Speculeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Speculeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-18 10:09

Ik lees altijd graag allerlei nieuwsrubrieken op internet. En vooral alle reacties hierop. Juist door de reacties ga ik soms anders naar dingen kijken omdat ik er nooit over na hebt gedacht of omdat ik simpelweg sommige dingen niet wist in een zaak.

Maar dan staat er altijd wel tussen dat mensen niet mogen speculeren. Maar waarom dan niet?

Ik snap dat bij sommige zaken nabestaanden mee kunnen lezen en dat dit niet kan. Maar aan de andere kant kan bijvoorbeeld de politie ook meelezen en dingen van meerdere kanten zien. En vaak spelen zaken zich ook in Amerika af. Lijkt mij dan sterk dat nabestaanden hier dan meelezen.
Kleine hersenspinsels van mensen kunnen naar de waarheid leiden die niemand van de politie had bedacht. Hoe meer mensen meedenken, hoe beter toch? Of niet?

Brand los, ik ben benieuwd hoe bokt hierover denkt.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 10:22

Ik tegen de buurvrouw: Ik blijf vandaag thuis, ik voel iets in mijn keel
de buurvrouw tegen haar vriendin: mijn buurvrouw blijft vandaag thuis, er zit iets in haar keel.
Die vriendin tegen haar nicht: de .. van de .. blijft vandaag thuis, er zit iets in haar keel, als het maar niet ernstig is
Die nicht tegen haar man: de .. van de .. van ... blijft vandaag thuis omdat ze iets ernstigs in haar keel heeft
100 stukken verder: ik ga dood omdat ik -vul maar in-

Ingebroken? zal wel een buitenlander zijn
aanslag? zal wel IS zijn
Ongeval met vrachtwagen? zal wel een oostblokker zijn
Klein autootje op weg dat niet te hard rijdt: zal wel vrouw / bejaarde / bejaarde vrouw zijn

Kortom met speculeren: ja soms heb je het bij het rechte eind, maar vaak is het vnl "ophitsen" van de omstanders.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 10:29

Rocamor schreef:
de buurvrouw tegen haar vriendin: mijn buurvrouw blijft vandaag thuis, er zit iets in haar keel.
Die vriendin tegen haar nicht: de .. van de .. blijft vandaag thuis, er zit iets in haar keel, als het maar niet ernstig is
Die nicht tegen haar man: de .. van de .. van ... blijft vandaag thuis omdat ze iets ernstigs in haar keel heeft

aanslag? zal wel IS zijn
Klein autootje op weg dat niet te hard rijdt: zal wel vrouw / bejaarde / bejaarde vrouw zijn

Kortom met speculeren: ja soms heb je het bij het rechte eind, maar vaak is het vnl "ophitsen" van de omstanders.

Een goed voorbeeld hiervan:

https://www.gelderlander.nl/nijmegen/co ... ~aa7ed460/

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 10:30

Mensen vinden het fijn om voor zichzelf ergens een invulling aan te geven, zodat ze dat stukje in hun brein kunnen afsluiten..

Ik vind het niet echt negatief, het is nu eenmaal zoals het in onze hersenpan werkt.. Vind het erger als mensen zich druk gaan maken over mensen die speculeren ;)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 10:34

Ik heb zelf zoiets als Rocamor meegemaakt.
Ik zat nog op het VO en lag een tijdje ziek in bed met een bijholteonsteking.
Eenmaal weer beter en op school kwamen er allemaal meiden naar me toe om te vragen hoe het nu met me ging. De manier waarop stond me niet helemaal aan want ze waren wel heel bezorgd over een simpele bijholteontsteking.
Wat bleek? De meiden hadden verstaan dat ik een baarmoederontsteking had en aan het eind van het verhaal kon ik nooit meer kinderen krijgen. Tot overmaat van ramp zou ik eigenlijk met een talenten avond meedoen op school maar die moest ik dus skippen. De presentatoren hadden voor de grap gezegd dat ik in het ziekenhuis lag en dat er geld ingezameld moest worden.
Dus...

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-18 10:36

Boras schreef:
Rocamor schreef:

aanslag? zal wel IS zijn

Een goed voorbeeld hiervan:

https://www.gelderlander.nl/nijmegen/co ... ~aa7ed460/

Dat is ook wel weer zo, maar je kan het niet stoppen. Dit is ook eer roddelen denk ik.

En over het artikel, wat ben ik blij dat ik dat gelezen heb. Ik was gister op het Dickens festival en met mijn kinderen ging ik de kerk in. Daar was een kerststal maar Jesus ontbrak. Ik kon mijn kinderen niet uitleggen waarom het baby'tje er niet was. Ik ben ook niet katholiek opgevoed. Maar nu weet ik het antwoord dus :)

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 10:42

CharmingS schreef:
Mensen vinden het fijn om voor zichzelf ergens een invulling aan te geven, zodat ze dat stukje in hun brein kunnen afsluiten..

Voor zichzelf prima inderdaad, maar waarom moet dat dan ook online?
Zeker dan details als "ik denk dat X op die en die manier om het leven is gekomen" of "X zou wel eens gebeurd kunnen zijn". Dan vraag ik me echt af wat daar de toegevoegde waarde van is.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-18 10:45

xChanelx schreef:
CharmingS schreef:

Zeker dan details als "ik denk dat X op die en die manier om het leven is gekomen" of "X zou wel eens gebeurd kunnen zijn". Dan vraag ik me echt af wat daar de toegevoegde waarde van is.

Waarom niet online? Zo kun je andere mensen ook op ideeën brengen wat er gebeurd is. Ik vind het juist wel fijn als mensen speculeren omdat ik dan na ga denken op andere manieren.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 10:47

xChanelx schreef:
CharmingS schreef:

Omdat iedereen toch mee zou mogen denken over een openbaar nieuwsbericht?
Er staat dan toch ook zoals je hierboven beschrijft toch nergens dat die persoon zegt dat het ook echt zo is..
Als je niet wil dat mensen gaan speculeren moet je pas nieuwsberichten naar buiten brengen als alles 100% zeker is. Bijvoorbeeld als er 100% zeker is hoe die persoon X om het leven is gekomen dan pas het nieuwsbericht naar buiten brengen.. Ik stoor me er trouwens niet echt aan, iedereen mag meedenken over bepaalde gebeurtenissen. En als we nu allemaal eens gaan werken aan ons inlevingsvermogen ipv alles zwart wit te zien, en naar elkaar zouden luisteren dan zou het allemaal een stuk beter worden :)

En op je vraag waarom moet dit online? Waarom niet? Als iemand dat toch prettig vind, wat is het probleem.. Ik denk dat het vooral die mensen zijn die zich storen aan het speculeren het probleem zijn.. Als je dat vervelend vind, ga dan niet de reacties lezen onder zo'n nieuwsbericht, dan is het toch ook goed? Laat iedereen lekker in zijn waarde en ga niet van een mug een olifant maken.

xChanelx

Re: Speculeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 12:51

@Storm: ik vind tot denken aanzetten iets anders dan speculeren, maar misschien is dat een verschil-in-definitie-ding. Neem een nieuwsbericht van laatst over een vader die het recht in eigen handen nam en de stalker van zijn dochter toetakelde en daarvoor celstraf kreeg. Als daaronder dan iemand reageert over hoe de wetgeving in Nederland is opgebouwd en hoe de straf waarschijnlijk tot stand is gekomen o.i.d. vind ik dat bijdragen aan verdieping in het onderwerp, ook al is dit speculatie (die persoon heeft namelijk deze man niet zelf berecht). Maar als iemand reageert met "hij zal die man wel met een ijzeren staaf bewerkt hebben/zijn edele delen hebben aangetast/ga zo door", dan vind ik dit onnodig en niets bijdragen. En mag diegene van mij die speculaties mooi voor zichzelf houden.

@Charming: wat het inleven in elkaar en naar elkaar luisteren ben ik het absoluut met je eens :j
Ik lees inderdaad ook vrijwel nooit reacties onder een nieuwsbericht, zeker niet op social media omdat ik me daar inderdaad aan stoor. Maar dat het voor jou oké is dat mensen onder een bericht speculeren betekent mijns inziens niet dat het voor mij niet oké mag zijn. Het vervelende van sommige vormen van speculeren vind ik dat het sensatiebelust lijkt in plaats van iets toevoegt aan bijvoorbeeld een discussie of de waarde van een nieuwsbericht.