Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
vikawiek schreef:Maar in het boek en de film heeft hij beide toch geen happy ending? Hij word door de mensen inderdaad bestempeld als freak maar dat word neergezet als pesten. Maar de makers zelf drijven niet de spot met ‘m op. Ik vind vooral die Frolo gast niet meer van deze tijd
benangelique schreef:vikawiek schreef:Maar in het boek en de film heeft hij beide toch geen happy ending? Hij word door de mensen inderdaad bestempeld als freak maar dat word neergezet als pesten. Maar de makers zelf drijven niet de spot met ‘m op. Ik vind vooral die Frolo gast niet meer van deze tijd
Maar geschiedenis is toch niet om aan te passen? Het gaat om een verhaal wat jaren geleden bedacht en uitgebeeld is, moet daar nu een punt van gemaakt worden?
benangelique schreef:Volgens mij was t bij het jeugdjournaal deze week, een item over het afbeelden van slechterikken. Ja, die worden lelijk gemaakt en ja, daar kan je wat van vinden als je zelf ook een enorme neus hebt, rotte tanden of een bochel. Punt was echter dat de mensen die dat daadwerkelijk hebben, de link niet legden met zichzelf
Faline schreef:Het zou fijn zijn als er op een serieuze manier over gediscussieerd zou kunnen worden.
Ik had sneeuwwitje en de dwergen wel verwacht, maar zoals ik al zei, 100% fictief, plus dat die ook gewoon positief neergezet worden. Niet als eng of lelijk.
Ik vraag me echt serieus af of er 1 andere film te vinden is die een ziekte/aandoening/misvorming zo neerzet?
Want waar kent iedereen quasimodo van? Niet van dat boek uit 1800, toch echt van de Disney film...
Als je zoekt op internet kom je ook tegen dat het boek ook ging om de maatschappelijke oneerlijkheid aan te kaarten tov mensen met misvormingen. Vroeger werden kinderen met ziektes of misvormingen dus echt zo bij de kerk (de notre dame) te vondeling gelegd.
Vandaag de dag gebeurt dat laatste niet zo zeer meer, maar mensen die een afwijkend uiterlijk hebben, worden sociaal gezien nog wel altijd moeilijk geaccepteerd. De vraag is, of het wel acceptabel is om over zoiets een kinderfilm te maken. (Jong geleerd is oud gedaan?)
xIrlijn schreef:Ik vind Quasimodo (net als Dombo, al is dat een olifant) juist een film waarin wordt getoond dat men geneigd is te spotten met mensen die afwijken, terwijl dit duidelijk de ‘goede’ mensen zijn. Ik haal er zelf dan ook helemaal geen racistische boodschap uit, maar juist de les dat we minder snel zouden moeten veroordelen.
Ik begrijp mede om die rede niet waarom deze film niet meer zou kunnen? Dit lijkt me juist een boodschap die nog altijd geldt
Faline schreef:Precies avalanche!
Er wordt op die manier echt wel een bepaalde toon gezet.
Ik denk dat er heel wat meer protest zou zijn wanneer bijvoorbeeld homo's of zwarte mensen zo in een film werden neergezet.