Ben jij een open of gesloten boek op fora/social media?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ben jij een open of gesloten boek op fora/social media?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 00:08

Hoe doe jij dit? Scherm je alles af, gebruik je niet je echte naam of maakt het je niet uit?
Post je wel over je paarden/dieren maar niet over persoonlijke dingen?
Post je namen en foto's en sta je er ook zelf op?
Etc.

Waarom doe je wat je doet? Als je dat wil delen :Y)

Zelf zit ik er wat tussenin, ik vind het prima en leuk om over mijn pony's te posten maar mijzelf moet niet zo nodig, al helemaal niet in beeld. Al is het soms toch fijn als het niet helemaal gaat zoals je wenst om ervaringen of tips van anderen te krijgen. Het voelt vaak een beetje dubbel allemaal, of iets wel of niet handig is.

Hoe gaan jullie ermee om? Hoe beslis je om iets wel of niet te plaatsen?
Of maakt het je niet uit en doe je gewoon wat in je opkomt of wat je op dat moment voelt?

8nnemiek

Re: Ben jij een open of gesloten boek op fora/social media?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 00:18

Ik plaats ook niet zomaar overal foto’s van mezelf, maar verder vertel ik best veel op bokt. Niet alles natuurlijk, dingen als inkomen/uitgaven enzo mogen mensen best van me weten, maar dat doe ik dan alleen via pb. En ik probeer wel te bedenken of bepaalde zaken in de toekomst nadelig kunnen zijn om online te zetten.
Gegevens of foto’s van mensen om me heen/familie zet ik niet online.
Op facebook heb ik dan wel weer mijn profiel afgeschermd, al is dat niet echt met een speciale reden.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 03:10

Ik ben vrij open, maar dingen waarvan ik niet wil dat die viavia alsnog bij mijn familie oid terecht kunnen komen plaats ik niet online.
Facebookprofiel is trouwens afgeschermd, enige wat mensen daar zien is gemeenschappelijke vrienden, mijn profiel- en omslagfoto, openbaar gedeelde berichten en mijn naam.
Oh en wsl berichten waarin ik getagged ben en dingen waar ik op gereageerd heb.

Calixae

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 07:23

Ik ben mij er van bewust dat iedereen, ook niet-bokkers, mijn posts kunnen lezen. Mijn naam vermeld ik alleen soms bij PB's. Foto's van mezelf plaats ik niet. Daar ben ik sowieso niet van, gebruik ook geen facebook of Twitter oid. Ook post ik niet al te persoonlijke dingen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 08:14

Ik heb eigenlijk een heel simpele regel: 'dingen waarvan ik niet wil dat collega's of vreemden ze zien, komen niet op social media' :)

Heb vrij weinig geheimen en post vooral over mijn paard, sport, voeding of uitjes naar een pretpark :)

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 09:04

Ik denk wel na voordat ik wat op internet plaats. Ik zal niet snel mijn hele ziel en zaligheid blootgeven. Iedereen kan het lezen en dat vind ik niet nodig.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 09:14

Ik deel enkel wat ik wil delen. Op bokt bijna niets, slecht mijn mening over iets. Op andere soc. media wel foto's omdat ik graag fotografeer, met name mijn dieren. Op mijn FB plaats ik ook alleen maar "koetjes & kalfjes" ook al heb ik daar enkel vrienden op. Ben van mezelf ook vrij gesloten, ook i.r.l.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 09:24

Ik zet mijn gehele naam niet op Bokt in de hoop dat ik zelf niet terug te vinden ben via Google. Geen idee of dat op dit moment goed zit, als ik zelf Google op mijn naam kom ik er niet. En verder plaats ik nu geen foto s meer, vroeger wel gedaan maar nu niet meer.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 09:37

Ik scherm mijn privé leven af.
De dieren post ik wel maar verder niet.
Niet iedereen hoeft alles te weten.
Ik ben zelf vrij open maar met gesloten deuren die voor heel veel mensen niet open gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 12:18

Interessant, tot nu toe dus maar weinig mensen die geen probleem hebben met alles gewoon erop te zetten. Vraag me dit af omdat je soms op bv. instagram wel profielen ziet waar gewoon alles op te vinden is, of mensen die een bedrijf hebben en waar je (logisch) dus meteen alles van binnen handbereik hebt. Lijkt mij ergens eng, maar langs de andere kant maak ik er misschien ook teveel van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 12:36

Ben redelijk gesloten wat ik niet kwijt wil gaat er niet op. Wat ik wel erg vind dat er mensen zijn die als ze ergens gaan gillen op een forum over dat zijn prive zaken, maar ondertussen wel hun hele hebben en houden op Facebook of Insta plaatsen.
Kwam wel laatst op Google mijn volledige naam tegen. Dat bleek een plaatsingsfout te zijn en de verantwoordelijke heeft ervoor gezorgd dat de inhoud van het stuk niet openbaar staat.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 12:51

Ik heb echt wel dingen waar een not done op ligt, politiek,financiën, pers gegevens, werk, cliënten etc. Maar toch deel ik ook wel eens foto's van de kinderen....maar ook beperkt, je weet nooit welke mensen er naar kijken en wat hun plannen zijn.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 12:52

Oh ik deel alles.
Fb heb ik niet openbaar staan.
Maar heb wel ook collega's enzo op fb. Ik heb echt geen geheimen.
Vertel irl ook altijd alles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 13:18

En je ervaart daar geen problemen mee Sure_lee?
Misschien maken we er ook meer van dan het is hoor .. Was laatst nog eens naar een jumping aan het kijken op tv en daar vertellen ze ook wie het is en dat die een stal heeft in plaats x. Dan denk ik "als dit bij hun geen problemen oplevert, waarom zou dit dan bij een gewoon mensje met 1 paardje ergens wel zo zijn".

Dit kan natuurlijk ook op andere dingen slaan, veel mensen hebben bv. een zaak aan huis en dus staan heel je gegevens gewoon vrij te vinden. Lijkt me ergens ook eng, maar langs de andere kant: waarom zou dat eng zijn?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 13:28

Ik ervaar er inderdaad geen problemen mee.

Mijn adres en telefoonnummer hoef ik niet openbaar op het net.
Maar verder maakt het me niet uit.
Zie er geen gevaar in verder hoor. Dus vindt het zeker niet eng. Maar zie daar het nut niet van in. Tenzij je inderdaad een zaak aan huis hebt.

Maar ik heb ook weinig met privacy enzo. Van mij mogen ze overal camera's hangen voor veiligheid.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 13:34

Ik ben een open boek. Op FB heb ik alles openbaar.
Iedere foto die ik plaats, elk flauw plaatje wat ik deel en alles wat ik zeg sta ik namelijk helemaal achter.

Dan kunnen er mensen zijn, bijvoorbeeld een toekomstige werkgever, die het niet met me eens zijn. Maar die mening van me komen ze irl ook wel gauw genoeg achter, dan kunnen ze het dus alsnog niet eens met me zijn.
Daarom vind ik die hysterie dus een beetje overdreven.

En nee, ik heb mijn adres niet op FB staan en mijn privénummer ook niet. Maar dat van de zaak wel!

Ik plaats ook geen naaktfoto's, en hou het bedrag op mijn spaarrekening ook voor me. Maar dat doe ik in IRL precies zo. ;)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 14:02

Ik zet er alleen iets op waar ik echt achtersta.Foto's kan ik niet plaatsen omdat ik daar de techniek niet voor heb.Ik gebruik internet niet als dagboek nom alles en nog wat op te zetten,want ik denk niet dat dat voor anderen interessant is en daarbij kan er dan gemakkelijk iets tussendoorschieten waar ik later spijt van krijg dat ik het gedeeld heb.Maar wat ik er op zet sta ik dus echt achter,en als iemand me daarop aanvalt of veroordeelt dan is dat maar zo.Dan zie ik daaraan hoe anderen denken,dat kan heel interessant zijn.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 14:09

Ik gebruik wel overal mijn echte naam en leeftijd. Ik ben wel overal afgeschermd, dus alleen vrienden kunnen mijn profiel zien en ook op instagram zit een slotje. Dit is puur omdat ik een aantal keren een paar rare berichten kreeg van mannen... Hier zat ik niet op te wachten... hahaha
Op Facebook post ik zelden wat, ik gebruik het vooral om vrienden te taggen etc. Op instagram post ik eens in de 2 maanden wat denk ik. Het zijn de vooral foto's van samen met mijn vrienden of dieren.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 14:17

Ik ben vrij gesloten. Achternaam is veranderd op Facebook en alleen vrienden van vrienden kunnen mij toevoegen en mijn vrienden kunnen alleen mijn berichten zien. Plaats ook niet echt veel op Facebook. Ik denk dat hier, bokt, nog het meeste persoonlijke staat :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 14:18

En denk je dat je echt afgeschermd bent Mirjam?
Wat daar twijfel ik soms nog wel eens aan op social media. Is het wel allemaal zo privé als ze doen uitschijnen? Of zweven jouw foto's/posts toch ergens rond, bereikbaar voor mensen die het graag zouden willen (waarbij je je dan de vraag kan stellen waarom iemand het dan zou willen, maar dat is weer een andere insteek, haha).

Ik merk dat ik heel wisselend ben .. Langs de ene kant vind ik het allemaal redelijk eng om dingen van/over mezelf te plaatsen, maar langs de andere kant denk ik "tja, en als ze die dingen tegenkomen, so what, wat kunnen ze er nu eigenlijk mee". Zoveel mensen die bv. instagram vol zetten met foto's van zichzelf en paard (of alleen zichzelf). Krijgen ze daar dan echt problemen mee? Lijkt me niet.

@lifaya : ergens wel een raar idee dan, niet? Aangezien op bokt de hele wereld mee kan lezen en facebook (als het goed is maar daar twijfel ik aan) niet ... ;)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 13:20

Dilan93 schreef:
Ik heb eigenlijk een heel simpele regel: 'dingen waarvan ik niet wil dat collega's of vreemden ze zien, komen niet op social media' :)

Heb vrij weinig geheimen en post vooral over mijn paard, sport, voeding of uitjes naar een pretpark :)

Hier hetzelfde, al heb ik nu geen paard meer en zijn die uitjes dan voornamelijk feestjes :P

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 20:39

Ik plaats dingen over mijn hobby, plaats foto's, schrijf af en toe een blog, maar meng me niet in politieke discussies over geloof of buitenlanders. Dus niet alles staat er op.
Als ik iets plaats, dan is het openbaar. Maar dan is het ook niet iets wat niet iedereen mag zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 19:09

Voor degene die (redelijk) open zijn .. post je ook gewoon alles over je paard(en)?
Dan bedoel ik bv. foto's waar je zelf ook op staat die dan openbaar staan. Naam van de stal waar je paard staat, welke locatie/omgeving, ....

Ergens lijkt het mij zo eng om openbaar neer te zetten waar je paard(en) staan, maar je ziet het wel veel. Niet alleen bij foto's op Instagram, maar ook de routekaartjes van buitenritten ed compleet met straatnamen en noem het maar. Dit doe ik zelf totaal niet, het lijkt me een eng idee, maar misschien maak ik mij ook druk om niks?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 19:21

Redelijk gesloten. Geen plaatsnaam, niet eigen naam weinig herkenbare fotos, stalker gehad dus ben heel terughoudend in herkenbaarheid, daardoor wel matig open overigens. In echte leven ben ik ook aardig open maar daar ken ik mensen en geen stalker in de buurt

Mijn slapende facebook is alleen zichtbaar voor de paar vrienden die ik heb
Laatst bijgewerkt door karuna op 06-02-19 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 19:23

Wel foto's van een duikstek, of een buitenrit, geen straatnamen, maar men zou een plek kunnen herkennen. Ook schrijf ik wel eens, aanstaande zondag 10 uur daar en daar duiken, wie gaat er mee?