Gestolen kunst Louvre?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Gestolen kunst Louvre?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-22 15:55

Hoi bokkers,

Ik wil binnenkort met mijn vriend naar Parijs, en dan willen we uiteraard ook het Louvre bezoeken…

Ik lees op internet veel over dat veel in het British Museum gestolen is. Hoe zit dat in het Louvre? Bezitten zij ook veel gestolen dingen, uit koloniale tijden bijvoorbeeld? Ik lees daar weinig over op social media.

Ik wil wel dat het verantwoord is om naar het museum te gaan… wil niet met een schuldgevoel terugkomen :P

anjali
Berichten: 15083
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Gestolen kunst Louvre?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 15:59

Toen ik deze titel las ging ik gauw lezen omdat ik dacht dat er zojuist kunst UIT het Louvre gestolen zou zijn! Ik dacht al, wat zou het zijn, de Mona Lisa of zoiets?

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-22 16:02

anjali schreef:
Toen ik deze titel las ging ik gauw lezen omdat ik dacht dat er zojuist kunst UIT het Louvre gestolen zou zijn! Ik dacht al, wat zou het zijn, de Mona Lisa of zoiets?

Hahaha nee gelukkig niet :') Snap dat je dat dacht! :')

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 16:08

Ik vraag me af waarom jij je dan schuldig zou moeten voelen. Op een gegeven moment kan je niets meer zonder je schuldig te voelen want overal kleeft wel iets aan.

Veel musea zijn bezig dit te inventariseren en aan het teruggeven. Zou dat voor jou voldoende zijn of moet het helemaal schoon zijn? Ik denk dat namelijk extreem lastig is, zeker bij musea met stukken van voor WOII. Hoe ze aan bepaalde stukken komen is soms heel lastig te traceren en het is nog lastiger ze bij de rechtmatige eigenaar terug te brengen.

Winged

Berichten: 33036
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 16:08


anjali
Berichten: 15083
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Gestolen kunst Louvre?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 16:45

Gewoon naartoegaan en genieten van al het moois. Er zal best wel ergens iets verkeerds tussenzitten maar dat is met alles in het leven.Behalve genieten kun je het ook al studieobject zien.De Egyptische afdeling is bijzonder indrukwekkend en dat is allemaal van een al duizenden jaren geleden verdwenen beschaving en dus van mensen die al duizenden jaren dood zijn en hun cultuur bestaat ook niet meer.En dan de beroemde Mona Lisa dus,ik dacht niet dat dat roofkunst is.

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-22 22:55

ingvdh schreef:
Ik vraag me af waarom jij je dan schuldig zou moeten voelen. Op een gegeven moment kan je niets meer zonder je schuldig te voelen want overal kleeft wel iets aan.

Veel musea zijn bezig dit te inventariseren en aan het teruggeven. Zou dat voor jou voldoende zijn of moet het helemaal schoon zijn? Ik denk dat namelijk extreem lastig is, zeker bij musea met stukken van voor WOII. Hoe ze aan bepaalde stukken komen is soms heel lastig te traceren en het is nog lastiger ze bij de rechtmatige eigenaar terug te brengen.

Ja dat zou wel voldoende zijn denk ik.
Ik weet niet waarom ik me precies schuldig voel haha... Heb dat nogal snel :') Ik vind het in ieder geval lastig om geld te geven (in de vorm van een toegangsticket) aan een museum wat die gestolen kunst herbergt.


Winged schreef:
Heel Europa hangt van gestolen goederen (van elkaar!) aan elkaar als het gaat om kunst zowat. Er is zoveel heen en weer gesleept. Mogelijk zit er wat tussen uit koloniale tijden

https://www.artsalonholland.nl/kunst-en ... het-louvre Misschien heb je hier wat aan.

Over koloniale tijden:
https://kunstvensters.com/2008/09/06/ko ... es-musees/

Ik zal de linkjes even lezen!


anjali schreef:
Gewoon naartoegaan en genieten van al het moois. Er zal best wel ergens iets verkeerds tussenzitten maar dat is met alles in het leven.Behalve genieten kun je het ook al studieobject zien.De Egyptische afdeling is bijzonder indrukwekkend en dat is allemaal van een al duizenden jaren geleden verdwenen beschaving en dus van mensen die al duizenden jaren dood zijn en hun cultuur bestaat ook niet meer.En dan de beroemde Mona Lisa dus,ik dacht niet dat dat roofkunst is.

Bedankt voor je berichtje :)

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 23:03

Denk dat 70% van alle kunst in alle musea ter wereld gejat is... In nederland hebben we zelfs gejatte kunst van engeland...of eerlijk gewonnen door Michiel de Ruyter, net hoe je het bekijkt :')

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 23:11

Ik vind het sowieso verantwoord om naar het museum te gaan.

Menselijke resten zie ik er liever niet (... tenzij iemand zijn/ haar lichaam ter beschikking van de wetenschap heeft gesteld...)
en qua eigendom valt er een boel af te dingen.

Sommige zaken horen beslist in een museum, maar liever in Cairo of in Bamako dan in Parijs.

anjali
Berichten: 15083
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 08:41

Janneke2 schreef:
Ik vind het sowieso verantwoord om naar het museum te gaan.

Menselijke resten zie ik er liever niet (... tenzij iemand zijn/ haar lichaam ter beschikking van de wetenschap heeft gesteld...)
en qua eigendom valt er een boel af te dingen.

Sommige zaken horen beslist in een museum, maar liever in Cairo of in Bamako dan in Parijs.

Je weet dat het Egyptisch Museum in Cairo vernield en geplunderd is tijdens de rellen op het plein daar? De echte eigenaren van de Egyptische schatten zijn de oude Egyptenaren die daar nu in mummievorm liggen. Iets van bezwaar heb ik wel tegen het uitpakken van die mummies om de amuletten enzo die tussen de windsels zitten te vinden. Ik weet niet wat deze personen overal van vinden maar de huidige bewoners van Egypte zijn een heel ander soort volk met een heel ander soort religie die het niet op hun manier doen. Ik ben gefascineerd door de oude Egyptenaren waar in het Louvre heel veel van te zien is.Echt de moeite waard.

pien_2010

Berichten: 43295
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 14:39

Juut schreef:
Denk dat 70% van alle kunst in alle musea ter wereld gejat is... In nederland hebben we zelfs gejatte kunst van engeland...of eerlijk gewonnen door Michiel de Ruyter, net hoe je het bekijkt :')


gejat O:)

Eens met de commentaren hierboven. Enne ik doe niet aan een collectief schuldgevoel. Vind ik zo'n onzin. Wel leer ik ervan bewuster te zijn als het om zaken gaat vanuit ons verleden. Maar ik heb geen kunst gestolen, ik heb geen slaaf gemaakte verhandeld, ik heb geen joden aangegeven of vergast etc etc. Ik leef mee, ik vind het naar en vervelend, hou er rekening meer in de zin van "vrouw ken je geschiedenis en heb begrip voor de pijn van de ander", maar voel me niet schuldig.
Dan kan ik net zo goed gelijk gaan hangen.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Gestolen kunst Louvre?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 15:01

In Parijs ligt het tenminste veilig! Dus in die zin juist ook cultuurbehoud! :D

Maar zonder gekheid, ik vind het prima om je ervan bewust te zijn maar dat was het dan ook wel (qua musea dan).

CharleyT
Berichten: 3991
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 15:07

nienke555 schreef:
Hoi bokkers,

Ik wil binnenkort met mijn vriend naar Parijs, en dan willen we uiteraard ook het Louvre bezoeken…

Ik lees op internet veel over dat veel in het British Museum gestolen is. Hoe zit dat in het Louvre? Bezitten zij ook veel gestolen dingen, uit koloniale tijden bijvoorbeeld? Ik lees daar weinig over op social media.

Ik wil wel dat het verantwoord is om naar het museum te gaan… wil niet met een schuldgevoel terugkomen :P


Gewoon gaan genieten van alle kunst die daar te bewonderen is. Laat je niet gek maken en vooral: voel je nergens schuldig over, niet nodig.

Lottehorse27

Berichten: 237
Geregistreerd: 05-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 15:30

nienke555 schreef:
Ja dat zou wel voldoende zijn denk ik.
Ik weet niet waarom ik me precies schuldig voel haha... Heb dat nogal snel :') Ik vind het in ieder geval lastig om geld te geven (in de vorm van een toegangsticket)aan een museum wat die gestolen kunst herbergt.

Ik weet niet hoe het zit met gestolen kunst in het Louvre maar ik weet wel dat je geen geld hoeft uit te geven aan een kaartje. In Parijs zijn veel bezienswaardigheden (onder andere dus het Louvre) gratis onder de 26 jaar en ik zie in je profiel dat je 21 bent. Ik ben afgelopen zomer in Parijs geweest (ook als 21-jarige) en vond het echt super leuk! Extra van genieten dat je gratis zoveel kunt bezoeken, scheelt heel veel geld in de meeste gevallen en leuk om veel mee te kunnen krijgen van wat Parijs te bieden heeft! :D

Laure
Berichten: 617
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 16:13

Lottehorse27 schreef:
nienke555 schreef:
Ja dat zou wel voldoende zijn denk ik.
Ik weet niet waarom ik me precies schuldig voel haha... Heb dat nogal snel :') Ik vind het in ieder geval lastig om geld te geven (in de vorm van een toegangsticket)aan een museum wat die gestolen kunst herbergt.

Ik weet niet hoe het zit met gestolen kunst in het Louvre maar ik weet wel dat je geen geld hoeft uit te geven aan een kaartje. In Parijs zijn veel bezienswaardigheden (onder andere dus het Louvre) gratis onder de 26 jaar en ik zie in je profiel dat je 21 bent. Ik ben afgelopen zomer in Parijs geweest (ook als 21-jarige) en vond het echt super leuk! Extra van genieten dat je gratis zoveel kunt bezoeken, scheelt heel veel geld in de meeste gevallen en leuk om veel mee te kunnen krijgen van wat Parijs te bieden heeft! :D


Dit klopt inderdaad en wou ik ook al aangeven. Gewoon een ID laten zien aan de kassa en je krijgt op heel veel plekken een gratis toegangskaartje. Veel plezier!

Raineri
Berichten: 6233
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 16:32


Emj_23
Berichten: 1184
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Gestolen kunst Louvre?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 16:45

Kijk naar alles wat er te zien is en probeer het in context te plaatsen. De reden dat de dingen daar te zien zijn heeft zijn eigen stukje geschiedenis. Wees je daar bewust van en dan is het altijd een positieve ervaring of bijdrage toch?

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Gestolen kunst Louvre?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 16:56

Kijkende naar de geschiedenis sinds dat stelen uit die landen, was het grootste deel zo niet alles anders inmiddels omgesmolten, verbrand, via illegale handel het land uit of vergaan tot hoopje stof.
Wil niet zeggen dat we het hadden mogen stelen of dat we er netjes voor gezorgd hebben, er ligt nl genoeg in opslag wat niet correct geconserveerd is (iets met te weinig tijd, geld, mensen of verkeerde behandelingen in het verleden).
Inmiddels begint het een ethisch vraagstuk te worden en dat is correct, maar of de stukken al eerder of nu snel terug kunnen met garantie dat de kennis, wil en middelen er structureel zijn om zelf voor dat erfgoed te zorgen zijn vragen over. Maakt het begrijpelijk dat het een ingewikkeld verhaal is. Je wil ook niet als schuldige aangewezen worden van het uit elkaar vallen van die gestolen kunst omdat ze er daar een bende van gemaakt hebben. Maakt het heel lastig om het goed te doen en beide partijen gelukkig te maken.

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Re: Gestolen kunst Louvre?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-22 18:49

Bedankt allemaal voor de reacties!

Heb alles gelezen en ben tot de conclusie gekomen dat ik toch maar ga! Fijn ook dat het gratis is voor mij.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Gestolen kunst Louvre?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 19:24

Leuk! Veel plezier!

Als je nog wat achtergrond wil over roofkunst is er een goede serie op de NPO: Bekijk Roofkunst op https://www.npostart.nl/BV_101404880

Verder is het erg complex, maar ik vond de serie wel een goede kijk geven in achtergronden en kwesties die er rondom spelen.
Voor nu, geniet ervan als je er bent en bereid je voor op een lange rij voor de Mona Lisa ;)