Klimaatmars 10 maart! Wat staat er op jouw spandoek?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Klimaatmars 10 maart! Wat staat er op jouw spandoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:27

Wie gaat er nog meer naar de klimaatmars zondag?


Voor degenen die niet weten waar ik het over heb:
komende zondag is er een klimaatmars in Amsterdam, georganiseerd door Milieudefensie, FNV, Oxfam Novib, Greenpeace, DeGoedeZaak en de Woonbond. Inmiddels hebben zich ruim 50 maatschappelijke organisaties en politieke partijen bij dit initiatief aangesloten.

Citaat:
Op 10 maart gaan wij massaal de straat op voor het klimaat. Wij willen een veilige toekomst voor onszelf en onze kinderen. Het moet en het kán anders! Onze regering moet kiezen voor échte oplossingen voor gezinnen, jongeren, kleine ondernemers en boeren. De grote vervuilers moeten eerlijk betalen. Genoeg getreuzeld. Het klimaat wacht niet. App of bel je vrienden en loop mee.

Wij gaan de straat op voor een eerlijk klimaatbeleid. Wij zijn klaar met vage beloften en halve maatregelen en willen concrete afspraken.
• Wij zijn voor een eerlijke verdeling van de lasten en lusten.
• Wij zijn voor ‘de vervuiler betaalt’.
• Wij zijn voor een toekomst waarin iedereen duurzaam en warm woont.
• Wij zijn voor een toekomst met goede groene banen.

De route van de Klimaatmars is 2,5 kilometer en loopt van de Dam over het Rokin en de Vijzelstraat naar het eindpunt op het Museumplein. De start is om 13:00 uur, einde van het programma is rond 16:00 uur.


Het belooft een groot evenement te worden, er zijn al ruim 55000 aanmeldingen dus ik kan me niet voorstellen dat er verder geen bokkers gaan *\o/* Wat staat er op jouw spandoek? *\o/*

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Re: Klimaatmars 10 maart! Wat staat er op jouw spandoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:34

Ja! Ik ga met een groepje en we hebben allemaal een trui bedrukt met een slogan omdat we een spandoek een beetje onhandig vonden. Op mijn trui staat ‘don’t be a fossil fool’. 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:38

Tof! Nu maar duimen dat het niet te hard regent :D Ik ga ook met een groepje overigens, maar ook uit andere hoeken van het land komen vrienden, dus het wordt tegelijk ook een kleine reünie!

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Re: Klimaatmars 10 maart! Wat staat er op jouw spandoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:45

Oh gezellig! Volgens de weersvoorspelling nu moet het mee vallen met de regen.

8nnemiek

Berichten: 43416
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Klimaatmars 10 maart! Wat staat er op jouw spandoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 13:43

Ik ben er ook bij :D
Leuk dat er meer bokkers gaan!

Ik heb geen spandoek, dat vind ik wat onhandig in de trein, maar een trui is ook een leuk idee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 14:48

8nnemiek schreef:
Ik ben er ook bij :D
Leuk dat er meer bokkers gaan!

Ik heb geen spandoek, dat vind ik wat onhandig in de trein, maar een trui is ook een leuk idee!


Oud laken beschilderen en opgevouwen in je tas meenemen?

Anoniem

Re: Klimaatmars 10 maart! Wat staat er op jouw spandoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 14:51

Ik wilde heel graag gaan, maar kan helaas niet. Even een stipje zodat ik mee kena lezen! :)

Azmay

Berichten: 17997
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Klimaatmars 10 maart! Wat staat er op jouw spandoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 14:58

Ik had het plan om te gaan, maar zoals ik me nu voel ga ik het niet redden om daar te komen met het ov en dan nog met de mars mee te doen (en heelhuids thuis komen).

Denk dat ik me maar aansluit bij een lokaal initiatief ofzo :=

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Re: Klimaatmars 10 maart! Wat staat er op jouw spandoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 16:00

Ik denk dat de treinen wel mega druk gaan worden. :')

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 16:08

Ik ga! Waarschijnlijk sluit ik me bij NJN'ers aan (Nederlandse Jeugdbond voor Natuurstudie). Ik heb een camera mee. Maar omdat ik morgen eerst nog naar Schiermonnikoog moet, denk ik niet dat ik een spandoek/kartonnen bord mee ga nemen. Als ik iets zou schrijven is het "Make the climate cool again"

Wbt treinen heb ik met de betogingen in Brussel ervaring. Zorg dat je er ruim van te voren bent (een uur), of ga later. Het programma begint om 13.00. Voordat alla 55.000 mensen kunnen volgen in de stoet ben je makkelijk een uur of 2 verder... Of kom op de fiets ;)

Amber_anne

Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Klimaatmars 10 maart! Wat staat er op jouw spandoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 16:12

Ik ga ook met mijn vriend, mijn moeder woont in Amsterdam dus lekker makkelijk. Ik had vorige keer deze bij de jongeren staking Afbeelding

Geen idee wat ik er nu op ga zetten

eenitraM
Berichten: 10948
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 16:17

Zeepsop schreef:
Ja! Ik ga met een groepje en we hebben allemaal een trui bedrukt met een slogan omdat we een spandoek een beetje onhandig vonden. Op mijn trui staat ‘don’t be a fossil fool’. 8-)


Ik wil niet als een zeur overkomen, maar is dit niet een beetje hypocriet?

Ik bedoel: het verkrijgen van grondstoffen voor een trui is al niet zo milieubevordelijk (zo'n trui bestaat grotendeels uit fossiele materialen). Dan heb ik het nog niet eens gehad over het kleuren, vervoeren en korte gebruik hiervan gehad.

Amber_anne

Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 16:19

eenitraM schreef:
Zeepsop schreef:
Ja! Ik ga met een groepje en we hebben allemaal een trui bedrukt met een slogan omdat we een spandoek een beetje onhandig vonden. Op mijn trui staat ‘don’t be a fossil fool’. 8-)


Ik wil niet als een zeur overkomen, maar is dit niet een beetje hypocriet?

Ik bedoel: het verkrijgen van grondstoffen voor een trui is al niet zo milieubevordelijk (zo'n trui bestaat grotendeels uit fossiele materialen). Dan heb ik het nog niet eens gehad over het kleuren, vervoeren en korte gebruik hiervan gehad.



Maar misschien is ze op de fiets naar de kringloop gegaan en heeft daar een trui gekocht. Thuis met oude verf of stift erop geschreven. En dus helemaal geen nieuwe materialen gekocht

Snap je punt maar je kent het verhaal niet

eenitraM
Berichten: 10948
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 16:22

Amber_anne schreef:
eenitraM schreef:

Ik wil niet als een zeur overkomen, maar is dit niet een beetje hypocriet?

Ik bedoel: het verkrijgen van grondstoffen voor een trui is al niet zo milieubevordelijk (zo'n trui bestaat grotendeels uit fossiele materialen). Dan heb ik het nog niet eens gehad over het kleuren, vervoeren en korte gebruik hiervan gehad.



Maar misschien is ze op de fiets naar de kringloop gegaan en heeft daar een trui gekocht. Thuis met oude verf of stift erop geschreven. En dus helemaal geen nieuwe materialen gekocht

Snap je punt maar je kent het verhaal niet


En om het hele verhaal compleet te maken, gaan we met de auto en vreten we de McDonalds leeg waarna we al het afval op straat gooien.

*\o/*

Ik ken het verhaal niet, maar ik heb genoeg gezien na het 'eerste succes' van de klimaatmars.

Amber_anne

Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Klimaatmars 10 maart! Wat staat er op jouw spandoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 16:30

Wat fijn dat je selectieve 'dingen' hebt gezien :wave:

Zeepsop ben erg benieuwd plaats je een foto als die af is?

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 17:02

eenitraM schreef:
Zeepsop schreef:
Ja! Ik ga met een groepje en we hebben allemaal een trui bedrukt met een slogan omdat we een spandoek een beetje onhandig vonden. Op mijn trui staat ‘don’t be a fossil fool’. 8-)


Ik wil niet als een zeur overkomen, maar is dit niet een beetje hypocriet?

Ik bedoel: het verkrijgen van grondstoffen voor een trui is al niet zo milieubevordelijk (zo'n trui bestaat grotendeels uit fossiele materialen). Dan heb ik het nog niet eens gehad over het kleuren, vervoeren en korte gebruik hiervan gehad.


Okee ik kom wel naakt. :+
Het is niet alsof ik die trui na 1 keer dragen weg ga gooien.

Zal ik doen Amber_anne!

tengeltje11
Berichten: 7142
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Klimaatmars 10 maart! Wat staat er op jouw spandoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 17:08

idd,ik snap het hele gedoe ook niet.
in belgie is dit al weken aan de gang...spijbelende jeugd die elke donderdag op straat komt.
maar wat concreet willen jullie dan bereiken?

daar heeft niemand een antwoord op....
de meest vervuilende dingen kan je niet zomaar schrappen.
wat wil je dat de regering dan anders gaat doen?

eerlijk,amper iemand kan er een antwoord op geven,maar wel met z'n allen op straat komen?
neen,voor mij ontbreekt ook de logica hierachter.

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Re: Klimaatmars 10 maart! Wat staat er op jouw spandoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 17:12

Persoonlijk vind ik het meer gewoon een teken dat veel mensen het belangrijk vinden en dat willen laten merken. Er heerst een mentaliteit die vooral draait om alles wat niet kan en niet lukt, maar ik hoop dat we door dit soort acties toch hoop houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 17:15

JewEmm schreef:
Ik ga! Waarschijnlijk sluit ik me bij NJN'ers aan (Nederlandse Jeugdbond voor Natuurstudie). Ik heb een camera mee. Maar omdat ik morgen eerst nog naar Schiermonnikoog moet, denk ik niet dat ik een spandoek/kartonnen bord mee ga nemen. Als ik iets zou schrijven is het "Make the climate cool again"

Wbt treinen heb ik met de betogingen in Brussel ervaring. Zorg dat je er ruim van te voren bent (een uur), of ga later. Het programma begint om 13.00. Voordat alla 55.000 mensen kunnen volgen in de stoet ben je makkelijk een uur of 2 verder... Of kom op de fiets ;)


Goeie tips, thanks

@tengeltje11: wat we willen bereiken dat is helder toch, betere klimaatmaatregelen. Nee, je kan niet alles direct doen maar we bungelen nu onderaan in Europa. Als we eerst eens doorpakken met maatregelen die de landen die voorlopen nemen/genomen hebben dan zetten we al een stap in de goede richting.
Tegelijk vind ik dat we helemaal niet zo concreet hoeven te zijn. We zien dat het mis gaat, de rechter heeft zich in de urgenda rechtszaak duidelijk uitgesproken. Deze mars is om een signaal af te geven dat mensen het niet meer pikken dat klimaatverandering niet serieus wordt aangepakt. Ik vind niet dat je dat verplicht om ook meteen antwoorden te hebben. Het is een duw in de goede richting “neem dit onderwerp serieus”.

Avis

Berichten: 1217
Geregistreerd: 11-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 17:18

Ik heb sterk overwogen om te gaan, maar kan erg slecht tegen grote groepen mensen en het gaat al niet zo lekker, dus ik ga toch maar niet.
Ik sta wel heel erg achter het initiatief. Nu moet ik werken die zondag, in het centrum van Amsterdam, dus kom vooral allemaal langs :D

troi
Berichten: 17016
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 17:19

‘Wil je mijn klimaatje zijn’

Op een spandoek Gedragen door mijn zoon van 11. Oh enne we komen uit noord-oost groningen, met de trein natuurlijk :)F

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 17:21

troi schreef:
‘Wil je mijn klimaatje zijn’

Op een spandoek Gedragen door mijn zoon van 11. Oh enne we komen uit noord-oost groningen, met de trein natuurlijk :)F


Oh die vind ik leuk <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 17:21

troi schreef:
‘Wil je mijn klimaatje zijn’

Op een spandoek Gedragen door mijn zoon van 11. Oh enne we komen uit noord-oost groningen, met de trein natuurlijk :)F


Lieve tekst <3
Succes met de treinreis, wat een eind voor jullie

Supervixen

Berichten: 12857
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 17:31

tengeltje11 schreef:
idd,ik snap het hele gedoe ook niet.
in belgie is dit al weken aan de gang...spijbelende jeugd die elke donderdag op straat komt.
maar wat concreet willen jullie dan bereiken?

daar heeft niemand een antwoord op....
de meest vervuilende dingen kan je niet zomaar schrappen.
wat wil je dat de regering dan anders gaat doen?

eerlijk,amper iemand kan er een antwoord op geven,maar wel met z'n allen op straat komen?
neen,voor mij ontbreekt ook de logica hierachter.


Dit heb ik ook een beetje. Op het nieuws vroegen ze de demonstrerende jongeren dan ook of ze dan wel hun vliegvakantie/nieuwe smartphone/mooie kleding ervoor op wilden geven als ze zo hun best voor het klimaat wilden doen, dan was het antwoord toch nee.

Of in het geval van bokt, als je het milieu zo belangrijk vindt, waarom rij je dan paard of heb je een paard. Om maar iets te noemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 17:39

Ik vind dat je niet van een groep (in dit geval de demonstranten) kan vragen álles goed te doen qua milieu.
Ik let zelf op mijn eten (vegetarisch), kleding (vaak tweedehands) en heb bewust geen auto. Maar ik heb wel een iPhone en een paard ja. Hypocriet? Tja misschien wel. Maar liever hypocriet iets bijdragen (ook al kan dat altijd beter) dan dan niet hypocriet zijn maar ook niks proberen te veranderen.

Edit: dat is in elk geval mijn keuze. Als iemand anders iets anders kiest is dat aan hem/haar. Ieder zn ding.