Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
okdoei schreef:ik kan niet anders zeggen dan dat ik het volkomen met je eens ben.
kinderen mogen dan wel druk zijn, maar de helft heeft volgensmij alleen voeding gehad en mist de opvoeding. druk zijn kan, maar wel met fatsoen. en in mijn ogen is elkaar slaan niet echt normaal.
LENTI schreef:Kijk met autisme zou ik het een iets ander verhaal vinden, al kun je mensen met autisme zeker wel gedragsregels en normen en waarden leren. Die moeten wel altijd hetzelfde zijn en die moeten ze niet zelf op basis van inzicht moeten kunnen implementeren want dat gaat wss niet lukken.
Citaat:Maar ADHD betekend gewoon dat je moeite hebt je focus ergens bij te houden. Het is een aandachtsstoornis. Niet meer dan dat.
Dus zeker opvoeden die hap.
Citaat:Ik leer mijn paard ook dat hij zijn teveel aan energie netjes moet laten afvloeien. Ik ga echt niet eerst staan longeren voordat ik erop kan stappen.
LENTI schreef:Maar ADHD betekend gewoon dat je moeite hebt je focus ergens bij te houden. Het is een aandachtsstoornis. Niet meer dan dat.
LENTI schreef:Je vind mijn reactie over autisme kort door de bocht? Verwacht je dat ik alle mogelijke verschijnselen en symptomen van alle vormen van autisme ga benoemen?
Citaat:Ik noem 1 aspect wat men vaak ziet bij autisme, wat werkt voor hen. Waardoor je mensen toch normen en waarden kunt leren.
LENTI schreef:@Shadow0
Je vind mijn reactie over autisme kort door de bocht? Verwacht je dat ik alle mogelijke verschijnselen en symptomen van alle vormen van autisme ga benoemen? Ik noem 1 aspect wat men vaak ziet bij autisme, wat werkt voor hen. Waardoor je mensen toch normen en waarden kunt leren.
Anyways..
Even nog de uitleg van ADHD:
ADHD staat voor Attention Deficit / Hyperactivity Disorder, wat aandachtstekort met hyperactiviteit betekent. Veelvoorkomende klachten bij ADHD zijn concentratieproblemen, hyperactiviteit en impulsiviteit.
(BRON: gezondheidsplein.nl)
Wellicht ken je iemand met ADHD die te hard, te groot, te veel, te wild doet, dat zal ongetwijfeld te maken hebben met hyperactiviteit en impulsiviteit maar een verstoorde nuance is niet zozeer een symptoom van ADHD.
Wat betreft de opvoeding van mijn paard.. dat is een verhaal voor een ander topic vrees ik.
LENTI schreef:Kijk met autisme zou ik het een iets ander verhaal vinden, al kun je mensen met autisme zeker wel gedragsregels en normen en waarden leren. Die moeten wel altijd hetzelfde zijn en die moeten ze niet zelf op basis van inzicht moeten kunnen implementeren want dat gaat wss niet lukken.
Maar ADHD betekend gewoon dat je moeite hebt je focus ergens bij te houden. Het is een aandachtsstoornis. Niet meer dan dat.
Ik leer mijn paard ook dat hij zijn teveel aan energie netjes moet laten afvloeien. Ik ga echt niet eerst staan longeren voordat ik erop kan stappen.
Gewoon tot 10 leren tellen, diep ademhalen en een leuke glimlach...
en ook D. even leren dat R. zeker wel wat kan doen aan zijn gedrag. Zou R. ook zeker aanspreken daarop.
Leo schreef:ADHD heeft inderdaad niets met gebrek aan grenzen of respect te maken.
Wat wél zou kunnen is dat kinderen wat onbeholpen zijn in hun gedrag, als in niet goed voelen in hun lijf wat ze doen, hoe hard ze stoeien etc. Het geheel is harder, sneller, meer, etc. Daar kunnen ze niets aan doen, daar mee omgaan moeten ze leren door de juiste begeleiding.
kwita schreef:Leo schreef:ADHD heeft inderdaad niets met gebrek aan grenzen of respect te maken.
Wat wél zou kunnen is dat kinderen wat onbeholpen zijn in hun gedrag, als in niet goed voelen in hun lijf wat ze doen, hoe hard ze stoeien etc. Het geheel is harder, sneller, meer, etc. Daar kunnen ze niets aan doen, daar mee omgaan moeten ze leren door de juiste begeleiding.
mijn broer had en heeft dat ook, oh man die heeft echt heel heel veel begeleiding gehad. maar het hielp niets, wat wel hielp de drill-sergant van militaire dienst met de meest harde sancties.Ja zelfs hij wist het soms niet meer. Hoe verrassend mijn broer was geschorst/ontslagen van zijn dienst plichtom die reden.Wat destijds echt zeldzaam voorkwam!. Echt hij was een etter en speelde en speelt nog met iedereen zijn voeten!
CharmingS schreef:Hier een ADHD'er..
En JA het heeft een groot deel ook met opvoeding en goede begeleiding te maken, en mij is ook altijd geleerd respect te hebben..
Maar ik als klein meisje mocht bij geen een vriendinnetje spelen (vaak van de ouders) omdat ik druk was en "onhandelbaar", ik snapte dat niet en heb echt een nare jeugd gehad.
Dus als je vraagt of een klein kind daar iets aan kan doen, NEE kind kan daar niks aan doen. ADHD is wel wat meer als druk zijn.. Lees je eerst even in voor je conclusies gaat trekken
Ik heb namelijk nog steeds vaak last van mijn ADHD en op het moment zelf heb ik het helemaal niet in de gaten, dat komt later pas. En ja ik heb veel begeleiding en therapie gehad (meer als dat ik heb gespeeld met vriendinnetjes)
Dus vind ook wel dat sommige hier er heel gemakkelijk over denken en dat vind ik persoonlijk wel naar..
Resistance schreef:Wat mij erg opvalt dat er tegenwoordig errug veel ouders zijn die alles maar goed vinden. Alles wat het kind doet is altijd maar leuk en geweldig, en als het iets minder leuks doet "komt dat door zijn adhd", of iets in die trand.
Citaat:Ik zie het zo vaak gebeuren. Laatst een moeder met een blèrend kind voor me in de rij bij de Albert Heijn. Kind was echt ongelofelijk lastig; plastic tassen van het rekje halen, keihard gillen opeens, uiteindelijk trok ze zelfs het karretje uit de handjes van het jongetje in de rij ernaast en ging keihard huilen toen die moeder er uiteindelijk maar iets van zei. En haar eigen moeder enkel schaapachtig: "oh haha, ze heeft een beetje last van haar ADD".