daarna een brancard oor je vriend zodat we hem kunnen tillen.. Enfin.. Hond gered (hij hield me ij mijn voeten vast waardoor ik net bij de hond kon komen), en toen we bezig waren met hout zoeken zei ik:maar wat vreemd dat hulpdiensten niet willen komen... Keken ze me heel verbaasd aan: die hebben we nieteens gebeld.. Die gaan toch sowieso niet komen?? Het leek ook ver vd bewoonde wereld maar 1 bochtje om en er liep een weg... Dat was het grappige... De dikke pret was vd brandweermannen die dus iets deden wat niet mocht....ik mocht trouwens ook niet verder lopen (iets met hun verantwoording als mij daarna iets overkwam ofzo) dus ik ben met 3 honden in de brandweerwagen gestapt en afgezet bij mijn auto... Het was dus allemaal niet zo ernstig... als je dat niet weet kan ik me voorstellen dat mijn woorden raar overkomen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 20:18

Er staat Jolien, niet Joolien. Totaal andere persoon. Buiten dat is je verhaal niet een beetje, maar volkomen onduidelijk.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 20:23

IHN schreef:
Jolien87 schreef:

Sorry Joolien.. dat snap ik.. Beetje onduidelijk.
De man was niet erg gewond.. Waren aan het klimmen en hij heeft daarbij zijn enkel verstuikt. Ik sprak zijn vriend aan of hij me helpen kon met mijn hond (die boven een afgrond hing en waar ik niet bij kon komen). Toen zei hij:kan niet.. Vriend gewond. Ik erheen en toen bleek dat hij dus niet op zijn voet kon staan dus ik zeg:als je mij ff helpt met die hond.. Die is in levensgevaar maken we daarna een brancard oor je vriend zodat we hem kunnen tillen.. Enfin.. Hond gered (hij hield me ij mijn voeten vast waardoor ik net bij de hond kon komen), en toen we bezig waren met hout zoeken zei ik:maar wat vreemd dat hulpdiensten niet willen komen... Keken ze me heel verbaasd aan: die hebben we nieteens gebeld.. Die gaan toch sowieso niet komen?? Het leek ook ver vd bewoonde wereld maar 1 bochtje om en er liep een weg... Dat was het grappige... De dikke pret was vd brandweermannen die dus iets deden wat niet mocht....ik mocht trouwens ook niet verder lopen (iets met hun verantwoording als mij daarna iets overkwam ofzo) dus ik ben met 3 honden in de brandweerwagen gestapt en afgezet bij mijn auto... Het was dus allemaal niet zo ernstig... als je dat niet weet kan ik me voorstellen dat mijn woorden raar overkomen :)

Joolien is iemand anders, je mag mij gewoon Jolien noemen. :)
Het verhaal is al iets duidelijker maar waarom mocht je niet verder dan? En wat deed de brandweer wat eigenlijk niet zou mogen? Op de wagen staan? Waarom?
Al die vragen. :')

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 21:17

Haha JOLIEN :) (Tica 81 beetje vriendelijker mag ook, hoor.. vergissen is menselijk).

Ik mocht niet verder omdat de brandweer wel 2 uur aan het zoeken was geweest, het regende en dus glad was en ze zeiden dat als ze mij terug lieten lopen en er gebeurde iets zij daarvoor verantwoordelijk waren.

En idd de brandweer stond aan de buitenkant op de wagen terwijl ze reden door het bos... dat mag natuurlijk niet... Ze hadden dikke pret maar die foto mocht niet op fb want dan waren ze hun baan kwijt..